Lista on kaikkea muuta, kuin kivi-paperi-sakset herkkä, koska turnauksissa pelataan vain kiviä.
Tuo asia nähdään sitten vain eri suunnista. Minulle se, että lista toimii "kivien" keskellä turnausympäristössä ja on kohdistettu niiden voittamiseen, on juuri K-P-S sidonnaisuutta. Mikäli lista joustaisi olosuhteiden mukaan, olisi se vastaavasti vapaa sidonnaisuuksista. Sitä juuri pidin listan heikkoutena, se on liiaksi sidonnainen oletettuun tuliylivoimaan. Sen menettäminen ei kuitenkaan ole käsitykseni mukaan turnausympäristössä suurikaan riski, mikäli olosuhteet tosiaan on kuvatun kaltaiset. Niin ollen turnausarmeijan tavoite saavutetaan, koska pelaat paperia kivien keskellä. Oma listanrakentamiseni perustuu aika toisenlaiseen kuvioon, siksi listaasi kritisoin.
Kyseessä on ilmeisesti voittava pelaaja / lista - yhdistelmä, joten mitä sitä muuttamaan. Minulle tuo lista on silti kuraa, todennäköisesti saisin sillä lättyyni koko ajan, varsinkin kun en osaisi sillä pelata.
En tiedä pystynkö todistamaan väitteitäni, koska sen voi aina kaataa väittämällä: "miten sen teet, jos estän sen". Taitava pelaaja saattaisi kyetä toteuttamaan esittämäni taktiikkaa listan voittamiseksi, mielestäni lista lepää liikaa tykkiensä varassa. Vähän sama, kuin vaikkapa lohikäärmelista, poista yksi figuuri ja voitto on sinun. Siihen tykeillä ilmeisesti pyritäänkin.
Omat armeijani koetan rakentaa niin, että mitkä tahansa kaksi yksikköä saa poistaa ja lista silti säilyttää pelattavuutensa. Tosin rajoituksena on figuurien hankkiminenkin, tuo niin sanottu metapelaaminen vaatii melkoista rahallista panostamista, jotta voi aina tehdä olosuhteiden vaatiman kivi, paperi, tai saksi - armeijan. Suurin osa pelaajista kuitenkin muuttaa listojaan ja armeijoitaan harvakseltaa, samalla paketilla pelataan vuosi tai pari. Valtavirtaa nuijivan listan pystyy tekemään, jos on hereillä ja euroja taskussa.
Vaihda kaikki jalkaväki ratsuväeksi, niin koko armeijasi luo viholliselle painetta kierroksesta kaksi eteenpäin, se on synergiaa. Tosin tuo on niin ilmeistä, että sen tajuaa naurismaan aitakin. Nyt maksat maltaita jalkaväestä, jonka tehtävä on ainoastaan suojata tykkejä, hieman kärjistäen.
Ei minun mielipiteeni listastasi huono / hyvää tee, mutta kyselit mielipiteitä, joten sellaisen annoin. Perusteluinani on näkemysero ja kuvitelmani siitä, miten listan olennaiset elementit ovat liian haavoittuvaiset.