How to make wargame terrain
How to make wargame terrain
Eli mitä kokemuksia tuosta on, että onko hyödyllinen ja saitteko tehtyä hienoja maastoa? Kertokaa kaikki hyvät puolet.
Oletko ajatellut ajattelevasi, että voisit ajatella niin, että ajattelisit miten muut ajattelevat ajattelevan sinua?!
- Pyöveli
- Kirjoitti miljoonannen viestin
Re: How to make wargame terrain
Mielestäni aika turha opus, ei sisällä käytännössä mitään uutta, mitä ei pikaisella googlettamisella löytäisi tai Sotavasarasta saisi selville. Tietysti jos olet laiska etsimään tietoa, niin voi tuon ostaa... Mielestäni käy korkeintään inspiraatiokuvakirjana jos edes sinäkään...Antti_94 kirjoitti:Eli mitä kokemuksia tuosta on, että onko hyödyllinen ja saitteko tehtyä hienoja maastoa? Kertokaa kaikki hyvät puolet.
Careful what you wish - You just might get it...
Blogia miniatyyrimaastojen ja figujen tuskaisesta valmistumisesta...
Ihan mukava opus toi on, vaikka suurin osa ohjeista löytyy jossain muodossa netistäkin. Parasta kirjassa on varmaankin yksityiskohtaiset kuvat, ideat maastoihin ja talojen rakenteluohjeet. Tekstiä kirjassa on vähän ja sekin melko turhaa. Inspiraation lähteenä kirja toimii sekä niille, jotka eivät ole maastoa ennen väkertäneet.
Voin omastani luopua jonninlaista hintaa vastaan. Kiinnostuneet kyselkööt yksityisviestillä.
Voin omastani luopua jonninlaista hintaa vastaan. Kiinnostuneet kyselkööt yksityisviestillä.
en tunne kipua
Oli siinä paljon hyviä ideoita ja selitetty hyvin yksissä kansissa miten hyvät perustekniikat käytännössä toimii. Tämmöiselle laiskalle harrastajalle oikeastaan ihan hyvä opus, mutta sen hinta uutena (=20e) on kyllä minusta ko. kirjasesta aivan liikaa.
Minä taas en myy mutta vaihtaisin omani How to paint citadel miniatures-kirjaan jos joku sopiva ko. kirjan omistaja sattuu lukemaan tätä...
Minä taas en myy mutta vaihtaisin omani How to paint citadel miniatures-kirjaan jos joku sopiva ko. kirjan omistaja sattuu lukemaan tätä...
Mikä ei tapa, se mutatoituu ja yrittää uudelleen.
Nykyinen painos on minusta laadukkaimpia opaskirjoja mitä GW on koskaan julkaissut. Väittäisin että oikeastaan minkä tahansa tason rakentaja löytää siitä vähintään jotain uutta ja kätevää. Epäilemättä vastaavaa tietoa löytää myös pieninä paloina maailmalta eli ilmaiseksi netistä. Kirjaversiossa saa kaiken samoissa kansissa, isoilla kuvilla ja keskimäärin helpommin selattavassa muodossa. Se on kunkin itsensä päätettävissä, haluaako tästä mukavuudesta maksaa pari kymppiä.
Pyydä vaikka joululahjaksi. Sillähän lailla yleensä hankitaan kaikki ne hauskat tavarat, joita ei itse ilkeäisi ostaa.
Niin, ei kannata sekoittaa nykyistä versiota siihen vanhaan (muistaakseni punakantiseen) kirjaan. Siinä esitelty tavara oli keskimäärin aika kamalaa. Uusi on ihan eri planeetalta.
Pyydä vaikka joululahjaksi. Sillähän lailla yleensä hankitaan kaikki ne hauskat tavarat, joita ei itse ilkeäisi ostaa.
