mikä vikana? miksi ei onnistu?
mikä vikana? miksi ei onnistu?
olenko vain huono konverttamaan vai ovatko tavoitteeni liian suuret? esim: yritin tehdä feral orkseille small squiggoth (alle 6 tuumaa) mutta siitä tuli 17 tuumaa pitkä ja näyttää hampaattomalta vanhalta kilpikonnalta jolla on laatikko selässä. vai johtuuko kenties materiaalista? käytin paperimassaa runkona. vai onko se vain taidoista kiinni? mielipiteitä, tuli niin kauhea etten laita edes kuvaa
ja mitäs tähän kirjoittaisi
Re: mikä vikana? miksi ei onnistu?
Kuulostaa siltä että ongelmanasi on riittävän suunnitelman puuttuminen. Piirrä ensin hahmotelma josta selviää minkä kokoinen ja muotoinen otus on, senttimetrin tarkkuudella. Kun haluamasi muoto on selvillä, piirrä lisäksi ennen rakentamista vielä yksityiskohdat niin tulee varmasti parempi lopputulos. Eli naama, ihon pinta, suun ja hampaiden muoto, selkäpiikkien koko ja lukumäärä, kynnet, nivelet ja niissä olevat ihopoimut ym. kannattaa olla mietittynä ja piirrettynä.
Viimeisen päälle mietitty suunnitelma motivoi tekemään homman loppuun asti ja helpottaa hommaa muutenkin valtavasti etenemistä kun tiedät tarkalleen miltä tuloksen pitäisi valmiina näyttää ja mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi.
Myös se mistä materiaaleista mikäkin osa tehdään kannattaa tehdä itselleen selväksi etukäteen. Toteutusvaiheessa tee aluksi vaikka rautalangasta oikean kokoinen runko jonka ympärille alat pikkuhiljaa lisäämään massaa, näin mittasuhteiden pitäisi pysyä kunnossa. Itse suosittelisin tuon kokoiseen möllikkään perusrungoksi styroksia tai finnfoamia ja pinnan muotoiluun jotain muovailumassaa (esim. DAS, mutta paljon parempiakin löytyy askarteluliikkeistä). Yksityiskohtiin kannattaakin sitten käyttää milliputtia tai GS:ää.
Viimeisen päälle mietitty suunnitelma motivoi tekemään homman loppuun asti ja helpottaa hommaa muutenkin valtavasti etenemistä kun tiedät tarkalleen miltä tuloksen pitäisi valmiina näyttää ja mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi.
Myös se mistä materiaaleista mikäkin osa tehdään kannattaa tehdä itselleen selväksi etukäteen. Toteutusvaiheessa tee aluksi vaikka rautalangasta oikean kokoinen runko jonka ympärille alat pikkuhiljaa lisäämään massaa, näin mittasuhteiden pitäisi pysyä kunnossa. Itse suosittelisin tuon kokoiseen möllikkään perusrungoksi styroksia tai finnfoamia ja pinnan muotoiluun jotain muovailumassaa (esim. DAS, mutta paljon parempiakin löytyy askarteluliikkeistä). Yksityiskohtiin kannattaakin sitten käyttää milliputtia tai GS:ää.
Mikä ei tapa, se mutatoituu ja yrittää uudelleen.
Suunnitteluohjeet kuten edellä, massaksi suosittelisin Fimoa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Se nyt vain on valitettava fakta, että asettuakseen muiden 28mm-figujen sekaan isolla elukalla pitää olla hulppea määrä yksityiskohtia. En nyt tarkoita niitä GW-tyylisiä korvarenkaita ja pusseja joka lävessä vaan esimerkiksi suomuja, ryppyjä, uurteita ja niin edespäin - mitä nyt visioon kuuluukin. Jos elikon yrittää tehdä päivässä tai viikossa, se luultavasti näyttää juurikin alkeelliselta, ylikokoiselta lelulta väärässä paikassa. Onhan näitä "mun miälest tuli ihan hyvä" -korvikkeita nähty. Totuus on vain usein jotain aika surullista. Hyvä jos itse tunnustat ettei mennyt ihan nappiin.
Kannattaa plärätä esimerkiksi Forgen isoja hirviöitä ja katsoa, miten niihin on saatu oikean skaalan tuntu mukaan. Elukassa on oma haasteensa. Lava puolestaan kannattaa tehdä järkevän kokoisista paloista. Jos siinä kulkee örkkiin verrattuna neljä metriä korkeat ja kymmenen metriä pitkät lankut, skaalan tunne menee taas pieleen.
Maltti on valttia. Hyvä suunnittelu, huolella laadittu runko ja pieni alue kerrallaan tehty teksturointi ovat se peruskaava onneen. Ihoa varten kannattaa hankkia jotain sopuhintaista skulptausmassaa ja ehkä tehdä pari tekstuurimuottia hommaa nopeuttamaan. Pelkästä paperimassasta ei vain saa uskottavaa 28mm-skaalan pintaa, ei sitten mitenkään.
Kannattaa plärätä esimerkiksi Forgen isoja hirviöitä ja katsoa, miten niihin on saatu oikean skaalan tuntu mukaan. Elukassa on oma haasteensa. Lava puolestaan kannattaa tehdä järkevän kokoisista paloista. Jos siinä kulkee örkkiin verrattuna neljä metriä korkeat ja kymmenen metriä pitkät lankut, skaalan tunne menee taas pieleen.
Maltti on valttia. Hyvä suunnittelu, huolella laadittu runko ja pieni alue kerrallaan tehty teksturointi ovat se peruskaava onneen. Ihoa varten kannattaa hankkia jotain sopuhintaista skulptausmassaa ja ehkä tehdä pari tekstuurimuottia hommaa nopeuttamaan. Pelkästä paperimassasta ei vain saa uskottavaa 28mm-skaalan pintaa, ei sitten mitenkään.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
hyvä tietää, eli ens kerralla en ala paperin kanssa touhuumaan niin paljon. entä jos on huono piirtämään? auttaako piirtäminen silloin paljookaan vai katonko vaan jostain forgen sivuilta mallia?
ja mitäs tähän kirjoittaisi
No eiköhän sen piirtämisen kanssa ole olennaisinta, että itse saat hahmoteltua ajatuksesi paperille. Jos lähdet figua tosissasi veistämään, niin en nyt oikeasti suosittele aloittamaan ihan isoimmasta möröstä. Harjoittele vaikka tekemällä squigeja.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!