Hyvä ikä aloittaa?
Mielestäni warhammer ei ole kallis harrastus vaan ihan sopivan hintainen. Mutta ei niitä hintoja enää tästä saisi nostella. Ellei figujen laatu jotenkin parane.
Ihan hyvä että tämä on aika monen mielestä kallis niin ei kuka tahansa tätä pääse harrastamaan. Mutta siinä mielessä "kalleus" on huono kun vanhemmat eivät välttämättä pidä.
Ihan hyvä että tämä on aika monen mielestä kallis niin ei kuka tahansa tätä pääse harrastamaan. Mutta siinä mielessä "kalleus" on huono kun vanhemmat eivät välttämättä pidä.
Niinpä, tuo "kalleus" pitää juuri näitä 10 vuotiata pois tuolta turnauksista. Ja onhan tuo hinta osa harrastuksen viehätystä. Vähän olisi laimeampaa jos saisi kympillä itselle 2 lootaa jotain kaaos ritareita tms. ...Minusta...ToWeL kirjoitti:Mielestäni warhammer ei ole kallis harrastus vaan ihan sopivan hintainen. Mutta ei niitä hintoja enää tästä saisi nostella. Ellei figujen laatu jotenkin parane.
Tuossa tapauksessa ne luultavasti luokiteltaisiin leluiksi.Jubee kirjoitti:Niinpä, tuo "kalleus" pitää juuri näitä 10 vuotiata pois tuolta turnauksista. Ja onhan tuo hinta osa harrastuksen viehätystä. Vähän olisi laimeampaa jos saisi kympillä itselle 2 lootaa jotain kaaos ritareita tms. ...Minusta...ToWeL kirjoitti:Mielestäni warhammer ei ole kallis harrastus vaan ihan sopivan hintainen. Mutta ei niitä hintoja enää tästä saisi nostella. Ellei figujen laatu jotenkin parane.
En tiedä sitten jos ne olisi saman laatuisia kuitenkin...
Ja GeeWeen tinafigujen popsiminen sitten olisi terveellistä?Silveri kirjoitti:Se johtuu siitä, että ne sisältävät lyijyä. Alle 14-vuotiaat kun oletettavasti syövät figuureitaan, eikä lyijy ole kovinkaan terveellistä.dead flesh penalty kirjoitti:Rackhamin laatikoissa taitaa lukea vieläkin 14+
Hintahan on juuri sopiva. Vaikka ainakin täällä päin figuilia pidetään leikkimisenä (ja kalliina sellaisena) niin jos kauppojen hyllyille alkaisi ilmestyä 10e maksavia lootia ja harrastukseen tunkisi mukaan jos minkälaista viisivuotiasta nyyppää, niin minä lopettaisin. Ja heti.
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
Itse aloitin joskus 13 vuotiaana, eli n. 11 v sitten. Silloin sai kirjakaupasta warzone ja whfb figuja. Muistaakseni sielä oli sellanen lista, että tilasivat fantasiapeleistä kuukausittain jotain.. oi niitä aikoja..
Warzonella aloitettiin, siihenhän oli säännöt suomeksi. Tosin esim. pistemäärät meni vähän miten sattuu, pelattiin sellasia 3-5 hlön pelejä, joissa meillä oli kaikki mitä omistettiin. Hauskaahan meilä oli ja jos nyt jotkut säännöt meni miten sattuu, niin eipä kai sillä väliä
seurailin tätä keskustelua mielenkiinnolla, koska olen nyt tämän kevään kouluavustajana(ala-asteella), niin kiinostaa, että voiko tätä harrastus asiaa ottaa täällä duunin merkeissä esiin. Uskoisin että kiinnostuneita oppilaita löytyisi korruptoitavasksi harrastuksen pariin.
"hei, se mein koulun cool rokkari-kouluavustaja pelaa jollai ukoilla, sehän on meidän idoli, aletaan mekin pelaamaan." ;P
Warzonella aloitettiin, siihenhän oli säännöt suomeksi. Tosin esim. pistemäärät meni vähän miten sattuu, pelattiin sellasia 3-5 hlön pelejä, joissa meillä oli kaikki mitä omistettiin. Hauskaahan meilä oli ja jos nyt jotkut säännöt meni miten sattuu, niin eipä kai sillä väliä
seurailin tätä keskustelua mielenkiinnolla, koska olen nyt tämän kevään kouluavustajana(ala-asteella), niin kiinostaa, että voiko tätä harrastus asiaa ottaa täällä duunin merkeissä esiin. Uskoisin että kiinnostuneita oppilaita löytyisi korruptoitavasksi harrastuksen pariin.
