Siveltimestä ja sen huollosta
Siveltimestä ja sen huollosta
Minulla on nyt lyhyen ajan sisään mennyt kaksi GW:n sivellintä, toisesta irtosi kaikki karvat kun pyyhin sitä kuivaksi, toisesta niitä havisee pikku hiljaa. Mikähän mahtaisi olla syynä, etteivät ne pysy kiinni?
Voiko syy olla merkissä?
Sitten vielä, kuinkahan siveltimiä tulisi käsitellä tai huoltaa? Kun lopetat maalaamisen, jätätkö siveltimen vesilasiin/purkkiin, vai pöydälle?
Voiko syy olla merkissä?
Sitten vielä, kuinkahan siveltimiä tulisi käsitellä tai huoltaa? Kun lopetat maalaamisen, jätätkö siveltimen vesilasiin/purkkiin, vai pöydälle?
Re: Siveltimestä ja sen huollosta
Itse pesen siveltimet joka session jälkeen kylmällä vedellä ja jätän karvat ylöspän johnkin purkkiin. Tuolla tavoin on kolmisen vuotta kestäneet nämä GeeWeen pensselit ja vielä ovat hyviä. Tiedä sitten jos niiden nykyään myytävien laatu on laskenut.
-
peukaloinen
Viimeisimmästä GW:n pensselistäni on kadonnut 2/3 ja olen maalannut sillä vasta 6,5 figua. Ehkä olen sitä vähän kovakouraisesti pessyt kun olen tottunut parempiin siveltimiin. Huuhtelen sen joka värin jälkeen (tai jos olen käyttänyt samaa väriä yli 5 min) vesipurkissa hangaten vähän pohjaa vasten, sitten "maalaan" sillä paperia niin että kuivuu (aikaisemmin puristin paperin ympärille ja kääntelin, mutta kerran kaikki karvat irtosivat samalla kertaa). Joskus aina näkee siinä paperissa niitä karvoja. Eli hyviä vinkkejä tarvitsisin minäkin.
- Half-breed
Kun ottaa maalia pensseliin, niin älkää ottako enemmän kuin puoleen väliin maalia ja älkää ottako myöskään paljoa maalia kerralla. Jos sitä maalia pääsee sinne karvojen tyveen asti, niin se heikentää sitä liimausta ja liiallinen maali myös haittaa karvoja. Sitten kun pesette sen, niin älkää käyttäkö kylmää vettä, se jotenkin huonontaa kokemukseni perusteella karvoja ja peskää se varovasti, eikä hankaen. Kuivatkaa pensseli myös hellästi ja muistakaa kostuttaa sitä sen verta, että kärki pysyy hyvänä.
Näin olen itse tehnyt ja hyvin on pensselit kestäneet. Siis silloin, kun olen itsekin näitä sääntöjä noudattanut.
Näin olen itse tehnyt ja hyvin on pensselit kestäneet. Siis silloin, kun olen itsekin näitä sääntöjä noudattanut.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
@Peukaloinen : Ei ihme jos pensseli hajoaa tuollaisen käsittelyn jälkeen. Kevyt huljutus vesiastiassa ja kevyt sipaisu paperiin riittää.
Alun perinkin sitä maalia otetaan pensseliin vain ihan vähäsen. Half-Breedin neuvo maalin määrästä kannattaa painaa mieleen.
Maalaussession lopuksi pyöräytän pensselin vesikupissa, nuolaisen teräväksi ja pistän pensselin kuppiin, harjakset ylöspäin. Näin GW:n pensselit pysyvät terävinä vuoden-pari, jonka jälkeen niistä tulee hyviä drybrush-pensseleitä.
Käytän vielä muutamaa pensseliä eri väreihin. Yhdellä maalaan tummia sävyjä ja toisella vaaleita. Näin sitä pensseliä ei tarvitse pestä niin tuhannen tarkkaan, jos vaihdat vaikka mustasta valkoiseen.
Alun perinkin sitä maalia otetaan pensseliin vain ihan vähäsen. Half-Breedin neuvo maalin määrästä kannattaa painaa mieleen.
Maalaussession lopuksi pyöräytän pensselin vesikupissa, nuolaisen teräväksi ja pistän pensselin kuppiin, harjakset ylöspäin. Näin GW:n pensselit pysyvät terävinä vuoden-pari, jonka jälkeen niistä tulee hyviä drybrush-pensseleitä.
