Figuurit roolipeleissä
Figuurit roolipeleissä
Joskus kauan aikaa sitten Suomessa myytävien figuurien valikoimasta arviolta noin 70% (ellei enemmän) oli tarkoitettu keräiltäviksi ja käytettäviksi nimenomaan roolipeleissä (D&D, AD&D, KERP, RuneQuest, Cthulhu), vain toissijaisesti massataistelupeleissä (Wh40k, Fantasy Battle, Kryomek jne.). Silloin myös monet tuntemani ihmiset hankkivat näitä figuureja maalausmielessä. Figuurien käyttö roolipeleissä ja niiden maalaukseen panostaminen on helppo yhdistää. Tuon ajan lehdissä (Magus yms.) enimmäkseen kuvattiin figuureja käytettäviksi juuri roolipeleihin, ei niinkään massataistelupeleihin.
Toisin on nykyään. Raha on ratkaissut ja ihmiset on, massataistelupelien luonteesta johtuen, pakotettu ostamaan yhden tai kahden valmistajan figuureja ja niitäkin roppakaupalla. Käyttääkö kukaan enää fantasia- ja scififiguureja roolipelaamiseen? Nimittäin on aika heikot markkinat tätänykyä Suomessa sellaisella joka etsii figuureja RuneQuestiin, D&D:hen tai muihin roolipeleihin. Yhteen aikaan jopa massataistelupelien valmistajien (Citadel) figuuritkin kelpasivat roolipeleihin figuurien geneerisen ulkonäön vuoksi mutta ei enää.
Kuinka yleistä on, että esimerkiksi pelaajat tuovat kukin mukanaan itse ostamansa ja maalaamansa figuurin kuvaamaan omaa hahmoaan roolipeliin? Tai että hra Luolamestari yllättää pelaajat 3D-luolastolla ja hienoksi maalatuilla hirviöfiguureilla?
Itse olen muutaman kerran kokeillut figuureja roolipelissä (WFRP 1. laitos.) ja hyvin toimi. Oli vaihteeksi ihan mukava havainnollistaa taistelutilannetta piirtämällä A4-arkille paikan pohjapiirros minkä jälkeen kaikki pelaajat liikuttivat siinä omia figuurejaan.
Mitä enemmän mennään roolipelien historiassa taaksepäin, sitä yleisempää tälläinen toiminta oli. Mutta nykyään, kun hädin tuskin kukaan ylipäätänsä pelaa roolipelejä täällä Suomessa, tämä taitaa olla aika tuntematon ilmiö?
Toisin on nykyään. Raha on ratkaissut ja ihmiset on, massataistelupelien luonteesta johtuen, pakotettu ostamaan yhden tai kahden valmistajan figuureja ja niitäkin roppakaupalla. Käyttääkö kukaan enää fantasia- ja scififiguureja roolipelaamiseen? Nimittäin on aika heikot markkinat tätänykyä Suomessa sellaisella joka etsii figuureja RuneQuestiin, D&D:hen tai muihin roolipeleihin. Yhteen aikaan jopa massataistelupelien valmistajien (Citadel) figuuritkin kelpasivat roolipeleihin figuurien geneerisen ulkonäön vuoksi mutta ei enää.
Kuinka yleistä on, että esimerkiksi pelaajat tuovat kukin mukanaan itse ostamansa ja maalaamansa figuurin kuvaamaan omaa hahmoaan roolipeliin? Tai että hra Luolamestari yllättää pelaajat 3D-luolastolla ja hienoksi maalatuilla hirviöfiguureilla?
Itse olen muutaman kerran kokeillut figuureja roolipelissä (WFRP 1. laitos.) ja hyvin toimi. Oli vaihteeksi ihan mukava havainnollistaa taistelutilannetta piirtämällä A4-arkille paikan pohjapiirros minkä jälkeen kaikki pelaajat liikuttivat siinä omia figuurejaan.
Mitä enemmän mennään roolipelien historiassa taaksepäin, sitä yleisempää tälläinen toiminta oli. Mutta nykyään, kun hädin tuskin kukaan ylipäätänsä pelaa roolipelejä täällä Suomessa, tämä taitaa olla aika tuntematon ilmiö?