"hei, se mein koulun cool rokkari-kouluavustaja pelaa jollai ukoilla, sehän on meidän idoli, aletaan mekin pelaamaan." ;P
Aloitin maalailun, ja figujen keräilyn siinä 15 vuotiaana. Nyt ollaan vuoden verran maalailtu - en ole tehnyt siitä itselleni mitään pakkomiellettä (kuka tekisi?), vaan maalailen, kun minusta tuntuu, että tekisi mieli maalailla. Tosin siinä on huonotkin puolensa; Mitään kauheaa armeijaa en ole saanut läheskään vielä aikaiseksi; Pitäisi kai ottaa itseään niskasta kiinni kesälomalla, jättää tietokoneella pelailu vähemmälle, ja alkaa maalailemaan enemmän.
Mukana Sotavasaran foorumeilla jo kymmenen vuoden ajan.
Minusta harrastuksen voi hyvin aloittaa 10-vuotiaana.Itse olen hankkinut ekat figut 12-vuotiaana, mutta ei sitä harrastamiseksi voinut kutsua.Nyt olen 16(pian 17) ja vasta nyt olen kunnolla alkanut pelaamaan sekä maalaamaan.Mutta se miksi näin *myöhään* aloitin varsinaisen harrastamisen johtui peliseuran puutteesta.Ei siinä pahemmin muuta tehty kun maalailtu.Ja tältä foorumilta löydät varmasti peliseuraa itsellesi.Joten onnea alkuun.
Antti_94 kirjoitti:
Ja jos 10 tauta juoksee rivissä niin ei iigeet voi väistää sitä potkua. Muutama ainakin vahingoittuu / kuolee siitä ja sitten alkaa vaan hakata miekoilla!
Ja jos 10 tauta juoksee rivissä niin ei iigeet voi väistää sitä potkua. Muutama ainakin vahingoittuu / kuolee siitä ja sitten alkaa vaan hakata miekoilla!
- Lord Mikke
Ahh, vanhat muistot aloittamisesta...
Itsekin aloitin 10- vuotiaana, ja siitä lähtien olen kerännyt tasaisesti ja vaihtanut armeijoita (joita omistan yhteensä 7). 17 Kilahtaa iäksi myöhemmin tänä vuonna, joten kun kerran leikkiin ryhtyy, sitä jaksaa kauan. 10 onkin siitä hyvä ikä että on helpompaa aloittaa kakarana kuin kärsimättömänä teenage- mutant- henkilönä. Eli ei muuta kuin mieleinen armeija valintaan sitten kun siltä tuntuu
.
Itsekin aloitin 10- vuotiaana, ja siitä lähtien olen kerännyt tasaisesti ja vaihtanut armeijoita (joita omistan yhteensä 7). 17 Kilahtaa iäksi myöhemmin tänä vuonna, joten kun kerran leikkiin ryhtyy, sitä jaksaa kauan. 10 onkin siitä hyvä ikä että on helpompaa aloittaa kakarana kuin kärsimättömänä teenage- mutant- henkilönä. Eli ei muuta kuin mieleinen armeija valintaan sitten kun siltä tuntuu
Peril of Warp
Lord Mikke, taitaa olla aika mukava määrä rahaa kiinni 7 armeijassa? Kunnioitettavaa.
Itse täytän kohta 19 ja nyt olisi tarkoitus alkaa vähän maalailla ja sääntökirjankin lukaisin läpi. Kyllä kait sitä pelaamistakin täytyy kokeilla kun saa vähän joukkoa kasaan.
Muita kompatakseni, jos vaan hermot riittää ja itse/jonkun avustuksella saa säännöt selville niin eihän siinä aloittamisessa mitään ongelmaa ole. Itsellä olisi kyllä perfektionistina pinna palanut jo figujen maalausvaiheessa jos olisin pikkunappulana aloittanut.
Ei sitä silloin oikein vielä jaksanut ymmärtää että harjoitus tekee mestarin.
Muita kompatakseni, jos vaan hermot riittää ja itse/jonkun avustuksella saa säännöt selville niin eihän siinä aloittamisessa mitään ongelmaa ole. Itsellä olisi kyllä perfektionistina pinna palanut jo figujen maalausvaiheessa jos olisin pikkunappulana aloittanut.
