"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Puolustuspuhe citadelin maaleille

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Puolustuspuhe citadelin maaleille

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Kun tässä nyt viimeaikoina on niin paljon puhuttu ja kehuttu vallejon maaleista, ja samalla myös annettu ankaralla kädellä kritiikkiä citadelin maaleille, niin ajattelin nyt myös kertoa mielipiteeni citadelin maaleista.

+ Saatavuus erinomainen (uskallan sanoa että jokaisesta maan figukaupasta löytyy citadelin maaleja!)

+ Maalia voi ottaa suoraan purkista, paletin käyttö ei pakollista.

+ Maalit pysyvät hyvin figussa, lakkaaminen ei pakollista. (mutta tosin suositeltavaa)

+ Maali tasaista ja hyvälaatuista.

+ Useita värisävyjä

+ Mm. Jopa VJ:täkin parempi maalaaja, Bobby Wong käyttää citadelia! :)

+ Vakaa tulevaisuus (eikös GW tue jotenkin citadelia??)

+ Osa maaleista ei kovin peittäviä (esim. punainen ja keltainen) (sopii glazettamiseen)

+ Citadelin maaleja helppo käyttää! (ainakin sen mukaan mitä olen kuullut, esim. vallejoon verrattuna)

Toisaalta taas...

---- Ne purkit...

- Osa maaleista ei kovin peittäviä (tämä on myös huono asia...)

- Maalit hieman kalliita (vaikka Vallejoon verrattuna)

Jos jotain mielestänne unohtui, niin lisätkää threadiin. Ja tässäkään viestissä ei ole tarkouksena sanoa, että citadel olisi se ainoa ja oikea valmistaja, Mutta itse henk. koht. pidän citadelin maaleista.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Ei tuo värivalikoima nyt mitenkään kovin erikoinen ole. Vain 75 eri sävyä takaa sen että figusta voi usein päältäpäin heti sanoa mitä citadelin väriä se on, mikä ei ole hyvä juttu.
Citadelin maaleissa on puolensa, eikä vallejoon vaihto ole mikään askel maalaajan kehityksessä. Tosiaan varmaankin valtaosa huippuhyvistä maalaajista käyttää edelleen citadel maaleja ainakin osittain. Eli ennemmin kuin ottaa ja valitsee yhden maalimerkin, jota sitten pelkästään käyttää, kannattaa kokeilla mahdollisimman monia eri maaleja. Yleensä jokaisessa merkissä on puolensa ja omat hyvät värinsä.

Mitä mieltä muuten ihmiset olette yleisesti miniature paintseista verrattuna citadel maaleihin?
And they wonder how he dealt with stress so well..
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

VJ kirjoitti:Ei tuo värivalikoima nyt mitenkään kovin erikoinen ole. Vain 75 eri sävyä takaa sen että figusta voi usein päältäpäin heti sanoa mitä citadelin väriä se on, mikä ei ole hyvä juttu.
VAIN 75 eri sävyä? Kuinka monta sävyä sitä yhteen figuun huippu maalaajat käyttää?
Cuchulainn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cuchulainn »

Niin, aattelin vaan lisätä Citadelin hyviin puoliin niiden säilyvyys - itellä on paljon yli kymmenen vuotta vanhoja purkkeja (vanhat KUNNON purkit :wink: ) ja maali on aivan erinomaista. Miniature Paintseista jotkut värit on mielestäni parempia kuin Citadelin, mutta toisaalta ne ei kyllä säily läheskään yhtä hyvin, johtuen purkeista kenties...

