Mitä käyttää pohjamaalina?
Mitä käyttää pohjamaalina?
Niin, haluasin kysyä mitä kannattaa käyttää pohjamaalina ja jos en ole maalannut pohjamaalia, mutta maalaan kumminkin ensin sen "kokonaisuuden" eli värit, niin jos jätän sen ilman pohjamaalia, alkaako työ rappeutumaan? Jos alkaa, voinko maalata pohjamaalin nykyisten maalauksieni päälle?
~Samppu
PS. Anteeksi epäselvä selitykseni..
~Samppu
PS. Anteeksi epäselvä selitykseni..
<Maisemointi>
Pohjamaaliksi mielestäni paras on musta, joka on varmasti aloittelija ystävällisinkin. Suosittelen jos et ole tyytyväinen figuihisi/muuten vaan haluat maalata uudelleen niin poista maalit ja sitten pohjamaalaa ja sudi uudestaan. Ei kannata päälle rueta maalaamaan, tulee vaan paksut maalit jotka sitten "kupruilee" ja karisee pois.
Suosittelen ostamaan vain purkin chaos blackia ja mastonin matta musta sprayn, niillä pohjamaalaa hyvin.
Suosittelen ostamaan vain purkin chaos blackia ja mastonin matta musta sprayn, niillä pohjamaalaa hyvin.
Mustan hyviä puolia ovat esim. hyvä pohja metalleille ja anteeksiantavaisuus (jos laiskottaa, niin musta paikka figun kainalossa ei pilkistä läheskään niin paljon kuin valkoinen). Miinusta tulee joidenkin värien huonosta peitosta, josta musta pilkistää läpi - vika ei siis ole pohjamaalissa, mutta noteerattavaa kuitenkin.
Valkoinen taas on hyvä kirkkaiden sävyjen pohjana. Figun voi esim. pohjamaalata valkoisella ja sutia metallinvärisiksi tarkoitettuihin kohtiin kerroksen mustaa metallin pohjaksi. Toisin kuin musta, valkoinen ei ole laiskoille ihmisille, joka paikka tulisi sutia.
Valkoinen taas on hyvä kirkkaiden sävyjen pohjana. Figun voi esim. pohjamaalata valkoisella ja sutia metallinvärisiksi tarkoitettuihin kohtiin kerroksen mustaa metallin pohjaksi. Toisin kuin musta, valkoinen ei ole laiskoille ihmisille, joka paikka tulisi sutia.
Toisaalta valkoiseen saa melko helposti korostuksia sopivan laimeilla maaleilla maalaamalla. Tulos on ehkä hitusen tylsän oloinen, kun kaikki ovat kuin valkoiseen korostettuja. Jos on laiska ihminen kyseessä, niin tulos pieksee varmaan monet muut viritelmät.pamp-pu kirjoitti: Valkoinen taas on hyvä kirkkaiden sävyjen pohjana. Figun voi esim. pohjamaalata valkoisella ja sutia metallinvärisiksi tarkoitettuihin kohtiin kerroksen mustaa metallin pohjaksi. Toisin kuin musta, valkoinen ei ole laiskoille ihmisille, joka paikka tulisi sutia.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Onhan se noinkin, tosin maalin laimeus saa olla yleensä juuri siinä kriittisessä pisteessä jotta tuo toimii, ettei ihan inkkaamiseksi mene. Kikkailuahan tuo vaatii, mutta kukin tyylillään.Matti kirjoitti:Toisaalta valkoiseen saa melko helposti korostuksia sopivan laimeilla maaleilla maalaamalla. Tulos on ehkä hitusen tylsän oloinen, kun kaikki ovat kuin valkoiseen korostettuja. Jos on laiska ihminen kyseessä, niin tulos pieksee varmaan monet muut viritelmät.pamp-pu kirjoitti:Valkoinen taas on hyvä kirkkaiden sävyjen pohjana. Figun voi esim. pohjamaalata valkoisella ja sutia metallinvärisiksi tarkoitettuihin kohtiin kerroksen mustaa metallin pohjaksi. Toisin kuin musta, valkoinen ei ole laiskoille ihmisille, joka paikka tulisi sutia.
Itse olen tässä ihan vasta siirtynyt mustasta ja valkoisesta harmaaseen pohjamaaliin, toimii mainiosti. Olisiko muuten kenelläkään tiedossa mitään hyvää matta-harmaa spraytä?
"Onhan tälläkin harrastuksella puolensa. Rahat eivät riitä yhtäaikaa figuihin, viinaan eikä tupakkaan, joten niistä joutuu tinkimään."
-Teräratas
-Teräratas
Paras pohjaväri olisi ruskea, jos jostain ruskeaa sprayta löytäisin. Käsin ei jaksa kovin suurta määrää figuja pohjustaa, ja purkkimaali irtoaa poies. Ruskealla olen kuitenkin sutinut pohjat nyt hieman päälle kymmenelle figulle ja huomannut värin paljon toimivammaksi kuin mustan. Kyseinen väri toimii hyvin pohjana elämää suuremmalle määrälle muitakin sävyjä.
