"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

BOG WM VS. H turnee 9-11.11

Palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin.
skullmonkey
Viesti:

Re: BOG WM VS. H turnee 9-11.11

Viesti Kirjoittaja skullmonkey »

Scenarios + Time Schedule Update:

SATURDAY

0930 Reading our pairs and assigning tables
1000 Start Game 1
1145 Finish Game 1
1145 - 1230 Lunch Break + Voting for Best Painted Army
1230 Reading our Pairs and tables
1245 Start game 2
1430 Finish Game 2
1445 Reading our Pairs and tables
1500 Start Game 3
1645 Finish Game 3
1700 Reading our Pairs and tables
1715 Start Game 4
1900 Finish Game 4
1930 Award Ceremony for Winner of Tournament + Best Painted

1930 - 2100 Sauna (???)

Scenarios:

Scenario 1 - Crossed Lines

See Description in Prime Remix, page 81 OR Hordes PRIMAL, page 68

Scenario 2 – No Man’s Land

Description
With battle lines drawn, two great armies converge on the no man’s land between them.

Special Rules
Mark a 10” wide area, running east to west, through the center of the table. This is the No Man’s
Land.

Victory Conditions
After the end of the second round, a player ending his turn with one or more of his models in No
Man’s Land while none of his opponent’s models are in No man’s Land wins. Wrecked or inert
warjacks, wild warbeasts, and fleeing models/units are not counted when determining whether or
not a player has won the scenario.

Scenario 3 – Invasion

Description
Victory lies in the ability to control key points on the battlefield.

Special Rules
Mark two control markers in the middle of the table, one 10” forward from the south table edge
and the other 10” forward of the north table edge. The first player to simultaneously hold both
control markers wins. A model holds the point if it ends its controlling player’s turn with its base
overlapping a point marker. Only one model may hold a point, and players may start the game
with one of their own models controlling a point. Wrecked or inert warjacks and wild Warbeasts cannot hold a point.

Victory Conditions
The first player to control both points wins the game wins the game.
If time runs out before one player has won,its a draw.

Scenario 4 – Mosh Pit

Description
Mosh Pit is a bitter, disorganized brawl in the center of the battlefield in which the only rule is
stay your ground.

Special Rules
Mark a 20” diameter ring in the center of the table.

Victory Conditions
After the end of the second round, a player ending his turn with one or more of his models in the
ring in the center of the table while none of his opponent’s models are in the ring wins. Wrecked
or inert warjacks, wild warbeasts, and fleeing models/units are not counted when determining
whether or not a player has won the scenario.
If time runs out before one player has won,its a draw.

-------

Delvor and I just played "Crossed Lines" and including Set Up and taking our time we played 90 Minutes (4 Rounds). Its an Kill the 'Caster/ 'Lock game with a slight twist and should give some variation in the otherwise "Capture Land" Games =)
Reviving one Venger a turn: 3 focus.
Bringing the whole unit back after your enemy finally kills all of them: Priceless.
Celebdae

Viesti Kirjoittaja Celebdae »

Mites turnauspisteiden kerääminen menee? Onko tuo ketjun ekan viestin pistetaulukko käytössä? Ja millä perusteella ekassa pelissä jaetaan pisteet, jos kumpikaan ei saa toista casteria lahdattua?

Noin ylipäätänsä 1h45min kuulostaa pikkasen lyhyeltä ajalta yhdelle pelille. Mulla nyt ei niin hirveästi kokemusta vieläkään tästä pelistä ole turnausjärjestelyjen kannalta, mutta ropeconinkin aikataulu tuppasi venymään. Eikös siellä ollu peleille aika paljon enemmänkin aikaa? Vai näkevätkö muut tän huolen tarpeettomattomana?