Käytän vielä muutamaa pensseliä eri väreihin. Yhdellä maalaan tummia sävyjä ja toisella vaaleita. Näin sitä pensseliä ei tarvitse pestä niin tuhannen tarkkaan, jos vaihdat vaikka mustasta valkoiseen.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
Jos maalia pääsee tyveen asti, niin pensseli on entinen. Aivan sama merkille silloin. Jokaisen maalarin tämä tulisi tietää. Vain kärkeen maalia. Itsestäänselvyys on tämä.
Luumumehu on soturien juomaa
- Hands_of_blue
Itseasiassa täytyy olla vähän eri mieltä vaikka perjaatteessa oikeassa oletkin. Esimerkiksi Glazeja maalatessa maalia menee kapillaari-ilmiön takia lähes väkisin siveltimen tyven alle ja kyllä hyvä sivellin sen kestää. Pointti on siinä, ettei anna sen maalin kuivua sinne ja viikon tai parin välein tekee siveltimelle syväpuhdistuksen siveltimenpuhdistusaineella. Luonnonkarvaisia siveltimiä täytyy myös ajoittain hoitaa siveltimille tarkoitetulla hoitoaineella tai ihan hiushoitoaineella, jotta vältetään harjasten kuivuminen.Huru-ukko kirjoitti:Jos maalia pääsee tyveen asti, niin pensseli on entinen. Aivan sama merkille silloin. Jokaisen maalarin tämä tulisi tietää. Vain kärkeen maalia. Itsestäänselvyys on tämä.
Ja ketjun aloittajalle tiedoksi, että sivellintä ei koskaan, ikinä, milloinkaan lasketa kärki alaspäin vesiastian pohjalle saati sitten mihinkään muualle. Sivellintä tulisi säilyttää vaakatasossa ja luonnollisesti pitää muovisuojus paikallaan. Itse pidän siveltimet vielä valmistajan toimittamissa suljettavissa muoviputkissa pölyyntymisen estämiseksi. Molempiin päihin olen porannut reiät, jotta ilma pääsee vaihtumaan.
-
peukaloinen
Tarkennan vielä että en ota maalia kuin ihan kärkeen ja kun hankaan sitä vesiastian pohjaa vasten tyvi ei pääse koskemaan siihen.
Sivellintä ei muuten kannata jättää kuivumaan harjakset ylöspäin, vaan mieluiten vaakatasoon. Mikäli jättää kuivumaan harjakset ylöspäin, valuu vesi tyveen ja tästä voi seurata ongelmia. Esim. Mikäli vesi on vähänkin likaista, niin luonnollisestikin se lika ei häivy veden kuivuessa, vaan se lika sitten alkaa kerääntymään tyveen. Säilytys harjakset ylöspäin on ihan ok, mutta kuivumaan en (enää) jättäisi harjakset ylöspäin vaan vaakatasoon.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Itse en jätä siveltimiä vesiastian pohjalle, mutta tunnen muutamia, jotka tekevät näin. Käytän myös siveltimen mukana tullutta muovisuojusta. Kun maalaan, otan siveltimen, nuolaisen sen teräväksi ja otan maalia noin puoleen väliin, vaikka joskus sitä pääseekin tyveen saakka. No, pitää olla tarkkaavaisempi. Kun lopetan sutimisen, heiluttelen sivellintä vesilasissa jonkin aikaa, jonka jälkeen kuivaan sen talouspaperilla. Lopuksi jätän sen juurikin vaakatasoon pöydälle.Hands_of_blue kirjoitti:.. Ja ketjun aloittajalle tiedoksi, että sivellintä ei koskaan, ikinä, milloinkaan lasketa kärki alaspäin vesiastian pohjalle saati sitten mihinkään muualle. Sivellintä tulisi säilyttää vaakatasossa ja luonnollisesti pitää muovisuojus paikallaan..
Kiitos kaikille vastauksista, näillä luulisi siveltimien eliniän pidentyvän jo jonkin verran.
-
peukaloinen
Rankkaa puuhaa tuo siveltimistä huolehtiminen. Onko kenelläkään tietoa joistain GW:n siveltimiä kestävämmistä siveltimistä? Mitä itse käytätte?
