Maalinpoisto pensselistä maalauksen jälkeen?
Maalinpoisto pensselistä maalauksen jälkeen?
OK. Ongelmana tällä kertaa ois toi märkien maalien poisto pensselistä mahdollisimman pensseli ystävällisesti, itte laitan pensselin viistosti mukin/purkin (jossa on lämmintä vettä) reunaan ja pyöräytän pari kierrosta. Mutta maalia saattaa jäädä karvoihin ja muutenkin koko suti kärsii.. Karvat alkaa vääntyillä ja kääntyillä.. Oisko jotai neuvoja ettei pensseli parat kuole niin nuorena.? Esim jotai muuta ainetta ko vesi ja muita tapoja millä saa maalin pois ilman karvojen kääntymistä jne. jne.
Tämä tässä on allekirjoitus.
Re: Maalinpoisto pensselistä maalauksen jälkeen?
Sivellinsaippua. Löytyy esim. temperasta. Jotkut kerettiläiset suosittelevat myös mäntysuopaa. Älä kuuntele heitä. He ovat mutanttikommaripettureita ja tietokone teloittaa heidät alfakompleksin etujen suojelemiseksi.
(miten niin kaksi 15 tunnin työpäivää putkeen tekee hulluksi?)
(miten niin kaksi 15 tunnin työpäivää putkeen tekee hulluksi?)
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Kun olet sen pensselin purkissa pessyt niin pyyhit sen ylimääräsen veden ja maalin pois vaikkapa vessapaperilla. Ja jos pensselin karvat harottaa niin nuolaset sen pensselin huulies välissä takaisin muotoon.
-
LaGas
Vedellä peset ja, jätät hieman kosteaksi ja kuivaat muotoonsa. Säästää vaivaa ja toimii ainakin mulla 
O'Snobba kirjoitti:Älkää liittykö avatarvastarintaan!Se aiheuttaa vain kaaosta ja sekasortoa: Olemme oppineet tuntemaan toisemme vain kuvien perusteella.Kun ne vaihdetaan, emme tiedä kuka helkkari on Drakojan tai DBB!
-
EvilArchitect
mää aineskin imeskelen mun pensseliä aina kun maalaan vähän väliä
hahaha mutta se aineskin toimii ja karvat pensselissä pysyvät tosi hyvin kasassa... eka maalit pois vedessä ja sen jälkeen vaan suuhun...
sitten kun esim pensseli on kuiva ja alan maalaamaan niin se pensseli on kivikova.. ja kun dippaa veteen niin se on taas mahti eli en tie mikä siinä on että popsin maaleja mutta ei kai siitä mitään haittaakaan olen, vai onko.....
.
.
Sitä saa mitä tilaa..
-
LaGas
Mitenhän olis...Jos popsit maaleja ihan muulloinkin niin ei varmaan haittaa 
O'Snobba kirjoitti:Älkää liittykö avatarvastarintaan!Se aiheuttaa vain kaaosta ja sekasortoa: Olemme oppineet tuntemaan toisemme vain kuvien perusteella.Kun ne vaihdetaan, emme tiedä kuka helkkari on Drakojan tai DBB!
-
TombaDaMon
Mäntysuopa on minulla ainakin toiminut hyvin. Otat kaks putelia, toiseen mäntysuopa-vesiliuosta ja toiseen puhdasta vettä. Ensin uitat mäntysuovassa ja sitten huuhtelet ne vedessä pois, sitten pyöräytät talouspaperia vasten siveltimen pään teräväksi.
-
EvilArchitect
Siis eihän niissä maaleissa ole mitään myrkkyjä mutta eihän se mitään terveellistäkään varmaan ole... en tosin syö / juo niitä vapaa ajalla jos sitä ajattelit...LaGas kirjoitti:Mitenhän olis...Jos popsit maaleja ihan muulloinkin niin ei varmaan haittaa
'Älä dippaa sitä saakelin pensseliä siis kokonaan maalipurkkiin #¤%#¤/&"%!!'' ota vaikka joku romu pensseli ja sillä vaikka kaavit sitä maalia sieltä siihen korkkiin tai sitten pidät maalipurkkeja väärinpäin aina.. silleen teen aineskin ite, jätän korkit alaspäin ja sitten kun maalaan niin annan sen olla sen 5sekkaa taas normaalisti niin turhat maalit valuu korkista purkkiin (älä siis avaa heti tai maalit leviävät syliisi)
Sitä saa mitä tilaa..
