Vanhemmat ja Figut

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Cacodemoni kirjoitti: Opintotuella eläessä ei rahat riitä kumpaankin.
Hyvä, jos riittää toiseen niistä...
Toisaalta, viina/päihteet ei ole harrastus vaan elämäntapa, huono sellainen. Yksi minun naispuolinen kollegani irvaili kerran minun harrastustani ja huomautteli rahan tuhlauksesta, että eikö sitä voisi laittaa järkevämpiinkin kohteisiin. Muuan toinen naispuolinen kollegani huomautti sille sitten, että eikös sillä mene yhtä paljon rahaa aerobic-kuukausikortteihin...

Kaikki harrastukset (lukemista lukuun ottamatta, Niinistö ei ole vielä saanut kirjastoja maksullisiksi) vaativat rahaa, jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Eivät figutkaan kallein mahdollinen harrastus ole, eli sen sijaan, että vetoaisitte päihteettömyyteen (joka on sinänsä hyvin kannatettavaa), vedotkaa siihen, että voisitte harrastaa jotain kalliimpaa ja vaarallisempaakin lajia, esim. jääkiekkoa tai golfia.

Tietysti monet vanhemmat haluaisivat lastensa liikkuvan enemmän ulkona - ei sekään varmaan pahaa tekisi - mutta luulisin ainakin, että tärkeintä niille on kuitenkin se, että omalla pikku kullannupulla on jotain kehittävää tekemistä. Myönteistä on myös se, että tämä harrastus yhdistää hyvin erilaisia ihmisiä - kaveripiiriini kuuluu nykyään paljon sellaisia ihmisiä, joiden kanssa en muuten varmasti olisi koskaan tullut juttuun (ehkä osin siksi, että ne ovat noin 10 vuotta minua nuorempia...).
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
bonesripper

Viesti Kirjoittaja bonesripper »

Isäni tulee aina valittamaan ku en maalaa tarpeeks realistisesti. Viime aikoina se on ollu ihan tyytyväinen ku oon maalannu rhinoihin likaa :) Se rakens itekki pienoismalleja nuorena, joten se ainakin ymmärtää hyvin. Äiti nyt koittaa olla vaan kiinnostunu, ei sitä varmaan oikeesti kiinnosta.

Ennen tuli aina huutia jos tuli ostettua ilman lupaa ukkoja. Nyt ei oo enää nii väliks ku en nii paljoa ku ennen ja noita jätkiä on jo niin paljon, ettei huomaa jos sinne muutaman lisää ostaakin ;)
Killu

Viesti Kirjoittaja Killu »

välillä tulee semmosta kommenttii porukoilta että muka kokoajan ostamassa, vaikka en kaikkia ostoksia ees porukoille raportoi :wink:
1+1=10
koni

Viesti Kirjoittaja koni »

mun vanhemmat ainakin on sitä mieltä että hammerit on harrastus niin kuin vaikka jalkapallo, vaikka ne ei kauheesti tykkää niistä hinnoista, mutta enhän minäkään niistä hinnoista tykkää....
Lord Azog

Viesti Kirjoittaja Lord Azog »

Cacodemoni kirjoitti:
Machiavelli kirjoitti:
...ja vastineeks rahoilles sä saat hienon armeijan esim. vitriiniin katseita keräämään.
Jos saiskin...Figut lojuu pöydällä epämääräisesti oranssilla suihkuverholla...
Olen kantanut miekkaa ja keihästä, kunnes kumpikin verestä kiilti. Olen uljaana katsonut syrjästä, haukat hävityksen yllä kun liiti.
Maelis

Viesti Kirjoittaja Maelis »

Grond kirjoitti: Ajatellaan, että tämä on tiettyyn ikäkauteen liittyvä oikku (joillakin voi ollakin, samantapainen kuin joillakin tytöillä hevosharrastus-vaihe), joka menee ohi ja siihen upotetut rahat menevät jotenkin "hukkaan" - vanhempana lasten suhteen ei osaa ajatella rationaalisesti ;).
just niin, "kannattaako tuohon laittaa niin paljon rahaa, mitä jos sie joku päivä tylsistyt niihi"
selitin, että voihan ne myydä niille, joilla on sitten sama vaihe kun miulla nyt. pitää varmaa näyttää se Alessio, ettei niille jää väärä mielikuva..
Guardsman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Guardsman »

...
Our navigators consider it highly probable that they'll end up here.
Maelis

Viesti Kirjoittaja Maelis »