Re: Figuurit roolipeleissä
No tavoitteenani olisi pelauttaa kaveripiirissä Cadwallonia Ropeconissa, ja sehän juuri on figulähtöinen rope. Tuo figuilla pelauttaminen kyllä muualla maailmalla lienee Suomea yleisempää, mutta ei se ropetuskaan ole täältä mihinkään hävinnyt. Se ei ole vain samalla tavalla tapetilla kuin aiemmin, ja ehkä kyse on siitä, että uutta sukupolvea ei enää kunnon paperiropet kiinnosta kaikenmaailman WoWien tms MMORPG:ien jälkeen.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Voiko niitä figuja käyttää muuhunkin 
Eipä silti, vaikka figutaistelupelejä joskus pelaankin, niin roolipelit figujen kera, ovat se harrastus numero uno. Nykyään vain on kovin hankala löytää sopivia ukkoja juuri roolipeleihin, kun kaikki pitää aina olla jostain armeijasta.
Eipä silti, vaikka figutaistelupelejä joskus pelaankin, niin roolipelit figujen kera, ovat se harrastus numero uno. Nykyään vain on kovin hankala löytää sopivia ukkoja juuri roolipeleihin, kun kaikki pitää aina olla jostain armeijasta.
Luumumehu on soturien juomaa
- MarshallRTEast
Silloin harvoin kun pelaan kavereiden kanssa roolipeliä, niin aina on figut mukana jossain mielessä. Yleensä peli toimii muuten paperi&mielikuvitus taktiikalla, mutta taistelut käydään oikeastaan aina figuilla ja hexaruudukolla.
Roolipeleihein on hauska convertoida omia hahmojaan, mutta joskus se vaan on vähän hankalaa, kun sopivat figut täytyy joko tilata jostain Ranskasta tai ostaa joku GWn ylikallis paketti, jotta saa yhden figun...
Noh Proxylla pärjää aina, vaikka se vähän tunnelmaa latistaakin.
Roolipeleihein on hauska convertoida omia hahmojaan, mutta joskus se vaan on vähän hankalaa, kun sopivat figut täytyy joko tilata jostain Ranskasta tai ostaa joku GWn ylikallis paketti, jotta saa yhden figun...
Noh Proxylla pärjää aina, vaikka se vähän tunnelmaa latistaakin.
Figuja löytyy näistä:
http://galleria.sotavasara.net/galleria/818/ (korjattu)
ja http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =4&t=77271 (järjestän ko. topicin jossain vaiheessa)
http://galleria.sotavasara.net/galleria/818/ (korjattu)
ja http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =4&t=77271 (järjestän ko. topicin jossain vaiheessa)
- Morhgoz
- Peliporukkavalvoja
Sotataidosta saa esim Reaper:in figuja, jotka toimivat hyvin rope -ukoiksi.
Westwing production:ilta Saa hyviä figuja niin kauhu kuin fantasiafiguiksi. Postikulut muistaakseni max 15 puntaa eli reilu 20 €... Maksuvälineeksi kelpaa visa electron...
Black Tree Design:ltä Saa kanssa historiallisia, kuin kauhu, fantasia ja scifi -ukkoja. Postimaksut 5-20€, muistaakseni...
Westwing production:ilta Saa hyviä figuja niin kauhu kuin fantasiafiguiksi. Postikulut muistaakseni max 15 puntaa eli reilu 20 €... Maksuvälineeksi kelpaa visa electron...
Black Tree Design:ltä Saa kanssa historiallisia, kuin kauhu, fantasia ja scifi -ukkoja. Postimaksut 5-20€, muistaakseni...
Warbands of Wastelands
Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....
I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
Joo kyllähän niitä on toki olemassa, mutta hakemisen ja ettimisen takana. Ei ole helppoa, niinkuin marinetuusin osto lähimarketista. Itsekin tilasin juuri muutaman Reaperin figun ja varmaan toiste lisää. Call of Cthulhuun myös löytyy aika kivasti ukkoja vielä tällä hetkellä.
Eikös tuo rajoita aika rankalla kädellä pelinjohtajan mahdollisuuksia, kun vastaantulevat viholliset/möröt riippuvat siitä mitä figuja löytyy hyllystä? Oma figujenkäyttö-idea joskus kaatui juuri siihen, kun sen jälkeen kaikki pahikset olisivat jotain jousinightgobboja, zombeja, miekkakilpiluurankoja jne. Vähän kärjistäen, tietysti.
Mutta jokaikisestä roolipelistä varmasti löytyy niinkin vino pino erikoisesti pukeutuvia pahiksia tai harvinaisia hirviöitä että jossain vaiheessa menee sormi suuhun ellei omaa rutosti aikaa ja hyviä skulptimistaitoa. Ja mites sitten kun alueen örkit ovatkin harvinaista heimoa jolla on eri ihonväri?
