"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Hiekan maalaus (Oli: APUA!!!!!!!!!)

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Elf-Dwarf

Hiekan maalaus (Oli: APUA!!!!!!!!!)

Viesti Kirjoittaja Elf-Dwarf »

Miten tuon basen hiekka maalataan ja millä värillä(olen aloittelija)?
Aina kun olen maalannut basen hiekkaa niin se on ropissut pois(ei tietenkään kaikki).
Kun olen maalannut hiekan snakrbite leatherilla niin se näyttää aika hölmöltä.

ModEdit:
Suosittelen tarkistamaan, mitä Sotavasaran säännöt sanovat viestien otsikoinnista. /jullevi
Gamesworkshop.com, sinne ne warhammeristit menneet on... ;D
Adun

Viesti Kirjoittaja Adun »

Jos hiekka meinaa ropista basesta pois, kannattaa sivellä päälle ohennettua (Todella ohennettua) puuliimaa. Sen pitäisi sinetöidä ne pikku hippuset sinne alle.

Maalausvaihtoehtoja on useita, mutta yleisimmät taitavat olla harmaa ja ruskea.
Jos harmaan aiot tehdä, pohjamaalaa mustalla (vaikka spraylla), siihen päälle Codex Greyllä. Seuraavaksi kuivaharjaat sen vaaleammalla harmaan sävyllä. esim. Fortress greyllä, tai Codexin ja Skull Whiten sekoituksella.

Ruskeaan musta pohjamaali myös, Dark Flesh/Scorched Brown pohjalle, Graveyard Earth kuivaharjaus, ja ehkä vielä kevyemmin Snakebite leatheria.
Elf-Dwarf

Kiitos!!!
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Hiekan irtoamiseen voi olla useita syitä, mutta yleensä ne johtuvat siitä että liima ei tartu kunnolla beissiin tai se ei tartu kunnolla hiekkaan. No surprises there!

Liian ohut liima vetäytyy kuivuessaan kasaan, jolloin jotkin kohdat alustassa saattavat jäädä ilman liimaa, näissä kohdissa hiekkakaan ei pysy. Liian paksuun liimaan hiekka taasen ei "uppoa" juuri lainkaan, jolloin liimauspinta-ala jää pieneksi ja hiekka saattaa ropista. Oman lisänsä tuo myös se, että huokoisten materiaalien liimaukseen tarkoitettu puuliima ei aina tartu hyvin muoviseen alustaan, koska pinta on liian tasainen (kokeilepa vertailun vuoksi liimata puuliimalla vaikka lasia!). Hiekan koostumus vaikuttaa myös. Pihalta kerätty hiekka voi olla liian pölyistä, jolloin liima imeytyy pölyyn(?) eikä kiinnity hiekanjyviin. Liian karkealla hiekalla liimauspinta-ala on taas pienempi kuin hienolla hiekalla.

Ylläoleva vinkki hyvin ohuen liimakerroksen levittämisestä hiekan päälle kuullostaa jokseenkin järkevältä, mutta tässä kannattaa muistaa PVA:n pitkähkö kuivumisaika. Jos alkuperäinen liimakerros ei ole täydellisesti kuivunut, uusi vedellä jatkettu liimakerros saattaa pehmentää alkuperäistä liimausta ja vaikutus voi olla päinvastainen kuin mitä haettiin!

Myös maalikerros suojaa hiekkaa irtoamiselta ja tämän vuoksi voikin olla hyvä ajatus antaa ensimmäinen maalikerros hiekkaan koskematta, eli liimata hiekka beissiin ennen sprayllä pohjamaalausta.

Kun pohjamaalaus sprayllä on annettu, on ensimmäisen maalikerroksen aika. Ensimmäistä maalikerrosta kannattaa ohentaa jonkin verran, jotta se imeytyy varmasti joka koloon (kannattaa muuten kokeilla inkin lisäystä maaliin). Saatat tarvita pari kerrosta riittävän peittävyyden saavuttamiseksi. Hiekan korostus kannattaa toteuttaa kuivaharjauksella, mutta vasta sen jälkeen kun ensimmäinen maalikerros on varmasti kuivunut.

Edellisessä viestissä on mainittu pari toimivaa väriyhdistelmää, tosin harmaassa pistäisin ensimmäisen kerroksen tummanharmaalla (esim chaos black + codex grey), en mustalla. Ruskeassa maassa harkitsisin korostamista vielä vaaleampaan kuten bleached boneen saakka.

