"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Miten saa massaa?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Samppuli

Miten saa massaa?

Viesti Kirjoittaja Samppuli »

Eli tarvitsisin jotain ideoita miten voin tehdä eri massoja, joista voin muovailla esimerkiksi kukkuloiden alustoja jne. Eli samanlaisia massoja mitä on siellä GW:n sivulla. En tiedä mitään muuta kuin kipsin, mutta olen kuullut, että kipsistä on hyötyä vain ampumaradalla...

~Samppuli
<Maisemointi>
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Kovasti GW on kittiä kompannut ainakin aikaisempina vuosina. Saa joko sekoitettavana mallina tai valmissekoitteena, joka tunnetaan myös nimellä pakkeli.

Riippuu kuitenkin täysin käyttötarkoituksestasi mitä haluat tehdä. Kukkulat kannattanee tehdä nykytietämykselläni finnfoamista, mahdollisesti kiinnittäen ne kovalevyn päälle, joka lisää kestävyyttä.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Hangover
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Hangover »

Mistä sais tuota kovalevyä ja minkä hintaista se on?
Kelpo

Viesti Kirjoittaja Kelpo »

Kovalevyn? Eikös se ole pääsääntöisesti aika paksua? Ohutta vaneria käyttäisin ehkä mieluummin.
Naapurin viljat vei halla

tralalalalalla
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Kovalevyä saa luonnollisesti puu- ja rautakaupoista. Taitaa olla ohuimmillaan 2 millistä eli hyvin käy maaston pohjaksi, on myös huomattavasti vaneria halvempaa ja kestävämpää.

Mitä massoihin tulee niin riippuu kovasti käyttötarkoituksesta. Das massa on hyvä yleismassa, mutta pieniä yksityiskohtia siitä ei voi tehdä. Fimo on hieman kalliimpaa (n. 13€/500g) mutta on loistavaa pienten yksityiskohtien tekoon ja pikkutarkkaan työhön, esim. puiden päällystämiseen ja oven- ja ikkunankarmien koristeluun. Kovetetaan uunissa. Kitit ja seinätasoitteet ovat myös hyviä olemassa.
ankara halla
Valvoja

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

Kelpo kirjoitti:Kovalevyn? Eikös se ole pääsääntöisesti aika paksua? Ohutta vaneria käyttäisin ehkä mieluummin.
Ei ole, kovalevy on lähes poikkeuksetta ~3-4mm ja huomattavasti kevyempää ja helpommin työstettävää kuin vaneri.

+++edit:Hmph... Draven ehti sitten ensin+++
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
Kelpo

Kas kas. Live and learn.

tralalalalalla
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

taitanet sekoittaa lastulevyyn, joka on jo paksumpaa, eikä erityisen hyvin sovellu maastontekoon.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Kelpo

Ah, totta turiset. Nojoo, pahoittelen levittämääni misinformatsuunia.

tralalalalalla
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Itse olen ihastunut Darwin classic massaan, joka ilmeisesti muistuttaa tuota Das massaa. Kyseessä on siis kuivuva muovailumassa, jonka on vallan passelia maaston teossa. Hinta ollut edullisimmillaan luokkaa 3e/500g ja saatavissa ainakin Prismassa.
Samppuli

Ok, kiitos paljon. Kuulosti hyvältä tuo Darw Classic-massa.
Kysyisin vielä, miten voisi itse tehdä juuri muovailumassaa edullisesti ja suuria määriä. Tekisin nimittäin kallioita, kukkuloita ja muuta sen tapaista. Kysyisin vielä, mitä värejä kannattaa käyttää, kun maalaan nuo tekeleeni? Lasten vesiväreillä tulee suttuista jälkeä ja miniatyyrin maalaus värejä en kehtaa käyttää.

~Samppu
<Maisemointi>
Hands_of_blue

Samppuli kirjoitti:Ok, kiitos paljon. Kuulosti hyvältä tuo Darw Classic-massa.
Kysyisin vielä, miten voisi itse tehdä juuri muovailumassaa edullisesti ja suuria määriä. Tekisin nimittäin kallioita, kukkuloita ja muuta sen tapaista. Kysyisin vielä, mitä värejä kannattaa käyttää, kun maalaan nuo tekeleeni? Lasten vesiväreillä tulee suttuista jälkeä ja miniatyyrin maalaus värejä en kehtaa käyttää.

~Samppu
Tuskimpa itse pystyy kovin käyttökelpoista massaa väsäämään ja Das ja Darwi massat ovat sen verran halpoja, että en näe itse tekemiseen mitään suurta tarvettakaan. Kukkulat kannattaa tosiaan ehkä tehdä Finnfoamista mutta kyllä tuollaisesta massastakin varmasti saa jotain väännettyä.