Kynäpaperi linjalla on itse aina tullut pelattua/pelautettua. Cadwallonissa tai Warhammer Fantasy Roleplayssa figut tietysti voisivat toimia, kun kumpikin on figupelin pohjalta väännetty. Ongelmana tosin vähän tavallisemmat ihmiset, joita ei kummankaan maailman taistelukentillä juuri näe, joten sculptejakaan ei (ainakaan enää, GWn tapauksessa) löydy. Miten figujakäyttävät ihmiset ovat tämän rajoitteen omalla sarallaan ratkoneet? Vai tursuaako kaapit vain kymmenen GW-armeijan edestä sekalaisia pikkuvalmistajien fantasiafiguja, jotta voi aina tempaista jonkin hirviökirjasta löytyvän kuusipäisen ja kolmijalkaisen sinisen kotkan esiin?
Kynäpaperi linjalla on itse aina tullut pelattua/pelautettua. Cadwallonissa tai Warhammer Fantasy Roleplayssa figut tietysti voisivat toimia, kun kumpikin on figupelin pohjalta väännetty. Ongelmana tosin vähän tavallisemmat ihmiset, joita ei kummankaan maailman taistelukentillä juuri näe, joten sculptejakaan ei (ainakaan enää, GWn tapauksessa) löydy. Miten figujakäyttävät ihmiset ovat tämän rajoitteen omalla sarallaan ratkoneet? Vai tursuaako kaapit vain kymmenen GW-armeijan edestä sekalaisia pikkuvalmistajien fantasiafiguja, jotta voi aina tempaista jonkin hirviökirjasta löytyvän kuusipäisen ja kolmijalkaisen sinisen kotkan esiin?
Eipä sitä ole ikinä wysiwyggiä roolipelifigujen käytössä ajateltu. Tärkeintä siinä on se, että taistelussa näkee missä kukin seisoo, ja mihin päin katsoo. Helpottaa myös tulipallojen ja muiden aluevaikutusten katsomista. Ei niitä figuja tarvitse muuten kuin siinä taisteluhetkellä, niin on ihan sama mitä tinaukkoja pöydälle nostelee. Örkkejä on käytetty epäkuolleina, pieniä harmaita kummituksia elementaaleina ja cthulhu-mörköjä kaikenmaailman demoneina. Hahmoja esittäviä figuja valkataan sitten hieman tarkemmin.
Tietenkin on kiva, jos se luurankofigu esittää oikeasti luurankoa. Sen takiahan sitä täytyy ostaa mahdollisimman monta eri rotua, ammattia, olentoa ja hirviötä, että sattuu se ihmissusivampyyri tai puolihobittirangeri kaapista löytymään, kun sille tulee tarvis.
Ja sen takia figujen rajoittuminen nykyään lähinnä GW-armeijoihin kismittää. Juu onhan niitä harvoja vaihtoehtovalmistajia, mutta kun niiden blistereitä ei voi kaupassa hypistellä, hillitsee se ostohimoa huomattavasti.
Lisäksi nykyään valitettavasti "fantasia" tarkoittaa usein samaa kuin "yliluonnollisen kokoiset aseet ja liioitellut piikkihaarniskat". Itselle ainakin se paras roolipelikäytön figuuri on asennoltaan tasapainoinen, että siinä asennossa henkilö voisi olla paikallaan muutaman sekunnin kaatumatta. Ja aseet, haarniskat sunmuut pitäisi olla realistisen kokoiset. Semmoisia figuja löytää enää valitettavan harvoin.
Tietenkin on kiva, jos se luurankofigu esittää oikeasti luurankoa. Sen takiahan sitä täytyy ostaa mahdollisimman monta eri rotua, ammattia, olentoa ja hirviötä, että sattuu se ihmissusivampyyri tai puolihobittirangeri kaapista löytymään, kun sille tulee tarvis.
Ja sen takia figujen rajoittuminen nykyään lähinnä GW-armeijoihin kismittää. Juu onhan niitä harvoja vaihtoehtovalmistajia, mutta kun niiden blistereitä ei voi kaupassa hypistellä, hillitsee se ostohimoa huomattavasti.
Lisäksi nykyään valitettavasti "fantasia" tarkoittaa usein samaa kuin "yliluonnollisen kokoiset aseet ja liioitellut piikkihaarniskat". Itselle ainakin se paras roolipelikäytön figuuri on asennoltaan tasapainoinen, että siinä asennossa henkilö voisi olla paikallaan muutaman sekunnin kaatumatta. Ja aseet, haarniskat sunmuut pitäisi olla realistisen kokoiset. Semmoisia figuja löytää enää valitettavan harvoin.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
Kiitoksia kaikille vastauksista, oli hauska kuulla muiden kokemuksia.
