"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Märkäpaletti & maalinkäsittelyaineet - neuvoja tarvitaan

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Yuri

Märkäpaletti & maalinkäsittelyaineet - neuvoja tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Yuri »

Joops, nyt tuli mitta täyteen. Maalien kuivumisnopeus on jotain luokkaa 10 sec, eikä se oikein toimi mun tarkotuksiin. Tarvitsen siis neuvoja märkäpaletin ostamiseen tai rakentamiseen itse. Joku siitä viime RopeConissa mulle puhui, en nyt vaan enää muista kuka kyseinen henkilö oli.

Joku varmaan tietää, myykö esim Hobbypoint Helsingissä noita paletteja.

Sitten niista mömmöistä joita voi lisätä maaliin ja muuttaa sen ominaisuuksia. Tarttisin jotain tököttiä joka pidentää maalin kuivumisaikaa, jotta olisi rahkeita edes jonkinlaiseen märkäblendaamiseen itse figussa. Ja muutenkin se ainoa ongelma ei ole maalin kuivuminen palettiin, vaan myös itse pensseliin. Välillä nousee höyry korvista kun mikään gleizaaminen ei tunnu onnistuvan kuivuvan maalin takia. Mulla on Vallejon Retarderia, mutta jotenkin sen geelimäinen koostumus ei tunnu sopivalta. Eikö Temperasta saa jotain samanlaista mönjää, mutta juoksevana litkuna?

Myös vinkit ohenteista ja sen sellaisista olisivat tervetulleita.

Että semmosta. Avittakaa pian, että saan aikaan jotain häikäisevää Coniin. :)
http://www.pbase.com/yuuri Mitäs täältä löytyy?
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Märkäpalettia ei missään tapauksessa kannata ostaa. Hankit jostain pienen lautasen ja laitat siihen pinon (8-10 palaa) vessapaperia päälle, kastelet kunnolla ja kaadat ylimääräiset vedet pois, koko komeuden päälle lättäät palan leivinpaperia. helppo, toimiva ja lähes ilmainen märkäpaletti on valmis.

Maalin kuivuminen siveltimeen johtuu todennäköisesti siitä, että käytät siveltimiä, joissa on liian pieni maalinvarauskyky. Kaikkein pienin sivellin ei aina ole se paras vaihtoehto vaan sivellin, jossa on vähän suurempi harjasosa mutta terävä kärki. Em 4 kolinskyjä täytyy taas suositella. Kannattaa myös ohentaa maaleja tarpeeksi koska jos maali on paksua, se tietenkin kuivuu nopeasti siveltimeen.

Maalausajan pidentimen kanssa en osaa auttaa kun en moisilla ole leikkinyt.
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

En tiedä oletko jo tän lukassu, mutta kerta kiellon päälle: Darin Hlavazin artikkeli 'Let it flow'. Tossa nyt tuosta ohentamisesta ja lisäaineista pitäs olla kohtalaisen kattavasti. Kiiltävien lakkojen yms. sekottelun metalleihin tiedätkin.

Itse olen hankkinut joko Temperasta tai Arteljeesta Talensin Retarderia, joka on nestemäistä. Tuubeissa myytävä tökötti taitaa olla geelimäistä, mutta lasipurkeissa onkin nestemäistä.

Joku kertonee, mikä tuon Future floor finishin Suomessa myytävä vastine oli. Olikos se joku Johnsonin lattiavaha tms.?
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Yuri

@Draven
Ahaa, siis päästääkö leivinpaperi kosteuden läpi? Täytyykin testata tätä, tosin uskon että sellainen paksuhko tiskirätti toimii paremmin kuin vessapaperi.