EDIT: Niin joo oma armeija siis Cygnar, kun listalta puuttui.
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Osku
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osku »

Vaikka asia ei minulle kuulukkaan, niin jos peli kestää pari tuntia niin kyse on yleensä siitä, että pelaajat ei tiedä mitä pitää tehdä tai sitten pelataan _todella_ hitaasti. Meillä päin keskivertopelit kestää alle puolitoista tuntia. Yli parin tunnin pelit on yleensä todella tylsiä ja meillä päin käytäntö on osoittanut juurikin, että joko pelaaja ei osaa sääntöjä tai ei tiedä mitä armeijallaan tekisi jos aikaa kuluu enempi, ei kovin hauskaa vastustajalle.

Moi
Diogenes

Viesti Kirjoittaja Diogenes »

Kyllä toi aika saattaa hyvinkin mennä tiukoille jos pari puhdasta jalkaväkilistaa alkaa ottamaan mittaa toisistaan. Ja kuka nyt mitään hupsuja höyrykoneita käyttää ;).
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

juuri tämän takia oma armeijani koostuukin 5 napista, sekä niistä muutamasta kivestä.
eiköhän tuo homma etene, eikä tätä lajia nyt liian vakavasti kannata ottaa, kai
ja ainahan voi harjoituspelejä syödä vyön alle varastoon...
Aliquando Insanire Iucundum Est
Celebdae

Juu vaikka mä en tiedäkään mitä mä ukoillani teen ja suuri osa mun pelaamista peleistä on tylsiä, niin otin tän vaan keskustelun alle. Siis periaatteessa aikataulu lienee mahdollista toteuttaa niin, että kullekin pelille olisi varattu tuon 1h45min sijasta esim. 2h. Mutta siis edelleen jos yleisesti ollaan sitä mieltä, että tuohon peliajan pidentämiseen ei ole tarvetta, niin en mä käräjille ole lähdössä =)

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Puolitoista tuntia on yleensä ihan vakio aika 500 pisteelle, mutta tunnetusti aikataulu venyy mistä tahansa hämmingistä. Toisinaan tulee pelattua ihan maraton pelejä, jos molemmat osapuolet pelaavat hyvin varovaisesti.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Osku kirjoitti:Vaikka asia ei minulle kuulukkaan, niin jos peli kestää pari tuntia niin kyse on yleensä siitä, että pelaajat ei tiedä mitä pitää tehdä tai sitten pelataan _todella_ hitaasti. Meillä päin keskivertopelit kestää alle puolitoista tuntia. Yli parin tunnin pelit on yleensä todella tylsiä ja meillä päin käytäntö on osoittanut juurikin, että joko pelaaja ei osaa sääntöjä tai ei tiedä mitä armeijallaan tekisi jos aikaa kuluu enempi, ei kovin hauskaa vastustajalle.
Saattaa johtua siitä että olen hämäläinen tai siitä, etten pelaa Masiinaa kuin 40K:ta, mutta minä tykkään miettiä siirtojani. Tästä syystä vuoroni saattavat kestää jopa useita minuutteja 500 pisteen pelissäkin. Minua Warmachinessa kiehtoo juurikin eri kombojen ja manööverien miettiminen, suunnittelu ja toteutus, enkä halua hätiköidä. Minulla ei ole kivaa, jos pitää hosua. En sitten tiedä, miten pitää tasapainottaa sellainen peli, jossa toinen ottaa munakellon kanssa aikaa samaan aikaan, kun toinen haluaisi vielä miettiä parasta lähestymistapaa tilanteessa, jossa casterin henki on seuraavasta nopanheitosta kiinni. Warmachinella on minun ajatusmaailmassani yksi merkittävä etu esim. GW:n peleihin nähden, ja se on mahdollisuus vähän monimutkaisempaankin aivojumppaan. Ehkä olen hidas tai tyhmä, mutta minulta miettiminen voi viedä hetken aikaa.

Sitten on toinen juttu. Minulle pelaaminen ei ole mikään työsuoritus, että mennään paikalle, pelataan peli ja lähdetään pois. Minulle pelaaminen on sosiaalista kanssakäymistä, jossa samalla jutellaan vastapelaajan ja sivustakatsojien kanssa, ja tämäkin saattaa vähän syödä aikaa. Jos koko ajan on hampaat irvessä tuijotettava pelilautaa, niin ainakin minulta menee into.

