Liekehtivät Ruusutarhat - Estalia 2529 - Rekrytointi

Joensuun peliporukka

Valvoja: Peliporukkavalvojat

Rune
Peliporukkavalvoja

Re: Liekehtivät Ruusutarhat - Estalia 2529

Viesti Kirjoittaja Rune »

Slugger kirjoitti:Meikäläinen kannattaa nollakullasta aloitusta. Siinä on sitä kunnon fiilistä kun joka armeija aloittaa persaukisena jostain rupukylästä. Sitä paitsi, tyhjästä aloittamalla voi selkeästi seurata joukkojensa kasvua mega-armeijaksi.

Toiseksi, pienestä aloittaminen helpottaa kampanjan järjestäjää, kun aikaseen huomatut virheet säännöissä saadaan paikattua ennen suurimman katastrofin tapahtumista. Jos kampanja isketään heti täysillä käyntiin saattaa käydä sääntöreikien kanssa huomattavasti pahemmin.
I feel this, hyviä pointteja. Reikiähän tuosta varmaan löytyy kovasti, niin kovin kovasti, että sitä joutuu varmaankin paikkailemaan pitkin kampanjaa, ja olenkin siihen sekä henkisesti että fyysisesti varautunut. Sääntöjen pelkistetty ulkokuorikin on osa tätä mestarillista suunnitelmaa, uskokaa pois.

Mut mud, hyvä että sain henkistä tukea tähän. Joku aloituspotti tietty voisi tasapainottaa tilannetta, kun tällä hetkellä mitä kattelin niin eri lähtöpaikoista aloittavilla armeijoilla saattaa olla yllättävänkin suuret tuloerot kahden ensimmäisen viikon aikana. Tosin, viikko kampanjan alusta voidaan päästä rähisemäänkin jo kunnolla, että hit it bitch. :) Puhutaan kuitenkin kaksinkertaisesta palkasta neljän palkkapäivän sisällä. Kohteiden maantieteelliset sijainnit ja välimatkat muihin pelaajiin tottakai vaihtelevat myös, ja muutakin pientä tasapainottavaa tekijää keksinee nopeasti, mutta ihan näin vain ajatuksena. Kaksi banneria ja pääkaupunki nollilla kuulostaa kuitenkin minusta ihan menettelevältä.

Mielipiteitä bannerien hintapolitiikasta otetaan vastaan. Minusta tuo voinee toimia.

Pelaajien ensimmäiset komennot ovat varmaan bannerien nimeäminen sitten kun rähinä lähtee rullaamaan, ja tehtävät aloitellaan varmaan perinteisillä ja ääriyksinkertaisilla tulin-näin-valtasin kylän systeemeillä että itsekin pääsen aloittamaan helpolla. Sitten pistetään pyörremyrskyjä pyörimään. Tuossa voi olla vähän totuttelua itse kullakin, ja kannattaa todella varautua siihen, että kaikki ei tule menemään ihan niinkuin suunniteltua, mutta sitä kivempaa sanon minä. Rikkonaisia sääntöjä todella voidaan korjata helposti ja uusia lisätä tarpeen mukaan.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

http://www.vesto.net/~guzlob/siege.pdf

Tuossapa linkki Joonaksen ja Dolmotin kirjoittamaan siege-ratkaisuun. Nopealla vilkaisulla näytti ihan jees tekstiltä, mutta lueskelkaa itse ja sanokaa, kelpuutatteko.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
Hing

Viesti Kirjoittaja Hing »

Kyllä nuo ainnakin minulle kelpaa. Aika monimutkaselta vaikutti, mutta kyllä säännöt suurimmilta osin jäi muistiin... Toisaalta linnakkeen puolustus voitaisiin hoitaa normaalilla pich battlella, jossa puolustaja saisi laittaa pari höskää ja/tai obstacleja muun maaston lisäksi omalle puolelleen. Tietysti onhan se tunnelmallisempi tollanen "oikea" siege, mutta yksinkertaisempi olis toi pich battle. Mut mulle siis käy kumpi vaan. :)
Awake O Dead, for there can be no rest for ye beneath the earth. - Spell of d00m

Empire jokes? Engineer with a halberd... Riding a robohorse... - Johan Willhelm, warhammerlord_soth
Rune
Peliporukkavalvoja

Eivät nuo nyt ihan turhilta nuokaan säännöt vaikuttaneet, pitää se myöntää... Ongelmaksi muodostuu tottakai sitten se, että jokainen pelaaja ei välttämättä tällaista peliä tahdo pelata. Mielenkiintoinen se idea on, ei siinä mitään, mutta tiedä sitten jääkö vain mielenkiintoiseksi.

Yksi idea olisi se, että jos molemmille pelaajille käy, niin pääkaupunkipuolustuksissa voidaan siege sääntöjä käyttää. Linnake pitäisi joka tapauksessa fantsulasta löytyä, että ei tuon pelaaminen mahdotonta olisi. Peruskaupunkeja voitaneen puolustaa vain kivin ja kepein ja pensasaidoin, sanon minä. Silloin kun jotain noin kummallista käytetään, sama pitää harvana herkkuna; ainakaan toivottavasti pääkaupunkeja ei hirveästi piiritetä, tai ainakin jos piiritetään niin kaverit tulevat auttamaan aika äkäisesti valloittajan peräpuolesta.

