Eli minulle on muodostunut ikuiseksi ongelmaksi se, että vaikka kuinka huljutan sivellintä vedessä, pyöritän varoen veden rajassa astian reunaa vasten ja pyyhin sitä paperiin, en ikinä saa kaikkea maalia pois siveltimestä ja näin joudun uusimaan siveltiämi normaalia useammin kun kuivunut maali jäykistää siveltimen kärjen. Kuuluisiko veteen lisätä saippuaa tai jotakin muuta, entä auttaako sillointällöin toistettu tärpättipesu? Vai kuinka te muut puhdistatte siveltimenne.
Onko asialla yhteyttä siihen, että en mielelläni ohenna citadelin maalejani, sillä pidän paksumman maalin sävyistä ja se levittyy tasaisemmin. Mutta vaativatko maalit ohennuksen välttämättä, jos mielin saada siveltimeni puhtaaksi?
Ja onko siveltimissä eroa tuon puhdistuksen suhteen, lähteekö muiden valmistajien siveltimistä maali helpommin kun gw:n siveltimistä? Olen ajatellut vaihtavani sivellinvalmistajaa sillä gw:n hinta laatusuhde ei enää vakuuta minua, enkä ole kehuja niistä kuullut muiltakaan.
Siveltimen puhdistus maaleista ongelmana...
-
valosoturi
- Hands_of_blue
Re: Siveltimen puhdistus maaleista ongelmana...
Jos maali ehtii kuivua siveltimeen ei sitä saa pois pelkällä vedessä huljuttelulla. Maalien ohentaminen kannattaa jo maalaustuloksenkin kannalta, mutta muita keinoja maalin siveltimeen jämähtämisen estämiseksi on pitää sivellin koko ajan kosteana ja huljuttaa se vedessä joka kerta ennen kuin ottaa siihen lisää maalia. Tämän lisäksi heti kun lopetat maalaamisen tai vaihdat väriä huuhtelet siveltimen hyvin juoksevassa vedessä ja käytät samalla sivellinsaippuaa, hätätapauksessa tavallinen käsisaippuakin auttaa mutta suosittelen oikean sivellinsaippuan hankintaa. Siveltimen pudistaminen nestemäisellä siveltimenpuhdistusaineella noin viikon välein ei tee pahaa sekään.
Halpa ja hyvä vaihtoehto on ostaa puolen litran pullo mäntysuopaa ja pestä sillä pensseli joka maalauksen jälkeen. Tavaraa löytyy jokaisesta tavaratalota ja aina on hyvin toiminut.
Törmäsin vähän aikaa sitten samanlaiseen ongelmaan, mutta kun kysyin kaupasta apua, siellä kerrottiin että kannattaa pestä sivellin (sitä ei tarvitse pestä "täydellisesti") n. 1-3 minuutin välein. Heti alkoi puhdistua paremmin (muuten, vanhan siveltimeni kärki on jostain syystä sininen, varmaan olen maalaillut liikaa marsuja...
Paina tätä auttaakseni sademetsääni!Anaheim kirjoitti:hulluja tarvitaan että evoluutio jatkuu
Juuri näin. Pensseli kannattaa puhdistaa aika ajoin, ei vain maalausta lopetellessa tai väriä vaihtaessa. Muussa tapauksessa maali jämähtää helposti kiinni harjasten tyveen. Lisäksi tietysti ohennettujen maalien käyttö auttaan.pikkumies kirjoitti:Törmäsin vähän aikaa sitten samanlaiseen ongelmaan, mutta kun kysyin kaupasta apua, siellä kerrottiin että kannattaa pestä sivellin (sitä ei tarvitse pestä "täydellisesti") n. 1-3 minuutin välein. Heti alkoi puhdistua paremmin (muuten, vanhan siveltimeni kärki on jostain syystä sininen, varmaan olen maalaillut liikaa marsuja...
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Kuivuneita pensseleitä voi yrittää liotella tuossa. Ulkomaan foorumeilla ko. aine on ainakin mainittu ja hyväksi havaittu. Suomesta saatavuus vain taitaa olla vähän niin ja näin.