"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Rackham AT - 43, pikapeli & arvostelun tynkää *kuvat*

Voit lähettää oman kertomuksesi omista sotakokemuksistasi. Kuvat taistoista ovat raporteissa aina ehdottoman suotavia.
Luu-Kasa

Rackham AT - 43, pikapeli & arvostelun tynkää *kuvat*

Viesti Kirjoittaja Luu-Kasa »

Hei.

Aloitusboksin hankittua ja säännöt pikaisesti lukaistuna ajattelin esitellä tätä oivaa peliä muillekkin. Ne jotka eivät vielä tiedä (onko sellaisia?), niin pelihän on Rackhamin uusin scifitaistelu, muovisilla esimaalatuilla miniatyyreillä. Vastaikkain tulevaisuuden ihmiset UNA ja ilmeisesti koneet Therians. Fluffiin en ole kummemmin tutustunut.

Mutta itse asiaan eli esittelyyn pienoisen raportin muodossa. :)

-----------------------------------------------------------------------------------------

UNA

Steel troopers x 5 (3laser-rifleä & 2 sinkoa)
Steel troopers x 4 (4 laser-rifleä)
Firetoad kävelijä x 1 (kaksi jämäkkää laser kanuunaa)

Therians

Storm golems x 4 (3 blästeriä ja 1 sonicgun)
Storm golems x 4 (3 blästeriä ja 1 s0nicgun)
Wraith Golgoth x 1 (medium sonic-cannon ja nucleous cannon)

Joukot keskittyivät puhtaasti siihen mitä aloitusboksissa tulee. Proxya emme suoneet. Olisihan raiskaus laittaa R:n peleihin GW:n figuja ;) kai...

Maastoakaan ei hirveästi esiinny, mutta ajaa asiansa näin opetteluvaiheessa. Peliä päätimme pelailla kutakuinkin kaksi kierrosta.
--------------------------------------------------------------------------------------

Valmistelut ennen peliä ja kokonaiskuva.
Kuva

1. kierros

Pelin alettua, noppaonni kääntyi heti puolelleni ja yksikköjen aktivointi minulle. Käänsin korttini ja lähdin ohjastamaan toista Storm Golem yksikköäni kohti vihollista hakien kuitenkin osalle turvaa tavarakontin kulmasta. Hetken pohdinnan jälkeen avasinkin tulen täydeltä laidalta. Blästerit niittivät kaksi sotilasta tomuksi sonic-gunin mennessä hehtaaritolkulla horisonttiin. Tulitaistelu oli alkanut.

Kuva

Vastukseni ei kuitenkaan jäänyt toimettomaksi vaan käänsi oman korttinsa ja aktivoi joukon Steel Trooppereita varustettuna kahdella singolla. Eteneminen kohti kukkulaa tuotti toivotun tuloksen ja pian suuri sotakoneeni pilkistikin vihollisen kiikareihin aivan kukkulan takaa. Tarkoituksena oli mitä ilmeisemmin tuhota raskas kalusto alkuunsa ja keskittyä sitten jalkaväen niittämiseen. Mutta kuinkas kävikään... Sinkojen hakeutuvista ohjuksista huolimatta ei mitään tulosta aikaan. Kaksi ammusta, ei vahinkoa. Voimakas suojaus pelasti, vaikka vihollinen oli todella lähellä. Loput ihmisten ryhmästä kohdisti laser-tulensa toiseen storm golem yksikkööni, joka kyykki betonimuurien suojassa etsien sopivaa paikkaa iskeä. Osumatarkkuus vihollisella oli heikkoa, ainoastaan yksi läheltäpiti tilanne, joka kuitenkin jäi betoniin heiteltyäni suojatestissä 5. Tuuria jälleen.

Kuva
Kuva
Kuva
* * *

Toiseen aktivointiin, nopat jälleen puolellani. Aloituspäätös minulle. Tein taktiikkavirheen, kun olin valinnut muurin takana seisovan ryhmäni seuraavaksi vuoroon. En rohjennut jättää vielä suojaani, vaan kokeilin hakuammuntaa jo aikasemmin harventamaani ryhmään. Kukkulalle kun ei näkyvyyttä ollut. Ohilaukauksia useita. Ei muutoksia tilanteeseen.

Ihmiset ottivat raskaamman kaluston käyttöön. Kävelijä laahusti suojastaan kohti kentän keskustaa ja aukaisi tulen kohti kontin kulmalla piileskelevää yksikköäni. Tappioita yksi, vaikka oseet olivat tehokkaita. Noppaonni jälleen puolellani.

* * *

Vuoron viimeiseen aktivointiin, nopat jälleen puolellani. Jätin sivustalla kyttäävän ihmisjoukon huomiotta jä lähdin liikutamaan sotakonettani kohti kävelijää. Raskaat aseet puhuivat. Rakennepisteitä kävelijä menetti kaksi, vauriot olivat sille yllättävän suuret. 2 jäi vielä jäljelle.

