WWII ukkojen baset?

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
fho
Viesti:

WWII ukkojen baset?

Viesti Kirjoittaja fho »

Onko säännöllisesti merkitystä millaselle alustalle ukkoni liimaan? Toki riippuu skaalasta tai pelistä, mutta kiinnostaa että onko sillä suurta merkitystä miten beissaa. Esim 10mm saksalaiset olen ajatellut laittavani 5 sentin kolikoiden päälle kun niistä tulee mukavan painavia. Jalkaväkeä mahtuu hyvin kolme per kolikko. Onko peleissä jokin tietty base koko kuinka tärkeä? Esim ammunko itseäni jalkaan jos ajattelen myöhemmin pelaavani Blitzkrieg Commanderia tai jotain vastaavaa.

Samaa tekniikkaa olen käyttänyt 1/72 muoviukoissa markka-aikaan, jotta pysyvät pystyssä. Nyt euro aikaan isommat kolikot on turhan arvokkaita, joten löysin melko hyviä valmiita muovisia alustoja Kodin Anttilasta Raacon lokerikon välilevyjä. Ne ei ole aivan suorakaiteen muotoisia, mutta 3€:lla saa 30 kpl. Juuri sopivan kokosia istuttaa muutama hemmo. Näitä löytyy myös isompiakin kokoja, joihin saa ratsuväen ja tykit.

Flames or war (15mm):ssä ei ollut tätä haastetta kun paketeissa tuli alustat mukana. 28mm ukot todennäköisesti istutan GW:n muovialustoille. Oletteko kokeileet näissä kun usein näkee että useampi ukko on kiinnitetty samaan alustaan? Itse jotekin pidän että ovat kukin erikseen.

Edit: löysinkin jo osittain vastausta kysymykseeni..
Gravity is a myth, the Earth sucks too
fho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fho »

Figujen siistiminen ja basejen liimaus alkaa valmistua viimein. Parille saksalaiselle sain jopa hiekat..

Pendragenin ja Magister Militumin 10mm saksalaiset laitoin 5 senttisten päälle. Mukavan painavia. Joukossa pari World tank museum muovi tankkia ja tykkiä.
- Puolet saksalaisista

SHQ:n 6mm amerikkalaiset ja vietkongit laitoin 10 pennisten päälle, joita onnistuin vielä löytämään tarpeeksi.
- Jenkit
- Vietkong plus jenkkien river boat

Zvesdan 1:72 venäläiset ja ruotsalaiset ovat noilla Raacon lokerikkovälilevyillä. Rasvaiseen muoviin Cascon supersilikoni ei ollut hyvä idea kiinitykseen. Ukot putoilee irti turhan helposti. Toisaalta tässä on se hyvä puoli mikä päätän vaihtaa alustat. Marssiville alustat ovat hiukan liian isot. Näyttää aika väljälle kun pistää jonoon.
- Napoleonin ajan Venäläiset
- Ruotsalaisia taustalla

Seuraavaksi kokeilen Wargamerin metallialustoja. Niiden hinta ei tunnu pahalle noiden 5 senttisten jälkeen. Pankkineiti kyseli tuleeko firman käytöön kun hain niitä jokusen pötkön..

Kuljetusta varten olisi kiva jos nämä olisivat magneettisia, mutta toisaalta voisi laittaa Tikkurilan magneettimaalia pohjaan. Vielä kun löytyisi aikaa basejen viimeistelyyn ja itse figujen maalaamiseen :)
b_v

Viesti Kirjoittaja b_v »

Kysymys alustojen koosta on valtavan laaja ja riippuu toki säännöistä. Yleinen kokemus on, että harva pelisysteemi kaatuu poikkeavaan beissaukseen, jos molemmat armeijat ovat samalla tavalla beissattuja. Ja yleensä merkitystä on enemmänkin alustan leveydellä (frontage) kuin syvyydellä (poikkeuksiakin on, esim. DBx-pelit).

Noista sun aikakausista pelaan vain Napoleonin aikaa General de Brigaden säännöillä. Siinä beissaus on aika vapaata ja vain frontage merkitsee.

Mitä sääntöjä olet ajatellut käyttää?

Minä en laittaisi 28mm figuja GW:n alustoille, vaan hakisin rautakaupasta tuuman prikkoja. Halvempia, tukevampia eikä kokonaisuudesta tule liian korkeaa. Kilotavaraa. Just liimasin parikymmentä Foundryn zulua semmosille ja hyvin toimii.

BV
fho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fho »

Kiitos vinkeistä.

Kävin katsomassa prikkojen hintoja. Aika arvokasta nekin on. Läheisessä oli k-raudassa 25€/kilo. Joka on noin 0,20€ kpl tuuman prikka. Taidan käydä kysyyn saako Viron kolikoita vaihdettua mihinkä kurssiin. Tosin niissä voi olla se huono puoli että jos vaihtavat euroihin, niin niitä ei saa enää välttämättä myöhemmin. Jos tahtoo että kaikilla ukoilla täsmälleen samanlaiset alustat. Pitää hankkia varastoon kuten 10 pennisiä :)

Säännöistä mulla ei ole vielä hajua. DBx:stä kuulinkin että siinä on tietyn kokoiset alustat vähän riippuen minkä kokoisilla ukoilla pelaa. Yksinkertaisen näppärä idea joka helpottaa kummasti tilanteen hahmottamista: esim. jos laittaa raskasta ratsuväkeä 3-4 per laatta ja kevyttä kaksi. Vastaavasti raskas jalkaväki eroon kevyestä.

