Niin no, kyllä täälläpäin riiittää stone throwerin laukauskin murskaamaan regimentillisen infantrya lunastuskuntoon, kyllä arvelisin että vastaava laukaus Mortarista nitistäisi kokonaisen ryhmän Goblineitani.
Ja se tykillä sotakoneisiin ampuminen hei, mainitsin tuossa lauseessani kukkulan.
Tykinkuula ei pompi rinnettä ylös vaan uppoaa siihen, joten sen kuulan pitäisi laskeutua tasan sen spear chukan päälle jos tahtoisi siihen osua.
Tätä tarkoitin sanoessani että mortar hoitelee nuo paljon helpommin, ne kolme gobboa russahtavat melkolailla kappaleiksi yhdessä vuorossa, tykki taas saa ampua niitä kolmesti ennen kuin loppuu miehistö kesken, jos edes loppuu(voihan siellä olla Bullykin)
Ja yleensä tuo infatry nyt tulee kohti enemmän tai vähemmän palikka-muodostelmassa, jolloin siihen templatet puree melko hyvin.
En tiedä teistä muista mutta minä en tykkää juoksuttaa kolmeakymmentä keihäsgobboa yhden äijän levyisessä jonossa kohti vihollista.
Ja koko esimerkkini tarkoittikin yksittäistä peliä, jossa vastassa on massa-armeija, jota vastaan siis Mortar on aivan ykkönen.
En kai sanonutkaan missään vaiheessa että mortar olisi paras ase Kaaoksen Chosen -cavalrya yms. vastaan?
Kyllä sillä silti kaatuu hirveästi porukkaa light cavalry -luokasta, kun yleensä koko porukka ottaa sitä hittiä ja savet tippuu 6+:n tienoille, näitä yhdessä rivissä kohti tulevia fast cavalry -unitteja vastaan Mortar on todellakin parempi kuin se tykki, ellei pääse sivusta ampumaan(ja miksi pääsisi, kuka nyt fast cavarlynsa reformaa tieten tahtoen näyttämään kylkeä tykeille).
Tykki on vaan niin klassinen, käytössä testattu ja hyväksi havaittu ase, että ihmiset suosivat aina sitä, muiden sotakoneiden edelle.
Minä olen oppinut arvostamaan eniten Bolt Throwereita, sekä Kääpiöillä että O&G:lla pelatessani, kun ovat ainoita sotakoneita joita en saa itseltäni pelissä tuhottua.
Empire, Haltiat, VC ja O&G käyttävät alhaisen toughnessin infantrya surkeilla saveilla. Lizardmeneillä on hirveästi skirmisher-ryhmiä joissa vielä alhaisemman tason toughnessia ilman minkäänlaista armour savea, tai 6+:n minkä se mortar jokatapauksessa poistaa.
Tykki taasen ei ole yksittäisenä sotakoneena tehokas mitään muita kuin chariotteja ja monstereita, ja multiwoundi-tyypeistä koostuvia ryhmiä vastaan. Olosuhteista riippuen tykillä on fiksumpi ampua Knighteja, jos nämä ovat isossakin ryhmässä ja monessa rankissa.
Minä ottaisin aina sekä mortarin että cannonin, jos en tietäisi mitä mahdollisesti on vastassa.