... joka käytännössä johtaa siihen, että maali kerääntyy flip-top purkkien kansien väliin, etkä saa niitä enää suljettua kunnolla, jolloin maali kuivuu purkin sisälle.EvilArchitect kirjoitti:... vaikka kaavit sitä maalia sieltä siihen korkkiin tai sitten pidät maalipurkkeja väärinpäin aina.. silleen teen aineskin ite, jätän korkit alaspäin ja sitten kun maalaan niin annan sen olla sen 5sekkaa taas normaalisti niin turhat maalit valuu korkista purkkiin (älä siis avaa heti tai maalit leviävät syliisi)
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Lisätään sen verran vielä, etten suosittelisi lämmintä vettä pensselien puhdistamiseen vaan ihan kylmää tai huoneenlämpöistä korkeintaan. Syynä tähän on se, että sen rautaosan alla on liimaa joka pitää karvat kurissa, ja sitä ei ole ollenkaan liikaa ja joskus lämmin vesi voi sitä pehmittää ja aiheuttaa karvojen irtoilua tai pensselin muodon menettämistä.
Erittäin hyvä pointti Kyynel. Yleensäkkin pitäisi välttää veden joutumista ferrulen (siis sen metalliosan) alle, sillä vesi saattaa saada myös varren puun laajenemaan, joka ei tietenkään ole erityisen hyvä juttu.
Luonnoharjaksisien pensselien puhdistamiseen soveltuu aivan loistavasti tavallinen shampoo. Jos sillä raaskit omat "turkin jäänteesi" pestä, niin eiköhän se ole varsin passelia jonkin muunkin elukan karvojen pesemiseen. Otat hiukan shamppoota kämmenellesi, ja pyörittelet harjaksia siinä. Lopuksi huuhdot hyvin vedellä, ja kuivaat napauttamalla sutia voimakkaasti sormiasi vasten, jotta ylimääräinen vesi saa kyytiä. Varsi kannattaa toki kuivata vaikka paperilla, ja ei muuta kuin suti säilytykseen.
Niitä muovi suojuksia kannattaa muuten käyttää, mutta ei jos suti on vielä kostea. Kaikki tietävät miten siinä kävisi.
Luonnoharjaksisien pensselien puhdistamiseen soveltuu aivan loistavasti tavallinen shampoo. Jos sillä raaskit omat "turkin jäänteesi" pestä, niin eiköhän se ole varsin passelia jonkin muunkin elukan karvojen pesemiseen. Otat hiukan shamppoota kämmenellesi, ja pyörittelet harjaksia siinä. Lopuksi huuhdot hyvin vedellä, ja kuivaat napauttamalla sutia voimakkaasti sormiasi vasten, jotta ylimääräinen vesi saa kyytiä. Varsi kannattaa toki kuivata vaikka paperilla, ja ei muuta kuin suti säilytykseen.
Niitä muovi suojuksia kannattaa muuten käyttää, mutta ei jos suti on vielä kostea. Kaikki tietävät miten siinä kävisi.
Onward, my plastic comrades!
- Colonel Putiputi in 537th Battle against Abaddon the Despoiler
-
EvilArchitect
itselläni ei ole viellä kertaakaan tapahtunut noin..Silveri kirjoitti:
... joka käytännössä johtaa siihen, että maali kerääntyy flip-top purkkien kansien väliin, etkä saa niitä enää suljettua kunnolla, jolloin maali kuivuu purkin sisälle.
Sitä saa mitä tilaa..
Itselleni tuo on tuttu juttu. Välillä on aimo annos kuivunutta maalia itse purkin, ja kannen välissä. Niinpä teenkin aina välillä niin, että vedän sen kuivuneen maalin sieltä pois, ja kiikutan roskiin. (Maali kuivuu osaltani, vaikka avaankin purkin heti ravistelun jälkeen.)Silveri kirjoitti:... joka käytännössä johtaa siihen, että maali kerääntyy flip-top purkkien kansien väliin, etkä saa niitä enää suljettua kunnolla, jolloin maali kuivuu purkin sisälle.EvilArchitect kirjoitti:... vaikka kaavit sitä maalia sieltä siihen korkkiin tai sitten pidät maalipurkkeja väärinpäin aina.. silleen teen aineskin ite, jätän korkit alaspäin ja sitten kun maalaan niin annan sen olla sen 5sekkaa taas normaalisti niin turhat maalit valuu korkista purkkiin (älä siis avaa heti tai maalit leviävät syliisi)
Ensimmäinen pensselini (Kotoa löysin), säilyi noin vuoden, kunnes se alkoi harottamaan, ja nyt olen todennut sen erinomaiseksi drybrushing-pensseliksi. Nykyään käytän gw:n pensseliä. Pensseli säilyy uskoakseni pitkään, kun kastat sitä usein vedessä (Vaikkapa pieni muovinen, läpinäkyvä mittapurkki siinä vieressä, jossa on vettä), jonka jälkeen kuivaat sen hellästi paperiin(Vaikkapa talous),ja sivelet sormella sen varovasti takaisin terävään muotoonsa. Näin minä teen.