Joo siis minun puolesta käy, isommissa linnaketaisteluissa, jos miullekin käy. Parempi sopia tarkemmin taistelukohtaisesti pelaaijen kanssa silloin. Kampanjan aloitukseen nähden sieget eivät välttämättä ole aivan vielä ajankohtaisia. :)

Nyt Slugger, Gil, Hing, Viiksivallu ja Lori teh Esku ovat ilmaisseet viimeaikaista kiinostusta (lue: viimeiset neljä päivää taaksepäin). Seba, oletkos saamassa vielä lisää ihmisiä paikalle? Jos nämä viisi pitävät paikkansa, niin yksi mahtuu vielä nätisti mukaan.
#Ostium

Tas

Viesti Kirjoittaja Tas »

Minäkin olisin kiinnostunut tulemaan, mahtuuhan vielä?
Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Kyllä se Tinokin oli tulossa, kun vielä pari päivää sitten kysyin. Sitä saa vaan aina vähän tökkiä, että se jaksaa muistuttaa ihmisiä täälläkin olemassaolostaan ;).
silvanor

Viesti Kirjoittaja silvanor »

Juu sori nukkumiseni. Joo kuten jo aikaisemmin ilmoitin mielenkiinnostani tähän , niin toistamiseen olen nyt tähän tulossa. Eli mukana ollaan! Ainiin, tosin armeija muuttuu :p Eli mie oon tulossa Korpinkodollani = wellfit.
Rune
Peliporukkavalvoja

Hitto, nyt pitää ihan laskea...

Hing
Tas
Silvanor
Slugger
Viiksivallu
Glaelin
Lorindel

Minä lasken seitsemän. Lés problemos... Kuis tehdään, itse olin laskenut kuudelle pelaajalle. Tietty, jos esku on tulossa petomiehillä ja tuon aika on kovin vähäistä mahdollisesti muutenkin, niin voisin ihan yhtä hyvin antaa tuolle erikoispestin ja nakittaa sen sotkemaan muiden peliä itseni sijasta, pedoilla kun oli tarkoitus muutenkin tulla. Muut ovat siis ehdottoman kiinostuneita? Ei siis siinä, ketään ei ruveta pois potkimaan, kivan pitämisestä kun on kysymys, ja voihan nämä asiat aina järjestää parhain puolin. Pitää vaan kysellä kellä on kiinostusta vähän vähempi intensiiviseen pelaamiseen ja häröpallona kartalla poukkoiluun. Semmoinenkin on aina hyvä olla, joka käy randomisti potkimassa muita päähän, ja varsinkin sitä jolla näyttää menevän liian hyvin. ;)

Eiköhän me jotain keksitä, mutta jos jollakulla on ideoita niin antaa sataa. Ehkä te aktiivisimmin netissä käyvät saatte nuo viralliset aloituspaikat itselleen, ehkä näin alustavasti.

Pitäis saada Esku seuraamaan näitä sivuja edes sen kerran päivässä. Auttais.

Joo ja siitä, että tällä hetkellä meille on kai tulossa kaksi Empireä, Kolmet welffit ja yhdet kääpiöt, ja jos Esku niin yhdet petomiehet. Ei hyvä, minusta. Empirearmeijoita ei ole koskaan liikaa, ei siinä mitään, mutta kolmet salohaltiat saavat ainakin minun pääni särkemään. :) Topin tajuan kun tällä ei muuta oikein ole, mutta Seballa ja Tinolla on varmasti muutakin haltiaa kaapissa kuin puskahirviöitä. Minne Tinon pimiöpässit ja Seban... mikä tahansa ovat kadonneet? Ihan vain ehdotus, mutta mitä useampi eri rotua edustava armeija niin sen parempi. Welffi - welffi taistelut ovat muutenkin ihan eri luokkaa kuin muut sama armeija - sama armeija taistelut.
#Ostium

Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Joo, kyllä minä Tor Álfheimria tänne tuon, jotta eivät ihmisten tajunnat räjähtele =).

Kaksi asiaa aiheuttaa nimittäin minulle krapulan alkoholin lisäksi ja toinen niistä on welffi vs. welffi-pelit, joissa molemmilla puolilla on entti.

En minä tähän kyllä maalattua armeijaa saa, mutta koittakaa kestää. Tavoitteena on saada kevään ostiumiin kokonaan maalattu ja metallinen ja vähän paremmin beissattu Mäntymantu.

Kuolleet olisivat olleet toinen varteenotettava vaihtoehto, mutta armeijakirjan muuttuminen kesken kampanjan olisi saattanut aiheuttaa ikäviä tilanteita, jotta kyllä minä kuitenkin varmaan Estaliaan suippokorvilla tulen - vaikka sitten niillä jaloilla.

Tai siis meinaan vaan, minä olen minä, joten mitä muuta rotua nyt olisi voinut odottaa ;).
Teonanacatl

Viesti Kirjoittaja Teonanacatl »

Mutta, mutta pohdiskelin tuota siegeä jo tuossa aamulla, mutten silloin kerinnyt kirjoittamaan. Mitä nyt nopeasti selailin noita Guzlobin & Co. siegesääntöjä, niin paljon näyttäisi tavaraa olevan. En sitten tiedä onko porukalla mielenkiintoa ryhtyä niitä opettelemaan, kun itse kampanjan säännötkin pitäisi noin pääpiirteittään hahmottaa.