Itse olen käyttänyt vaikka mitä spraymaaleja pitkän figu-uran aikana. mm. vallejota, citadelia, mastoania, prot...
Ennen maalasin figut mustan pohjamaalin päälle, sen jälkeen kokeilin valkoista ja tykästyin siihen, mutta jotain tummia sävyjä oli vaikea saada maalattua, joten siirryin harmaaseen pohjamaaliin eikä takaisin ole tulemista.
Mastonin harmaa pohjamaali on aivan loistavaa kamaa, muilla spraymaaleilla en ole niin tasaista ja ohutta pintaa saanut aikaiseksi. Tämä on vielä varustettu fan-spray suuttimella (korkea ohut suihku, jonka olen todennut parhaaksi figujen pohjamaalaukseen. Normaalilla suuttimella tulee helposti paksumpaa jälkeä ja vaatii enemmän vaivaa saada koko figuuriin pohjamaalit.
Ennen maalasin figut mustan pohjamaalin päälle, sen jälkeen kokeilin valkoista ja tykästyin siihen, mutta jotain tummia sävyjä oli vaikea saada maalattua, joten siirryin harmaaseen pohjamaaliin eikä takaisin ole tulemista.
Mastonin harmaa pohjamaali on aivan loistavaa kamaa, muilla spraymaaleilla en ole niin tasaista ja ohutta pintaa saanut aikaiseksi. Tämä on vielä varustettu fan-spray suuttimella (korkea ohut suihku, jonka olen todennut parhaaksi figujen pohjamaalaukseen. Normaalilla suuttimella tulee helposti paksumpaa jälkeä ja vaatii enemmän vaivaa saada koko figuuriin pohjamaalit.
Monenkos desin purkista on kyse? Citadelin purkkisprayt kun ovat sellaiset 400ml.Icecube kirjoitti: Mastonin harmaa pohjamaali on aivan loistavaa kamaa, muilla spraymaaleilla en ole niin tasaista ja ohutta pintaa saanut aikaiseksi. Tämä on vielä varustettu fan-spray suuttimella (korkea ohut suihku, jonka olen todennut parhaaksi figujen pohjamaalaukseen. Normaalilla suuttimella tulee helposti paksumpaa jälkeä ja vaatii enemmän vaivaa saada koko figuuriin pohjamaalit.
Da Painboy'z gubbinz
Gotz a new flash Powaklaw
A fing ate me arm
Gotz a new flash Powaklaw
A fing ate me arm
400ml sekin.Adun kirjoitti:Monenkos desin purkista on kyse? Citadelin purkkisprayt kun ovat sellaiset 400ml.Icecube kirjoitti: Mastonin harmaa pohjamaali on aivan loistavaa kamaa, muilla spraymaaleilla en ole niin tasaista ja ohutta pintaa saanut aikaiseksi. Tämä on vielä varustettu fan-spray suuttimella (korkea ohut suihku, jonka olen todennut parhaaksi figujen pohjamaalaukseen. Normaalilla suuttimella tulee helposti paksumpaa jälkeä ja vaatii enemmän vaivaa saada koko figuuriin pohjamaalit.
Ja BTW: Citadelilla on myös 250ml purkkikin, tosin Boltgun Metallia.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Re: Mitä käyttää pohjamaalina?
Eli kannattaa varmaan ostaa Mastonin harmaata tai mustaa? (Maston Primer 520?) Ja myydäänkö niitä sitten Spary-pulloissa, jolloin pohjamaalaus tapahtuu luonnollisesti vain suihkuttamalla ?ohut? kerros figun päälle ja odottaa kuivumista n.20min, jonka jälkeen voi aloittaa maalaamisen? Btw, käsitin, että Mastonia myydään esim. Citymarketin -tai Prisman maaliosastoilla?
Mastonin harmaa pohjamaali tottelee numeroa 518 ja matta musta löytyy koodilla 121. Spraymaali pohjana on pelifiguihin mielestäni lähes välttämätön. Pullosta/purkista suditut mustat eivät ole pysyneet lähellekkään hyvin kiinni. Ottaa aivoon raskaasti kun jo maalatessa alkaa pohjamusta kulumaan puhumattakaan valmiin taideteoksen kulumisesta puhki ekan pelin aikana.
Mastonin harmaa spray on todellakin erittäin hienoa ja hyvää tavaraa. Ei tuki detaljia vaikka vähän ronskimminkin suihkisi.
Mustan kanssa saa olla varovaisempi mutta hyvin silläkin pohjustaa. Muoviukkojen kanssa pitää olla tarkempi. Jos suihkit liikaa maalia pinta voi syöpyä pilalle.
Itse olen maalaillut pohjia viimeaikoina seuraavasti:
Nopeat rank&file yksiköt (Empire flagellantit, Rohirrim soturit.)
