Aloitteluun?
Aloitteluun?
Eli siis tahtoisin jossain määrin alkaa harrastaa tätä figuilua (en välttämättä aivan tajuttoman fanaattisesti, mutta sillä tavalla vähän perehtyen asiaan) ja tarvitsisin hyviä neuvoja etenkin tähän tavaroiden hankkimispuoleen. Olen etsiskellyt täältä keskustelusta jo monenlaisia vinkkejä, mutta tarpeeksi yksinkertaistettuja ohjeita siihen varsinaiseen 'tahtoisin ruveta figuilemaan, muttei ole mitään hajua mistä aloittaisin' -tilanteeseen en ole löytänyt. Siisi nyt vuorossa muutamia kysymyksiä.
1. Mitä välineitä jokainen figuilija ehdottomasti tarvitsee. Siis jonkinsortin lista, missä nämä tärkeimmät jutut on lueteltu. Jostain sääntökirjoista on ollut juttua jossain päiv sotavasaraa, mutta kun niitäkin kuulemma on montaa sorttia ja moneen hintaan, että toivoisin hieman tarkennusta tuohon asiaan. Ja sitten erilaisista maaleista mielellään jotain 'pakko olla' -listaa. Eikös myynnissä ole myös jotain valmiita maalipakkauksia?
2. Mikä määrittelee armeijan koon? Ihan vain siksi kyselen, että jos esim. joululahjaksi (lol) saisi joltain toivottua näitä, niin eihän sitä voi sääntökirjasta pyytää ensin katsomaan, eihän? Mitkä ovat ne tavallisimmat valmiit pakkaukset, mitä saa ostettua?
3. High Elves, Dark Elves, Wood Elves vai Vampire Counts? Olen jo näiden ulkonäön puolesta (juu, se olisi minulle ainakin tärkeä asia vielä tässä vaiheessa, odottelen itse asiassa varsinkin sitä maalaamisosuutta) päättänyt, että tässä taitavat vaihtoehtoni olla, mutta sitten voisiko joku selittää tiivistettynä niiden ominaisuudet ja nämä voimakkaampien figujen (mitä ne olivat, jotain mageja ja heroja?) kyvyt.
Olisin erittäin kiitollinen, jos näihin kysymyksiin saisin vastauksia. Harrastus tulisi näköjään maksamaan aika reilusti, mutta jos saisin hyviä vinkkejä niin eipähän ainakaan turhiin asioihin sitten joutuisi tuhlaamaan.
Vielä 4. kysymys: Tunnetteko montaakaan tyttöä, joka harrastaa figuilua tai on kiinnostunut asiasta?
1. Mitä välineitä jokainen figuilija ehdottomasti tarvitsee. Siis jonkinsortin lista, missä nämä tärkeimmät jutut on lueteltu. Jostain sääntökirjoista on ollut juttua jossain päiv sotavasaraa, mutta kun niitäkin kuulemma on montaa sorttia ja moneen hintaan, että toivoisin hieman tarkennusta tuohon asiaan. Ja sitten erilaisista maaleista mielellään jotain 'pakko olla' -listaa. Eikös myynnissä ole myös jotain valmiita maalipakkauksia?
2. Mikä määrittelee armeijan koon? Ihan vain siksi kyselen, että jos esim. joululahjaksi (lol) saisi joltain toivottua näitä, niin eihän sitä voi sääntökirjasta pyytää ensin katsomaan, eihän? Mitkä ovat ne tavallisimmat valmiit pakkaukset, mitä saa ostettua?
3. High Elves, Dark Elves, Wood Elves vai Vampire Counts? Olen jo näiden ulkonäön puolesta (juu, se olisi minulle ainakin tärkeä asia vielä tässä vaiheessa, odottelen itse asiassa varsinkin sitä maalaamisosuutta) päättänyt, että tässä taitavat vaihtoehtoni olla, mutta sitten voisiko joku selittää tiivistettynä niiden ominaisuudet ja nämä voimakkaampien figujen (mitä ne olivat, jotain mageja ja heroja?) kyvyt.
Olisin erittäin kiitollinen, jos näihin kysymyksiin saisin vastauksia. Harrastus tulisi näköjään maksamaan aika reilusti, mutta jos saisin hyviä vinkkejä niin eipähän ainakaan turhiin asioihin sitten joutuisi tuhlaamaan.
Vielä 4. kysymys: Tunnetteko montaakaan tyttöä, joka harrastaa figuilua tai on kiinnostunut asiasta?
- Half-breed
Re: Aloitteluun?