Mutta, ihan ensimmäisenä kannattaisin maaston asettelun standardoimista kaikille samaksi. Nykyiselläänhän on käytössä porukoilla kaikenlaisia, kuten 6 maastonpalaa, D3+3, tai 12" säteellä keskustasta, tai scatterilla, et cetera, et cetera. Tämä kun saattaa aiheuttaa välillä konfliktia kun pelaajat ovat tottuneet eri metodeihin. Meikäläinen on eniten tuon D3+3 kannalla, se sääntökirjan ohje on aika hirveä.

Kun tätä mietiskelin kehittelin erilaisia vaihtoehtoja puolustustaisteluihin:

1. Hingin ehdotus, eli puolustava pelaaja saa D3+3 maastonpalojen lisäksi asetella kentälle x määrän obstacleja/taloja.
2. Puolustava pelaaja saa asetella enemmistön maastonkappaleista. Eli kun normaalisti maaston asettelu on puolet toiselle ja puolet toiselle, niin nyt toinen saisi asetella kaikki omansa + yhden ylimääräisen ja vastustaja loput.
Esim: D3+3:sta tulee 4. Puolustaja asettaa 2+1 maastonpalaa ja vastustaja loput, eli yhden.
3. Puolustava pelaaja saa automaattisesti valita ensimmäisenä puolen ja saa päättää kumpi aloittaa deploymentin/pelin.

Tälläisiä variaatioita siis pohdiskelin, niitä saa soveltaa ja yhdistellä miten parhaaksi näkee.
"Kuunnelkaa lapset Teonanacatlia, joka tietää asiasta
hieman kauemmin pelanneena..."
- Illumina
"Teonanacatl ounaa."
- Usermaatra
"Något sagt i latin låter djupt."
-Trad.
Rune
Peliporukkavalvoja

1. Hingin ehdotus, eli puolustava pelaaja saa D3+3 maastonpalojen lisäksi asetella kentälle x määrän obstacleja/taloja.
2. Puolustava pelaaja saa asetella enemmistön maastonkappaleista. Eli kun normaalisti maaston asettelu on puolet toiselle ja puolet toiselle, niin nyt toinen saisi asetella kaikki omansa + yhden ylimääräisen ja vastustaja loput.
Esim: D3+3:sta tulee 4. Puolustaja asettaa 2+1 maastonpalaa ja vastustaja loput, eli yhden.
3. Puolustava pelaaja saa automaattisesti valita ensimmäisenä puolen ja saa päättää kumpi aloittaa deploymentin/pelin.
Ei paha. Ainakin tuota maastonasettelua voi ihan yhtä hyvin hyödyntää, kuulostaa ihan kivalta, jokseikaan millään lailla maailmoja mullistavalta. Puolen automaattinen valinta ja deploymentin aloittaminen taas vääntävät vaakakuppia enemmänkin puolustajan suuntaan, which I like. Tähän voisi lisätä todella sen, että sen +1 ansaitun maastonpalasen tulisi olla nimeomaan talo tai kolme palasta esteitä.

Maaston asettelun standardointia yritinkin vääntää tuossa sääntöpaketissa, mutta unohdin nuo keskuksen avoimuudet ja muut siitä. En tajunnut ajatella niin pitkälle. Itse olen todellakin lämmennyt tuolle d3+3 palaselle, ja ei muillakaan ole vielä ollut mitään valittamista siitä. Kuudella palasella 24" täysin maastovapaa keskusta ei kuitenkaan ole ollut ihan sitä mitä olen hakenut, ainakaan näin per person. Tyhjiö on liian suuri, ainakin meidän maastoillemme, ja antaa valtavan edun ampuville armeijoille. Tyjiö on kuitenkin ideana hyvä, alaltaan vain liian suuri. Riittäisikö 20" pallukka keskelle, vai 18", vai mitä? Ehkä se 20... Muuten maastoa sääntöpaketin mukaan, eiks yeh? Tietty pelaajien mieltymyksen mukaan kartan länsirannikolla näkyvät ylänköalueet voisi pelata d3+2 palasella.

Alustavasti ehdotan ohjenuoriksi yksinkertaisimmillaan:
-D3+3 maastonpalasta, joista kumpainenkin pelaaja (moninpeleistä ehkä erikseen, niitäkin kun saattaa tulla tarkemmin ajatellen) asettaa puolet. Päättäkkää nopalla kumpi pistää ekan.
-Kentän keskipisteestä 10" säteelle ei saa tulla maastonpalasia.
-Maastonpalasia tulee laittaa jokaiselle kentän neljännykselle ensin yksi, ja ylimääräiset pelaajien haluamille paikoille.
-Metsät ja vuoristot sääntöpaketin mukaan. (tästä voi tapella jos tahtoo)
-Puolustustaistelussa puolustaja saa asettaa poikkeuksetta viimeisen maastonpalan, ja minne tahansa kentälle (poislukien tyhjöön), sekä saa valita puolensa ja kumpi aloittaa deploymentin (tämä korvaa sääntöpaketin säännön) (lisäksi yhdet ylimääräiset defended obstaclet, jos puolustaja tahtoo?).

Vielä jotain?
#Ostium

Tas

Viesti Kirjoittaja Tas »

Aika hyviltä vaikuttavat. En nyt keksi oikeastaan mitään parannettavaakaan, kyllä nuo ainakin minulle kelpaisivat. Siegesääntöihin en ole tarkemmin tutustunut, mutta kuten sivun alkupäässä joku mainitsi, niin olisi hyvä jos vain pääkaupunkia puolustaessa saisi jonkunlaiset siegesäännöt käyttöön peliin. Se tuskin olisi mitenkään epätasapainoinen, varsinkaan kun kyseessä on vastustajan pääkaupunki.