Kuva

Ihmisten harvennettu jalkaväki ryhmä oli lähellä kääntää pelin kulun totaalisesti. Raivokas tulitus kohti konttia aiheutta kaksi tappioita, ryhmäni oli lyöty lähes iskukyvyttömäksi. 1. vuoro oli päätöksessä ja tilanne läheni ratkaisuaan. Seuraavan kierroksen aktivointi järjestys oli muuttava kaiken!

Kuva

-------------------------------------------------------------------------------------------------

2. kierros

Ei enää yllätyksenä, aktivointi nopanheiton jälkeen jälleen minulle.
Yksikköni muurin takaa lähti etenemään ja ryöppysi ammuksia kohti viimeisiä ihmisiä kävelijän vierellä. Heillä ei ollut mahdollisuutta väistellä blästereiden ammuksia, niitä oli liikaa. Sonic gunin suuntasin kohti kävelijää, horisonttiin jälleen.

Kuva
Kuva

Ihmisten aktivointi. Kukkulalla oleva ryhmä etenee varmasti edelleen aikeenaan tuhota sotakoneeni. Yllättäen singot automaattiosumistaan huolimatta eivät saa tulosta, vastustajani heitellessä osumatestissä ykkösiä. Peli alkaa vaikuttaa selvältä. Kuitenkin laser -aseet saavat tappion muurin takaa edenneeseen yksikkööni.

Kuva

* * *

Ja jälleen nopat pomppivat minulle. Kuitenkin taktiikkani oli kärsinyt tappion kun ihmisryhmä oli rankaissut kontti ryhmääni. Vuorossa siis yksinäinen soturi joka rohkeasti etenee kohti kukkulan vihollisryhmää ja laukaisee aseensa, yksi tappio.

Vastustajani lähtee viimeiseen rynnistykseen kävelijällään aikeena vahingoittaa sotakonettani. Laser kanuunat laulavat ja saivat kuin saivatkin aiheutettua rakennepisteen menetyksen. Ei hätää, 4 jäi kuitenkin jäljelle. Ihmisten aktivoinnit on pelin osalta tehty, ei enää aktivoitavia yksiköitä.

Kuva

* * *

Vihollisen tehtyä aktivointinsa jää minulle viimeinen. Sotakoneeni marssii lähemmäksi kävelijää, varmistaakseen automaatti osumat kummallakin aseella. Kanuunat laulavat ja osumatesti näyttää hyvältä. Kävelijä räjähtää palasiksi. Näkyvä tilanne jää päätökseksi. Ihmiset luovuttavat, tilanne on mahdoton. Koneet jyräävät armottomasti päälle...

Kuva

-------------------------------------------------------------------------------------

Huomioikaa, että peli pelattiin perehdytys säännöillä. Advanced rules tarjoaa sitten kaikki herkut ja asiat laajemmin. Herot, suojat, räjähdykset, yms. mistä en ole edes vielä lukenut. Ja nämähän saa muuten netistä, kummatkin säännöt... Ei onnistu GW:n kanssa.

Mutta mitä pelistä jäi mieleen: HAUSKUUS. Vaikka säännöt olivat rajalliset ne tarjosivat kuitenkin toimivan paketin. Aktivointi kortein toimii mielestäni loistavasti, eikä mennä orjallisesti "sun- vuoro- mun- vuoro- tyyliin" kokoajan (vaikka nyt tässä pelissä noppa olikin minun puolellani). Tätä peliä ennen olen vieroksunut korttisysteemiä, mutta korteista tosiaan löytyy kaikki tarvittava tieto yksiköihin ja näyttävät itseasiassa myös tyylikkäiltä.

Ampuminen on yksinkertainen ja toimiva ratkaisu. Kantamaa riittää vaikka pöydän päästä päähän, mutta osuminen vaikeutuu luonnollisesti. Kantamat siis realistisemman oloisia mitä esim. 40k:ssa. Tottahan toki laserkanuuna ampuu reilusti ja pitkälle.

Liikkuminen antaa mielestäni enemmän aihetta taktikointiin kun valittavana on joko normaali eteneminen, joka mahdollistaa ampumisen ennen tai jälkeen. Tai vuorostaan ryntäys joka tuo lisäsenttejä liikkeeseen, ei kuitenkaan mahdollista sen jälkeen enää ampua. Taktiikkaan vaikuttaa myön ns. komentopisteet, joilla voi jättää mm. aktivointeja väliin.

Varmasti uppoaa tämä peli 40k:sta pitäville, jotka kuitenkin haluavat vaihtelua. Figuja vaaditaan varmaan saman verran, mutta pienempiäkin pelejä pystyy helposti pelaamaan. Ei kuitenkaan mikään skirmish tyyppinen ratkaisu.

Huippuna pidän yleistä taulukkokorttia, josta löytyy nopeasti ja helposti kaikki lähitaistelusta ja ampumiseen, vaurioihin & osumiseen.

Pelistä plussat ja miinukset

+Aktivointisysteemi kortein
+Mahdollisuus taktisempaan peliin
+Joku muu kuin se ainainen GW (uutta tutkittavaa)

- On kuitenkin melko ison skaalan peli, äijää menee lakoon kuin heinää.
- Toiset tykkää esimaalatuista, toiset ei. Mutta ainahan voi maalata uudestaan.