Maaston maalaamiseen kannattaa etsiä kirjakaupoista, tavarataloista ja askartelupuodeista halvimpia mahdollisia akryylimaaleja. Itse käytän 7€ puolelta litralta maksavia maaleja eli eivät kauhean kalliiksi tule.
Murhe
Valvoja

En minäkään näe kovin käyttökelpoisena suurten maastokappaleiden rakentamista massasta. Niillä alkaa olla nopeasti painoa ja rakenteellisessa lujuudessa jää toivomisen varaa.

Ylivoimaisesti eniten käytän massaa rakennelmien "juurruttamisessa" alustaan tai metallisten figujen alustan rakentamisessa.

Joku kovalevyn tapainen olisi varmasti paras alusta, mutta toistaiseksi pahvi on välttänyt. Sillä on vain ikävä taipumus taipua massan kuivuessa.

Maalauksessa olen käyttänyt mustaa spraymaalia, jota käytän myös figujen pohjamaalina. Sen päälle olen tyrkännyt ihan figumaalia, joskin olen samaa mieltä siinä, että se on turhan tyyristä tavaraa. Jos jollakulla on esittää hyvä ja edullisempi tuote, niin mielelläni kokeilisin.
Samppuli

Kiitos! Luin, että tuo darwi-massa on paljon parempaa kuin Das. Kysyn vielä tässä samassa aiheessa: miten tuosta finnfoamista saa kukkulan? Eli miten se kestää spaymaalia. Itse rakentaisin siitä kukkulan näin, mutta en ole koskaan kokeillut: Hakisin finnfoamia jostain rautakaupasta ilmaiseksi, pistäisin eri-keepperiä muovimukiin veden kanssa, rupeen lusikalla sitä vatkaamaan ( tämän olenkin tehnyt, en tiedä pitääkö siitä tulla maidolta näyttävää nestettä ) ja lorautan sitä muotoiltun palan päälle ( joka on muotoiltu vaihtoteräiselä mattoveitsellä ) ja sitten pyörittelen sitä eri-keepper lätäkössä. Sen jälkeen jätän kuivumaan. Sitten kuivumisen jälkeen liimaan siihen flockia ( selittäkään mitä on flocki ja mistä sitä saa )? Sitten flockin liimauksen jälkeen spayraan kukkulan vihreällä ja johonkin kohtaan ruskeaa ja tadaa kukkulani on valmis?

~Samppuli
<Maisemointi>
Hands_of_blue

Mattoveitsi on varsin kätevä finnfoamin muotoilussa ja viimeistely kannattaa tehdä todella karkealla hiekkapaperilla. Kun kukkula on muodossa sudit päälle maalipensselillä ohuen kerroksen erikeepperiä ja ripottelet päälle hiekkalaatikolta sihdattua hiekkaan. Liiman kuivuttua maalaat hiekan ja flockaat. Eli oikeilla jäljillä olit.

Flock on käsittääkseni värjättyä vaahtomuovi- tai puu silppua, muita vaihtoehtoja ovat static grass (ei hajuakaan mistä tehty, mutta sellaista ruohon näköistä) ja oma suosikkini Woodland scenicsin Turf. Kaikkia saa Fantasia peleistä ja useista muista pienoismalli liikkeistä, eli sellaiseen siis katselemaan ja valitsemaan omaa suosikkia.

Edit: Ja flockauksen teet tietysti hiekan maalaamisen jälkeen koska flock ja muut sirotteet ovat valmiiksi värjättyjä. Hiekan siis maalaat mahdollisimman paljon oikean maan väriseksi. Jos noita akryylimaaleja käytät niin joku ruskea pohjaksi ja tämän jälkeen kuivaharjaus pohjamaalin ja valkoisen sekoituksella. Flockin alta kannattaa jättää vähän maata näkyviin niin tulee vähän vaihtelua pintaan. Koko palan päällystys hiekalla takaa myös sen, että kun flockista osa pakostakin aikojen saatossa varisee pois niin alta paljastuu maata eikä valkoista Finnfoamia.
Murhe
Valvoja

Itseasiassa finfoam kestää kevyen sprayauksen kun ei maalaa aivan lähietäisyydeltä. Pieni sulaminen ei varmaankaan edes haittaa, jos päälle tulee flokkia. Olen tehnyt muutaman kivirakennelman foamista, jolloin koemielessä sprayasin ja totesin sen kestävän kohtuullisen hyvin. Pintasulaminen jopa helpottaa suoraa maalausta foamin päälle.

Omat foampalat olen leikannut puukolla, joka ei tosiaan ole ollut optimiratkaisu. Olen miettinyt välttäisikö katkoteräinen veitsi vai pitäisikö tosiaan ostaa kunnon mattoveitsi seuraavia projekteja varten.
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Rautakaupasta saa tikkurilan pikasilotetta. Se on mielestäni tarpeeksi hyvää ainakin maaston tekemiseen.

Ja ei sitä kovalevyä tarvitse. Kyllä ne kukkulat hyvin kestää ilmankin, paitsi jos välttämättä haluat pilkkoa niitä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”