Hyvä ikä aloittaa?
-
VasaraSotilas
Hyvä ikä aloittaa?
Mikä on hyvä ikä aloittaa Warhammerin ym. miniatyyrilautapelien pelaaminen? Ite oon 10-vuotias. Oon teidän mielestä varmaan liian nuori, mutta kiinnostus miniatyyrilautapelejä kohtaan kasvaa hetki hetkeltä.
Aloittelen Warhammer -harrastusta.
- Grimgor Jr
Ei sillä iällä niin merkitystä ole, omasta itsestä se on enemmän kiinni. Jos onnistuu opettelemaan säännöt joko itse sääntökirjasta tai jollain muulla konstilla, niin eipä siinä mitään ongelmaa pitäisi olla iästä riippumatta. Nuorena kun aloittaa niin ehtiipä hankkia enemmän kokemusta kuin muut
.
Itselläsi uskoisin lähtökohdat olevan varsin hyvät, lähtien jo siitä että osaat & vaivaudut kirjoittamaan selkeää ja ymmärrettävää kieltä tänne foorumillekin. Siinä on monella paljon vanhemmallakin pahoja ongelmia. Itselläni sellainen ainakin laskee arvostusta käyttäjää kohtaan.
Itselläsi uskoisin lähtökohdat olevan varsin hyvät, lähtien jo siitä että osaat & vaivaudut kirjoittamaan selkeää ja ymmärrettävää kieltä tänne foorumillekin. Siinä on monella paljon vanhemmallakin pahoja ongelmia. Itselläni sellainen ainakin laskee arvostusta käyttäjää kohtaan.
"Silmitön väkivalta on vilpittömin ja läheisin ihmiskontaktin muoto."
-Sörkan Sika-Harri-
-Sörkan Sika-Harri-
- Hands_of_blue
On tullut vastaan täysi-ikäisiä, jotka käyttäytyvät kuin kakarat ja kymmenenvuotiaita, joilla on täydet henkiset edellytykset miniatyyriharrastukseen. Eli oikea aloitusikä on ihan yksilöllinen asia. Miniatyyrien maalaus sopii kaikenikäisille, joskin usein vanhemmilla on kehittyneempi käsien motoriikka ja kärsivällisyys kuin pennuilla, mutta kun aloitat aikaisin luonnollisesti sinulla on enemmän aikaa kehittyä. Tässäkin taas poikkeuksia on suuntaan jos toiseen. Pelin opettelua hankaloittaa jos englanti ei kunnolla taivu, mutta silloinkin pelaaminen onnistuu jos löytyy kokenut pelaaja opettamaan sääntöjä kädestä pitäen. Ja todistetusti miniatyyripelaaminen parantaa selvästi englannin taitoja.
Eli tervetuloa vain joukkoon!
Eli tervetuloa vain joukkoon!
Mitä nuorempana aloittaa englannin kanssa leikkimisen, sitä paremmaksi siinä yllättäen kehittyy. Näin olen saanut itsessäni ja ikätovereissani havainnoida.
"Miniatyyrilautapelien" aloittamiseen en ole itse ikinä halunnut asettaa mitään alaikärajaa, sillä koen moisen turhana rajoitteena.
Väkivaltaa esiintyy pelissä korkeintaan pelaajien välillä tai fluffissa, jota nuoremmat pelaajista harvemmin lukevat erinäisistä syistä johtuen. Turha kieltely johtaa vain kohonneseen mielenkiintoon kiellon kohdetta kohtaan, kuten tunnettua on.
Poikkeuksia tosin on, eikä allekirjoittaneella ole mitään ikärajoja elokuvissa/ym. vastaan.
Tässä tapauksessa, mikäli käyttäjän viesti kuvaa hänen normaalistikin käyttämänsä kirjoitetun kielen ja kypsyyden tasoa, suhtaudun erittäin suopeasti harrastuksen aloittamista kohtaan. Kuten edellä jo yritin mainostaakin, ei nuoruuden pitäisi olla este sosiaaliselle ja luovalle harrastukselle, jonka itsekin jo vastaavana kymmenvuotiaana aloitin.
Toivottavasti päädyt itsellesi sopivaan ratkaisuun.
"Miniatyyrilautapelien" aloittamiseen en ole itse ikinä halunnut asettaa mitään alaikärajaa, sillä koen moisen turhana rajoitteena.
Väkivaltaa esiintyy pelissä korkeintaan pelaajien välillä tai fluffissa, jota nuoremmat pelaajista harvemmin lukevat erinäisistä syistä johtuen. Turha kieltely johtaa vain kohonneseen mielenkiintoon kiellon kohdetta kohtaan, kuten tunnettua on.
Poikkeuksia tosin on, eikä allekirjoittaneella ole mitään ikärajoja elokuvissa/ym. vastaan.
Tässä tapauksessa, mikäli käyttäjän viesti kuvaa hänen normaalistikin käyttämänsä kirjoitetun kielen ja kypsyyden tasoa, suhtaudun erittäin suopeasti harrastuksen aloittamista kohtaan. Kuten edellä jo yritin mainostaakin, ei nuoruuden pitäisi olla este sosiaaliselle ja luovalle harrastukselle, jonka itsekin jo vastaavana kymmenvuotiaana aloitin.
Toivottavasti päädyt itsellesi sopivaan ratkaisuun.
-When the hand of Fate points you, it has chosen your Destiny
- Terminator Sergeant
Ikä tuskin estää, lähinnä se kielimuuri. Ite aloittelin 8 v, nyt on yli kuusi vuotta takana.