Ongelma on, etten ole ite kokeillut vielä Vallejon maaleja, joten niistä en pysty sen kummemmin kommentoimaan - itse taidan kuitenkin toistaiseks pysytellä Citadelin ja MP:n sekakäytön kannalla...
Count the bodies like sheep, to the rhythm of the war drums...
Lay your head down, sleep, to the rhythm of the war drums...
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Noh kuinkas moni teistä omistaa yli 75 maalia?? Itselläni on jotain toistakymmentä joista sitten sekoittelen tarpeen tullen. Esim viime figussa kun tein metalli NMM:ää, oli mulla varastossa yks harmaa maali, musta ja valkonen. Noh koitan pistää kuvia tänne kun se valmistuu niin voitte sit sanoa enemmän...

tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Cuchulainn kirjoitti:Niin, aattelin vaan lisätä Citadelin hyviin puoliin niiden säilyvyys - itellä on paljon yli kymmenen vuotta vanhoja purkkeja (vanhat KUNNON purkit :wink: ) ja maali on aivan erinomaista. Miniature Paintseista jotkut värit on mielestäni parempia kuin Citadelin, mutta toisaalta ne ei kyllä säily läheskään yhtä hyvin, johtuen purkeista kenties...
No minulla viellä 3-4 vuotta vanhoja maaleja(nykyisiä pulloja) eikä mitään ongelmia niiden kanssa.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

tneva82 kirjoitti: VAIN 75 eri sävyä? Kuinka monta sävyä sitä yhteen figuun huippu maalaajat käyttää?
Ei, ei, ei. Siis esimerkiksi keskiverto sinisiä on citadeleissa käytännössä vain kaksi. Jos haluaa kokeilla jotain uutta on pakko sekoitella oma sekoitus. 75 ei ole vähän, mutta ei se todellakaan ole mikään erikoinen määrä jos vertaa vallejoihin. Tietenkään kaikkia ei tule kerralla käytettyä.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Cuchulainn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cuchulainn »

tneva82 kirjoitti:No minulla viellä 3-4 vuotta vanhoja maaleja(nykyisiä pulloja) eikä mitään ongelmia niiden kanssa.
Niin, mutta odotapas vielä kuus vuotta...

Ja mitä maalien määrään tulee, niin iteltä löytyy noin 100 purkkia yhteensä, mutta niistä kyllä osa on ite sekoitettuja sävyjä ja joitakin en oo varmaan käyttänyt ikinä. Joskus tuntuu siltä että on hommannut aivan liikaa maaleja, mutta sitten taas välillä yllättyy myönteisesti kun huomaa että hyllystähän löytyy se juuri kaipaamani sävy :D
Count the bodies like sheep, to the rhythm of the war drums...
Lay your head down, sleep, to the rhythm of the war drums...
The Rain

Viesti Kirjoittaja The Rain »

Itselläni on ikivanha ultramarine blue tuolla homehtumassa ja vieläkin aivan vetistä :?
t11ker1

Viesti Kirjoittaja t11ker1 »

Grottos kirjoitti:Itselläni on ikivanha ultramarine blue tuolla homehtumassa ja vieläkin aivan vetistä :?
otas joku tikku ja sekota sillä se maali, "varsinainen" maali on pohjalla jymähtäneenä, näin ainakin itselläni oli chaos blackin ja bad moon yellowin kanssa.
The Rain

Viesti Kirjoittaja The Rain »

tiikeri kirjoitti:
Grottos kirjoitti:Itselläni on ikivanha ultramarine blue tuolla homehtumassa ja vieläkin aivan vetistä :?
otas joku tikku ja sekota sillä se maali, "varsinainen" maali on pohjalla jymähtäneenä, näin ainakin itselläni oli chaos blackin ja bad moon yellowin kanssa.
heh oli siellä pohjalla aika sitkeetä maalii :)
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Auh... Puolustan hieman itseäni. Minulla ei ainakaan ollut tarkoituksena sanoa, ettei Citadelin maaleja saisi käyttää. Olen luultavasti jäämässä ikuisiksi ajoiksi citadelin ihonvärien ja inkkien käyttäjäksi, koska satun pitämään värivalikoimasta.