Eiköhän jokaiselle pitempään pelanneelle kerry suuret määrät figuja kaappeihin. Jos pikaisesti lasken myös jo pois myydyt armeijat, niin Faba: 2, 40k 2, Epic: 2, Confro 3 (Rag'narok 1) + sekalaista muuta sälää, eikä tämä ole edes mikään iso määrä, jos pariin kaveriini vertaan (toinen outrideri, toinen muuten vaan fanaatikko).
Olisin kuitenkin sitä mieltä, että 14 olisi se parempi aloitusikä pelaamiseen, joskin maalaamisen voi toki aloittaa jo aiemminkin. Toki, jos lähipiiristä löytyy innostunut (ja tarpeeksi kärsivällinen) veteraani, miksei voisi aloittaa jo aiemminkin. Olen kuitenkin pelannut myös nuorempia vastaan ja myös demottanut heille, eikä siitä ole mitään pahaa makua suuhun jäänyt. Tiettyä kypsyyttä kuitenkin vaaditaan ja mitä nuoremmissa liikutaan, sen yksilöllisempää kypsyyden löytyminen on.
Olisin kuitenkin sitä mieltä, että 14 olisi se parempi aloitusikä pelaamiseen, joskin maalaamisen voi toki aloittaa jo aiemminkin. Toki, jos lähipiiristä löytyy innostunut (ja tarpeeksi kärsivällinen) veteraani, miksei voisi aloittaa jo aiemminkin. Olen kuitenkin pelannut myös nuorempia vastaan ja myös demottanut heille, eikä siitä ole mitään pahaa makua suuhun jäänyt. Tiettyä kypsyyttä kuitenkin vaaditaan ja mitä nuoremmissa liikutaan, sen yksilöllisempää kypsyyden löytyminen on.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Suurinpiirtein Lisellen ikäisenä, noin 16 vuotta sitten, aloittelin figumaalausharrastukseni. Vasta reilut kolmisen vuotta sitten homma muuttui figupelaamiseksi enempi. Ne oli ne roolipelit syy hommata figuja. Olinhan tosin satunnaisesti kokeillut figupelejäkin, mutta viimevuosina ne ovat enempi alkaneet viehättää. Juuri nytkin odottelen malttamattomana uusia ukkoja saapuvaksi postiin. Kyllähän nuita on kaappiin kertynyt ja uusia tulee enempi, kuin kerkeän maalata vanhoja alta pois.
Mutta niinkuin edellä todettiin, niin se oma henkinen kypsyyshän se on pääasia. Vähän vitsinäkin heitin sen 16 vuotta tuolla aiemmin
Vanhemmalla iällä aloittamisessa oli kyllä sellainen hyvä puoli, että yhtään maalaamaani ukkoa ei ole tarvinnut maalinpoistossa käyttää. Kyllä niitä juuri ja juuri kattelee 
Niin ajatelkaa että, figu saattoi maksaa joskus jopa hurjan 6 markkaa kappale!
Mutta niinkuin edellä todettiin, niin se oma henkinen kypsyyshän se on pääasia. Vähän vitsinäkin heitin sen 16 vuotta tuolla aiemmin
Niin ajatelkaa että, figu saattoi maksaa joskus jopa hurjan 6 markkaa kappale!
Luumumehu on soturien juomaa
*sniff*... vanhat hyvät ajat.... ja kyseessä oli vielä GW:n tuotoksetHuru-ukko kirjoitti:Niin ajatelkaa että, figu saattoi maksaa joskus jopa hurjan 6 markkaa kappale!
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Silveri, kertyy varmasti, mutta itse olin ehkä vaikuttunut juuri siitä että EDELLEEN löytyy ne 7 armeijaa kaapista (mikäli oikein ymmärsin). ;]
Voi itku ettei meinaa millään kärsivällisyys riittää siihen asti että saapi ukkoja maalattavksi... Huomenna toivottavasti. Tässä sitä sitten koittaa koko lähes 19 vuoden "kypsyydellä" olla ryntäämättä Fantasiapeleihin shoppaamaan kun ei jaksaisi huomiseen niitä halvempia odottaa... huoh.
Aiheeseen liittyen voisi kyllä vielä todeta, että näin vanhempana aloitellessa ainakin voi hyvällä omallatunnolla käytellä rahaa kun käy töissä ja sillai. Ei tarvitse välittää vaikkei äiti ihan ymmärtäisikään
Voi itku ettei meinaa millään kärsivällisyys riittää siihen asti että saapi ukkoja maalattavksi... Huomenna toivottavasti. Tässä sitä sitten koittaa koko lähes 19 vuoden "kypsyydellä" olla ryntäämättä Fantasiapeleihin shoppaamaan kun ei jaksaisi huomiseen niitä halvempia odottaa... huoh.