Kannatta vilkaista GW:n sivuille, esimerkiksi tästä artikkelista löytyy lisää toimivia väriyhdistelmiä hiekan maalaukseen.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Elf-Dwarf

Pitäisikö minun ostaa uutta liimaa kun olen käyttänyt erikeepperiä?
Voiko rypsiöljyä käyttää lakan sijaan metalliukoissa?
Kiitos neuvosta, laitan tästä lähtien hiekat ennen spreiausta.
Miten noita sivuja linkitetään(olisi kiva tietää)?
Ja miten tohon omaan profiiliin saa laitettua kuvan(nämä kysymykset eivät kai kuulu tänne, mutta kiitos jos vastaatte)?
Adun

Viesti Kirjoittaja Adun »

Elf-Dwarf kirjoitti:Pitäisikö minun ostaa uutta liimaa kun olen käyttänyt erikeepperiä?
Voiko rypsiöljyä käyttää lakan sijaan metalliukoissa?
Kiitos neuvosta, laitan tästä lähtien hiekat ennen spreiausta.
Miten noita sivuja linkitetään(olisi kiva tietää)?
Ja miten tohon omaan profiiliin saa laitettua kuvan(nämä kysymykset eivät kai kuulu tänne, mutta kiitos jos vastaatte)?
Itse olen erikeepperillä saanut hiekan/korkin liimattua aivan hyvin pohjiin kiinni, saattaa johtua kyllä siitä että ogrejen alustat ovat rosopintaisempia..
Rypsioljyä? Mistäs tuollasita sait päähäsi? Ei TOSIAANKAAN käy!
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Elf-Dwarf kirjoitti:Pitäisikö minun ostaa uutta liimaa kun olen käyttänyt erikeepperiä?
Ei tarvitse, erikeepper on parasta hiekan liimaukseen, vaikka se ei aina täydellisesti tartukaan beisseihin.
Elf-Dwarf kirjoitti:Voiko rypsiöljyä käyttää lakan sijaan metalliukoissa?
Toki, mutta lopputulos ei ole se mitä haluat. Toisin sanoen, älä edes harkitse.
Elf-Dwarf kirjoitti:Miten noita sivuja linkitetään(olisi kiva tietää)?
Ohjeet BBCoden käytöstä löytyvät täältä. Linkeihin ei tarvitse käyttää url-tageja, jos linkki on oikeassa muodossa (kopiominen selaimen osoiteriviltä riittää). Selaimen osoiteriviltä kopoidun linkin pitäisi toimia, kunhan se on eroteltu muusta tekstistä tai välimerkeistä välilyönnein. Jos haluat linkkiin tekstin, joudut käyttämään BBCodea kuten yllä ja tällöin sinulla pitää olla BBCoden käyttö sallittuna, eli viestinkirjoitusikkunan kohdassa "Älä salli BBCode muotoiluja tässä viestissä[/url] ei saa olla ruksia. Linkit eivät itseasiassa toimi lainkaan, jos BBCode ei ole sallittu.
Elf-Dwarf kirjoitti:Ja miten tohon omaan profiiliin saa laitettua kuvan(nämä kysymykset eivät kai kuulu tänne, mutta kiitos jos vastaatte)?
Kaikki kysymykset koskien avatareita kuuluvat tänne. Tuolta löydät myös ohjeet kuvan laittamiseen ja kuvaa koskevat rajoitukset.
Viimeksi muokannut jullevi, Ke 04.04.2007 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Elf-Dwarf

Sain rypsiöljy idean eräältä käyttäjältä, joka oli laittanut maastonteko artikkeliinsa, että [quote] hio laudan pala hyvin ja lakkaa se, jos sinulla ei ole lakkaa niin käytä vaikka rypsiöljyä(laudan pala oli menossa dioraman baseksi).[/quote]
The Delffipelaaja

Viesti Kirjoittaja The Delffipelaaja »

Kyllä se voi ehkäpä tuollaisessa piiloon menevässä kappaleessa jopa mennä, mutta älä ihmeessä käytä figuihin.

Tai käytä jos haluat. Lopputulosta en edes kommentoi.
dwarffer

Viesti Kirjoittaja dwarffer »

kannattaakos muuten hiekkaa maalata vihreäksi.Jos flockia ei le niin käykö se ruohosta?
:D
Lassek

Viesti Kirjoittaja Lassek »

No eipä se kyllä ruoholta näytä, edes hyvällä tahdolla.
dwarffer

Viesti Kirjoittaja dwarffer »

Ok kiitti figujen pelastamisesta:D:D
:D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”