Guardsman kirjoitti:...
wau.. tuossa piilee viisautta.
Sain just kuulla, että figut on ensimmäinen asia joka kielletään, jos koulu alkaa menee huonosti, tietokone toinen. Täytyy sit varmaan alkaa käyttämään niitä maailmankuuluja "viinaa, huumeita ja tupakkaa <(huono juttu, keksitään toinen vertauskuva)"
Thorek

Viesti Kirjoittaja Thorek »

Mun äiti suunnillee anto mulle selkää ku keräsin tossa viimevuoden keväällä, mutta isä suhtautuu aina hyvin ja auttelee mua silloin tällöin javippaa rahaa ukkoihin :wink: sekin sanoo aina, että "TAasko sitä ollaan käyty ostamassa :D" .. mm
Naurakaa nyt viel lisää ni kuolette saman tien
Cacodemoni

Viesti Kirjoittaja Cacodemoni »

Mälis kirjoitti:Sain just kuulla, että figut on ensimmäinen asia joka kielletään, jos koulu alkaa menee huonosti, tietokone toinen. Täytyy sit varmaan alkaa käyttämään niitä maailmankuuluja "viinaa, huumeita ja tupakkaa <(huono juttu, keksitään toinen vertauskuva)"
No, kyllä sulla sitten amiksessa riittää aikaa viinan juonnille, piikittämiselle ja röökin sauhuttelulle. :D
popsickle

Viesti Kirjoittaja popsickle »

Mun vanhemmat on oikeestaan aika lailla positiivisia ton harrastuksen suhteen. Isä oli alussa aika lailla vastaan, kun rahaa menee paljon. Nyt se on kumminkin rauhottunu, ja tulee jopa joskus jotain pelejä kattoon ja "neuvomaan". :)

Äiti on ilonen siitä kun mun rahat menee johonkin kehittävään ja semmoseen mistä tykkään, kunhan ne ei mene viinaan, tupakkaan etc. Joka tapauksessa ainoa haittapuoli on raha, ja kun ei töissä käydä muuten kun kesällä, tulolähde on tällä hetkellä vanhemmat... Ja ne tulot ei hirveän isot ole, kuten varmaan arvaatte. :(
"Pain is the price of stupidity."
-Aaron Bunt
Puolijohdediodi

Viesti Kirjoittaja Puolijohdediodi »

jep, kun raha ei mee tupakkaan tai viinaan ni sillon sillä ei oo niin väliä vanhempien mielestä.. kunhan ei mee siihen tupakkaan ja viinaan.. :)
muttakun mullakin on mennyt lähemmäs 15000mk näihin figuihin ni kyllähän se vanhempia hirvittää... no puolustukseks voin sanoa että tietokoneisiin (harrastanut näitä nyt 13 vuotta, kauammin kuin figuja ;) )
on mennyt lähemmäs 40000mk....
:o
Tuhatkauno

Viesti Kirjoittaja Tuhatkauno »

Itse olen kohdannut pari vanhempaa jotka ovat innostuneet lastensa figuharrastuksesta niin, että ovat aloittaneet itse. Heillä on oma maalattu armeijansa, joilla pelaavat yhdessä tehdyllä maastolla ja tulevat fantsuihin kyselemään neuvoja kaikesta harrastukseen liittyvästä. Lämmittää vanhan myymäläpäällikön mieltä.

Vastakohtana löytyy vanhempia, jotka koko ajan haukkuvat harrastusta ja varsinkin sen kalliutta kaikelle millä on korvat. Varsinkin kun tuntuu siltä, että osa noista vanhemmista ostaisi silmänräpäyksessä pojalleen jääkiekkovarustukset tai jotain muuta miehekkäämpää.
Meitä on moneen junaan...
Tuhatkauno
"If Slaanesh is the God/Goddess of Lust, Why Tzeentch has Thousand Sons?"
Vlad

Viesti Kirjoittaja Vlad »

Tuhatkauno kirjoitti:Vastakohtana löytyy vanhempia, jotka koko ajan haukkuvat harrastusta ja varsinkin sen kalliutta kaikelle millä on korvat. Varsinkin kun tuntuu siltä, että osa noista vanhemmista ostaisi silmänräpäyksessä pojalleen jääkiekkovarustukset tai jotain muuta miehekkäämpää.
Meitä on moneen junaan...
Erityisen pelottavina pidän vanhempia jotka tuomitsevat pelin diabolisena ja pitävät lapsiensa pelaamista erityisen vahingollisena moraalille. GW:n pelit on kuitenkin sitä kiltimpää päätä ja muut yleiset nuorison harrastukset ovat paljon vahingollisempia.