Joo, oikeassa olet, käytän pääasiassa GW:n crappisivaltimia joissa ei ole sitten minkäänlaisia oikean miniatyyrisiveltimen ominaisuuksia, eli paksua tyveä ja terävää kärkeä. Mulla on kaksi W&N Series 7 sivellintä, 1 ja 0, mutta koetan säästää niitä parhaani mukaan. Ykkösellä on ilo sutia, ja vaikka sen kärki riittää suurimpaan osaan pienestäkin huitomisesta, tarvitsen kyllä erittäin tarkkaan työskentelyyn vähintään tuota Nollaa. Nolla vastaa aika lailla kooltaan Fine Detail sudinta, joten se varauskyky on aika heikko. Tämän takia ne kuivumisajanpidennustökötit ovat tarpeellisia.

@Matti
Oi, tänks veri mats tuosta artiklasta. Siellähän olikin kaikenlaista hyödyllistä infoa, joskin juurikin nuo suomalaiset tököttivastineet ovat ne tärkeimmät. Täytyykin marssia Temperaan ja ostaa noita litkuja.

Ai juu, viel semmosta että tiedätkö Matti mistä W&N siveltimiä saisi tilattua?
Yuri

Draven kirjoitti:Märkäpalettia ei missään tapauksessa kannata ostaa. Hankit jostain pienen lautasen ja laitat siihen pinon (8-10 palaa) vessapaperia päälle, kastelet kunnolla ja kaadat ylimääräiset vedet pois, koko komeuden päälle lättäät palan leivinpaperia. helppo, toimiva ja lähes ilmainen märkäpaletti on valmis.
Aijai, tätä olisi pitänyt koettaa jo kauan, kauan aikaisemmin... Toimii kuin unelma. Kiitoksia kovasti.
Ashtafash

Viesti Kirjoittaja Ashtafash »

Itse en suosittelisi lautasta, käytä pakasterasiaa tai jotain muuta tiiviisti sulkeutuvaa astiaa: ohje, sienten tilalla voi käyttää vaikka vessa/talous paperia.
"Onhan tälläkin harrastuksella puolensa. Rahat eivät riitä yhtäaikaa figuihin, viinaan eikä tupakkaan, joten niistä joutuu tinkimään."
-Teräratas
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Onnistuuko tämä siis ihan normi leivinpaperilla?
Ashtafash kirjoitti:Itse en suosittelisi lautasta, käytä pakasterasiaa tai jotain muuta tiiviisti sulkeutuvaa astiaa: ohje, sienten tilalla voi käyttää vaikka vessa/talous paperia.
Tuossa ohjeessa näytetään että tuo paperi kastellaan? Täytyykö/kannattaako se tehdä?
Yuri

Xenon kirjoitti:Onnistuuko tämä siis ihan normi leivinpaperilla?
Ashtafash kirjoitti:Itse en suosittelisi lautasta, käytä pakasterasiaa tai jotain muuta tiiviisti sulkeutuvaa astiaa: ohje, sienten tilalla voi käyttää vaikka vessa/talous paperia.
Tuossa ohjeessa näytetään että tuo paperi kastellaan? Täytyykö/kannattaako se tehdä?
Kyse on tarkoitukseen suunnitellusta paperista, joten se ilmeisesti kuuluu kastella samaan kosteuteen kuin sienikin. Leivinpaperin kohdalla kastelua ei tarvitse tehdä.
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Yuri kirjoitti: Kyse on tarkoitukseen suunnitellusta paperista, joten se ilmeisesti kuuluu kastella samaan kosteuteen kuin sienikin. Leivinpaperin kohdalla kastelua ei tarvitse tehdä.
Kiitän. Pitääpä jonakin päivänä kokeilla tuota. Alkaa kyrsimään tuo jokaiseen figuuriin maalien sekoittaminen uudelleen. :)
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Nuo suljettavat purkit ovat tosiaan hyviä jos tarkoitus on säilöä maalia pidemmän aikaa. Lautanen pitää maalit juoksevina sen pari tuntia eli sopivasti yhden maalaussession verran.
Maatsi

Viesti Kirjoittaja Maatsi »

