Hyvä ikä aloittaa?
Tervetuloa vain hyvän harrastuksen pariin! Ainakin viestistäsi päätellen olet ihan hyvällä tasolla figutuksen aloittamiseen.
On mukava nähdä, että kaikki kymmenvuotiaat eivät ole tyyliin: "Hei onx tää hyvä daa!!1!111 Mie en ossa sääntlirjaa tai suom mut silti kysyyn ku te tietdä en isa pelata." Ehkä hieman yliammuttua.
Itse aloitin 14-vuotiaana, nyt olen viidentoista. Pelaan FaBaa ja nelkytkoota kumpaakin, armeijat näkyvät sigistä. GoMC1 on myöskin tuttu, jengin nimi on TD Boyz.
On mukava nähdä, että kaikki kymmenvuotiaat eivät ole tyyliin: "Hei onx tää hyvä daa!!1!111 Mie en ossa sääntlirjaa tai suom mut silti kysyyn ku te tietdä en isa pelata." Ehkä hieman yliammuttua.
Itse aloitin 14-vuotiaana, nyt olen viidentoista. Pelaan FaBaa ja nelkytkoota kumpaakin, armeijat näkyvät sigistä. GoMC1 on myöskin tuttu, jengin nimi on TD Boyz.
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
-
tuli tikku
Itse olen 11 ja aloitin jouluna. Täältä kannattaa kysyä jos tulee ongelmia sääntöjen kanssa(sotu ei ole sääntökirja
) Perusteet osioissa. Itse olen saanut mukavasti sekä maalaus, että armeijan jatko apua täältä. Hyvä aloittewlijoiden aloitus on 40k Battle for Macrage paketti(50€) Fantasy battles Battle for skull pass(50€)
Ja LoTR Mines of Moria(ko)(50€)(ko)
Ja LoTR Mines of Moria(ko)(50€)(ko)
-
tuli tikku
joo niinhän se asia kannataa tehdä. Kyllä sen kuuluisi olla yhdyssana mut kirjotin sen tollee ihan huvikeseen.
Viimeksi muokannut tuli tikku, To 05.04.2007 15:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
nikkisi = nimimerkkisi, eikös tulitikku ole yhdyssana?tuli tikku kirjoitti:sääntöjä ja kaikkea muutakin löytyy osoiteesta http://www.sotavasara.net ja mikä oli muka väärin kirjotettu? (selventäisitkö?)
-
Hollo
- Sotavasaran WHFB-tarinamestari
Entäpä jos kyseinen henkilö ei edes tarkoittanut tulitikkua, vaan kyseessä on samankaltainen mietiskely, jollaista Rölli aikoinaan harjoitti?Anaheim kirjoitti:nikkisi = nimimerkkisi, eikös tulitikku ole yhdyssana?tuli tikku kirjoitti:sääntöjä ja kaikkea muutakin löytyy osoiteesta http://www.sotavasara.net ja mikä oli muka väärin kirjotettu? (selventäisitkö?)
"Tulitikku. Tuli tikku. Tikkuja tuli, tikkuja meni."
Yleisen sarkastisesti voisi sanoa, että faba aloitetaan nykyään ennen murrosikää, kytkoo siinä murrosiässä ja muut pelit vasta murrosiän jälkeen.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Ihan sama se on milloin aloittaa. Kunhan englanti sujuu suhteellisen hyvin ja opettelu halua riittää niin pelaamisen voi aloittaa periaatteessa milloin vain.
Tietysti jos haluaa aloittaa pelaamisen niin ei sitä ihan heti kauppaan kannata rynnätä sanoen " tahtoo army dealin". Kannatta ensin miettiä haluaako todella pelata. Jos into lopahtaa muutaman viikon päästä ja nurkassa lojuu 200 euron edestä tavaraa niin kannattaisi miettiä oliko tämäkin hätiköity päätös.
Itse mietin aloittamista n. kuukauden ajan. Tuota raahaa kun ei liiaksi ole. Joten kannattaa miettiä haluaako todella aloittaa harrastuksen ja onko sitä englannin kielen taito ( tai kyseisen taidon omaavaa auttamassa) nimeksikään.
Tietysti jos haluaa aloittaa pelaamisen niin ei sitä ihan heti kauppaan kannata rynnätä sanoen " tahtoo army dealin". Kannatta ensin miettiä haluaako todella pelata. Jos into lopahtaa muutaman viikon päästä ja nurkassa lojuu 200 euron edestä tavaraa niin kannattaisi miettiä oliko tämäkin hätiköity päätös.
Itse mietin aloittamista n. kuukauden ajan. Tuota raahaa kun ei liiaksi ole. Joten kannattaa miettiä haluaako todella aloittaa harrastuksen ja onko sitä englannin kielen taito ( tai kyseisen taidon omaavaa auttamassa) nimeksikään.
-
Necron Loiri
ja mistä löydät alle kolmivuotiaan figuilijan??ai jaa, sarkasmia... ptyh.[/Necron Lord kirjoitti:Blisujen kyljissä muistaakseni lukee ei alle 3-vuotiaille. Eli miniatyyrit menevät samaan kastiin lelujen kanssa (ai niin, nehän ovat).
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
- The Captain
- Valvoja
Oi niitä aikoja, kun Julie Guthrie Miniatures -blisterin pahvissa luki, että "Ei sovellu alle 16-vuotiaille. Tuote sisältää lyijyä, joka voi olla haitallista nieltynä tai pureskeltuna." Silloin ennen osattiin selvästi arvioida ihmisten henkistä kehitystasoa paremmin...Necron Lord kirjoitti:Blisujen kyljissä muistaakseni lukee ei alle 3-vuotiaille. Eli miniatyyrit menevät samaan kastiin lelujen kanssa (ai niin, nehän ovat).