1. No se sääntökirja on must, sekä oman rodun armeijakirja, jotta voisit pelata. Sääntökirjasta on sitten kahta mallia. On iso kovakantinen, jossa on paljon taustatietoa eri roduista ja maailmasta ja maalausniksejä ja maastontekoa. Sitten on pienempi kirja, joka tulee Battle for Skull Pass -boksissa. Kirja on pienempi kuin iso, mutta siinä on kuitenkin kaikki säännöt mukana, mutta kaikki taustahuttu ja niksisivut on poistettu. Kummallakin on omat puolensa.
Sitten listalle kannattaa laittaa maaleja, pensseleitä, liimaa (Sekä muovi, että metalli.), askarteluveitsi ja viiloja figujen työstämiseen.
2. Armeijan koon valitset vastustajan kanssa, eli sinulla voi olla vaikka miten iso armeija kotona, mutta peliin tuot niin suuren armeijan, minkä olet sopinut vastustajan kanssa.
3. Jokaisen armeijan esittelu löytyy täältä. Lukaise tuo, niin valinta helpottuu, mutta jos vieläkin epäilyttää, niin etsi haulla tietoa kyseisestä armeijasta, et ole nimittäin ensimmäinen joka kyselee millä kannattaisi aloittaa.
Sitten listalle kannattaa laittaa maaleja, pensseleitä, liimaa (Sekä muovi, että metalli.), askarteluveitsi ja viiloja figujen työstämiseen.
2. Armeijan koon valitset vastustajan kanssa, eli sinulla voi olla vaikka miten iso armeija kotona, mutta peliin tuot niin suuren armeijan, minkä olet sopinut vastustajan kanssa.
3. Jokaisen armeijan esittelu löytyy täältä. Lukaise tuo, niin valinta helpottuu, mutta jos vieläkin epäilyttää, niin etsi haulla tietoa kyseisestä armeijasta, et ole nimittäin ensimmäinen joka kyselee millä kannattaisi aloittaa.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Ramonth kirjoitti:Eli siis tahtoisin jossain määrin alkaa harrastaa tätä figuilua (en välttämättä aivan tajuttoman fanaattisesti, mutta sillä tavalla vähän perehtyen asiaan) ja tarvitsisin hyviä neuvoja etenkin tähän tavaroiden hankkimispuoleen. Olen etsiskellyt täältä keskustelusta jo monenlaisia vinkkejä, mutta tarpeeksi yksinkertaistettuja ohjeita siihen varsinaiseen 'tahtoisin ruveta figuilemaan, muttei ole mitään hajua mistä aloittaisin' -tilanteeseen en ole löytänyt. Siisi nyt vuorossa muutamia kysymyksiä.
No ensin tarvitaan valitun pelinsääntö kirja ja valitun armeijan Armybook. (tai vastaavasti codex jos päätyy 40k aloittamaan) Noppia on myös hyvä olla (10:llä pärjää jo ihan mukavasti) rullamitta jossa mitat tuumina. Tässä näin nopeasti absolute must have esineet. Figut itse kuuluu tietysti myös mukaan. Maaleista en itse lähde sanomaan mitään kun omat värivalinnat ei kaiketi hirveästi suurta yleisöä mielytä XD
Armeijan koko määräytyy pisteissä, joita jokainen hahmo maksaa. Ennen peliä on pelikaverin kanssa märitetty kuinka paljon pisteitä kumpikin pelaaja saa omaan armeijansa käyttää. "Tämän pelin koon" mukana tulee myös muita rajoitteita.
Itsellä on kokemusta vain Wood elfeistä ja hyvin vähän niillä on tullut pelattua. Mutta jos pitäisi suositella jotain se olisi High elffit joiden armeija kirja on juuri uusiutunut.
Kaksi tiedän itse henkilö kohtaisesti (toisesta en tosin mene taakuuseen kun sattuu olemaan ex-tyttöystävä niin ei ole tullut yhteyttä pidettyä) kolmannenkin tiedän olevan olemassa. Eli vähemmistössä ovat kauniimman sukupuolen edustajat, eli jos itsellesi naisen meinaat harrastuksen parista hommata tuuria tarvitset avuksesi![]()
Nothing to see here move along noob.