Eikä tietty maalimerkki tee maalaajasta yhtään parempaa, kuten VJ totesi. Mielestäni on tärkeää ottaa selvää, minkälaisia maaleja itse tarvitsee ja valita valmistaja sen mukaan - ja käyttää useamman valmistajan maaleja. On tärkeää ottaa käyttöön jokaisen maalisarjan parhaat puolet - esim. omassa tapauksessani etenkin vallejon punaiset ja keltaiset, jotka ovat hyvin peittäviä. (joiden vieressä taas oleilee kolme erilaista MP:n punaista.) [niin, joo. punainen on lempivärini]
Machiavelli kirjoitti:Noh kuinkas moni teistä omistaa yli 75 maalia??
Itselläni on peitevärit mukaan luettuna kutakuinkin tuon verran. Noin puolet vallejoa ja toinen puoli Citadel/MP:tä. Mutta kuten VJ totesi, ei maalien määrä ole minkäänlainen kriteeri. Itse tykkään Vallejon murretuista väreistä kun maalaan paljon historiallisia / WW2-figuja. Ei tarvitse aina sekoitella uutta maalia MP:n ja Citadelin hyvin puhtaista väreistä.
VJ kirjoitti:Mitä mieltä muuten ihmiset olette yleisesti miniature paintseista verrattuna citadel maaleihin?
Itse pidän MP:n maaleista - ne ovat hieman ohuempia kuin Citadelin eivätkä purkit ole yhtä huonoja. Väriskaala on hieman erilainen ja mielestäni jotkin värit ovat yksinkertaisesti huonoja (kuten vetinen purppura). Pidän myös MP:n mustasta, jossa ei ole sinertävää sävyä, kuten Citadelin mustassa. Lisäksi MP:n ruskeissa on mielestäni erittäin kivoja värejä.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Day kirjoitti:
Itse pidän MP:n maaleista - ne ovat hieman ohuempia kuin Citadelin eivätkä purkit ole yhtä huonoja. Väriskaala on hieman erilainen ja mielestäni jotkin värit ovat yksinkertaisesti huonoja (kuten vetinen purppura). Pidän myös MP:n mustasta, jossa ei ole sinertävää sävyä, kuten Citadelin mustassa. Lisäksi MP:n ruskeissa on mielestäni erittäin kivoja värejä.
Miniature paintsin uusissa (niissä mustissa) korkeissa on vaan pari pientä ongelmaa:

a: niistä jää se tiiviste siihen maalipurkkiin kiinni, ei kovin paha sen saa helposti pois siitä, tosin joskus voi olla sotkuista
b: ne korkit on tehty sellaisesta kovasta muovista jolla on tapana hieman haljeta, se ei ole kovin kivaa, sillä jos ei ole varakorkkia on maali melkopitkälle pilalla.

Ja onko se vain sattumaa, mutta ainakin minun ostamani mp:n mustat ovat aina olleet sellaisia ihme kiiltäviä ja liukkaita.
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

MP:n maalit haisevat tosi pahalta, muuten minä pidän niistä enemmän. Sopivat paremmin minulle.
zqmfgb
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Day kirjoitti:Auh... Puolustan hieman itseäni. Minulla ei ainakaan ollut tarkoituksena sanoa, ettei Citadelin maaleja saisi käyttää.
Minulla taas ei ollut tarkoituksena sanoa, että sinulla ei ollut tarkoituksena sanoa ettei citadelin maaleja saisi käyttää :).
Itseasiassa en ole itse koskaan kokeillut vallejon tai muitten valmistajien maaleja, enkä näe edes tarpeeliseksi sillä citadelin maalit toimivat mielestäni loistavasti.

J.K.

Viesti Kirjoittaja J.K. »

Itse käytän sekä Citadelin että MiniaturePaintsin maaleja. Mielestäni erinomaisia kaikki.
"Fear Me Mortals For I Am The Anointed Favoured Son Of Chaos.."
ais

Viesti Kirjoittaja ais »

en oo nähny yhtään vallejon maaleja rovaniemellä en kyllää ole yhtään ettinytkään. no tämä onkin tämmöinen syrjäkylä ainakin helsinkiin verratuna
c0mmy

.......

Viesti Kirjoittaja c0mmy »

Joo mulla on sama ongelma kun Jamopowerilla .. Melkein jokainen Mp:n musta on ollut rasittavan kiiltävä ja läpikuultava .. Mistähän johtuu :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”