Itse kampanjasäännöt olivat kanssa kohtalaisen toimivat. Palkkalaskennan saa joku selvittää ainakin minulle, kaava oli sellainen että ei aukea peruskoululaisen matematiikkaosaamisella. :)
Rune
Peliporukkavalvoja

Tas kirjoitti:Aika hyviltä vaikuttavat. En nyt keksi oikeastaan mitään parannettavaakaan, kyllä nuo ainakin minulle kelpaisivat. Siegesääntöihin en ole tarkemmin tutustunut, mutta kuten sivun alkupäässä joku mainitsi, niin olisi hyvä jos vain pääkaupunkia puolustaessa saisi jonkunlaiset siegesäännöt käyttöön peliin. Se tuskin olisi mitenkään epätasapainoinen, varsinkaan kun kyseessä on vastustajan pääkaupunki.

Itse kampanjasäännöt olivat kanssa kohtalaisen toimivat. Palkkalaskennan saa joku selvittää ainakin minulle, kaava oli sellainen että ei aukea peruskoululaisen matematiikkaosaamisella. :)
Eipä sitä teidän hirveästi tarvitse miettiä ja laskeakaan ellette tahdo, minä hoidan sen kyllä automaationa. :) Lisäksi kaikkien pelaajien tilit ja sen kertaiset kokonaistulot oli tarkoitus laittaa näkyville, joten omia tienestejään voi seurata helposti sitäkin kautta. Rahaa nyt kuitenkin pähkinänkuoressa saa pääasiassa kaupungeista, ja tehtävistä ja tappelemisesta bonuksia. Mitä enemmän kaupunkia ja tietä, sen parempi, ja mitä enemmän ja mitä isompia armeijoita, sitä pahempi rahan suhteen. Toivottavasti kuitenkin se, mihin rahan saa palamaan, on suht selkeä?
#Ostium

Rune
Peliporukkavalvoja

Selvä pyy, veikkaisin että Esku tyytyy häröpallon rooliin ja annetaan nuorelle väelle karttakampanjoinnin strateginen osuus näppeihinsä, miehestä kun ei ole kehotuksista huolimatta kuultu netissä miesmuistiin. Selvän siis teki. Kuusi kampanjoijaa ja suurta kenraalia, kuusi suurta tarinaa, ja läjäpäin raihnaisia ja surkeita rosvojoukkoja, joita joku kehtaa vielä kutsua armeijantapaisiksi, ryöstelemässä Estaliaa pitkin ja poikin mannerta. Sitten kun lisätään vielä soppaan kullan kimallus silmäkulmaan, mitä erimuotoisimmat tehtävät joita pelaajien pitäisi suorittaa ja kaukaisessa horistontissa siintävä ihmeellisten tapahtumien myrskypilvistö, on soppa valmis.

Eli siis, viikon päästä maanantaina pistetään ruljanssi käyntiin, ja ensiviikolla saan kaiken tarvittavan kampanjan ylläpitämiseksi valmiiksi ja nettiin, että pääsette suunnitelemaan ja tsillailemaan. Maanantaina siis alan ottamaan vastaan komentoja, laskemaan kultaa ja niin edespäin, ja puolentoista viikon päästä ensimmäiset bannerit alkavat rullaamaan pitkin ja poikin Estaliaa. Eli seuratkaa ensiviikon aikana foorumeita, tietoa ja infoa pitäisi alkaa sataa milloin hyvänsä.

Kunhan kumoan pari lasillista alkoholia ja saan itseni tekemään vielä vähän lisää, sen verta lähellä kun ollaan jo aloittamista.
#Ostium

Hing

Viesti Kirjoittaja Hing »

Rune kirjoitti:Selvä pyy, veikkaisin että Esku tyytyy häröpallon rooliin ja annetaan nuorelle väelle karttakampanjoinnin strateginen osuus näppeihinsä, miehestä kun ei ole kehotuksista huolimatta kuultu netissä miesmuistiin. Selvän siis teki. Kuusi kampanjoijaa ja suurta kenraalia, kuusi suurta tarinaa, ja läjäpäin raihnaisia ja surkeita rosvojoukkoja, joita joku kehtaa vielä kutsua armeijantapaisiksi, ryöstelemässä Estaliaa pitkin ja poikin mannerta. Sitten kun lisätään vielä soppaan kullan kimallus silmäkulmaan, mitä erimuotoisimmat tehtävät joita pelaajien pitäisi suorittaa ja kaukaisessa horistontissa siintävä ihmeellisten tapahtumien myrskypilvistö, on soppa valmis.

Eli siis, viikon päästä maanantaina pistetään ruljanssi käyntiin, ja ensiviikolla saan kaiken tarvittavan kampanjan ylläpitämiseksi valmiiksi ja nettiin, että pääsette suunnitelemaan ja tsillailemaan. Maanantaina siis alan ottamaan vastaan komentoja, laskemaan kultaa ja niin edespäin, ja puolentoista viikon päästä ensimmäiset bannerit alkavat rullaamaan pitkin ja poikin Estaliaa. Eli seuratkaa ensiviikon aikana foorumeita, tietoa ja infoa pitäisi alkaa sataa milloin hyvänsä.