Vielä tuosta 2. kohdasta, jos joululahjaksi saat figuja niin suosittelen ottamaan ihan perus jalkaväkeä alkuun, kunnon määrä figuja maalattavaksi niin tulee hyvää harjoittelua ja voi vaikka ripotella sinne rivien väliin ne huonoimmat niin tulee jonkinlainen taso. Pelatessa sovitaan yhteinen pisteraja, jokainen vigu maksaa enemmän tai vähemmän pisteissä. Sitten vain luodaan lista yksiköistä ja niiden varusteista joka ei ylitä sovittua hintaa. Tähän on toki myös omiakin sääntöjä ja rajoitteita yksiköiden kokoihin ja määriin, lisää voit lukea niistä kirjoista.
4. Kyllähän tyttöjäkin toki on, mutta itse en tunne yhtään. Olen lukenut ihan kohtuullisesti juttua kuinka tyttöystävät ja vaimot on harrastuksessa mukana ja on vielä näitä jotka pitää vain puhtaasti maalaamisesta. Kumminkaan figupelit eivät ole niitä harrastuksia joilla iskeä ja mistä etsiä naisia, baari on varmaan hyvä paikka etsiä seuraa jos sitä kaipaa
.
4. Kyllähän tyttöjäkin toki on, mutta itse en tunne yhtään. Olen lukenut ihan kohtuullisesti juttua kuinka tyttöystävät ja vaimot on harrastuksessa mukana ja on vielä näitä jotka pitää vain puhtaasti maalaamisesta. Kumminkaan figupelit eivät ole niitä harrastuksia joilla iskeä ja mistä etsiä naisia, baari on varmaan hyvä paikka etsiä seuraa jos sitä kaipaa
No pain no gain.
Kiitoksia kaikkien kolmen vastauksista, varmaan näillä pääsee ihan hyvään alkuun sitten kun saan vain aikaiseksi lähteä nuita figuja sun muita ostelemaan. Olen tällä hetkellä kylläkin melko lailla vararikossa, että taidan joutua tuota itse ostamista vähän siirtämään. Sen sijaan sitten vaikka kiertelen täällä sotavasarassa keräämässä tietoa. (:
(Olen siis muuten itse tyttö, että lähinnä kyselin vain varmistaakseni, että figuilu tosiaan on niin poikapainotteinen harrastus kuin annetaan ymmärtää. Elikä toista tyttöä vastaan en välttämättä pääse ainakaan heti pelaamaan? Ikäänkuin pääsisin pian sitten muutenkaan käsiksi itse pelaamiseen, mutta kuitenkin...)
(Olen siis muuten itse tyttö, että lähinnä kyselin vain varmistaakseni, että figuilu tosiaan on niin poikapainotteinen harrastus kuin annetaan ymmärtää. Elikä toista tyttöä vastaan en välttämättä pääse ainakaan heti pelaamaan? Ikäänkuin pääsisin pian sitten muutenkaan käsiksi itse pelaamiseen, mutta kuitenkin...)
Homma vaan tyttöporukkaa mukaan harrastukseen, niin saadaan me pojatkin jotain katseltavaa turnausten sun muun ohella ^^Ramonth kirjoitti: (Olen siis muuten itse tyttö, että lähinnä kyselin vain varmistaakseni, että figuilu tosiaan on niin poikapainotteinen harrastus kuin annetaan ymmärtää. Elikä toista tyttöä vastaan en välttämättä pääse ainakaan heti pelaamaan? Ikäänkuin pääsisin pian sitten muutenkaan käsiksi itse pelaamiseen, mutta kuitenkin...)
"I Speak Spanish to God, Italian to Women, French to Men, and German to My Horse"
- Charles V
http://fi4.gloryoffellowland.com/?ref_a=asdius
- Charles V
http://fi4.gloryoffellowland.com/?ref_a=asdius
Figuilu on tosiaankin poika (mies) painotteinen harrastus. Turnauksissa heitä näkee jopa kokonaisjakaumaa vähemmän (lue: ei juuri koskaan ainuttakaan). Sitä ei kannata kuitenkaan pelästyä. Varsinkin vähänkään varttuneemmat harrastajat ottavat varmasti naisharrastajan ihan yhtä vakavissaan kuin miespuolisenkin.
Btw, monet maailman parhaista figumaalaajista ovat naisia...
Btw, monet maailman parhaista figumaalaajista ovat naisia...
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
- Lord Assassin Morghoul
- Isompi Arska
Älä nyt ymmärrä tätä kysymystä mitenkään väärin
, mut tahon vaan kysyy minkä ikänen oot? tuli vaan mieleen et minkäköhän ikäsenä tytöt tälläsestä kiinnostuu
... älä nyt sitte ymmärrä tätä mitenkää väärin, ei mulla mitään oo mielessä kun mulla on jo tarpeeksi tekemistä noiden muijien kanssa
...