Tiedän peliporukoistani joitakin roolipelaajia joita ei figuurijutut juurikaan kiinnosta, mutta toisaalta ei heillä ole mitään sitä vastaan, että käytetään roolipeleissä figuureja. Jotkut ovatkin olleet positiivisesti yllättyneitä, kun eteen lyötiin A4-karttapiirros ja taidokkaasti maalattu figuuri. Itse käytän mitä kaikkea sekalaista löydän ja saan maalattua: Citadelia, Grenadieria, Ral Parthaa, Hero Questin figuureja jne. Monesti olen joutunut sopivan figuurin puutteessa joutunut improvisoimaan.
Omistan TSRn pahviset 28mm fantasiakaupungit ja 3D-luolastot mutta en ainakaan vielä ole käyttänyt niitä kertaakaan. Niissäkin on joitakin käytännön rajoituksia:
-vaativat ison pöydän (joka peittyy muutenkin hahmolomakkeista, sääntökirjoista, limsapulloista jne.)
-hirveä säätäminen kesken pelin: rakennanko 3D-luolaston ennen peliä vai pelin edetessä?
-jos pelaa kesäaikana ulkona ja tuulee niin lentää koko kaupunki/luolasto naapurin tontille
-asettelet 5min ajan huolella talot ja rakennelmat kuvaamaan taistelutilannetta ja pelaajahahmot päättävät ensimmäisenä toimenaan poistua kyseiseltä alueelta..
Tiedän peliporukoistani joitakin roolipelaajia joita ei figuurijutut juurikaan kiinnosta, mutta toisaalta ei heillä ole mitään sitä vastaan, että käytetään roolipeleissä figuureja. Jotkut ovatkin olleet positiivisesti yllättyneitä, kun eteen lyötiin A4-karttapiirros ja taidokkaasti maalattu figuuri. Itse käytän mitä kaikkea sekalaista löydän ja saan maalattua: Citadelia, Grenadieria, Ral Parthaa, Hero Questin figuureja jne. Monesti olen joutunut sopivan figuurin puutteessa joutunut improvisoimaan.
Omistan TSRn pahviset 28mm fantasiakaupungit ja 3D-luolastot mutta en ainakaan vielä ole käyttänyt niitä kertaakaan. Niissäkin on joitakin käytännön rajoituksia:
-vaativat ison pöydän (joka peittyy muutenkin hahmolomakkeista, sääntökirjoista, limsapulloista jne.)
-hirveä säätäminen kesken pelin: rakennanko 3D-luolaston ennen peliä vai pelin edetessä?
-jos pelaa kesäaikana ulkona ja tuulee niin lentää koko kaupunki/luolasto naapurin tontille
-asettelet 5min ajan huolella talot ja rakennelmat kuvaamaan taistelutilannetta ja pelaajahahmot päättävät ensimmäisenä toimenaan poistua kyseiseltä alueelta..
Samaa aihetta sivuten, toinen asia mikä on roolipeleissä jäänyt vähälle tätänykyä on kartoittaminen <3<3<3
Eli sitä että joku pelaajaryhmästä valittu epäonnekas piirtää kokoajan pj:n ohjeiden mukaan karttaa pahiksen linnasta/kartanosta/luolastosta jossa on tietenkin kuusi kerrosta joissa jokaisessa vähintään 30 huonetta ja käytävää. Kokeiltiin sitä kerran ja voi hemmetti mitä säätämistä siitä tuli. EI ihme, että nykyajan sääntökirjoissa ei mainita kartoittajaa!
Ja mitä tulee figuurien käyttöön taistelutilanteissa, pyrin aina niissäkin mahdollisesti etukäteen piirtämään mahdoliset pohjapiirrustukset ettei tarvitse hidastella taisteluun pääsyä.
Yksi peli, mitä olen jonkin aikaa suunnitellut, olisi Warhammer fantasy Battle 1. laitos D&D-hengellä. Siinä voisi käyttää minkä valmistajan tahansa figuureja TSRn pahviluolastossa. JA silti säilyisi pelaajahahmo-pelinjohtaja-aspekti touhussa.
Toinen mahdollinen pelivariantti olisi WFRP 1. laitos yhdistettynä Apocryphan sääntöjen avulla WFBn 4. tai 5. laitokseen. Pelaajahahmot olisivat tällöin todennäköisesti eritasoisia armeijoiden ryhmänjohtajia, kapteeneja, tiedustelijoita yms. mihin WFRPin säännöt sopivat loistavasti.
Eli sitä että joku pelaajaryhmästä valittu epäonnekas piirtää kokoajan pj:n ohjeiden mukaan karttaa pahiksen linnasta/kartanosta/luolastosta jossa on tietenkin kuusi kerrosta joissa jokaisessa vähintään 30 huonetta ja käytävää. Kokeiltiin sitä kerran ja voi hemmetti mitä säätämistä siitä tuli. EI ihme, että nykyajan sääntökirjoissa ei mainita kartoittajaa!