Tietenkin osa vanhemmista tuomitsee pelit (ja minkä tahansa harrastuksen) suojellakseen lompakkoaan valheen kautta. Mutta yllä mainitun ryhmän tenavia tulee sääli kun näkee niitä vierestä. Tulee pakostakin mieleen että kaikilla kengänkuluttajilla ei olisi hyvä olla oikeutta edes pitää lapsia lähellään.
Tuhatkauno

Viesti Kirjoittaja Tuhatkauno »

Niin, ja sitten on se osa, joka pitää tuollaista haihatteluna ja vaarallisena haavemaailmoihin uppoutumisenä. KUNNON MIES/POIKA(tm) ei pikku-ukoilla leiki enää 12-vuotiaana. Eikä ole kiinnostunut saduista tms.

Onneksi itselläni ei ollut nuorena henkilökohtaisesti pahaa ongelmaa tästä, mutta tunsin joitain joilla oli. Oma isäpuoleni oli kyllä hieman tuota mieltä, mutta piti aika hyvin mielipiteensä omana tietonaan. Ja nykyään hän ymmärtää olleensa väärässä. Ehkä niistä peleistä sittenkin oli jotain hyötyä... (nimimerkki Fantsuissa töissä).

Itse kyllä ymmärrän niitä vanhempia, jotka eivät heti kun lapsi/nuori aloittaa uuden harrastuksen syydä 300 euroa armeijaan ja maaleihin, kun on takana kokemuksia kuukauden parin harrastuksista (eli joka toinen kuukausi vaihdetaan harrastusta ja vanhat menevät romukoppaan). Toisaalta, entä jos lapsi/nuori on vain etsinyt sitä oikeaa, ja Figuharrastus on se oikea.

Loppukommenttina; Aseen omistamiseen tarvitsee aseenkantoluvan, Autolla ajamiseen vaaditaan ajokortti, mutta lapsen voi hankkia (melkein) kuka tahansa...
Tuhatkauno
"If Slaanesh is the God/Goddess of Lust, Why Tzeentch has Thousand Sons?"
Perzzza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perzzza »

Aluksi oli aivan äimänkäkenä, isä oli todella vihainen kuullessaan hieman hintoja mutta kyllä se on kolmessa vuodessa lämminnyt paljon, ostelee mielellään (hetken suostuttelun jälkeen :D ) ukkoi yms.

Äiti ooli/on vieläkin ihastuksissaan koska hiukan taiteilijaa siinäkin on ja se tykkää maalata/tekstiilityötä yms. kaikkea sellaista.

isovanhemmat? Eivät aluksi tajunneet hölkäsen pöläystä mutta kyllä niitä nyt kehutaan (toivottavasti tarkoitetaankin.)

Toiset isovanhemmat? Antavat silloin tällöin rahaa ja kun sanon että voisitteko kyyditä fantsuun niin vastaus on iloinen 'tottakai!'

Eli hyvin menee mutta rahaahan tämä vaatii.

Ja en vieläkää uskalla sanoa kuinka monta tuhatta (vanhaa markkaa) tähän on mennyt. Jos olisin alussa tiennyt täsmälleen että mitä kerään ja mitä ostan seuraavaksi olisin rikas ihminen... sori, kääpiö :D
niih.
Thorek

Viesti Kirjoittaja Thorek »

mulla uponnut aikas paljo tähän.... 2000MK ainakin
Naurakaa nyt viel lisää ni kuolette saman tien
Armageddon

Viesti Kirjoittaja Armageddon »

Thorek kirjoitti:mulla uponnut aikas paljo tähän.... 2000MK ainakin
VAAN 2000mk?

(Mulla varmaan sama määrä euroissa... :) )
Guardsman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Guardsman »

Mälis kirjoitti:
Guardsman kirjoitti:...
wau.. tuossa piilee viisautta.
Sain just kuulla, että figut on ensimmäinen asia joka kielletään, jos koulu alkaa menee huonosti, tietokone toinen. Täytyy sit varmaan alkaa käyttämään niitä maailmankuuluja "viinaa, huumeita ja tupakkaa <(huono juttu, keksitään toinen vertauskuva)"
niimpä...

...

:roll:
Our navigators consider it highly probable that they'll end up here.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”