VAROITUS: En ole koskaan ennen jokea tehnyt ja muutenkin olen aloittelija näissä hommissa, joten empä tiedä miten tämä projekti päättyy ja millainen on lopputulos.
Otan avoimin mielin kaikki parannus/rakennusehdotukset vastaan, tarkoitus on tehdä hieno maastokappale ja maailma on viisaita ihmisiä täynnä!! Toteutan jokea vielä menetelmällä "suunnittelen tehdessä" joten mitään ei ole lyöty lukkoon toteutuksen osalta.
Elieli, tavoitteena on tehdä useammasta palasta koostuva joki LOTR-peleihin. Periaatteena suunnitteluvaiheessa oli se, että jalkamiehet eivät pysty sen yli hyppäämään, joten päätin itse vesialueen leveydeksi n. 6cm. Lisäksi leveyttä lisää 2cm reunat. Palojen pituudeksi näin aluksi ajattelin 15cm. Myöhemmin ehkä teen jonkin pidemmän palasen sekä muutaman mutkan, mutta ensiksi muutama koepala. Pohjan joella tein kovalevystä(n. 5 egee iso levy). Teippasin kaksi lyijykynää viivottimeen ja näin sain tasapaksusti piirrettyä pohjakuvan. Totta kai mutkittelin hiukan koska luontoäidillä ei ole tapana tehdä aivan suoria linjoja. Tein kaksi pohjapalaa.

Palat irrotin levystä pienihampaisella sahalla, joka jo vuosi on käyttämättömänä nurkissa pyörinyt. Mattoveitsellä ja saksilla viimeistelin muodon. Hioin myös reunat tasasimmiksi hiomapaperilla
Seuraavaksi aloin vääntämään reunoja ja tähän valitsin finnfoamin(2cm paksun). Käytin jokipalasen reunaa apuna jotta sain oikean muotoisen reunan

Kannatan tässä vaiheessa sitä että merkkaa reunat jos tekee useampia paloja

Kun olin saanut reunat leikattua ja mallailtua paikoilleen huomasin että 2cm oli ehkä liian korkea reuna, joten halkaisin reunapalat 1cm paksuisiksi ja sitten liimasin paikoilleen. Tähän hommaan käytin liimapyssyä(Anttila 4 egee) koska liima on vahvaa ja kuivuu nopeasti.

Liiman kuivuttua alkoi reunojen muotoilu. Halusin reunoista kohtuu matalat. Kannattaa varoa ettei silpase liikaa pois kerralla koska harmituksen määrä on aikas suuri kun huomaa että reuna on mennyt melkein poikki. Kannattaa myös varoa ettei reuna repeile kun leikkaa. Vaikka kokoajan pidin huolta että mattoveitsen terä oli terävä niin varsinkin ohuet reunat repeytyivät hiukan. Nooh, ne voi paikata myöhemmin. Päätin myös että muotoilen kaikkien jokipalasten reunapäädyt yhden tietyn palasen mukaan, jotta sitten peleissä joen voi kasata missä järjestyksessä tahansa.

Nämä kaksi palaa syntyivät niin nopeasti, että päätin myös yrittää tehdä pientä lampea, josta joki voi lähteä liikenteeseen(tai päättyä). Nopean suunnittelun jälkeen leikkasin lammen irti kovalevystä, viimeistelin sen ja vielä piirtelin reunojenkin mallin foamiin

Kun olin leikannut joen reunapalan foamista irti, aloin miettiä kuinka sen laittaa levyyn kiinni. Ajattelin ensin tehdä reunan monesta osasta ja tasoitella liitokset myöhemmin, mutta koska tänään ei ollut käsillä mitään sopivaa tasoitetta niin päätin tehdä kaiken kerralla. Leikkasin ensin lammen sisäosasta turhat palat pois ja sen jälkeen ulkoa(en ollut kovin tarkka yksityiskohdissa). Ajattelin halkaista reunapalan samaan tapaan kuin jokipalojen kanssa, mutta uskon, että se ei olisi ilman reunapalan murtumista onnistunut, joten liimasin reunat suoraan paikoilleen. Saahan kaiken ylimääräisen foamin jälkeenpäin helposti pois.

Mielestäni maastopaloissa yksityiskohdat luovat parhaiten tunnelmaa kentällä. Lammen reunojen muotoilussa halusin, että ne eivät vain ole tasaista maata. Hyvin usein luonnossa kalliot "laskevat" veteen ja tästä innostuneena päätin, että lammen toiseen nurkkaan tulee muuta reunusta hiukan korkeampi kallioinen osuus. Tätä helpotti vielä se, että olin jättänyt reunan 2cm korkeaksi(enkä siis halkaissut 1cm kuten joen kanssa). Siitä kohdasta jossa joki alkaa reunat ovat matalat, mutta takakulmaa kohti ne nousevat ja muuttuvat viherkentästä kallioksi. Korkeusero ei ole suuri, mutta uskon että kun veistän foamin näyttämään kiveltä ja lopulta maalaan sen, se tuo paljon paremmin ilmetta maastopalaseen kuin pelkkä tasainen ruohomaa.

Koska tarkoituksena on tehdä vesi woodlan scenicsin realistic waterilla, vedin foamin ja kovalevyn liitokseen reilun kerroksen erikeepperiä, koska olin lukenut jostain, että Wateri työntyy helposti ulos pienimmistäkin raoista. Toivon, että erikeepperi estää sen menemisen foamin alle. Samalla erikeepperi myös tasoitteli reunoja sopivasti.

Joten siis ensimmäisen rakentelusession jälkeen tulos oli tämän näköinen:

Tästä se siis vain jatkuu.......