Kunhan kumoan pari lasillista alkoholia ja saan itseni tekemään vielä vähän lisää, sen verta lähellä kun ollaan jo aloittamista.
Loistavaa, loistavaa! Täällä ollaan odoteltu kampanjaa innolla, ja toivottavasti päästään pian rähisemään! Keep up good work! ;)
Awake O Dead, for there can be no rest for ye beneath the earth. - Spell of d00m

Empire jokes? Engineer with a halberd... Riding a robohorse... - Johan Willhelm, warhammerlord_soth
Tas

Viesti Kirjoittaja Tas »

Metsähaltiat eivät saa käyttää ylimääräistä metsäänsä
vuoristossa. Metsähaltiat saavat käyttää omaa ylimääräistä
metsäänsä jokaisessa skenaariossa, joka käydään metsäruudulla.
Lueskelin tätä sääntöpdffää vielä uudestaan, ja löysin tälläisen kohdan. Itse säännössähän ei ole mitään vikaa, mutta miten on tavallisissa ruuduissa? Eli saavatko metsähaltiat tavallisissa ruuduissa ekstrametsänsä? Minusta ainakin ekstrametsä pois tavallisissa ruuduissa kuulostaisi ihan järkevältä, mutta mikä on pelinjohdon kanta?
Rune
Peliporukkavalvoja

Tas kirjoitti:
Metsähaltiat eivät saa käyttää ylimääräistä metsäänsä
vuoristossa. Metsähaltiat saavat käyttää omaa ylimääräistä
metsäänsä jokaisessa skenaariossa, joka käydään metsäruudulla.
Lueskelin tätä sääntöpdffää vielä uudestaan, ja löysin tälläisen kohdan. Itse säännössähän ei ole mitään vikaa, mutta miten on tavallisissa ruuduissa? Eli saavatko metsähaltiat tavallisissa ruuduissa ekstrametsänsä? Minusta ainakin ekstrametsä pois tavallisissa ruuduissa kuulostaisi ihan järkevältä, mutta mikä on pelinjohdon kanta?
Perusbitcheissä ajattelin lisämetsää mahdolliseksi ihan jo peruslaatoilla, mutta jos jopa puskahaltiain kanta on tämä, se käy kanssa. Näiden häröttimien lisämetsät ovat olleet minusta jo valmiiksi vähän kummallinen lisä ennestäänkin kovin metsäisiin Fantsulan pöytiin. Eikös sääntöä käytetty alunperinkin sen varalta, että kentällä ei joissain tilanteissa yhtään muuta metsää näkyisi, ja että haltiat voisivat erikoissääntöjään käyttää pelissä kuin pelissä maastosta riippumatta? Tarkoitus oli, että jos pelataan jotain muuta skenaariota peruslaatalla, kuin bitchiä, metsä voisi jäädä kotiin, mutta aivan kuten metsähaltiat tahtovat. Itse tykkään kyllä lisämetsättömästä politiikasta. Paras on tietysti kysyä vastapelaajalta pelin alussa, että suostuuko hän ylimääräiseen metsään - jos joo, niin joo, mut jos sillä kertaa on vähän sellainen olo että sopii pelata avoimemmallakin, niin puskahaltia siihen tyytyköön ja taisteltkoot ensikerralla valitsemallaan maalla.
#Ostium

Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Kyllä se lisämetsä minusta sinne pitää saad... eikun hetkinen. Minähän pelaankin niillä toisilla haltioilla ;).

Joo, mutta minusta tuo ylimääräinen metsä saa olla siellä ihan hyvin, ei se koskaan ole metsähaltioilleni voittoa tuonut, tai niitä vastaan pelatessani häviötä aiheuttanut. Kolme, tai kaksi metsää, joita itse kentällä käytän, saa peliin kyllä ihan ilman lisämetsääkin, joten lähinnä se ylimääräinen puu antaa mahdollisuuden lisäkukkulalle, talolle, tai muulle vastaavalle. Jos kentällä sitä vastoin on tuon lisämetsän kanssa neljä metsää haltiapelaajan toimesta, on syytä epäillä veropetosta.

Mutta ihan kuten salohaltiat itse tahtovat. Tai siis, Tino ei lue foorumia niin usein, mutta uskallan arvata jo hänen kantansa asiaan. Olen minä metsähaltioillani pelannut kokonaan metsättömälläkin pöydällä khorneloharipyöritystä vastaan ja voittanut, mutta jos pöydällä on yksi metsä, on se pitkälti sama, kuin ei olisi ollenkaan.

Ei se pelin kulku lopulta ole kiinni siitä, onko kentällä kaksi vai kolme metsää, vai viisi vai kuusi maaston palaa, vaan siitä, miten ahdistavasti ne on pöydälle heitetty. Tuo 18" keskustasta maasottomana on tullut testattua parissa pelissä ja hienosti on toiminut. Ei synny enää ikäviä pullonkauloja puolelle, tai toiselle.
Rune
Peliporukkavalvoja

.

