Voisin toisaalta kuvitella, että maalaamisesta satoja euroja maksava ihminen haluaa rahoillaan hyvin maalatun armeijan eikä vain maalattua. Tuolla joutuisi pulittamaan kymmeniä euroja yksittäisestä figusta, jonka arvosana esim. Galtsussa jäisi varmaan alle viitosen. Ainakaan minulle ei tulisi hyvä mieli omistaa huonosti maalattua armeijaa, jonka maalauttamisesta on vielä maksanut itsensä kipeäksi - itse huonosti maalatulla armeijalla on sentään (teko)syy olla huonosti maalattu.Mikke kirjoitti:Köyhät kyykkyyn! Silloin kun itse olin vielä työtä tekevä ihminen, niin 1000 euroa armeijasta ei olisi tuntunut missään. Laskeskelin itsekseni silloin, että jos figuihin menee 300 euroa, niin niiden maalauttamisesta voisi ilomielin maksaa 400-500 euroa. Ei vain löytynyt silloin ketään tuttua maalaamaan. Aina ei edes rahalla saa. Työtä tekevällä ihmisellä riittää monesti rahaa, mutta aika on tiukassa. Jos aikaa harrastuksiin jää vähän, moni varmasti pelaa mieluummin, kuin maalaa. Eivät nuo hinnat mitään älyttömiä minusta olleet, eivät tosin mitään opiskelijoillekaan tarkoitettua. Veikkaan että Jessen (12 vuotta) viikkorahoja tuo firma ei metsästäkään, kohderyhmä on toisaalla.
Silverin laskelmat ovat kuitenkin kohdallaan. Huonolla palkalla ei tee mielikään tehdä muuta kuin huonoa työtä. Minusta se osoittaa, että figumaalauksella on huono elättää itsensä. Jos nuo yrittävät ja onnistuvatkin, niin hyvä heille.
Toisaalta meillä täällä Suomessa on ollut etuoikeus nähdä turnauksissa esim. Hullukoiran palkkamaalaamia armeijoita, jotka ovat oikeasti kauniin näköisiä, eikä kuulemani mukaan hintakaan ole ketään mieron tielle vienyt. Ehkä näiden poikkeuksellisten tapausten vuoksi minulle on vain jäänyt vääränlainen käsitys siitä, millaista tulosta sopii odottaa, jos delegoi armeijan maalaamisen jollekulle toiselle.
Minä maksaisin mieluummin enemmän ja saisin parempia figuja. Toisaalta on kyllä noillakin paikoin liian suuret luulot hinta-laatu-suhteestaan; esim. tästä figusta en viitsisi pyydettyä satasta maksaa. Ei se ihan niin hieno ole.