Niin, ei kannata sekoittaa nykyistä versiota siihen vanhaan (muistaakseni punakantiseen) kirjaan. Siinä esitelty tavara oli keskimäärin aika kamalaa. Uusi on ihan eri planeetalta.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Itse myin omani pois jokin aika sitten, selattuani läpi pariin otteeseen. Kyllähän siitä hyviä neuvoja sai, mutta parasta oli (IMO) maalausohjeet, esim. vesille, taloille. Eikä se talonteko-osiokaan mikään hyödytön ollut. Jos jotain erikoista tarvitsee, voihan sen aina vilkaista GWssä käydessään sieltä kirjasesta 
Kerrotaanko siinä todella selvästi miten vaikka joku kukkula tehdään kuvien kanssa jaksoittain?
Oletko ajatellut ajattelevasi, että voisit ajatella niin, että ajattelisit miten muut ajattelevat ajattelevan sinua?!
Kyllä. Lähes jokaisesta maastokappaleesta on tämänlaiset jaksottaiset kuvalliset ohjeet.Antti_94 kirjoitti:Kerrotaanko siinä todella selvästi miten vaikka joku kukkula tehdään kuvien kanssa jaksoittain?
en tunne kipua
No osaako joku sanoa:
a) montako eri asian ohjeita siinä on?
b) onko siinä myös maalaus ohjeita?
a) montako eri asian ohjeita siinä on?
b) onko siinä myös maalaus ohjeita?
A) Vaikka kuinka monta. Olisikohan ollut kolme erilaista kukkulaa, kivikasoja, pylväitä, monta eri tietä jne.. Rakennuksia niin 40k, Lotr kuin FB.
B) Lähes jokaisen maastonteko-ohjeen vieressä oli myös jonkinlainen ohje maalaukseen. Kirjassa näyttivät myös hyvältä.
B) Lähes jokaisen maastonteko-ohjeen vieressä oli myös jonkinlainen ohje maalaukseen. Kirjassa näyttivät myös hyvältä.
No onko ne maalaus ohjeet suunnilleen:
a) 1-5 värin
b)5-10 värin
c)10-20 värin maalaus ohjeita, jotta pitää olla paljon värejä jos voi maalata?
a) 1-5 värin
b)5-10 värin
- Pyöveli
Ennenkuin fantasioitte ostavanne tuota kirjaa, niin muistakaa että hyviä maastoja tehdään vain harjoittelemalla. Ei ostamalla joku opus ja samointein on 10+ maastoa tulossa ovista ja ikkunoista. Maalausohjeet on perus WD-tyylistä käytä näitä ja näitä värejä...
Joten kuten aiemminkin sanoin, käykää pläräilemässä tuota opusta esmes fantsussa ennen ostopäätöstä. Ette sitten pety niin raskaasti.
Joten kuten aiemminkin sanoin, käykää pläräilemässä tuota opusta esmes fantsussa ennen ostopäätöstä. Ette sitten pety niin raskaasti.
Lyhyesti totean myös, että maastonteossa ei kannata käyttää GW:n maaleja tai mitään muutakaan figumaalia, ellei sitten maalaa yksityiskohtia. Tulee pitemmän päälle erittäin kalliiksi. Askarteluväreillä pärjää pitkälle.Antti_94 kirjoitti:No onko ne maalaus ohjeet suunnilleen:
a) 1-5 värin
b)5-10 värin
..
Värejä ei voi ikinä olla liikaa ja jos loppuu kesken, niin aina voi sekoittaa. Kannattaa heti alkuun unohtaa kaiken maailman Codex Grayt, Bad Moon Yellowit jne. keltainen on keltainen on keltainen... sävyt vain muuttuvat jonkin verran ja jokainen voi nimetä oman sävynsä siten miten huvittaa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Siis onko noi askartelu maalit jotain vesivärejä ynnä muuta...? Kertokaapa tarkemmin mimmoisia ne on.
- Pyöveli
Vesiväreillä et kyllä kauhean pitkälle pääse - tai mistä sen tietää mutta en suosittelisi.Antti_94 kirjoitti:Siis onko noi askartelu maalit jotain vesivärejä ynnä muuta...? Kertokaapa tarkemmin mimmoisia ne on.