Ja mitä tulee figuurien käyttöön taistelutilanteissa, pyrin aina niissäkin mahdollisesti etukäteen piirtämään mahdoliset pohjapiirrustukset ettei tarvitse hidastella taisteluun pääsyä.
Yksi peli, mitä olen jonkin aikaa suunnitellut, olisi Warhammer fantasy Battle 1. laitos D&D-hengellä. Siinä voisi käyttää minkä valmistajan tahansa figuureja TSRn pahviluolastossa. JA silti säilyisi pelaajahahmo-pelinjohtaja-aspekti touhussa.
Toinen mahdollinen pelivariantti olisi WFRP 1. laitos yhdistettynä Apocryphan sääntöjen avulla WFBn 4. tai 5. laitokseen. Pelaajahahmot olisivat tällöin todennäköisesti eritasoisia armeijoiden ryhmänjohtajia, kapteeneja, tiedustelijoita yms. mihin WFRPin säännöt sopivat loistavasti.
Toki paikkojen etukäteen suunnittelu auttaa kovasti. Usein pelaajat kuitenkin kohtaavat mörköjä arvaamattomissa paikoissa. Kätevää on piirtää taistelutilanne taulutussilla muovipintaiselle heksapohjalle. Muutama lyhyt hetki menee ja samalla voit kuvailla aluetta muutenkin. Taistelun jälkeen pyyhitään alusta paperilla puhtaaksi. Muunlainen systeemi tuntuu nykyään liian kömpelöltä. Kun on parhaan kerran löytänyt, ei halua enää palata alkeellisempaan 
Parhaat figut olisivat minulle niitä 25mm realistisen kokoisilla aseilla ja haarniskoilla varustettuja. Ketjukuulan pallo ei siis olisi päätä isompi jne... Eiväthän ne ole yhtä näyttävän näköisiä kauempaa, mutta realismi on minulle tärkeintä. Vähän harmittaa tämä nykyinen tyyli, mutta eipä auta itku markkinoilla. Ahkeralla etsinnällä löytää joskus helmiä.
Parhaat figut olisivat minulle niitä 25mm realistisen kokoisilla aseilla ja haarniskoilla varustettuja. Ketjukuulan pallo ei siis olisi päätä isompi jne... Eiväthän ne ole yhtä näyttävän näköisiä kauempaa, mutta realismi on minulle tärkeintä. Vähän harmittaa tämä nykyinen tyyli, mutta eipä auta itku markkinoilla. Ahkeralla etsinnällä löytää joskus helmiä.
Kerran käytettiin pelissä kartoittajaa. Piirrettiin luolastoa pelinjohtajan sanallisten kuvailujen mukaan. Parin käytävänpätkän ja huoneen piirtämisen jälkeen palattiin hieman alkuunpäin ja tahdottiin kääntyä risteyksestä vasemmalle.
Kävi ilmi ettei siinä mitään risteystä edes ollut, ja koko kartta oli piirretty päin hemmettiä.
Sen jälkeen PJ piirsi ihan kiltisti itse sitä karttaa näkyville sitä mukaa kun luolastoa tutkittiin.
Tämä oli vielä sitä AD&D-aikaa, kun ainoa oikea seikkailu oli luolastojen/linnojen/kartanoiden/kaupunkien puhdistaminen random hirviöporukan ikeestä.
Kävi ilmi ettei siinä mitään risteystä edes ollut, ja koko kartta oli piirretty päin hemmettiä.
Sen jälkeen PJ piirsi ihan kiltisti itse sitä karttaa näkyville sitä mukaa kun luolastoa tutkittiin.
Tämä oli vielä sitä AD&D-aikaa, kun ainoa oikea seikkailu oli luolastojen/linnojen/kartanoiden/kaupunkien puhdistaminen random hirviöporukan ikeestä.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
Itse olen käyttänyt figuja kun roolipelejä pelaan. Empiren general paketista tein keikarin mutta kun ukko sai miekan rintaansa niin pitää jokin ritari tilata jostain.
Ville Oulusta.