Edit 18.4: Viron kruunut näyttäisi olevan about tuuman kokoisia ja 0,066€ kpl :)

Edit 21.4: Noni, löytyi pyöreitä tuuman prikkoja 0,028€/kpl. Hiukan matalia ehkä, mutta ainakin halpoja ja tarttuu magneettiin.
Griefbringer

Viesti Kirjoittaja Griefbringer »

Aluslevyjen (=prikka) hinnat tosiaan vaihtelevat suuresti kaupasta riippuen.

Halvimmat aluslevyt (3,90 / kg) olen löytänyt Vantaan Tammiston Tarjoustalosta (vähän Bauhausista etelään), josta löytyy ajoittain huokeasti myös muuta hyödyllistä kuten pikaliimaa, mittanauhoja tai säilytyslokerikkoja.

Griefbringer
fho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fho »

b_v kirjoitti:Just liimasin parikymmentä Foundryn zulua semmosille ja hyvin toimii.
Oli tylsää britteja basettaessa..

KuvaKuva
fho
Viesti:

Re: WWII ukkojen baset?

Viesti Kirjoittaja fho »

Käytyäni muutamissa rautakaupoissa ja tarjoustaloissa päädyin Wurth:in aluslevyihin. Ne on mainioita ja saa useampaa kokoa, joissa pieni reikä. Koetin ottaa myös melko ohuita, kun se jo sai ukkoihin painoa. Lähtöhinta näytti olevan luokkaa 3,95€/kilo. Boksissa tai pussissa 100kpl oli 2,95€. Tosin sain kivan alennuksen kun ostin muovikassillisen. Näitä löytyy lähes joka rautakaupasta, joten saatavuus on taattu myös tulevaisuudessa.

Soveltuvimmat koot minusta on:
- 20mm (koodi 0411320), 1:76 ukoille ja ehkä 25mm:lle. Ainakin Imago Militis Roomalaiset näytti hyvälle näissä.
- 25mm (koodi 0411525), ukoille 28mm koossa
- 30mm (koodi 0411530), hiukan isommille 28mm ukoille tai esim poneille
- 40mm (koodi 0411640), hevosille ja tykkikin mahtuu vähän riippuen mallista

Kuvasto eri koista.
Nilkki

Viesti Kirjoittaja Nilkki »

Minä oon kokenut 10 pennin kolikon parhaaksi. Riittää sopivasti yhdelle figulle, eikä ole tiellä kun figua laittaa johonkin rakennukseen, juoksuhautaan tai muurille. Onneksi niitä tuli kerättyä satoja talteen. Sen verran vähän niitä tosin on, ettei niitä viitti liimailla figuihin kiinteesti vaan on pakko käyttää sinitarraa kiinnikkeena ja vaihdella figuja tarpeen mukaan.

10 äyrin kolikko on vielä 10 pennistäkin parempi, mutta niitä pitäis lähteä metsästämään isompia määriä aika kaukaa.
fho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fho »

Joo, mäkin aikasemmin hordasin pennejä. Nyt oon siirtynyt aluslevyihin. Oon todella tyytyväinen noihin Wurthin prikkoihin, että hain just 1000 lisää. Magneettisuudesta on paljon hyötyä kun kuljetat joukkoja. Peltilevy ja pari vahvaa magneettia niin ukot pysyy taatusti rivissä :)
Relic

Viesti Kirjoittaja Relic »

Miten esim. Cold war commanderin ukot tulisi basettaa oikein=? Paketissa tulee 10 figua monesti eli onko väliä onko basessa 2, 3, 4, 5 ukkoa ? Vai onko idea vain, että basessa on 1 tiettyä aselajia edustava ja se riittää? Niin ja tosiaan minkäkokoisen basen tulisi olla.
Nojis

Viesti Kirjoittaja Nojis »

Cwc:ssä yleensä näkee sen 5 jannua per base mutta ei sillä määrällä ole niin väliä, koska baseja ei cwc:ssä ole pakko edes käyttää. Cwc sääntiksen sivulla 131 on suuntaa antavat koot baseille.
Koira

Viesti Kirjoittaja Koira »

Miten kannattaisi basettaa 22mm Saksalaiset??

-Samppa-
Mikke

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Riippuu puhtaasti mitä pelisysteemiä käytät. Omat vastaavan skaalan saksalaiset olen laittanut vanhan 50 pennisen kokoisille pahvialustoille. Yksi kaverini laittoi vastaavan kokoiset ukkelit vanhoille 10 pennin kolikoille. Pelisysteeminä meillä toimii Babtism of Fire. Historiallisten figupelien säännöissä yleensä mainitaan hyvä koko baselle.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”