-Musta spray pohjiksi
-Tummanruskea ronski drybrush
-Vaaleanruskea drybrush
Tällä tulee hyvä pohja kaikkeen pieneen detaljiin. Vyöt, laukut, nuoliviinet ym. Maalaa päälle ihot, metallit ja vaatteiden suurimmat osat (takit,viitat) huolellisemmin ja lopputuloksena on hyvinkin nopeasti maalattuja perusyksiköitä. Päät, naamat ja kilvet hyvin maalaamalla kukaan ei tod näk edes huomaa että mutkia on vedetty suoriksi. : )
Sankarit/ vaaleampi teema/ figut jotka vaan on pakko maalata hienommin..
-Harmaa primeri pohjalle
-Musta/ruskea inkki päälle.
Tätä pohjaa käytän jos haluan vaaleamman kokonais sävyn ja kirkkaammat värit.
Tulipas tekstiä! Toivottavasti vinkeistä on hyötyä!
Cheers!
-Ozzy
Mastonin harmaa spray on todellakin erittäin hienoa ja hyvää tavaraa. Ei tuki detaljia vaikka vähän ronskimminkin suihkisi.
Mustan kanssa saa olla varovaisempi mutta hyvin silläkin pohjustaa. Muoviukkojen kanssa pitää olla tarkempi. Jos suihkit liikaa maalia pinta voi syöpyä pilalle.
Itse olen maalaillut pohjia viimeaikoina seuraavasti:
Nopeat rank&file yksiköt (Empire flagellantit, Rohirrim soturit.)
-Musta spray pohjiksi
-Tummanruskea ronski drybrush
-Vaaleanruskea drybrush
Tällä tulee hyvä pohja kaikkeen pieneen detaljiin. Vyöt, laukut, nuoliviinet ym. Maalaa päälle ihot, metallit ja vaatteiden suurimmat osat (takit,viitat) huolellisemmin ja lopputuloksena on hyvinkin nopeasti maalattuja perusyksiköitä. Päät, naamat ja kilvet hyvin maalaamalla kukaan ei tod näk edes huomaa että mutkia on vedetty suoriksi. : )
Sankarit/ vaaleampi teema/ figut jotka vaan on pakko maalata hienommin..
-Harmaa primeri pohjalle
-Musta/ruskea inkki päälle.
Tätä pohjaa käytän jos haluan vaaleamman kokonais sävyn ja kirkkaammat värit.
Tulipas tekstiä! Toivottavasti vinkeistä on hyötyä!
Cheers!
-Ozzy
Kiitoksia Ozzylle kattavasta viestistä. Itselläni vielä sellaista kysyttävää, että jos ja kun ostan Mastonin pohjamaalia, niin mikä olisi se oikea vahvuus? Eikös jotkut sulata muovia jos olen oikein ymmärtänyt?
- Hands_of_blue
Mastonilla ei liene maaleissaan kuin yksi vahvuus ja se ei ainakaan oikein käytettynä sulata muovia. Poikkeuksena minulla oli kerran musta pohjamaali, jossa oli viallinen suutin ja maalia tuli ihan pirusti. Täytti kaikki yksityiskohdat ja alkoi paikoin sulattaa muovia eli voidaan vetää johtopäätös, että liian paksuna kerroksena liian läheltä suihkutettuna Mastonkin sulattaa.Jerkkku kirjoitti:Kiitoksia Ozzylle kattavasta viestistä. Itselläni vielä sellaista kysyttävää, että jos ja kun ostan Mastonin pohjamaalia, niin mikä olisi se oikea vahvuus? Eikös jotkut sulata muovia jos olen oikein ymmärtänyt?
^Juurikin näin. Ei se Maston mitään akkuhappoa ole. Itsellä vain välillä ei kärsivällisyys kautta huolellisuus aina jaksa riittää 80. miekkamiestä kasatessa. Siksi varoittelu liiasta maalin käytöstä. Huoletta kokeilemaan. Kokeilemalla oppii!
Onko kellään kokemusta Mastinin läpinäkyvästä erityisesti muoville ja leluille tarkoitetusta pohjamaalista? Tuli itse nimittäin vahingossa ostettua tälläinen purkki ja tulokset ovat suhteellisen huonoja. Pahimmaksi kompastus kiveksi osoittautui juuri tuo läpinäkyvyys. Figusta ei juurikan erota milloin maalia on tarpeeksi, joten on vaikea arvioida kuinka monta ohutta kerrasta tarvitsee viellä spreijata.
pistitkö kenties lakkaa??Messinar kirjoitti:Onko kellään kokemusta Mastinin läpinäkyvästä erityisesti muoville ja leluille tarkoitetusta pohjamaalista? Tuli itse nimittäin vahingossa ostettua tälläinen purkki ja tulokset ovat suhteellisen huonoja. Pahimmaksi kompastus kiveksi osoittautui juuri tuo läpinäkyvyys. Figusta ei juurikan erota milloin maalia on tarpeeksi, joten on vaikea arvioida kuinka monta ohutta kerrasta tarvitsee viellä spreijata.