Mutta eikö asia ole niin, että pensselien kuuluisi säilyä paljon kauemmin, kuin vaivaisen vuoden? Ensimmäisen pensselin harja-osa oli lyhyt, jolloin se kastui maaliin aina lähes kokonaan. Niinpä olin sitten kovilla otteilla sutimassa sitä paperiin (Jolloin maalit lähtivät siitä paremmin), joka aiheutti pensselin vaurioitumisen. Nykyisessä on harjas-osa pitempi, joten kastan sen päätä vain pikkuriikkisen, ja pyyhin hyvin varovaisesti paperiin (Kastamisen jälkeen, jolloin suurin osa maalista valuu pois.).
Mukana Sotavasaran foorumeilla jo kymmenen vuoden ajan.
Akryylimaalit vain taitavat olla aika myrkkyä sudeille, ja mikä tahansa maali pilaa sudin kuin sudin, jos sitä pääsee jäämään harjaksiin. Pitää vain muistaa huljuttaa sitä sutia tarpeen usein siinä vesiastiassa, ennen kuin taas ottaa sillä maalia paletilta.
Tuo harjasten muotoilu sormilla pesun jälkeen kyllä hieman arveluttaa. Ensinnäkin hyvän pensselin pitäisi ehdottomasti palata muotoonsa kun siitä napauttaa vedet pois sormensyrjää vasten. Jos sutejaa ostaa "livenä", olisi tuota hyvä testata jo kaupassa. Pyydät vain rohkeasti lasin vettä, kastelet sudin ja piirtelet muutaman kuvion paperille (siis ihan vedellä), ja sen jälkeen kastelet sudin uudestaan ja kuivaat napauttamalla. Jos suti on vähänkin laadukkaampi peli, pitäisi siltä vaatia tuollaisen testin läpäisemistä ilman minkään laisia harottavia harjaksia. Samoin voi vaatia kauppiasta antamaan lupaa testata pensseliä, ne pirulaisethan maksavat.
Toiseksi sormista irtoaa ikävästi rasvaa sutiin, mikä ei ole erityisen hyvä jos odottaa maaliensa pysyvän figun päällä.
Tuo harjasten muotoilu sormilla pesun jälkeen kyllä hieman arveluttaa. Ensinnäkin hyvän pensselin pitäisi ehdottomasti palata muotoonsa kun siitä napauttaa vedet pois sormensyrjää vasten. Jos sutejaa ostaa "livenä", olisi tuota hyvä testata jo kaupassa. Pyydät vain rohkeasti lasin vettä, kastelet sudin ja piirtelet muutaman kuvion paperille (siis ihan vedellä), ja sen jälkeen kastelet sudin uudestaan ja kuivaat napauttamalla. Jos suti on vähänkin laadukkaampi peli, pitäisi siltä vaatia tuollaisen testin läpäisemistä ilman minkään laisia harottavia harjaksia. Samoin voi vaatia kauppiasta antamaan lupaa testata pensseliä, ne pirulaisethan maksavat.
Toiseksi sormista irtoaa ikävästi rasvaa sutiin, mikä ei ole erityisen hyvä jos odottaa maaliensa pysyvän figun päällä.
Onward, my plastic comrades!
Suosittelenkin ylipäätäänsä maalaamaan puhtain käsin - siinä kannattaa olla nimittäin myöskin huolissaan figunsa puhtoisuudesta, jos rasvaisen pizzan jälkeen alkaa sitä figuuria heti samantien sormeilemaanrapalA kirjoitti:Toiseksi sormista irtoaa ikävästi rasvaa sutiin, mikä ei ole erityisen hyvä jos odottaa maaliensa pysyvän figun päällä.
Mukana Sotavasaran foorumeilla jo kymmenen vuoden ajan.
- figunarkki
Ennaltaehkäisy on kova sana. Itsellä toi pensseli pysyy kokoajan niin kosteana (imeskelyä, ja vesikupissa huljuttelua) ettei siihen kerkeä juurikaan maalia kuivua. Sitäpaitsi pensselit ovat niin halpoja että sitten kun alkaa oleen valtavat määrä maalijämiä siihen kuivunyt niin pensseli on muutenkin jo niin kulunut ja harottava että on aika ostaa uusi (ja laittaa vanha uusiin työtehtäviin esim kuivaharjaus).
Siveltimet ovat kulutustavaraa ja jos sivellin kestää aktiivikäytössä vuoden verran, se on jo hyvä sivellin.Goblinoid kirjoitti:Mutta eikö asia ole niin, että pensselien kuuluisi säilyä paljon kauemmin, kuin vaivaisen vuoden?
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
- Lord Assassin Morghoul