Parhaimmat siveltimet ovat Winsor & Newton Series 7 Miniature, joita ei kaiketi Suomesta mistään saa, vaan pitää tilata ulkomailta. Raphaelin 8404 sarja on myös erinomainen, ja näitä, kuten myös 8400 sarjaa (hyvä sekin), saa Helsingistä Temperasta. Hintaa tosin onkin sitten luokkaa 10e/sivellin, eli siveltimistä kannattaa pitää huolta. Eivät nuo mitään ihmesiveltimiä ole, jotka kestävät rankaisua määrättömästi, mutta oikein hoidettuina kestävät piiiiitkän ajan ja ovat suorituskyvyltään loistavia. Nuo nyt ovat tosin sitten varsin pitkälti siveltimien eliittiä. Huokeampaa, mutta silti hyvää hinta/laatu suhdetta, tarjoanevat EM4 siveltimet.Peukaloinen kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa joistain GW:n siveltimiä kestävämmistä siveltimistä? Mitä itse käytätte?
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
- Hands_of_blue
Huomautetaan vielä, että valinta Series 7 miniaturen ja tavallisen Series 7 välillä on pitkälti mielipidekysymys, eli molemmat ovat hyviä. Miniaturessa on lyhyemmät harjakset, mikä takaa paremman kontrollin, mutta tavallisen pidemmät harjakset tuovat ulottuvuutta vaikeisiin paikkoihin ja pitävät enemmän maalia sisällään. Eli kova kombo voisi olla Miniatureja yksityiskohtiin ja freehandeihin ja tavallisia blendaukseen. Pohjamaalaukseen käyvät sitten vähän halvemmatkin siveltimet.Matti kirjoitti:Parhaimmat siveltimet ovat Winsor & Newton Series 7 Miniature, joita ei kaiketi Suomesta mistään saa, vaan pitää tilata ulkomailta.Peukaloinen kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa joistain GW:n siveltimiä kestävämmistä siveltimistä? Mitä itse käytätte?
Itse tilasin noita Series 7 Miniatureja Englannista juuri ennen joulua ja hintaa tuli postikuluineen vähän vajaa kympin kipale.
Oma siveltimenkäyttöetikettini (sanahirviö :o):
1. Otan pensselin ja maalit pöydälle.
2. Irroitan pensselin muovisuojuksen ja ravistelen maalit.
3. Huljuutan sutia vasiastiassa, jossa on haaleaa vettä.
4. Taittelen talouspaperin siveltimen päälle, puristan paperia kevyesti peukalolla ja etusormella ja vedän sutia, niin ettei siitä ainakaan lähde karvoja.
4½. Sivelen siveltimen pään teräväksi sormilla.
5. Otan maalia hieman alle siveltimen puoltaväliä ja maalaan figua.
6. Kun olen käyttänyt maalia tarpeeksi kauan, (3-5 min.) huljuutan pensseliä taas vedessä ja töpöttelen astian reunaa vasten niin, että maalia irtoaa veteen.
7. Lähden edelleen kohdasta 4, jollen ole saanut figua valmiiksi.
Näin itse toimin. Kun hahmo (tai mikälie) on valmis kuivaan pensselin, asetan muovisuojuksen takaisin ja laitan pensselin vaakatasoon sinne, mistä sen otinkin.
1. Otan pensselin ja maalit pöydälle.
2. Irroitan pensselin muovisuojuksen ja ravistelen maalit.
3. Huljuutan sutia vasiastiassa, jossa on haaleaa vettä.
4. Taittelen talouspaperin siveltimen päälle, puristan paperia kevyesti peukalolla ja etusormella ja vedän sutia, niin ettei siitä ainakaan lähde karvoja.
4½. Sivelen siveltimen pään teräväksi sormilla.
5. Otan maalia hieman alle siveltimen puoltaväliä ja maalaan figua.
6. Kun olen käyttänyt maalia tarpeeksi kauan, (3-5 min.) huljuutan pensseliä taas vedessä ja töpöttelen astian reunaa vasten niin, että maalia irtoaa veteen.
7. Lähden edelleen kohdasta 4, jollen ole saanut figua valmiiksi.
Näin itse toimin. Kun hahmo (tai mikälie) on valmis kuivaan pensselin, asetan muovisuojuksen takaisin ja laitan pensselin vaakatasoon sinne, mistä sen otinkin.
Jos on päätä myöten kusessa, kannattaa pitää suu kiinni
Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa
Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa
Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa
Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa