"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Aloittamassa

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.
Elrontti

Aloittamassa

Viesti Kirjoittaja Elrontti »

Nyt kun olen lukenut tuon ketjun "Minkä Armeijan aloittaisin" niin haluaisin hieman tietoa koko pelistä, sen hinnoista, pelimekaniikasta jne. Onko pelissä ns. herot tärkeässä roolissa? Olen pelannut Lotria ja siinähän herot ovat aika tärkeitä.

Olen miettinyt, että jos aloitan niin joko Imperial Guardeilla tai Taulla, eli näistä siis hieman tietoa ja hintaluokkaa. Olen ajatellut kerätä sitten sellaisen n.2000pts.
Rampe

Re: Aloittamassa

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Elrontti kirjoitti:Nyt kun olen lukenut tuon ketjun "Minkä Armeijan aloittaisin" niin haluaisin hieman tietoa koko pelistä, sen hinnoista, pelimekaniikasta jne. Onko pelissä ns. herot tärkeässä roolissa? Olen pelannut Lotria ja siinähän herot ovat aika tärkeitä.

Olen miettinyt, että jos aloitan niin joko Imperial Guardeilla tai Taulla, eli näistä siis hieman tietoa ja hintaluokkaa. Olen ajatellut kerätä sitten sellaisen n.2000pts.
No tausta ainakin tiedän sen verran että niillä on pelin tehokkaimmat aseet, mutta ovat huonoja lähitaistelussa. Herot eli 40k:ssa HQ:t ovat aika tärkeitä matsissa koska ne maksavat vähintään sen sata pojoa, jos parantelet sitä edes vähän.
Jos ajattelit alkaa keräämään tauta niin suosittelen ostamaan codexin ja kun olet lukenut sen läpi niin ostat battleforcen.
Codexit maksavat 17,5e-20,00e ja battleforce on sen 80e, mutta jäät yleensä voitolle jos ostat sen kuin kaikki tyypit mitä sieltä tulee erikseen.
Crisis suitit maksavat 17,5e
Broadsidet maksavat 27,5e.
Piranha on 20e.
HQ maksaa 27,5e.
Fire Warrior tai Krootti boxi on sen 30e mutta sieltä tulee paljon kamaa.
Krootox on 13e, jos hommaat krootteja niin ostat varmasti myös krootoxin.
Tervetua 40k:n pariin! :D
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja

Viesti Kirjoittaja Z7-852 »

No jos olet pelannut Lotria niin tiedät nämä perusteet siitä mitä on pelata miniatyyri peliä, mutta toisinkuin lotrissa niin 40k maasto on suhteellisen tärkeässä roolissa.
40k tärkein ominaisuus on ehdottomasti hyvän ja tasapainoisen listanteko, koska huonolla listalla on hyvänkin pelaajan vaikea voittaa (ei mahdotonta mutta vaikeaa). Tämän takia useat, joskus itsekin, sanoo että puolet pelistä pelataan jo listaa tehdessä.
Itse pidän listassa tärkeimpänä hyvää runkoa. Eli troop valinnat ovat tärkeitä ja itse panostan vähintään kolmanneksen (yleensä yli puolet) pisteistä näihin. Tietenkin hyvällä herolla (HQ;lla) voi pärjätä ihan hyvin mutta ei se yksin armeijaksi riitä. Useat taas panostavat siihen mutta se armeijan suuri johtajakin voi kaatua huonolla tuurilla ja jos lista on panostanut liikaa siihen niin siinä meni armeijasi.
Elrontti

Paljon tulisi maksamaan sitten kaiken kaikkiaan n.2000pts Tauta tai IG:tä? Pärjääkö pelkästään oman armeijan sääntökirjalla vai tarvitaanko jotain muutakin?
Rampe

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Elrontti kirjoitti:Paljon tulisi maksamaan sitten kaiken kaikkiaan n.2000pts Tauta tai IG:tä? Pärjääkö pelkästään oman armeijan sääntökirjalla vai tarvitaanko jotain muutakin?
Jos kellään kaverillasi ei ole sääntökirjaa niin joudut sen hommaamaan mutta jos on sääntökirja, pärjäät codexilla.
Tauta 2000 pisteellä saa esim:
2 Hammerheadia
1 HQ
3 Broadside
36 Fire Warrior
3 Crisis Battlesuit
28 Kroottia
2 Krootoxia
3 Stealth Suittia
Pari Dronea

Tollasia saa noin 2000 pisteellä
Datsi

Viesti Kirjoittaja Datsi »

Yleensä pelataan ihan 1500p. pelejä, 2k onkin sitten faban puolella.

Itse aloittaisin Codexilla ja Battleforcella...
"Kun netti on poissa, figut tanssivat pöydällä."
Elrontti

Rahallisesti siis tuo IG tai Tau armeija?

Edit. Ajattelin sitä 2000pts sen takia, että minulla olisi sitten vaihtoehtoja, ettei minun tarvitsisi aina pelata aivan samalaisella armeijalla.
Anaheim

Viesti Kirjoittaja Anaheim »

Tau on rahassa halvempi, mutta lähitaistelu kyky on heikompi.

Kaarti saattaa olla siinä mielessä halvempi, että siinä missä tauta tulee laatikossa se 12, tulee kaartia 20. Eroksi muodostuukin se, että tyypillinen kaartiarmeija muodostuu 50 mosurista +HQ(=eli komentoyksikkö, 5 miestä siinä).

Lisäksi tau on pelin mobiilein armeija sitten Dark Eldarien, ja pystyt tarvittaessa pinkomaan pakoon nopeasti skimmerien(leijuvien ajoneuvojen) avulla, kaikki taun ajoneuvot kun leijuvat.

1500 on hyvä aloittaa, ja laajennat siittä eteenpäin.
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Mikäli ei aio konvertoida ihan älyttömästi, niin tau on rahallisesti halvempi kokomuovisena armeijana. Kaartin erikoisaseet ja -joukot ovat metallia, lisäksi sitä perusjalkaväkeäkin kaipaa enemmän.
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Anaheim

Kannattaa myös rotuna harkita deldareita, eivät ole se kaikista pelatuin ja vaativat totuttelua, mutta ovat ainakin persoonallisia, ja kuten hehkutinkin, ovat pelin mobiilein ja hinta/laatu suhteessa yksi tehokkaimmista armeijoista.
Darkmage7280

Viesti Kirjoittaja Darkmage7280 »

En suosittelisi aloitusarmeijaksi Tuhmia Eldareita. Figuja ei ole enää yhtä helppo saada käsiinsä kuin Tauta ja IG:tä, ja vaikka ovatkin nopeita ja tuhovoimaisia, niin ovat paperipanssarisia. Esimerkkinä Kaartia vastaan tapellessa lasgunhelvetti niittää Dark Eldareita kuin kypsää vehnää, ja ajoneuvot tippuvat jo multilasereilla. Ja toisin kuin massa-armeijoilla, Dark Eldareilla ei niitä reservejä kovin paljoa ole.
Kumpi tulee ensin? Chinese Democracy -plata vai Codex: SieL? Lyö vetoa osoitteessa--
Juupeli, Axl Rose voitti sittenkin. No, uusi veto! Sin City 2 vs. Codex: SieL!
Elrontti

Olen jo niin tykästynyt Imperial Guardeihin, että niillä luultavasti mennään.

Kysyisin nyt IG:stä. Catachanit ovat minusta siistejä, mutta onko niitten armour sitten aivan surkea? Vai, onko mitään eroja Cadianeihin?
Anaheim

Catachaneille on oma codexi.

Täällä näin

Ovathan nämä valitettavan harvinaiseksi pelaajien keskuudessa käyneet, mutta jos pelaat metsä maastossa, nämä rambot murskaavat vihollisesi. Listan suurin puute on tankkien puute, ainoa ajoneuvo on sentinel, mutta varsinkin katoilevat 3+ coverin sniput tuottavat vastustajalla päänvaivaa.

Avomaastossa 6+ save catachanit ovat yleensä itsemurha, mutta toimiva lista, yksi suosikeistani.

Catachanit saa mallinnettua myös kaartin codexissa esiteltävällä doctriini järjestelmällä.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Catachanien figuilla voi pelata aivan kuten normaaleillakin kaartilaisilla; viidakkosissien sääntöjä voi yrittää mallintaa doktriineilla, mutta tämä ei ole mitenkään välttämätöntä. Catachanien oma codexi (tuo linkitetty) vaatii jonkinlaista masokistista asennetta pelaamiseen.

Armour savet ovat kaikilla kaartilaisilla aivan surkeat. Kannattaa jo valmiiksi asennoitua siihen, että et ikinä pääse seivaamaan yhtään haavaa, ja jos joskus pääset, niin riemuitse siitä, että edes saat heittää saven. Muistat vain, että jokaisesta squadista voi kuolla kahdeksan kaartilaista ilman, että ryhmän tulivoima heikkenee lainkaan.

EDIT: Ratovaarille: Huono tapa pelata Kaartilla on sekin, että asennoituu saamaan aina cover savet. Toisinaan sitä maastoa ei pääse tekemään itse omalle armeijalleen mieluisaksi.
Viimeksi muokannut The Captain, To 19.04.2007 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

The Captain kirjoitti:Armour savet ovat kaikilla kaartilaisilla aivan surkeat. Kannattaa jo valmiiksi asennoitua siihen, että et ikinä pääse seivaamaan yhtään haavaa, ja jos joskus pääset, niin riemuitse siitä, että edes saat heittää saven..
Tuo on aikas huono tapa pelata kaartia.
Päivän sanahan on "Coveria ei jätetä".
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Perusteet”