"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Yleisimmät pelin suuruudet pisteissä?

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja

Viesti Kirjoittaja Z7-852 »

Eli koska 40k on vaivannut pitkään kivi-saksi-paperi-syndrooma (joukolla A voittaa helposti joukon B, joka on taas vaihvoilla joukkoa C vastaan, mitä ei joukko A ei saa tuhottua). Ja kun kentällä on kaikkia joukkoja (A,B,C ja D) niin sitten aina voit valita sieltä sen vahvan yksikön sitä vastustajan yksikköä kohtaan. Mutta jos on vähän pisteitä niin sinulla ei ole varaa kuin kahteen yksikköön (AB, AC, BC). Tällöin joudut oikeasti suojelemaan armeijaasi jos vastustajalla on yksikkö minkä vastayksikkö sinulta juuri puuttuu.

Toivottavasti ymmärsit mitä hain takaa. Esimerkiksi minun armeijassani on 80% A tyypin (Ampuvaa) yksikköä ja n. 20% lähistelevää. Jos vastaan tulee paljon lähisteleviä olen pulassa. Tai jos tulee paljon heikkoa jalkaväkeä (vaikka ampuvaakin).
Kurimus

Viesti Kirjoittaja Kurimus »

Z7-852 kirjoitti:Eli koska 40k on vaivannut pitkään kivi-saksi-paperi-syndrooma (joukolla A voittaa helposti joukon B, joka on taas vaihvoilla joukkoa C vastaan, mitä ei joukko A ei saa tuhottua). Ja kun kentällä on kaikkia joukkoja (A,B,C ja D) niin sitten aina voit valita sieltä sen vahvan yksikön sitä vastustajan yksikköä kohtaan. Mutta jos on vähän pisteitä niin sinulla ei ole varaa kuin kahteen yksikköön (AB, AC, BC). Tällöin joudut oikeasti suojelemaan armeijaasi jos vastustajalla on yksikkö minkä vastayksikkö sinulta juuri puuttuu.
Mutta ota huomioon se, että suurissa peleissä on yleensä käytössä myös suuri pöytä, ja iso osa yksiköistä tässä pelissä on liikkuvuudeltaan ja/tai kantamaltaan rajoittuneita. Eli on hankalaa saada juuri se optimaalinen yksikkö taistelemaan sen tietyn vastustajan kanssa, varsinkin kun vihollisellakin on pöytä täynnä modeleita. Monipuolisten yksikkövalintojen mahdollisuus suurissa peleissä houkuttaa itseäni hyvin paljon, eikä tuon kaltaista ongelmaa ole kyllä suurissa peleissä koskaan tullut vastaan. Kyllä se melkoiseksi shakinpeluuksi menee kun yrittää saada omat joukkonsa taistelemaan sellaisen vihollisen kanssa jolle ne edes joten kuten pärjäävät.
"Silmitön väkivalta on vilpittömin ja läheisin ihmiskontaktin muoto."
-Sörkan Sika-Harri-
Slipoilfan

Viesti Kirjoittaja Slipoilfan »

Kurimus kirjoitti:
Slipoilfan kirjoitti:Mua huvittais yhdistää mun armeijat ja pelata noin suunnilleen 8000pts peli joskus, mutta se on kevyesti mahdoton ajatus.
Miksi olisi? Kunhan aikaa riittää niin mikä ettei, pitäisi itsekin koittaa tuollainen toteuttaa joskus :) . Vaatisi kyllä tosin melkoista keskittymistä että edes muistaisi liikuttaa kaikkia yksiköitä ja saada aikaan jotain taktiikan tapaista :P .
Ok, mun armeijat on Blood Angels, Lähis painoteinen Eldar ja todella muunneltava Tau, josta saa nätisti Hybridin/Mechan/minkä vaan. Jos vastustaja pelaa yhdella armeijalla, on juuri tuon aiemmin selitetyn A, B, C ja D balanssin ja muunkin pelillisen balanssin säilyttäminen pirun hankalaa. No jos tämän unohtaisi, olisi edessä muitakin ongelmia.

Tila, jos 2000pts peliä pitäisi pelata 6x4 jalkaisella, pitäisi 8000pts. pelin saada noin 6x16 jalkainen pöytä, joka olisi raa'asti 180x480 cm. eli 10 neliön ala, joka on about mun olohuoneen lattia pinta-ala. JOs pelaajien pitäisi vielä mahtua sekaan.

Aikaa kyseiseen peliin kuluisi varmasti päivä, jos kumpikaan pelaaja ei miettisi, söisi tai kävisi vessassa.
Skenehuora
Kurimus

Viesti Kirjoittaja Kurimus »

Slipoilfan kirjoitti:Tila, jos 2000pts peliä pitäisi pelata 6x4 jalkaisella, pitäisi 8000pts. pelin saada noin 6x16 jalkainen pöytä, joka olisi raa'asti 180x480 cm. eli 10 neliön ala, joka on about mun olohuoneen lattia pinta-ala. JOs pelaajien pitäisi vielä mahtua sekaan.

Aikaa kyseiseen peliin kuluisi varmasti päivä, jos kumpikaan pelaaja ei miettisi, söisi tai kävisi vessassa.
Toi ensimmäinen ongelma erityylisten armeijoiden yhdistämisestä on kyllä ihan todellinen. Ratkeaa tosin sillä että vastapuolella tehdään sama juttu (harvalla sitä kuitenkaan on 8000p samaa armeijaa) .

Mutta tossa lainatussa pätkässä on aivan älytöntä liioittelua :) . Ei kovinkaan kauan sitten pelattiin kaveriporukalla 6000p vs 6000p peli. Toisella puolella 2x Marinet ja Kaarti, toisella 2x CSM ja LatD. Pelikentän koko oli noin 5'x7' ja deploymentissä oli 6" minimi pöydänreunasta jotteivät ampuvat ryhmät pääsisi suhteettoman kauas vihollisesta. Vallan mainiosti mahduttiin kentälle, vaikka LatD-armeijankin koko oli suunnilleen 120 modelia, eikä se Kaartikaan koskaan pieni ole.

Peli kesti noin 6h, josta mittava osa ylimääräiseen paksanpuhumiseen kun sakkia kerran oli niin paljon. Olen myös sitä mieltä että 6 pelaajaa ei ainakaan nopeuttanut peliä.

Movement Phase ehkä menee nopeammin kuin jos pelaajia olisi ollut vain yksi puolellaan, mutta Shooting ja Assault Phaseissa pelaajien määrä on lähinnä hidaste, koska ihmiset voivat kuitenkin keskittyä vain yhteen suuntaan kerrallaan, ja täytyisi pysyä mukana siitä mitä omille joukoille tapahtuu.

Esimerkki: Hei "nimi", katos kun ammun tuota sun rhinoa! -Joo, ootas, toi toinen ampuu mun devoja ensin --> Odottelua.

Jos vastaavaa peliä pelaisi 2 ihmistä, jokainen tilanne voitaisiin ratkaista nopeasti järjestyksessä. Veikkaan että sen 8000p pelin saisi pelattua about samassa ajassa, tai ei ainakaan suhteettomasti pidemmässä.
"Silmitön väkivalta on vilpittömin ja läheisin ihmiskontaktin muoto."
-Sörkan Sika-Harri-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Perusteet”