Eli jos peli kestää pari tuntia tai ylikin, niin ehkäpä pelaajat pitävät hauskaa. Vaan ehkäpä semmoinen on toissijaista.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Osku
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ainainen hauskanpitokortti käytetty, busted.

Pointtini taisi mennä siis ohi, sanoinhan, että mielestäni ei ole kivaa jos joutuu odottelemaan tuntitolkulla vastustajan vuoroa. Jos faba-pelin pystyy pelaamaan kahdessa tunnissa, niin on vaikea nähdä miten kymmenesosa figuilla ei päästäisi samaan. En mielestäni puhunut mistään munakelloista, vaan parista tunnista, jos sen jakaa kahden pelaajan kesken on noin neljän vuoron pelissä molemmille vartti per vuoro, ei varmaan mikään kovin hätäinen suoritus.

Sinäänsä kiva, että sanot haluavasi pitää hauskaa, mutta samalla tyrmäät muiden ajatusmaailman hauskasta pelistä.

Mielestäni on myös kivaa pelata 2 peliä yhden sijaan.

/off topik
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Osku kirjoitti:Pointtini taisi mennä siis ohi, sanoinhan, että mielestäni ei ole kivaa jos joutuu odottelemaan tuntitolkulla vastustajan vuoroa. Jos faba-pelin pystyy pelaamaan kahdessa tunnissa, niin on vaikea nähdä miten kymmenesosa figuilla ei päästäisi samaan. En mielestäni puhunut mistään munakelloista, vaan parista tunnista, jos sen jakaa kahden pelaajan kesken on noin neljän vuoron pelissä molemmille vartti per vuoro, ei varmaan mikään kovin hätäinen suoritus.

Sinäänsä kiva, että sanot haluavasi pitää hauskaa, mutta samalla tyrmäät muiden ajatusmaailman hauskasta pelistä.

/off topik
Ero lienee siinä, että kun työntelee movement traytä pitkin pöytää miettimättä mitään muuta kuin sitä, montako tuumaa vastustajan charge kantaa, on pelaaminenkin aika nopeaa.

Ei varmaan ikuna ole meillä peli neljässä vuorossa loppunut, ellei jompikumpi ole tapattanut casteriaan typerällä liikkeellä. Jotenkin en nyt lähtisi turnauksessa olettamaan, että castereita tapatetaan tyhmillä liikkeillä, jotta pelit ovat nopeita. Semmoinen 6-7 vuoroa kun väännetään, ei pari tuntia lopulta ole kovinkaan paljon. Armeijoistakin tämä on paljon kiinni, jos toinen tai molemmat pelaa meleepainotteisiella armeijalla, on peli yleensä nopeaa. Kahden ampuvan tai kikkailevan armeijan kohtaaminen tuppaa aina venymään. Tuleepa mieleeni eräskin Covenin ja Severiuksen kohtaaminen, joka päättyi lopulta yksinäisen Severiuksen voittoon Covenista meleessä. Peli ei tainnut loppua ihan kahdessa tunnissa, vaikka 500p olikin.

Minustakin hauska pelaaminen on kohtuu kiireetöntä puuhaa. Jos aikaraja painaa yhtään päälle, alkaa homma tuntua työltä ja hauskuus loppuu hyvinkin nopeasti. Minusta ei myöskään ole hauskempaa pelata kahta peliä joissa on aikaraja, kuin yksi peli jossa ei ole. Mutta kuten niin moni muukin asia, tämäkin taitaa olla aika pitkälti ihmisten mieltymyksistä kiinni. Sekin on jännää, ettei koskaan homma ole pahasti kussut, vaikka aina sitä etukäteen kauhistellaankin.