Estalia – Tammikuu 2529 kirjoitti:
Estalian uutiskuriirien erikoispainos! Lue viime viikkoa järkyttäneistä tapahtumista alkaen sivulta kaksi. Muita uutisia:
-Petomiesten määrä pohjoisessa ja Irranan vuoristossa lisääntynyt metsämiesten mukaan huomattavasti, sivulla 5.
-Lady Melisande Villonin haastattelu sivulla 6.
-Elintarvikkeiden hinnat kautta Estalian jälleen kerran nousussa talvivarastojen ehtyessä, sivulla 7.
-Aarnikotkan poikanen lemmikkinä? Lisää sivulla 8.
-
Muutama kuukausi sitten Irranan vuoristoryhmän kupeessa sijaitsevasta Montenasin kaupungista alkanut selkkaus jäi muiden huolten alle pitkäksi aikaa, kun yllättävän leudosta talvesta saatiin tarpeeksi puheenaihetta joulu- ja tammikuun aikana. Sahagún kaupungin ja sen lähialueiden tapahtumat palauttavat kuitenkin mieliimme Van der Rosenin aatelissuvun kokemat vastoinkäymiset.

Maanpakoon pohjoiseen Montenasista kadonnut Venere Van der Rosen, jolle hänen edesmennyt isänsä Siegfried antoi lisänimen Onnekas, näyttää välttyneen lisänimensä suomista etuuksista. Ilmeisesti hänen osansa ei välttämättä olekaan niin onnekas, kun hänen läsnäolonsa serkkujensa Melisande ja Annabelle Villonin luona sai aikaan sellaisen hullunmyllyn.

Venere itse kertoo hakeneensa apua tilanteeseensa ja ehkä taloudellista tukea serkuiltaan, jotka ovat pitäneet huolta kahdestaan alueesta isänsä menehdyttyä (tiettävästi heidän äidistään ei ole tietoa). Hänen saapumisellaan oli kuitenkin yllättävä vaikutus, jota harva oli osannut arvata. Sahagún kunta ei ole koskaan ollut liikaa esillä politiikassa, ja varmasti monen järkytys oli suuri sisällissodan revetessä täyteen voimaansa alueella. Villonin siskoille kuuliaat ovat ottaneet yhteen, kun hallitusti salassa pidetyt ja peitellyt ristiriitaisuudet Sahagún hallinnassa ja aluejaossa riistäytyivät käsistä. Temperamenttisina, ja varakkaina, tunnetut siskokset ovat käyneet valtataisteluun, ja Melisande on myöntänyt avoimesti yrittävänsä saada haltuunsa Montenasin kaivoksia ja aluetta.

Venere kertoo olevansa häkeltynyt tapahtumien suunnasta, ja vaikka onnistuikin saamaan Sahagún väestöstä pienen joukon kannattajikseen, joutuu pakenemaan jälleen Bilbalin suuntaan. Tämä Van der Rosenin poikaa kannattava joukko ei tahdo kuulemma ottaa osaa maassaan vallitsevaan epäjärjestykseen. Yhdessä Bilbalin kauppiaskiltojen ja pankin jos toisenkin kanssa Venerellä tiedetään olevan varsin tukeva kannattajakunta, mutta hän ei ole ilmoittanut minkäänlaista tahtoa aloittaa hyökkääviä toimenpiteitä mihinkään suuntaan.

Bilbalin kaupunki, San Luis ja Diamanterra ovat häkeltyneet Sahagúnin tilanteesta ja pyrkivät omilta tahoiltaan saamaan järjestyksen palautettua maakuntaan. Sen entiset johtajat ovat kuitenkin mitä varmimmin poistuneet isänsä vanhoilta tiloilta ja antavat sen kenen tahansa johtoon, joka alueen itselleen tahtoisi lunastaa. Maakunta on kuitenkin kovin huonossa ja epäjärjestäytyneessä tilassa, ja nämä kolme edellä mainittua kaupunkia käyvät neuvotteluja siitä, kuka ottaa hoitaakseen lisäalueen järjestyksen palauttamisen. Sahagúniin jäänyt väestö ottaa mielellään vastaan kaiken avun, joka voidaan tarjota, mutta ei ole valmis antamaan maakunnan päätösvaltaa eteenpäin.

Herttua Francois van der Rosen Ovela ei vaikuta ainoana van der Rosenin sisaruksista noteeraavan tapahtumia pohjoisessa. Hän on asettunut mukavasti Magrittan johtavien aatelisukujen joukkoon uutena, nousevana tulokkaana, joka on noussut merenkävijöiden ja tutkimusmatkailijoiden kiltojen auktoriteettien suosioon. Hän on ollut visioimassa lukuisia tehokkaita uudistuksia merenkävijöiden killan toiminnan parantamiseksi, ja sivuuttaa tavallisesti hymyillen uteliaiden kysymykset aiemmista tapahtumista hänen kotimaassaan.

Lady Lucinde, edesmenneen Siegfriedin ainut tytär, on majoittunut Gualcazarin kaupunkiin. Hänet seurueineen on otettu vastaan ristiriitaisin tuntein, mutta sopeutuvainen, neuvokas ja luontaisen selviytymisen taidon perinyt lady van der Rosen löysi pian paikkansa kehittämässä kaupungin ja lähikylien oikeusjärjestelmää, terveydenhuoltoa ja tasapainottamassa vallitsevia luokkaeroja. Lucinde on saanut aikojen myötä tottua vaihteleviin vastaanottoihin, ja vaikka hän onkin saanut alempien luokkien ja suuren yleisön kannatuksen, ja nauttii korkeimman päätösvallan kasvavasta huomiosta Gualcazarin metsämaiden olojen kohentumisen vuoksi, muu ylimystö, varakkaat kauppiaat ja ikivanhat sukulinjat hän on saanut hengittämään niskaansa. Kaikesta huolimatta lady Lucinde on pitänyt veitset poissa niskastaan vakuuttelemalla intressiensä suuntautuvan isänsä menetettyyn maakuntaan, Montenasiin, ja pyrkii pääsevänsä vain jaloilleen kaupungissa. On kuitenkin vain ajan kysymys, milloin Estalian metsäisten kaakkoisosien varakkaat kyllästyvät nuoreen kansankiihottajaan.