Frostgrave, Mordheim, 40k&30k, Kings of war, Lotr, Guild ball, Necromunda ja Blood bowl
Frostgrave, Mordheim, 40k&30k, Kings of war, Lotr, Guild ball, Necromunda ja Blood bowl
onhan noita figuja usein tullut käytettyö ropeissa tappeluiden hahmottamiseen. Lisäävät hyvin hahmottamista, ja osin tätä tarkoitusta varten hanin Descent nimisen lautapelinkin, siinä kun tulee aika kiva kokoelma vaikka minkä näköistä menijää luolastoon. Ja saahan samalla rakenneltavan luolastonkin vielä, niin on sitten mukava semmoisessa rymytä, eikä tarvitse risteysten sotkeentumista pelätä. Jokapojan taskussa oleva kännykkäkamera sitten vielä toimii mainiosti tilanteen dokumentointiin tarvittaessa, jos on epäilystä että samaan pimeään reikään on tarvetta palata vielä toistekin.
Tästä aiheesta minulla onkin paljon sanottavaa veteraaniroolipelaajana GM:n näkökulmasta 
Avainsana on konverttaus, vaikka aivan valmiinakin löytyy usein juuri oikeanlainen figu jos jaksaa etsiä.
80 ja 90 -luvuilla sopivia figuja oli paljon vaikeampi hankkia kuin nykyään. Nyt voi netin kautta postitse tilata käytännössä minkä tahansa tarvitsemansa figun tai sopivat osat joista konvertoida itse juuri sellaisen kuin haluaa. Aikanaan ei juuri voinut muuta kuin marssia fantsuun ja katsoa mitä siellä on tarjolla, ainakin itselleni oli liian korkea kynnys lähteä tilaamaan ulkomailta figuja silloisilla menetelmillä.
Hgin fantsuun on muuten tullut myyntiin jotain uudempia runequest-figuja. Liittynee ehkä RQ:n uuden edition julkaisuun?
Jos taas et tykkää konvertoida niin Reaperilla on myös paljon sopivia valmiita siviileitä, esim. townsfolk-blisterit jotka ovat todella hienoja mutta hinta onkin sitten melko kova. Foundryllä on myös jotain siviilifiguja ( http://www.sotataito.com/index.php?cPat ... 8a549afca6 ) joskin skaala on kai 25mm vaikka pitäisi olla 28? Heput ainakin ovat suht pieniä mutta silti ihan käyttökelpoisia. Sotataidosta saa näitä molempia.
Tuo "kartoittaminen" mistä muutamaan otteeseen tulikin puhetta taitaa olla T$R:n luoma käsite, ja se tunnetusti ei toimi
Parempi tapa on piirtää itse etukäteen kartta figuskaalassa paperille, leikata se sektioina irti, ja pelatessa sitten asettaa sektioita pelaajien näkyville sitä mukaa kun hahmot etenevät kartalla. Tämä on siis minun suosikkimenetelmäni, vaatii tosin sekin paljon etukäteissuunnittelua. Vielä parempi on jos omistaa valmiita maastosektioita, huoneita tms, esim. sellaisia mitä tuli Heroquestin mukana. Netistä voi löytää jonkin verran ilmaisia luolastoja ym. hakusanalla "tiles" jotka voi tulostaa värikirjoittimella paperille.
Kyllähän vanha perusD&D, missä seikkailu oli yhtä kuin luolan puhdistamista, saattoi olla aluksi ihan hauskaa. Sellainen sopii varsin hyvin junnulle jonka sosiaaliset taidot eivät olleet ihan kehittyneet. D&D:stä puheenollen, nämä satunnaisia figuja sisältävät wotcin D&D-boksit ovat kyllä aivan totaalisen p****estä, enkä aio ikinä niitä ostaa. Myisivät niitä ukkeleitaan blisuissa niinkuin rehelliset firmat tekevät, s****na. Onneksi Reaperin figut ovat D&D:n kanssa yhteensopivia.
Yhteenvetona: omat PJ-taidot ja hyvä etukäteen valmistelu ratkaisevat tämän ongelman, mutta haittakaan ei toki ole jos figuja on isompi kokoelma. Hinnat eivät ole kovin pahat jos ostaa käytettynä vaikka figutorilta, ja figut voivat odottaa vuosikausia kaapissa kunnes joskus niille tulee väistämättä tositilanteessa käyttöä kun tulee mietittyä miten niitä voisi skenuissa käyttää.
Rajoittaa se ja on harmittanut aikanaan paljonkin kun hieno suunnitelma figujen käytössä kaatui herkästi rahapulaan. Nyt vanhempana ja hieman äveriäämpänä on viimein tullut mahdollisuus hankkia suuri määrä juuri sopivanlaisia figuja ja olenkin haaveitani pikkuhiljaa toteuttamassaHaddock kirjoitti:Eikös tuo rajoita aika rankalla kädellä pelinjohtajan mahdollisuuksia, kun vastaantulevat viholliset/möröt riippuvat siitä mitä figuja löytyy hyllystä?