Kokemushan on osoittanut, että tyypillisessä n. 14 hengen turnauksessa jää 2 tunnin aikarajalla n. 2 peliä kesken, 2½ tuntia riittää niidenkin loppuun viemiseen. Useammin kuin kerran on pisimpään venyneissä peleissä istunut pelaamassa pelaajia, jotka ovat ihan tosissaan kamppailleet turnauksen voitosta. Kyse siis tuskin on edes tietämättömyydestä pelin sääntöjen tai järkevien taktiikoiden suhteen.

Voitaisiin siis myöskin miettiä, onko se sopivaa, että muutaman nopean pelaajan mukavuuden takia n. 4 henkeä joutuu jättämään pelinsä kesken? Olettaisin, että useimmat masiinan pelaajat kykenevät harrastamaan sosiaalista kanssakäymistä pelien välissäkin, vaikka vähän taukoa tulisikin. Jos eivät kykene, suosittelen lämpimästi vaikka Cunter Strikeen siirtymistä.

Kiireellä tehdessä ei kumminkaan tule kuin kusipäisiä kakaroita, kuten täälläpäin on ollut tapana sanoa.
Der Dexter

itse kanssa nautin suurista, hitaista peleistä, joissa pääpaino on hauskudella, fiiliksellä ja ajatuksella.
Turnauksiin lähtiessä aina joutuu osan tuosta antamaan pois, sillä kuitekin on tarkoituksena pyöräyttää useampi peli, joka myös on mukavaa, etenkin kun todennäköisesti saa uusia naamoja vastaansa.

muistaakseni viimeksi jykylässä peli tai kaksi venyi, joista toinen olin minä. mutta eipä se aiaktauluja venyttänyt tai mitään, oli vissiiin vika pelikin, ja saunaan teki mieli.
Enpä usko, että tuolla nyt ongelmia tuosta aikataulutuksesta pahemmin nousee, kun kaikki pelaajat pitävät mielessään, että kuitekin enemmän saa pelattua, kun ei jää munimaan.
usein olen myös haastavimmat pelini saanut pelattua loppupuolella turnauskia, jolloin on mukavaa jos niille on aikaa.

Itse pyrin pelaamaan ripeästi, mutta ajattelemaan ne oleelliset liikkeet hyvin. ja jos teen tahdikkaassa hitaudessani virheen, ja naapuri siitä rokottaa, niin se hänelle myös suotakoon.
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

Vaikken ole (tähän) turnaukseen tulossa niin pitää kuitenkin kommentoida tuota aikarajaa. Käsittääkseni WM/Hordesin "skene" on Suomessa vielä melko lapsenkengissään ja uusia pelaajia on rintamalla paljon ja niitä tulee koko ajan lisää. Itsekin olen vasta aloittelija ja eilen pelasin ensimmäisen 500 pisteen pelin toista aloittelijaa vastaan. Peli kesti vajaat kolme tuntia, josta myönnettäköön varmasti 30-60 minuuttia meni sääntöjen tarkistamiseen ja stattejen lunttaamiseen. Silti olen itse myös samalla linjalla, että mieluummin yksi peli jossa molemmat voivat miettiä rauhassa (näissä peleissä se jopa kannattaa) kuin kaksi missä vedetään "fiiliksellä" turbovaihde päällä pelit läpi.

Makuasia varmaankin.

EDIT: Mainittakoon vielä että tässä tuo "fiilis" tarkoitti varmaankin eri asiaa kuin Der Dexterin postissa :)
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Osku kirjoitti:Ainainen hauskanpitokortti käytetty, busted.

Pointtini taisi mennä siis ohi, sanoinhan, että mielestäni ei ole kivaa jos joutuu odottelemaan tuntitolkulla vastustajan vuoroa. En mielestäni puhunut mistään munakelloista, vaan parista tunnista, jos sen jakaa kahden pelaajan kesken on noin neljän vuoron pelissä molemmille vartti per vuoro, ei varmaan mikään kovin hätäinen suoritus.

