Eikö tässä aika pitkälti ole kyse mielipiteestä? Ei se pelkkä pohjamaali tee figusta hienoa. On olemassa maalareita jotka maalaavat hienoja figuja, käyttäen spray pohjamaalia ja henkilöitä jotka maalaavat hienoja figuja sutien pohjamaalit käsin.Lighthammer kirjoitti:Ajattelin kirjoittaa tähän kattavan selostuksen spraymaalin ja käsin levitettävän pohjamaalin ominaisuuksista ja eroavaisuuksista, kiinnittää huomiota em. tuotteiden käyttäjäystävällisyyteen ja aerosolifysiikkaan, mutten taida jaksaa vaivautua. Netti on pullollaan edellä kuvatun kaltaisia argumentointeja, osa varmasti paremmin esitettynä kuin mihin minä edes ikinä pystyisin, joten kiinnostuneet kaivakoot lisätietoa sieltä.Hands_of_blue kirjoitti:Itse asiassa oikein tehtynä käsin pohjamaalaamalla saa paljon siistimmän ja ohuemman pinnan kuin Spraymaaleilla on edes mahdollista saada aikaan. Pelipöytäfiguja pohjamaalatessa spray on kyllä parempi vaihtoehto nopeutensa takia.
Menkää galtsuun ja tehkää omat päätelmänne lopputuloksista, minä en sivellinpohjamaalausta suosittele kenellekään.
Mutta minun oma mielipide on se että jos maalataan mustalla pohjamaalilla niin käsin sivelty pohjamaali vie voiton. Ja jos halutaan valkoinen pohjamaali niin sitten käytän sprayta.
Mutta koska maalaan useimmiten mustalla pohjamaalilla, suosin pensselillä sudittua pohjamaalia. Se ei mielestäni todellakaan pilaa figuuria. Mastonin spraylla tulee mielestäni epätasaisempi pinta kuin pensselillä, lisäksi mastonin spraylla on havaittavissa muovin hyvin pientä sulamista, josta en pidä yhtään. Ei se ole juurikaan edes huomattavaa, mutta kun sen päälle maalaa niin sen näkee ja sormella kokeilemalla sen tuntee. Siveltimellä levitettävään pohjamaaliin tartuu mielestäni maalitkin paljon paremmin.. Riippuen tietenkin vähän väristä. Mutta ei se minusta missään tapauksessa pilaa figuureita.. En tiedä sitten enkö osaa sprayata vai mistä on kyse, mutta itse pidän enemmän pensselillä oikein pohjamaalatuista figuista. Mutta ei ne figut siitä missään nimessä pilalle mene jos sen oikein tekee.
Mutta jos valkoisen pohjamaalin haluaa niin siihen suosittelen kyllä sitä sprayta, tai sitten tuota gessoa. Siitä ei kyllä ole omakohtaista kokemusta mutta näyttää toimivan. Kun valkoista pohjamaalia lähtee pensselillä sivelemään niin siinä on helposti se vaara että siitä tulee liian paksua ja sitten ei ole kivaa kenelläkään.
Mutta itse lähtisin kyllä harrastuksen pariin ihan tuolla purkilla chaos blackia, sen tarvitsee jokatapauksessa, eikä se 10 ukon pohjamaalaaminen vie todellakaan kauaa aikaa.. Lisäksi siinä kasvaa käsien motoriikka ja maalaustaidot samalla kun sivelee sitä pohjamaalia