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
- dead flesh penalty
Ainakaan minun mielestä ei ole "ikärajaa" kunhan figut ei ole liian kalliita ja pelikavereita löytyy. Itse olen 11 vuotias aloitin jossakin 7-8 v. Pelailen isoveljen ja sen kavereitten kanssa, mutta säänöt ei mene päähän, joten pitää vaan opetella ahkerasti. Englannissa olen aika hyvä vaikka itse kehun... En ole koskaan saanut kasia kokeista ja ymmärrän yleensä kaiken esim. sääntökirjasta ja armybookista jos en tiedä jotain sanaa niin isoveljeltä kysymään.
"Perätalon mummo selaili puhelinluetteloa: Virtanen, Virtanen, Virtanen, no voi Herran piaksut onpas sillä paljon puhelimia."
Se johtuu siitä, että ne sisältävät lyijyä. Alle 14-vuotiaat kun oletettavasti syövät figuureitaan, eikä lyijy ole kovinkaan terveellistä.dead flesh penalty kirjoitti:Rackhamin laatikoissa taitaa lukea vieläkin 14+
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Minunkaan mielestä ei ole ikärajaa. Tokihan viisivuotias voi pelata, jos vain osaa englantia, joka tosin on aika harvinaista, niin hyvin, että pystyy suomentamaan BBB:n kannesta kanteen. Lisäksi tältä kyseiseltä vaaditaan sen verran kärsivällisyyttä ettei kaveri rupea taloa polttamaan vain sen takia, ettei nopasta tullutkaan kutosta suurempaa.
Minä olen nyt 13, pian 14, ja aloitin vissiin 9-vuotiaana. Tosin se oli sellaista että ''hmm, tuon takki voisi olla vaikka sinikeltainen ja silmät vihreäksi.. ÄITI, TUO HAUKKUI HEVOSTANI RUMAKSI VAIKKA MAALASIN SILLE PUNAISET KAVIOT JA HOPEAISEN IHON!!''
Tosiaan, iällä ei ole väliä, kunhan on henkisesti tarpeeksi vanha.
Minä olen nyt 13, pian 14, ja aloitin vissiin 9-vuotiaana. Tosin se oli sellaista että ''hmm, tuon takki voisi olla vaikka sinikeltainen ja silmät vihreäksi.. ÄITI, TUO HAUKKUI HEVOSTANI RUMAKSI VAIKKA MAALASIN SILLE PUNAISET KAVIOT JA HOPEAISEN IHON!!''
Tosiaan, iällä ei ole väliä, kunhan on henkisesti tarpeeksi vanha.
- The Captain
- Valvoja
Meikäläinen on jo iso aikuinen ja koulutuksen saanut kääntäjä, ja epäilen, tokkopa minäkään pystyisin suomentamaan sääntökirjaa kannesta kanteen. Ei sitä tarvitsekaan. Riittää, että sen ymmärtää pääpiirteittäin. Lukemaan oppii lukemalla.Migutti kirjoitti:Tokihan viisivuotias voi pelata, jos vain osaa englantia, joka tosin on aika harvinaista, niin hyvin, että pystyy suomentamaan BBB:n kannesta kanteen.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
Sama täällä. Sanakirjalla ja jonkinnäköisellä kielipäällä pärjättiin ihan hyvin. Oisinko ollu ehkä 9v kun ostettiin kaverin kanssa Role Masterin boxed setti..hiukka myöhemmin Warhammeria sitten. En kyllä vieläkään osaa kauhean tarkasti WHFB sääntöjä ja tästä on jo yli 15 vuotta...heh.Terminator Sergeant kirjoitti:kyllä, minä osasin jo 8 vuotiaana lukea englantia sen verran hyvin että tajusin missä mennään. Tietokonepeleistä opin englantini.
Ihan rehellisesti mun mutsi ja faija oli silleen että "pojat hei, johan nyt on älytöntä rahankäyttöä" ja näin kun ajattelen niin en tajua miten siitä pelaamisesta on mitään tullut. Siis on se kuitenkin vieras kieli ja alta kymmenvuotiaita nulikoita oltiin. En tiedä antaisinko omien lasteni tuon ikäisenä hassata satoja markkoja johonkin ihme manuaaleihin, joita en uskoisi lasten edes osaavan tulkata suomeksi =) Joka tapauksessa nythän toi englanti käy mulla ihan täysin siinä missä suomikin, ja pidän mun hyvää sanavarastoa ja oikeinkirjoitusta pitkälti tietokone-, rooli- ja figupelien ansiona.
Myöskin se motoriikka kehittyy jokaisella vähän omaan tahtiin, yleensä vanhemmat tyypit on paljon parempia maalaamaan jo vasta-alkajina kuin monta vuotta maalanneet lapset. Toiset ei tietysti opi koskaan ja toisilta se käy aina kuin vettä vuan.
Jos rahoitus löytyy (synttärifyrkat meni mulla aina hammeriin) ja vanhemmat ei pistä pahakseen niin suosittelen lämpimästi tätä harrastusta. Kanssaharrastajia löytyy suomestakin jo paljon, kielitaito paranee ja tekemistä riittää. Kallistahan toi on niinku tavaran tilavuuteen nähden, mutta niillä figuilla voi pelata loputtomasti kun ne on kerran ostettu.