Matti kirjoitti: Joku kertonee, mikä tuon Future floor finishin Suomessa myytävä vastine oli. Olikos se joku Johnsonin lattiavaha tms.?
Jos joku tätä tietoa vielä kaipaa, niin Johnsonin muovilattian kiiltovaha on Futuren vastine Suomessa.
Kuva
jehuletti

Viesti Kirjoittaja jehuletti »

Tuohan toimii kuin unelma tuo omatekemä märkäpaletti! Vielä kun sen tekee pakasterasiaan! :D
Miten joku dragonforce ta muu tilulilu sopii sotimisen taustamusiikiksi. Kai se johonkin haltian kikkelinheilutustaistoon käy, mutta eipä juuri muuhun.
-Hands_of_blue :D
Munakassi

Viesti Kirjoittaja Munakassi »

VALLEJO: SLOW DRY

tuolla saa kyllä lisää peliaikaa(märkäpaletin lisäksi)... ei muuta kysyttävää. lepo.
Kain

Itsetehty märkäpaletti..

Viesti Kirjoittaja Kain »

En tiedä kuinka yleisesti tuo yllämainittu leivinpaperin avulla tehty märkäpaletti on ihmisten käytössä, mutta suosittelen sitä kaikille. Aivan ykköskikka!!!! Pelasti minun maalausviikonloppuni ja auttoi saamaan Dol Amrothin ritarit kaikki saman sävyisiksi!!!! Loistohomma!!!
Lisää rakentelusta/pelailusta, Mun blogi
Bahir

Viesti Kirjoittaja Bahir »

Moro!
Itse muistan maininneeni sulle siitä märkäpaletista jonkin vuoden 'conissa, taisi olla joku maalauspaja silloin päällä
Mutta eniweis, käytän myös itse Talensin "acrylic retarder"ia, ja voin sanoa, että on ainakin riittoisa purkki.

Katsoitko jo tämän tai tämän?
Nämä löytyi aika nopeasti, mutta paremmin en osaa neuvoa.
Ei ole kauheasti märkäpalettia tarvinnut.

OT: Oltiin muuten P.nummella yhtäaikaan /OT
Icecube

Re: Märkäpaletti & maalinkäsittelyaineet - neuvoja tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Nostetaas hieman vanhaa ketjua ja kysytään onko kenelläkään kokemuksia Privateer Pressin Märkäpaletista? Boostep myy tätä aika suolaiseen hintaan (15€), kulkee nimellä P3 Wet Palette ja erikseen saatavilla lisää "palette paperia", mutta varmaan voi/leivinpaperikin käy korvikkeeksi. Ärsyttää joka kerta väsätä talouspaperista ja voipaperista uus märkäpaletti, vähentäisi tuollainen valmis paletti aika paljon alkuvalmistelujen määrää.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Ota keittiörätti, nido siihen molemmille puolille voipaperia kiinni ja leikkaa sopivan kokoisiksi paloiksi (yksi niitti joka palaan joka kulmaan). Blisukokoisia paloja tulee yhdestä tämmöisestä viritelmästä toistakymmentä - ei tarvitse ihan heti tehdä uusia.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
finmirage

Viesti Kirjoittaja finmirage »

Itse käytän märkäpalettina GW blistereiden muovista "ikkunaosaa" johon asetan märäksi/kosteaksi kastellun WC/talous-paperin. Päälle leivinpaperin pala. Kannattaa muistaa, että mitä märempi paperi on, sen "märempää" on myös maali. Vallejon retarder on hyväksi todettu ja sitä saa kai jo fantasiapeleistäkin.

Pensselin koosta sen verran, että niin iso kuin mahdollista : D
P. Ruuhijärvi

Viesti Kirjoittaja P. Ruuhijärvi »

Ilfierno kirjoitti: Sun pelkästä viestistä tietää kuka sen kirjottaa, ei tarvi nimeä katsoa. Sen verran omaperäisellä tavalla kommentoit. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”