80 ja 90 -luvuilla sopivia figuja oli paljon vaikeampi hankkia kuin nykyään. Nyt voi netin kautta postitse tilata käytännössä minkä tahansa tarvitsemansa figun tai sopivat osat joista konvertoida itse juuri sellaisen kuin haluaa. Aikanaan ei juuri voinut muuta kuin marssia fantsuun ja katsoa mitä siellä on tarjolla, ainakin itselleni oli liian korkea kynnys lähteä tilaamaan ulkomailta figuja silloisilla menetelmillä.
No helpottaa tietysti jos pelaa oikeanlaista peliä, itselläni onneksi pelinä on vanha WFRP joka on nykyisen FB-figuvalikoiman kanssa hyvin yhteensopiva. Hankalampaa tietysti on jos figujen pitäisi olla kuten Glorantha-RuneQuestissa (3.ed) jossa enemmänkin tarvittaisiin pronssikautisia ihmisiä esittäviä figuja ja eksoottisempia hirviöitä mutta etsivä löytää, Rackhamilta ja Reaperilta löytyy paljon hyviä Orlantheiksi sopivia barbaareja ja Broot puolestaan korvautuvat hyvin GW:n Goreilla, näin esimerkkinä. RQ-peikoiksi...oliskohan vaikkapa rackhamin confro-örkit sopivia? http://www.sotataito.com/index.php?cPat ... 8a549afca6Kynäpaperi linjalla on itse aina tullut pelattua/pelautettua. Cadwallonissa tai Warhammer Fantasy Roleplayssa figut tietysti voisivat toimia, kun kumpikin on figupelin pohjalta väännetty.
Hgin fantsuun on muuten tullut myyntiin jotain uudempia runequest-figuja. Liittynee ehkä RQ:n uuden edition julkaisuun?
Löytyypäs, GW:n empire militia-boksista saa konvertattua helposti käyttökelpoisia taviksia ja seikkailijoita ym. sopivia ihmishahmoja. Korvaa 2-k miekan kuokalla, hilparin talikolla ym. ja leikkelee aseet muilta käsistä konvaten tilalle vaikka juomasarvia tai leilejä. Bretonnian archers- ja men-at-arms -boksit sisältävät myös hyvää konversiomateriaalia mutta niissä perusasennot ovat vähän liian rajoitettuja.Ongelmana tosin vähän tavallisemmat ihmiset, joita ei kummankaan maailman taistelukentillä juuri näe, joten sculptejakaan ei (ainakaan enää, GWn tapauksessa) löydy.
Jos taas et tykkää konvertoida niin Reaperilla on myös paljon sopivia valmiita siviileitä, esim. townsfolk-blisterit jotka ovat todella hienoja mutta hinta onkin sitten melko kova. Foundryllä on myös jotain siviilifiguja ( http://www.sotataito.com/index.php?cPat ... 8a549afca6 ) joskin skaala on kai 25mm vaikka pitäisi olla 28? Heput ainakin ovat suht pieniä mutta silti ihan käyttökelpoisia. Sotataidosta saa näitä molempia.
Tuo "kartoittaminen" mistä muutamaan otteeseen tulikin puhetta taitaa olla T$R:n luoma käsite, ja se tunnetusti ei toimi
Kyllähän vanha perusD&D, missä seikkailu oli yhtä kuin luolan puhdistamista, saattoi olla aluksi ihan hauskaa. Sellainen sopii varsin hyvin junnulle jonka sosiaaliset taidot eivät olleet ihan kehittyneet. D&D:stä puheenollen, nämä satunnaisia figuja sisältävät wotcin D&D-boksit ovat kyllä aivan totaalisen p****estä, enkä aio ikinä niitä ostaa. Myisivät niitä ukkeleitaan blisuissa niinkuin rehelliset firmat tekevät, s****na. Onneksi Reaperin figut ovat D&D:n kanssa yhteensopivia.
Minulla on seikkailut aina etukäteen suunniteltuna hyvinkin tarkkaan enkä koskaan käytä mitään älyttömiä "kohtaustaulukoita" ym. D&D-tason kuraa joilla tulisi tätä ongelmaa. Jos skenussa on väärän mallisia hirviöitä tai muita hahmoja, voi sellaisen aina vaihtaa toiseen niin että täsmäävät saatavilla olevien figujen kanssa. Eli suunnittelen pelin käytettävissäni olevien figujen pohjalta. siten ei pääse sellaista tilannetta syntymään että tarvitsisin jotain figua jota minulla ei ole. Hätätilanteessa voi aina improvisoida ja käyttää jotain korvaavaa figua, esim. trolli menee ogresta tai jätistä, ja uuden edikan chaos warrior käy vaikka jostain geneerisestä loppupahiksesta.Miten figujakäyttävät ihmiset ovat tämän rajoitteen omalla sarallaan ratkoneet? Vai tursuaako kaapit vain kymmenen GW-armeijan edestä sekalaisia pikkuvalmistajien fantasiafiguja, jotta voi aina tempaista jonkin hirviökirjasta löytyvän kuusipäisen ja kolmijalkaisen sinisen kotkan esiin?