Kyllähän siinä, jos kiinnostusta on, kielitaitoa tai isosisarta kääntäjänä ja rahaa löytyypi edes hiukan niin minusta se on ihan ok aloittaa.
Tervetuloa ei-niin-sherwoodin enemmän-tai-vähemmän-iloiseen joukkoon.
Kyllähän siinä, jos kiinnostusta on, kielitaitoa tai isosisarta kääntäjänä ja rahaa löytyypi edes hiukan niin minusta se on ihan ok aloittaa.
Tervetuloa ei-niin-sherwoodin enemmän-tai-vähemmän-iloiseen joukkoon.
Think of the rivers of blood spilled by all those generals and emperors so that, in glory and triumph, they could become the momentary masters of a fraction of a dot.
- Carl Sagan
- Carl Sagan
-
VasaraSotilas
Minä aloitin yli 11 vuotta sitten ja olin 7 vuotias. En osannut englantia tuolloin, mutta vanhempien ja sanakirjan avustuksella opimme kaveriporukassa säännöt jotenkuten, ja ajan kuluessa ne olivat hallussa. Olet vielä senverran nuori, että kerkeät kyllä opettelemaan sääntöjä vielä vaikka kuinka kauan.
Ikä ei ole mikään este. Tervetuloa joukkoon.
Ikä ei ole mikään este. Tervetuloa joukkoon.
- Terminator Sergeant
kyllä, minä osasin jo 8 vuotiaana lukea englantia sen verran hyvin että tajusin missä mennään. Ja isoveljeltä selvitin ne mitä en ihan tajunnut. Tietokonepeleistä opin englantini.
Think of the rivers of blood spilled by all those generals and emperors so that, in glory and triumph, they could become the momentary masters of a fraction of a dot.
- Carl Sagan
- Carl Sagan
16 vuottahan ne Rogue Traderissa suosittelee. Se on oikein hyvä ikä
Itse ostin ensimmäiset figuni joskus 18 vuotiaana vähän ennen armeijaa. Se oli juuri sitä aikaa, kun Julie Guthrieta ja kaikenlaisia Grenadierin ukkoja tuli jopa kirjakauppoihin. Citadelinkin ukkoja oli olemassa. Ne olivat niitä hassuja muovialustalla seisovia miniatyyrejä. (silloin niitä sanottiin miniatyyreiksi)
edit. Kyllähän niitä figuja voi maalata, vaikka ei olisi sosiaalisilta kyvyiltään ameebaa kummempi
edit. Kyllähän niitä figuja voi maalata, vaikka ei olisi sosiaalisilta kyvyiltään ameebaa kummempi
Luumumehu on soturien juomaa
- figunarkki
Jos saat noin hyvin pisteet, pilkut ja isot alkukirjaimet paikoilleen. Osaat muotoilla kysymyksen asiallisest, ja vielä saanut viestin postattua foorumin oikeaan osioon. Toivotamme sinut tervetulleeksi harrastuksen pariin. Ikä on vain lukujono sosiaaliturvatunnuksessa, viestin taso on selkäesti korkeampi kuin useilla vanhemmilla figuilijoilla.
Olen itse kolmetoista, ja aloitin puolitoistavuotta sitten LotRilla. Ainkin kun Faban ja Lotrin sääntökirjoja vertaa niin Lotrissa on helpommat säännöt. Ja paikallisessa miniatyyri kaupassa on hyvä käydä tutustumassa ennen kuin aloittaa. Ne aloituspakkaukset (Mines of the Moria, Skull Pass, Battle for Macrajoku, en muista koko nimeä) ovat loistava keino aloittaa. Pikkuveljeni on 7, toinen on 9, ja molemmat keräävät, maalaavat ja pelaavat omilla LotReillaan. Jälkimmäinen on jopa ahkerampi maalaamaan kuin minä...
Ja siis LotRins sääntökirjan osaan puoliksi ulkoa ja osaan säännöt.
Viimeksi muokannut Drakojan, To 05.04.2007 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse tuli aloitettua myös tuossa 10v hujakoilla miniatyyriharrastus. Ensin epic: space marinella ja vähän huonosti sovelletuilla säännöillä ja siitä sitten muiden kautta nykyiseen 'kytkoohon. Tuossa alkuvaiheessa harrastus oli enemmänkin erilaisten miniatyyrien maalailua jne(tämän ansiosta minulla on mm. vanhoja squatteja vai mitä ne avaruuskääpiöt olikaan).
Eihän figuharrastuksessa todellakaan voi mitään alaikärajaa pitää. Varmasti minäkin ihan mielelläni pelaisin 10v kanssa kunhan se jokin kypsyys löytyy(traumoja pelissä suuttuminen -topicista).
Ja eikös se ole vanhempien pelaajien/englannin taitajien "velvollisuus" opettaa nuorempia joille englannin murre ei ole toinen äidinkieli?
Eihän figuharrastuksessa todellakaan voi mitään alaikärajaa pitää. Varmasti minäkin ihan mielelläni pelaisin 10v kanssa kunhan se jokin kypsyys löytyy(traumoja pelissä suuttuminen -topicista).
Ja eikös se ole vanhempien pelaajien/englannin taitajien "velvollisuus" opettaa nuorempia joille englannin murre ei ole toinen äidinkieli?
Wh40k 2nd edition rulebook kirjoitti:Remember that you're playing to enjoy a challenging battle with friends, where the spirit of the game is more important than winning at any cost.