"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

maalit

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
lateksiapina

maalit

Viesti Kirjoittaja lateksiapina »

mitä eri valmistajien maaleja kannattaa käyttää?
käykää täällä
Silveri

Re: maalit

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Tämä kuuluisi perusteet -osiolle.

GW:n maalit ovat säännöstäen kohtuullisen laadukkaita, mutta tietyt sävyt, kuten keltainen ovat kamalaa kuraa. Foundation paintit puolestaan ovat jo toista maata.

Vallejon Game Color sarja on hyvä vaihtoehto. Pulloratkaisu on huomattavasti käytännöllisempi kuin GW:llä, maalit ovat suurin piirtein verrattavissa toisiinsa - joskin esim. dark greeniä kannattaa välttää.

Vallejon Model Color -sarja puolestaan on erittäin laadukas ja kattava - upea peittävyys. Maalit tosin ovat erittäin paksuja ja vaativat laimennosta ja oikeasti taitoa käyttämisessä. Ne eivät myöskään ole suunniteltu kestämään kulutusta, vaan figuihin koskemista kannattaa tosissaan välttää ennen kuin ne on lakattu.

Rackhamin värisarjaa voisi verrata ehkä Model Coloriin, joskin Rackhamilla maalin koostumus on taas omaa luokkaansa - muisttuttaa enemmän perinteisiä taiteilija-akryylejä maalin leviämisen kannalta. Jotkut tykkäävät, toiset vihaavat. Itse kuulun ensimmäisiin. Maalia tulee purkissa huomattavan paljon, mutta flip-top korkki on idioottimainen ja helpommalla pääsee kun vaan ruuvaa korkin auki. Valitettavasti näitten tuotanto lienee jo lopetettu, mutta löytynee esim. sotataidon valikoimista vielä jonkin aikaa. Eivät myöskään kestä kulutusta, kuten Model Color -sarjan maalit.

Miniature paints - maaleja myytiin aikaisemmin esim. suomalaisessa kirjakaupassa, mutta maahantuonti lopetettu. Laadukasta tavaraa lasipurkissa. Ei ehkä ensimmäinen valintani kuitenkaan, mutta ei näissä mitään vikaa ole.

Coat d'Arms - GW:n vanha maalinvalmistaja. Loistavat washit, perusvärit myös ok, joskin tiettyjä värejä kannattaa taas kerran vältellä niiden huonon peittävyyden vuoksi.

Taiteilija-akryylit ylipäätänsä - halpoja, mutta en suosittele. Suunniteltu kuivumaan imeytymällä paperiin/kankaaseen. Eivät kuivu erityisen hyvin figun pinnassa eivätkä oikein tartukaan kunnolla.

Lisäksi on mm. Reaper master series ym., mutta näistä en omaa kokemusta.

Revellit ym. ovat enamelivärejä ja tärpättiohenteisia. Toki voi käyttää figuihin, mutta käyttö vaatii jo huomattavasti enemmän taitoa. On kuitekin itsekin ollut harkinnassa siirtyä näihin washien osalta.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Rakath
Maalajakisälli 2007

Viesti Kirjoittaja Rakath »

Jos Lateksiapina olit samalta paikkakunnalta kuin allekirjoittanut, niin teen täsmävastauksen.
GW:n maaleja löytää tällä hetkellä sieltä Ikean takaa Barnens Husista. Jonkin ajan kuluttua myös Peliketuista.
Kannattaa myös tutustua Haaparannalla Jalassa myytäviin Humbrolin maaleihin. Pieniä muovipurkkeja (metallipurkeissa on emalimaalia, älä osta niitä) ja edullista. Laadukasta tavara on myös, täysin GW:n maaleihin verrattavissa.

Nuita muita Silverin nimeämiä maaleja löytyy nettikaupoista tai jostain kaukaa etelästä, mutta ei lähiseudulta. Jos kuitenkin välttämättä vaikka Vallejoa haluat, niin esim. Sotataidosta niitä voi tilailla. Postikuluja tulee vain niin paljon, että ihan parin purkin takia ei kannata lähteä ostelemaan.
Aloittelijalle ne GW:n maalit (tai haaparuottin humbrolit) passaavat paremmin kuin hyvin.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
lateksiapina

Viesti Kirjoittaja lateksiapina »

tiedän että niitä myydään siellä ja kyllä olen torniosta
käykää täällä
bella

Viesti Kirjoittaja bella »

Revellin maaleja ei ainakaan kannata käyttää. En ole saanut niitä ikinä toimimaan missään tarkoituksessa, jos niitä ohentaa ne valuu pois, jos ei malleista tulee tahmeita ja kiiltäviä sekä maalia on paksuja kerooksia. Kaiken lisäksi maali pitää vielä poistaa pensselistä liuottimella ettei kovetu.
Nazgúl

Viesti Kirjoittaja Nazgúl »

bella kirjoitti:Revellin maaleja ei ainakaan kannata käyttää. En ole saanut niitä ikinä toimimaan missään tarkoituksessa, jos niitä ohentaa ne valuu pois, jos ei malleista tulee tahmeita ja kiiltäviä sekä maalia on paksuja kerooksia. Kaiken lisäksi maali pitää vielä poistaa pensselistä liuottimella ettei kovetu.
Juu, revellin emailmaalit ovat hankalampikäyttöisiä, kuin akryylit, mutta ei niistä niin huonoakaan jälkeä tule, kun osaa käyttää. Tämän päättelin kuvien perusteella, mitä olen joskus jossain nähnyt.
Jos on päätä myöten kusessa, kannattaa pitää suu kiinni

Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa

Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”