Yhteenvetona: omat PJ-taidot ja hyvä etukäteen valmistelu ratkaisevat tämän ongelman, mutta haittakaan ei toki ole jos figuja on isompi kokoelma. Hinnat eivät ole kovin pahat jos ostaa käytettynä vaikka figutorilta, ja figut voivat odottaa vuosikausia kaapissa kunnes joskus niille tulee väistämättä tositilanteessa käyttöä kun tulee mietittyä miten niitä voisi skenuissa käyttää.
Mikä ei tapa, se mutatoituu ja yrittää uudelleen.
- The Captain
- Valvoja
Omassa porukassa olemme käyttäneet figujen sijasta ihan noppia kuvaamaan hirviöitä ja sankareita. Kukin pelaaja käyttää omaa noppaansa kuvaamaan hahmoaan kartalla, PJ käyttää D6:sia monsuina (peliporukan isäntäperheellä on ~700 noppaa, joita löytyy sen verran eri kokoisia, että se louhikäärmekin vie kartalta louhikäärmeen vaatiman tilan). Nopilla saa myös kätevästi mallinnettua kunkin NPC:n kuntoa, sen kuin kääntää noppaa pienemmäksi luvuksi kuvaamaan, kuinka suuren osan hit pointeista mömmö on menettänyt. Kätevää silloin, kun pelaajat ajattelevat taktisesti ("no mä ammun sitä, joka on jo haavoittunut").
Kun omasta peliporukasta suurimmalla osalla ei ole mitään intohimoja figuihin, tämä ratkaisu toimii oikein hyvin. Ja kun itsekin olen hidas ja laiska maalari, niin käytän maalaukseen jäävän aikani mieluummin jonkin kivemman maalaamiseen.
Kun omasta peliporukasta suurimmalla osalla ei ole mitään intohimoja figuihin, tämä ratkaisu toimii oikein hyvin. Ja kun itsekin olen hidas ja laiska maalari, niin käytän maalaukseen jäävän aikani mieluummin jonkin kivemman maalaamiseen.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Jep jepjurri kirjoitti:D&D:stä puheenollen, nämä satunnaisia figuja sisältävät wotcin D&D-boksit ovat kyllä aivan totaalisen p****estä, enkä aio ikinä niitä ostaa. Myisivät niitä ukkeleitaan blisuissa niinkuin rehelliset firmat tekevät, s****na.
Jos kohta ilmestyy Wh40kn roolipeliversio niin voisi ainakin kuvitella, että siihen löytyisi sopivasti figuureja siinä missä WFRPiin. Onko täällä muuten kukaan muu kokeillut sellaista roolipelin ja figuuripelin risteytystä kuin Laserburn?
Eikös sellainen ole jo? Tosin virallisuudesta en mene takuuseen, mutta olen tavannut tätäkin pelaavia henkilöitä.oldskoolslann kirjoitti:Jos kohta ilmestyy Wh40kn roolipeliversio
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Pois se minusta, että asiasta mitään tietäisin, mutta olen kuvitellut, että chapter approved olisi vain ja ainoastaan tuloillaan oleva Dark Heresy. Tosin se siis on nimenomaan vasta tuloillaan, ensimmäiset julkiset näytteet elokuussa, mutta ehkä varhaisia alfatestaajia on hyörinyt Suomenkin kamaralla.
Inquisitorin ympärillehän voi tietysti löytyä vaikka mitä fanikasattua tai jopa jotenkin puolivirallista härvellystä. Ja taisipa netissä joskus lillua joku Necromundaankin perustuva yritys.
Inquisitorin ympärillehän voi tietysti löytyä vaikka mitä fanikasattua tai jopa jotenkin puolivirallista härvellystä. Ja taisipa netissä joskus lillua joku Necromundaankin perustuva yritys.
HeRoS: tauolla ainakin toistaiseksi
- Morhgoz
- Peliporukkavalvoja
Jeps, on edelleenkin saatavilla... Aika suora piirteinen Inguisitor -wannabee, muistaakseni, eli tappelua enimmäkseen...tnjrp kirjoitti: Ja taisipa netissä joskus lillua joku Necromundaankin perustuva yritys.
Warbands of Wastelands