"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Kätevä apu yksittäisten figujen maalaamiseen

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
VJ

Kätevä apu yksittäisten figujen maalaamiseen

Viesti Kirjoittaja VJ »

Figuja maalatessa on se ainainen ongelma, että varomaton pyyhkäisy sormella saattaa irroittaa maalit jostain figun terävästä kulmasta. Tämä on erityisen totta vallejon model colour maaleja käytettäessä. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin joutua blendaamaan jo hyvin blendatun kohdan uusiksi.
Ongelman ydin on siis figun koskeminen vahingossa. Pelkästä basesta on vaikea pitää figua tukevasti, vaan usein joutuu tukemaan figun takaosan sormellaan.
Tähän ongelmaan kuitenkin löysin juuri hiljattain ratkaisun. Eli otetaan yksi loppuun käytetty citadel maalipurkki ja täytetään se jollain raskaalla. Itse käytin tavallista hiekkaa. Ruuvataan korkki kiinni ja kiinnitetään figu basestaan siihen esimerkiksi sinitarralla ja voila.
Nyt koko figun voi maalata koskematta siihen ollenkaan muulla kuin pensselillä. Hiekalla täytetyn maalipurkin ja figun yhteinen painopiste on sen verran alhaalla että figu ei juuri vahingossa kaatuile. Maalaaminen on paljon miellyttävämpää kun figusta saa kunnon tukevan otteen.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Rokottaja

Viesti Kirjoittaja Rokottaja »

Ota toki huomiaan, että kaikilla ei välttämättä ole tyhjää kitadelin maalipurkkia. Itselläni on vain yksi ja sekin on vaikka kuinka vanha.
Kitadelin maalipurkki on ehkä vähän liian hieno vaihtoehto figuntukijaksi.
Mutta minun on otettava huomioon tämä: vallejon maaleja eivät kaikki käytä. Ja ne, jotka käyttävät ovat luultavasti hieman kokeneenpia maalareita, jolloin heillä on melko varmasti tyhjiä kitadelin purkkeja.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

teurastaja kirjoitti: Itselläni on vain yksi ja sekin on vaikka kuinka vanha.
Kitadelin maalipurkki on ehkä vähän liian hieno vaihtoehto figuntukijaksi.
?

Mitä muuta sillä yhdellä tyhjällä purkilla sitten tekee? Eikä olennainen pointti ole se, että sen pitää olla citadel maalipurkki. Muut vastaavan kokoiset purkit (maustepurkit esimerkiksi) sopivat tuohon hommaan hyvin.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Maelis

Viesti Kirjoittaja Maelis »

toimiiko se sitten isommilla figuilla? (esim. uus daemon prince, painaa melkein 100 kiloo) hmm.. ehkä 400g
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Citadelin maalipurkkien lisäksi mikä tahansa muukin vastaava toimii: vanhat filmirullien purkit, MP:n maalipurkit (mulla on niitä n. 50 käytössä tällä hetkellä), jne. jne.

Isommissa figuissa tarvitaan vain isompi astia. Valtavalle demoniprinssille sopiva voisi olla vaikkapa vanha piltti- tai maustepurkki tms. Tärkeää on vain huolehtia siitä, että painopiste on riittävän alhaalla. On todella hauskaa huomata, että figu purkkeineen kaatuu kun sitä kohti puhaltaa.

Jos figu ei pysy kiinni muuten, voi sen jopa pinnata kiinni purkkiin/purnukkaan/tölkkiin.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

No jaa.. Tämä tuskin tulee toimimaan mun kohdalla kun en osaa maalata jos figu pitää pitää paikallaan :).

Mainoskatko:

Käyttäkää citadelin mahtavia maaleja, ja maali ei irtoile! Sopii myös pensselin imijöille.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Chrono

Viesti Kirjoittaja Chrono »

Kitadelin maalipurkki on ehkä vähän liian hieno vaihtoehto figuntukijaksi
Jos nyt ei ole 2.5€ extra rahaa, niin on se kyllä kumma? :roll:
Hope is a serum that never heals
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Hyvä kikka tuo on, Tube sen mulle esitteli matkalla Tukholmaan. Joskus kun maalaa heavy weaponeita, tai muita pieniä osia, erillään figusta niin on tullut liimattua niitä pienellä pisaralla kiinni sprueen. Maalaaminen on helpompaa kun nakit ei ole tiellä, sen lisäksi ettei pyyhi jo maalattuja alueita.
*Hu*
Iso Susi

Viesti Kirjoittaja Iso Susi »

Black scars kirjoitti:Hyvä kikka tuo on, Tube sen mulle esitteli matkalla Tukholmaan. Joskus kun maalaa heavy weaponeita, tai muita pieniä osia, erillään figusta niin on tullut liimattua niitä pienellä pisaralla kiinni sprueen. Maalaaminen on helpompaa kun nakit ei ole tiellä, sen lisäksi ettei pyyhi jo maalattuja alueita.
Hyvä tapa toi on varsinkin jos on kunnon nakkisormet jotka on aina tiellä.

Tossa sprueen kiinni liimaamises kannataa miettiä mitä liimaa käytää. Kerran käytin epähuomiossa Grippiä :oops: ja osan irrottaminen spruesta oli hiukkasen vaikeeta.
"Tulispa ensi kierroksella vastaan joku nassikka jonka vois massacroida", conissa kuultua osa IV
Lord Azog

Viesti Kirjoittaja Lord Azog »

Minä maalaan osat spruessa (tarkoitan ilman mitään liimauksia, suoraan kehikosta) :D . Spray-putellinkin käyttö on (varmaan) helpompaa...Alustaa kehikossa.
Olen kantanut miekkaa ja keihästä, kunnes kumpikin verestä kiilti. Olen uljaana katsonut syrjästä, haukat hävityksen yllä kun liiti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”