Itse olen käyttänyt esmes Prisman taiteilijaosastolla myytäviä akrylimaaleja (olikohan oikein) maastonteossa. Myös ihan rautakaupasta saa litraista kokoluokkaa olevaa lateksimaalia kohtuulisella kustannuksella - ja riittää taatusti aika moneen mäkeen ja kivikasaan.
No nyt tulee muutama kysymys:
1) Mihin flocceja voi käyttää?
2) Montako ruohomattoa tarvitaan suunnilleen 4x6 jalan pötään (eikö se ole 120cm x 180cm)?
3) Kannattaako kukkulat laittaa ruohomaton alle vai päälle?
1) Mihin flocceja voi käyttää?
2) Montako ruohomattoa tarvitaan suunnilleen 4x6 jalan pötään (eikö se ole 120cm x 180cm)?
3) Kannattaako kukkulat laittaa ruohomaton alle vai päälle?
1. Baseihin, kenttiin, maastonpaloihin. Vähän kaikkeen.
2. Eikös se matto ole sen 120cm x 180cm.
3. Uskoisin, että päälle, sillä muuten tuo matto ei välttämättä riitä päätyyn saakka.
2. Eikös se matto ole sen 120cm x 180cm.
3. Uskoisin, että päälle, sillä muuten tuo matto ei välttämättä riitä päätyyn saakka.
Entä kannattaako mattoa liimata alustalle?
edit. Ja kuinka pitkäksi aikaa tuota flockia yleensä riittää (mitä saatte tehtyä sillä ennenkuin loppuu)?
edit. Ja kuinka pitkäksi aikaa tuota flockia yleensä riittää (mitä saatte tehtyä sillä ennenkuin loppuu)?
- Pyöveli
Maton liimauskannattavuus riippuu hyvin pitkälti siitä minkälainan mahdollisuuus sinulla on säilyttää pelipöytää. Jos pöytä saa olla paikallaan aina, niin sitten se mielestäni kannattaa liimata alustalle. Ihan sen takia että pysyy suorana eikä kierry kun se rullalta vedetään auki. Jos taas tilaa on vähemmän, ja joudut tekemään pelipyödän kolmesta palasesta kuten minä, niin silloin liimaus ei kannata. Jossain vaiheessa repeää vamasti ja sitten sylettää.Antti_94 kirjoitti:Entä kannattaako mattoa liimata alustalle?
Flockin riittävyys. No mielestäni tuo flock-purkki on sellainen mitä harrastaja tarvitsee ostaa koko peliuransa aikana yhden - ehkä kaksi jos on kova maastontekijä. Ehkä sitten kulutus on suurempi jos ajattelit koko pelipöydän päällystää mutta mielestäni tuollainen ruohomatto on parempi ratkaisu. Ja mitä sillä yhdellä purkilla saa aikaan: itse olen tehnyt 4 mäkeä, 3 metsää, bunkkerin, pari kivikasaa + 4-5 sekalaista maastopalaa ja loputtomasti baseja eikä tuo flock-purkki ole edes puolillaan. Eli riittoisaa tavaraa on.
Ja jos maastopinnoitteita etsit, niin GW:n kamaa halvempaa vastaavaa tavaraa kannattaa käydä etsiskelemässä HobbyPointista, olisikohan ollut Woodlans Scenicsin vai Nochin tavaraa.
No kun ootte käyttänyt (siis jotka ovat käyttänyt) battle mattoa niin oletteko:
1) tehnyt maton päälle päälle tietä? miten olette jos olette?
2) leikellyt mattoa vaikka vuoren päälle?
3) laittanut vuoren maton alle? Jos olette niin kuinka iso pelipöytä tuli?
4) ostanut mattoa jota leikkelitte?
5) tuleeko niitä flockkeja niin paljon että parilla purkilla voisi päällystää koko pelipöydän?
1) tehnyt maton päälle päälle tietä? miten olette jos olette?
2) leikellyt mattoa vaikka vuoren päälle?
3) laittanut vuoren maton alle? Jos olette niin kuinka iso pelipöytä tuli?
4) ostanut mattoa jota leikkelitte?
5) tuleeko niitä flockkeja niin paljon että parilla purkilla voisi päällystää koko pelipöydän?