Estalian kaakkoisosat, Grausin, Virezayan ja Azuaran kaupungit, sekä Pajenan vuoristolinnakkeen Vuorikaarti ovat saaneet nauttia harvinaisen örkkivapaasta joulusta ja vuoden alusta kiitos lordi Lachlan van der Rosenin ja hänen taidokkaan ja tehokkaan sodankäyntitaitonsa. Mies itse on johtanut monia tehokkaita ja raivokkaita metsästysretkiä Irranan vuoriston vihernahkapopulaation hiljentämiseksi. Tehokkaana, raivokkaana ja älykkäänä sotilaana mainetta niittänyt lordi Lachlan on saanut tiukasta ja lähes häikäilemättömästä luonnostaan huolimatta on auttanut suuresti vuoriston jo valmiiksi tiukkaa talvea. Mies on saanut kuitenkin sotilaspiireissä yllättävän vähän kannatusta, mutta se vähä mistä puhutaan, on irtisanoutunut eri kaupunkien ja voimien palkkalistoilta ja kadonnut muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta jäljettömiin. Onkin puhuttu paljon siitä, onko lordi Lachlan kerännyt niinkin suuria vihamiehiä, että häntä tahdotaan estää rauhan ylläpitoa, vaikkakin joskus jopa arveluttavin tavoin.

Van der Rosenin sisarusten äkillinen nouseminen Estalian eri kauppakiltojen, maakuntien ja päättäjien vaikutuspiirissä onkin herättänyt keskustelua…

Petomiesten yllättävän suuri määrä on nostanut jälleen turvallisuuspoliittisen keskustelun pintaan. Pohjoisessa, Bretonnian ja Estalian rajoilla, lisääntyneet hyökkäykset turvattomia kohteita ja jopa erästä kevyesti miehitettyä linnaketta kohtaan ovat pakottaneet Estalian koilisten aatelisten viestinviejät Bretonnian suuntaan kyselemään jälleen kerran havainnoista ja tilanteesta, ja mitä tärkeintä, mahdollisesta avusta yhteistä vihollista vastaan. Tämä saattaa olla selitys sille, että viimeaikoina on ollut vaikeampaa saada bretonnialaista kauppatavaraa. Suuren kohun onkin aiheuttanut jälleen erään majatalon palo pohjoisessa, jossa tiettävästi on kuollut eräs bretonnialainen sotalordi, vaikkakin maassaan kehnoa mainetta kerännyt.

Havainnot eivät leviä aivan Barbozaan asti, mutta siitä etelään aina Irranan vuorille asti, kuitenkin välttäen suurempia kaupunkikokonaisuuksia. Lordi Lachlan van der Rosen (katso sivut 2-3) on ollut vuoristokylien onneksi aktiivinen ongelmien ratkaisemisessa ja tehostanut monien suurempien vuoristoyhteisöjen puolustusta. Irranan Vuoristokaartilla on ollut kädet täynnä töitä koko alkaneen talven. Pohjoiseen matkustavien kannattaa pitää varansa ja varata muutama kultakruunu suojeluksen palkkaamiseen matkan ajaksi, sekä välttää vaikeakulkuisia metsiä ja vuoristoa. Jos aioit sijoittaa johonkin bretonnialaiseen tuotteeseen, kannattaa seurata tilannetta pohjoisessa myös sen asian tiimoilta; jos uutiset Bretonnian kuningaskunnasta ovat huonoja, saattaa bretonnialaisen kauppatavaran hinta kohota ratkaisevasti jopa kuukausiksi.

Petomiehet tunnetaan yleisesti hurjina…

Madame Melisande Villon kirjoitti:KuvaAnnabelle? Se oikukas narttu vai? Palakoot helvetissä minun puolestani, ja älkää edes kysykö tahdonko tätä painoon. Totta kai tahdon! En jaksanut koskaan ymmärtää, minkä takia isä antoi maat meidän molempien hallittavaksi kuollessaan. Minun täytyisi melkein kiittää sitä onnetonta Venereä siitä, että sain viimein mahdollisuuden päästä eroon siitä lutkasta.

Kyllä, voinen myöntää olevani kiinostunut setäni entisistä maista ja kaivoksista. Sahagûn ei ollut koskaan liian varakasta maata, jos tiedätte mitä tarkoitan, ja olen valmis näkemään hieman vaivaa varallisuuden saavuttamiseksi. Ei tietenkään vain omani, vaan kansani. Kuka tahtoo johtaa nälkiintynyttä ja köyhää joukkiota? Tiedän heidän joko selviytyvän; jos typerä siskoni ei ottanut rahvasta hoiviinsa, joko armas serkkuni Venere sai muutaman sielun pyörimään jaloissaan lisää tai he pitävät huolen Sahagûnista itsekseen. Köyhissä on yleensä sisua, se on pakko myöntää.

