"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Maalien eliniän pidennys?

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Harry of the Dead

Maalien eliniän pidennys?

Viesti Kirjoittaja Harry of the Dead »

Yritin haulla etsiä aiheesta tietoa mutta kai sitten käytin vääriä hakusanoja koska en löytänyt aiheesta mitään.

Eli kysymykseni on se että voiko maalien elinikää pidentää? Mikä yleensä on edes maalien elinikä? Kauanko maaleja voi seisottaa hyllyllä kunnes menee pilalle?
.....
Rogue

Re: Maalien eliniän pidennys?

Viesti Kirjoittaja Rogue »

Hyvällä huolenpidolla maalit kyllä pysyvät käyttökelpoisina monta kymmentä vuotta. Kun et käytä maaleja pidät ne huolellisesti poissa auringon valosta tai liiasta kuumuudesta, pidät korkit aina hyvin suljettuina yms. niin maaleja ei välttämättä tarvitse edes ohennella. Tästä pääsemmekin toiseen temppuun eli ohentamiseen. Lorautat vähän vettä maalin sekaan niin maalien suorituskyky paranee huimasti.

Allekirjoittaneella on vanhin kertaakaan ohentamaton maalipurkki vuodelta -97. Siis kymmenen vuotta ohentamatta ja hyvin voi vielä käyttää. Vaan eipä tuo ole edes lähellä ennätystä, useimmilla vanhaparroilla kunnollisten maalipurkkien ikä saattaa olla tuplastikin tuo.
Raivolapsi

Viesti Kirjoittaja Raivolapsi »

Itse laitan aina silloin tällöin pari pisaraa vettä maalien joukkoon.
Agamemnon2

Viesti Kirjoittaja Agamemnon2 »

Varsinaista aikarajaa ei maalien kestolle ole. Omista puteleistani osa on ostettu 40k:n kakkoslaitoksen aikoihin, silloin kun Kaisaniemessä oli kaksi Warhammeria myyvää kauppaa, Fantasiapelit ja "se halvempi kauppa" (jonka nimi on totaalisen unhoittunut), josta mm. ostin oman 2e-aloitusboksin kun muistaakseni oli jonkun 10mk halvempi. Aikaa tuosta täytyy olla joku 11-13 vuotta. Monet vähemmän käytetyt sävyni ovat suoraan tuolta ajalta, ja ne ovat aivat jees kunhan paletilla ohentaa vähän reilummin. Sinänsä hyvä, koska joukossa on muutama väri jota GW ei suuressa viisaudessaan enää valmista. ;-)
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Memnon kirjoitti:silloin kun Kaisaniemessä oli kaksi Warhammeria myyvää kauppaa, Fantasiapelit ja "se halvempi kauppa" (jonka nimi on totaalisen unhoittunut), josta mm. ostin oman 2e-aloitusboksin kun muistaakseni oli jonkun 10mk halvempi
Arcane.

Itse ostin ekat maalini samoihin aikoihin vuonna miekka ja kivi. Ihan käypää tavaraa kyseessä on vieläkin.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Muutamat Humbrolin maalit ovat säilyneet jostain 90-92 vuosilta. Ovat voineet ennen sitä maata kaupan hyllylläkin sen 5 vuotta. Toiset kuivuvat kuukaudessa. Jotenkin tuntuu, että se riippuu väreistäkin. Olisiko koostumuksissa sitten lienee eroja? Oletteko muut huomanneet samaa?
Luumumehu on soturien juomaa
Agamemnon2

Viesti Kirjoittaja Agamemnon2 »

Silveri kirjoitti:
Memnon kirjoitti:silloin kun Kaisaniemessä oli kaksi Warhammeria myyvää kauppaa, Fantasiapelit ja "se halvempi kauppa" (jonka nimi on totaalisen unhoittunut), josta mm. ostin oman 2e-aloitusboksin kun muistaakseni oli jonkun 10mk halvempi
Arcane.

Sepä se oli, aivan.
jurri

Viesti Kirjoittaja jurri »

1. Älä unohda purkkeja auki.
2. Käytä maalia säästellen niin pysyy käyttökelpoisena pidempään :D
3. Pidä maalit aina huoneenlämmössä ja esim. laatikossa suojassa auringon tappavilta säteiltä

Minulla on edelleen käytössä useita vuonna 1987 hgin Kalevankadun Game Worldista ostamiani citadelin(gw:n) maalipurkkeja, mm. maalaan edelleen figujeni "metalliosat" samalla chainmaililla, joskus mithril silverillä. Älyttömän riittoisaa ja kestävää ainetta.

Näitä vanhoja maaleja en ole koskaan ohentanut vedellä enkä lisännyt niihin mitään muutakaan. Silläkin voi olla säilyvyyden kannalta merkitystä...
Mikä ei tapa, se mutatoituu ja yrittää uudelleen.
Peikkovasara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peikkovasara »

Vaikkei aivan täsmällee tähän topicciin sovi, mitenkä pidentää lakan elinikää? Jostain syystä oma Matt Varnish on kuivahtanut mömmöksi, eikä ole enää matta. Miksi, tietäisikö joku? En oikein usko että mattalakka lakkaa olemasta matta kuivuessaan.
Synnin niittäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Synnin niittäjä »

Peikkovasara kirjoitti:Vaikkei aivan täsmällee tähän topicciin sovi, mitenkä pidentää lakan elinikää? Jostain syystä oma Matt Varnish on kuivahtanut mömmöksi, eikä ole enää matta. Miksi, tietäisikö joku? En oikein usko että mattalakka lakkaa olemasta matta kuivuessaan.
Citadelin vai Vallejon?
Luulisin ainakin että Vallejon Matt Varnish (jota löytyy oman maalipurkkiarmadani syövereistä) kestää hieman kauemmin, tosin arvaus perustuu puhtaasti kokemuksiin Vallejon muiden purkkimaalien kestosta ja "kuivumisenestymisestä". :)

Onneksi kuitenkin tuollaisen yhden "maalin" korvaus kuitenkin luonnistuu helposti... asia olisikin aivan eri jos kaikki maalit pitäisi uusia.
Pesis kirjoitti:Työmotivaatiota Rommellin sanoista: "Sweat saves blood, blood saves lives, and brains save both."
Peikkovasara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peikkovasara »

Juu, ei se siitä yhdestä kiinni ole. Ja sehän on tuon Citadelin
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”