Jos vastustajalta kuluu kohtuuttomasti aikaa, voit aina huomauttaa tälle, että voisi pelata nopeammin - jos siis hidastelu vaikuttaa aiheettomalta. Stallaaminen on kaiketi edelleen rikos, josta voi kannella turnauksen tuomarille, mutta asiaan kuuluvaa miettimistä tuskin kannattaa tuomita. Jos et kestä pelata minua vastaan, otan suosiolla vastaan luovutusvoiton.

Edes minä en pelaa niin huonosti, että häviäisin neljässä kierroksessa, jollei skenaarion säännöissä jokin ole rikki tai vastustaja pelaa Skarre-pommia.
Jos faba-pelin pystyy pelaamaan kahdessa tunnissa, niin on vaikea nähdä miten kymmenesosa figuilla ei päästäisi samaan.
FaBa-pelissä on kumminkin suunnilleen yhtä monta liikkuvaa osaa kuin WM-armeijassa. Ei se 30 figua FB-armeijassa ole kummoinenkaan liikuteltava, jos kaikki ovat samalla movement traylla. Eri juttu, jos pelaa tree spiriteillä tai Southlandsilla, mutta ne eivät olekaan enää Fabaa.
Ei se määrä korvaa laatua. Kyllä minä kerkeän pelata puoli tusinaa matsia Combat Cardseilla yhden WM-pelin ajassa, mutta saan luultavasti enemmän hupia WM-pelistä. Mutta tämä on selkeä näkemysero, josta on turha tämän enempää jankuttaa. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kolmas HK:n sinisestä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Celebdae

Siis näköjään en ihan yksin ole tuon peliajan riittämisen suhteen. Kuten mä jo sanoin, niin turnaus mun käsittääkseni voidaan viedä läpi myös kahden tunnin peliajalla ilman, että pelejä tarvitsisi vähentää. Tämä on toki luonnollisen ehdottomasti turnausjärjestäjän asia viime kädessä. Tässä kuitenkin käytännön ehdotus kaivaa tuo kahden tunnin kierrospeliaika: pelit alkuun 15 min aiemmin, ruokatunnista vartin nipistys ja palkintojenjako ohjelmaan heti pelien päätyttyä (=heti kun ehditään). Tuosta tulee tunti lisää ja se jaettuna neljälle pelille tekee juurikin riittävän lisän kahden tunnin peliajaksi per kierros. Kukaan ei kai tässä kärsi mitenkään kohtuuttomasti?

Diogenes

Viesti Kirjoittaja Diogenes »

Ei kai tässä aikataulukysymyksessäkään ollut taas muusta kiinni kuin siitä kuinka turkkulaisten pitää päästä aina jostain valittamaan ;).
spjarv

Viesti Kirjoittaja spjarv »

Emmätiiä, kyllä mua ihan Pääkaupunki-ihmisenä ärsyttää loputon pohtiminen, machine on (minun mielessäni) tarkoitettu nopeatempoiseksi peliksi, jossa yksi virhe voi kostautua. Se vaan pitää hyväksyä, että joskus oma casteri overextendaa ja ottaa vaihdossa hiukan hittiä ja peli loppuu siihen. Hitaasti pelattuna esim. caster-mittaaminen tarjoaa uskomattomia mahdollisuuksia n-y-s-v-ä-l-l-e, ja sellaista ei oikein jaksa katsella. Yksi osoitus pelin tarkoitetusta temposta on imho juuri HC-formaatti aikarajoineen. Ilmeisesti designerit ovat ainakin jollain asteella samaa mieltä. Lyhyet ja brutaalit pelit voivat olla ihan yhtä antoisia kuin 3h vääntö, jonka lopuksi casterit painivat keskenään.

Tämä kaikki pätee siis tietysti enemmän "turnaukseen" kuin "peli-iltaan", jossa ihmiset eivät osaa omien nappuloidensa sääntöjä. Pelejä opetellessa kannattaa ottaa aikansa.