AT-43:sta myy Sotataito ja Peliarkku.
Viimeksi muokannut Luu-Kasa, Ma 09.04.2007 18:34. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Tas

Viesti Kirjoittaja Tas »

Kiitokset. Juuri tämänlaista perehdytystä peliin olen kaivannut, nyt taidankin mennä tsiigailemaan netistä sääntöjä. En ole ennemmin kiinnostunut ollenkaan At:stä, mutta tämä vähän sai kiinnostusta aikaan.

Itse raportista, mainio, ei juuri mitään negatiivistä sanottavaa. Kuvat, selkeä teksti, kaikki löytyi.

Kiitos.
Joo-Ontsu

Viesti Kirjoittaja Joo-Ontsu »

Jaa-a, en olekkaan kuullut tästä ennen kuin nyt, heräsi erittäin suuri mielenkiinto (melkeimpä harmittaa, koska nyt on melk pakko saada tämä peli ja rahatilanne vaikuttaa surkealta..) ja kysäisin, että paljonkos tämä aloituspakkaus maksoi, ja pystytkö antamaan sen nettisiivun jolta pystyy tilaamaan (jos jaksat nii mieluiten yv:llä).
Itse raporttii, erittäin hyvä, selkeä ja mielenkiintoinen. Kuvan olivat hyviä, ei keksi mitään negatiivistä. Tälläistä lisää
Jubee

Viesti Kirjoittaja Jubee »

Joo-Ontsu kirjoitti:Jaa-a, en olekkaan kuullut tästä ennen kuin nyt, heräsi erittäin suuri mielenkiinto (melkeimpä harmittaa, koska nyt on melk pakko saada tämä peli ja rahatilanne vaikuttaa surkealta..) ja kysäisin, että paljonkos tämä aloituspakkaus maksoi, ja pystytkö antamaan sen nettisiivun jolta pystyy tilaamaan (jos jaksat nii mieluiten yv:llä).
Itse raporttii, erittäin hyvä, selkeä ja mielenkiintoinen. Kuvan olivat hyviä, ei keksi mitään negatiivistä. Tälläistä lisää
Aloituspaketti maksaa 80e ja tässä linkki:

http://www.sotataito.com/product_info.p ... 753396f099
tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp »

Ulkomailtatilauskykyisten kannattaa myös panna merkille, että Rackham itse on nyttemmin tinkinyt peräti 20 € tuosta Damoclesin lähtöhinnasta eli se on jo sangen kilpailukykyinen pakaasi:
http://www.rackham-store.com/boutique_u ... _us&num=48

Tietysti tuohon sitten tulee 12 € postikuluja nokkiin, ellei tilaa saman tien toista settiä tai muuta kamaa yhteensä 100 €:lla...

Saattaa kuitenkin olla, että joku postikuluiltaan edullisempi postimyyntifirma on myös reagoinut tuohon hinnanmuutokseen.
HeRoS: tauolla ainakin toistaiseksi
tp-master
Paikkakunta: Porin markku... et kuitenkaan tuntisi, vaikka kertoisin...

Viesti Kirjoittaja tp-master »

Hieno raportti...

Mukavasti selitit pelin kulkua, koska pelin sääntöjä ei moni tunne (kuten minä...). Silti varmasti pääsi jyvälle tapahtumista...

PS: tuossa toisen kierroksen toisessa kuvassa kesarilla näytetään mukavasti figuja... :D
Flying is simple. You just throw yourself at the ground and miss.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Kappas... en huomannutkaan, ja kyse ei ole edes ilmeisesti mistään erikoisalennuksesta...

Melko inhottava temppu tosin jälleenmyyjiä ajatellen
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Luu-Kasa

PS: tuossa toisen kierroksen toisessa kuvassa kesarilla näytetään mukavasti figuja...
:D
tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp »

Silveri kirjoitti:Melko inhottava temppu tosin jälleenmyyjiä ajatellen
Eihän se kovin nättiä ole, vaikkakin loukkauksen aste riippuu paljolti siitä paljonko Rackham on kiskonut jälleenmyyjähintana. Jenkeille hinta lienee ainakin ollut ns. sopiva, kun tuota boxia sai jossain vaiheessa Atlantin takana $60:lla (eli alle 50 €), ja tuskin oli tappiollinen kaupalle sekään.
HeRoS: tauolla ainakin toistaiseksi
dwarffer

Viesti Kirjoittaja dwarffer »

En oo kuullukkaa tommosesta.Pitää kokeilla:)
:D
Slave of Yesterday

Viesti Kirjoittaja Slave of Yesterday »

Raportti oli hyvä ja kuvat harvinaisen loistavia
Ei sitä surulla eletä sanoi spurgu, kun naurulokkia grillasi.
Boar Bolter

Viesti Kirjoittaja Boar Bolter »

Loistava raportti, ei voi muuta sanoa :D
Blood Bowl 2010
W:6 D: 2 L:2
Luu-Kasa

Kiitoksia. Kyllähän tähän aikaa menikin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Taisteluraportit”