Aiheeseen liittyen voisi kyllä vielä todeta, että näin vanhempana aloitellessa ainakin voi hyvällä omallatunnolla käytellä rahaa kun käy töissä ja sillai. Ei tarvitse välittää vaikkei äiti ihan ymmärtäisikään
- Teonanacatl
Mitäs se sinua haittaa jos harrastukseen "tunkee" niitä ns. viisivuotiaita nyyppiä? Ei sinun ole mikään pakko niiden kanssa pelata.I Ride in a Dragon kirjoitti:Hintahan on juuri sopiva. Vaikka ainakin täällä päin figuilia pidetään leikkimisenä (ja kalliina sellaisena) niin jos kauppojen hyllyille alkaisi ilmestyä 10e maksavia lootia ja harrastukseen tunkisi mukaan jos minkälaista viisivuotiasta nyyppää, niin minä lopettaisin. Ja heti.
Ihme porhoja kyllä löytyy, jos ei hinnan alennukset kelpaa. Meitsi heittäisi onnesta kuperkeikkaa jos hintoja laskettaisiin.
"Kuunnelkaa lapset Teonanacatlia, joka tietää asiasta
hieman kauemmin pelanneena..."
- Illumina
"Teonanacatl ounaa."
- Usermaatra
"Något sagt i latin låter djupt."
-Trad.
hieman kauemmin pelanneena..."
- Illumina
"Teonanacatl ounaa."
- Usermaatra
"Något sagt i latin låter djupt."
-Trad.
Tosin sitten saattaisi alkaa pänniä jos niitä on turnaukset täynnä...Slugger kirjoitti:Mitäs se sinua haittaa jos harrastukseen "tunkee" niitä ns. viisivuotiaita nyyppiä? Ei sinun ole mikään pakko niiden kanssa pelata.I Ride in a Dragon kirjoitti:Hintahan on juuri sopiva. Vaikka ainakin täällä päin figuilia pidetään leikkimisenä (ja kalliina sellaisena) niin jos kauppojen hyllyille alkaisi ilmestyä 10e maksavia lootia ja harrastukseen tunkisi mukaan jos minkälaista viisivuotiasta nyyppää, niin minä lopettaisin. Ja heti.
Ihme porhoja kyllä löytyy, jos ei hinnan alennukset kelpaa. Meitsi heittäisi onnesta kuperkeikkaa jos hintoja laskettaisiin.
- El Capitan
- Peliporukkavalvoja
Pistetään ikäraja tai pienien puoli ja isojen puoli.Jubee kirjoitti:Tosin sitten saattaisi alkaa pänniä jos niitä on turnaukset täynnä...Slugger kirjoitti:Mitäs se sinua haittaa jos harrastukseen "tunkee" niitä ns. viisivuotiaita nyyppiä? Ei sinun ole mikään pakko niiden kanssa pelata.I Ride in a Dragon kirjoitti:Hintahan on juuri sopiva. Vaikka ainakin täällä päin figuilia pidetään leikkimisenä (ja kalliina sellaisena) niin jos kauppojen hyllyille alkaisi ilmestyä 10e maksavia lootia ja harrastukseen tunkisi mukaan jos minkälaista viisivuotiasta nyyppää, niin minä lopettaisin. Ja heti.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
- Sinitähti
Ikäraja olisi ehkä parempi systeemi kuin toi jaottelu, tulisi järköillä vain turhan paljon tekemistä.El Capitan kirjoitti:Pistetään ikäraja tai pienien puoli ja isojen puoli.Jubee kirjoitti:Tosin sitten saattaisi alkaa pänniä jos niitä on turnaukset täynnä...Slugger kirjoitti:Mitäs se sinua haittaa jos harrastukseen "tunkee" niitä ns. viisivuotiaita nyyppiä? Ei sinun ole mikään pakko niiden kanssa pelata.I Ride in a Dragon kirjoitti:Hintahan on juuri sopiva. Vaikka ainakin täällä päin figuilia pidetään leikkimisenä (ja kalliina sellaisena) niin jos kauppojen hyllyille alkaisi ilmestyä 10e maksavia lootia ja harrastukseen tunkisi mukaan jos minkälaista viisivuotiasta nyyppää, niin minä lopettaisin. Ja heti.
Menikö muuten offtopiciksi?