-Sami

Modedit: Vilkaisehän tänne niin tiedät miksi. -Murhe
Is that a diver's watch, can you dive? Is that a pilot's briefcase, can you fly? Oh fuck, another three bottle lunch.
Samuli.H

Viesti Kirjoittaja Samuli.H »

Pakko puuttua asiaan.

PP:n HC-formaattia en ikinä ole kokeillut, mutta näin perstuntumalta oma mielipiteeni on se, että koko formaatti on täyttä kuraa. Mielestäni miniatyyripeleihin ei millään muotoa kuulu kiire ja pelaamisen optimointi mahdollisimman nopeaksi. PP:n omilla foorumeilla suurin osa porukasta tuntuu pitävän tätä normina, mikä on hieman ihmetyttänyt, sillä minkään muun pelin yhteydessä en ole tähän törmännyt. Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen, että Suomen turnauksissa on ollut ihan inhimilliset aikarajat (mielestäni 1.5+h ok) eikä mitään 750/1000 pistettä ja 50min.
moi
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Jospa sitten pitäydymme turnaukseen liittyvässä keskustelussa ja jätämme sekä muut formaatit, että muiden kuin turnaukseen saapuvien pelaajien toiveet sivummalle, niin keskustelu pysyy ehkä asiassaan, eli BOGin turneessa 9 - 11.11.

Mielipiteitä on tottakai puoleen, jos toiseenkin. Aikataulu on viimekädessä turnauksen vetäjillä. Toivottavaa on sekä peukalonpyörityksen minimointi että pelien pelaaminen loppuun.

Celebdaen pyyntö 15 minuutista ei kuulostanut minusta kovin pahalta, etenkin pelien aikaistaminen on aina mahdollista, kun kaikki ovat valmiita.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

spjarv kirjoitti:Lyhyet ja brutaalit pelit voivat olla ihan yhtä antoisia kuin 3h vääntö, jonka lopuksi casterit painivat keskenään.

-Sami
Tätä tuskin kukaan kiistää. Minun näkemykseni mukaan ongelma on siinä, että turnauksissakin on niitä pelejä, jotka venyvät helposti vähän pidemmiksi. Tuskin siellä kukaan nysvää mittansa kanssa loputtomiin, ongelma on vain siinä että jotkut tahtovat rauhassa miettiä siirtonsa, jolloin olisi melko kohtuutonta rangaista heitä siitä sillä että kaikki pelit vihellettäisiin kesken poikki. Mieluummin useimmat meistä pelaavat vähän pidemmän pelin lopuun saakka kuin lyhyen ja brutaalin etenemisen kohti kohdetta, jonka jälkeen homma vihelletään poikki juuri kun pelin ensimmäinen charge olisi saatanut tapahtua.

Toki optimoinin varaa olisi useimmilla esim. siinä, että miettisi siirtonsa ja oletetut nopanheittonsa valmiiksi jo vastustajan vuorolla. Mutta kun suurin osa tuntemistani pelaajista tykkää pelailla kiireettä, niin en minä näe hyviä syitä lähteä kovin tiukalla aikataululla pelejä pelaamaan, jos kaksi turkulaista (joista kumpikaan ei ole paikalla ja joista toinen teeskentelee että turkulaisuus lähtee ihmisestä pelkällä osoitteen muutoksella) saa pelata hyperaktiivisesti, muiden jättäessä pelit kesken?

No joo, pahoittelen jo saman tien että piti päästä murjomaan huonoa huumoria tästä, mutta jollainhan se on taas useampaan kertaan sanottua asiaa alleviivattava.
Der Dexter

eiköhän ainoa reilu ratkaisu ole ottaa paikan päällä painiottelu, kaikki vastaan kaikki kun kaikki ovat kuitenkin oikeassa, ja muut väärässä. ja voittaja saa sitten nysvätä rauhassa, taikka speedpelata sydämensä kyllyydestä kun muut nuolevat haavojaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “PP: Yleiset keskustelut”