Teidän on myöskään turha kysyä siskoni tekemisistä – en tiedä enkä jaksa kiinnostua. Mitä varmimmin hän vastailee arvoituksin ja kierrellen ja salaillen, juonikas narttu kun on, ja suunnittelee seuraavaa taikakapistustaan. Niitä hänellä ainakin riitti, ja osaa voisin kehua varsin voimakkaiksikin. Montenas on kuitenkin kaikesta huolimatta kiinnostukseni kohde, myönnän, ja muistutuksena, vaikka en rikasta kansaa paimentanutkaan, omat rahavarani eivät ole aivan mitättömät.

Muistan hyvin Montenasin maat nuoruudestani, kun kävimme isän kanssa katsomassa setääni ja serkkujani, ja minua surettaa nähdä rehevät ja rikkaat maat ja niiden asuttaman kansan sellaisessa ahdingossa, johon se on itsensä suistanut. Nähtiinhän sitä jo mihin van der Rosenin sisarkatras kykeni. Minä aion hoitaa sen, mihin he neljästään eivät kyenneet. Tottahan se on, kuten ollaan jo heidän ja minun ja sisareni toimista huomattu – vain yksi riittää kirjoittamaan näytelmän, ja yksi visio ohjaa siitä sellaisen kuin siitä on tarkoitettu.

Ajattelin asettua Los Cabosiin hetkeksi, yhteydet täältä maailmaan ovat erinomaiset. En näe syytä lähteä aivan vielä.

Talvi on taas kerran vaikeuttanut kauppayhteyksiä ja…
#Ostium

Rune
Peliporukkavalvoja

Värväys on siis alkanut. Maanantaihin mennessä, eli jo sunnuntai-iltana, pitäisi kaikilla pelaajilla olla rahoittaja reissujaan varten. Tapelkaa ja ehdotelkaa, toivokaa ja kinastelkaa, tarjoutukaa ja tarjotkaa. Eiköhän jokaiselle se mieluinen löydy. :) Aktiivisin saanee ensimmäisen audienssin kaipaamansa työnantajan toimistossa. Jos joku ei tajua välttämättä vilkaista tänne niin potkaiskaa sitä, että saadaan ihmisille tietoa.
  • Kuva”Mitä olen tehnyt… Mitä olen tehnyt… Serkkuni verivihassa toisilleen, isäni maat yhä kaaoksessa, veljeni tahtoo pääni, toinen on unohtanut mailman tai juonii jotain pääni menoksi ja siskoni rypee omissa ongelmissaan.

Tämä on naurettavaa. Olen selvinnyt pahemmistakin tilanteista, ja taas kerran muutun sokeaksi mahdollisuuksille ja maailmalle ympärilläni. Maa on todella kaaoksessa, ja jos joku ei tee mitään kun on mahdollisuus, on turhaa myöskään kuvitella olevansa osa sitä maailmaa jonka menoa seuraa vierestä.

Lachlanille tai Melisandelle en voi antaa isäni maita, ja keskusteluni Bilbalin kauppakiltojen kanssa ovat osoittaneet miten hienoja ja tärkeitä kauppareittejä Montenasin ja rannikon välillä voisi muodostaa. En ole ehkä hyvä suustani, ja onnekas tai ei, olen sentään rehellinen itselleni ja sille, joka suostuu ottamaan työtarjoukseni vastaan Montenasin uudelleenvaltaamisesta. Lisäksi minua ei ole välttämättä kuitenkaan turhaan kehuttu liikevaistostani.”

Rahoittaja: Paroni Venere van der Rosen Onnekas
    Esitaistelija/pelaaja: Väinö Vasaranpää / Viiksivallu
    Aloituskaupunki: Bilbali, 172

Kuva”Kulkaa, osaavat kenraalit! Olen lady Lucinde van der Rosen, Montenasin linnakkeen laillinen perillinen ja kutsun suojelusta.

Ensinnäkin veljeni tahtovat saada yksin itselleen isämme maat, linnan ja mahdollisuuden vaurauteen, enkä voi usko hyvästä tahdostakaan kenenkään heistä olevan sopiva siihen rooliin. Nyt vielä serkkumme Annabelle ja Melisandekin ovat sotajalalla, ja paikallinen ylimystö hengittää niskaani ja syyttää minua heidän järjestelmänsä pilaamisesta ja kansan kiihottamisesta, tarvitsen apua.

Uskon vakaasti, että Montenas ei selviä tilassaan, johon se on ajautunut, eikä yksikään yksinhallitsija voi pitää siellä sopivaa järjestystä yllä; kansanvalta tarvitsee kuitenkin puolestapuhujan ja jonkun johtamaan sen alullepanon.”

Rahoittaja: Lady Lucinde van der Rosen Oikeamielinen
    Esitaistelija/pelaaja: Korpinkodon Gel'Dien/silvanor
    Aloituskaupunki:Gualcazar, 58

Kuva”Ai, olet jo tullut. Pahoittelut myöhästymisestäni, tulin vasta hetki sitten kaupunkiin. Pesen lian ja veren yltäni kun olemme saaneet asiani päätökseen. Rauhoitu, se on örkkien ja petomiesten verta – vähä on omaani.

Vuorikaarti on typeryksiä täynnä, Vizeayan herttuat pelkureita eikä kukaan suostu kuuntelemaan järjen ääntä. He ovat jo valmiiksi velassa minulle. Vihernahat olisivat ajaneet heistä yli kuukausia sitten ilman minua. Rosenburg, tai Montenas, miten vain, on joutumassa vääriin käsiin. Se on jo, piru vie, mutta sen Villonin huoran käsissä tai petollisten veljieni leikkikaluna kaikki mitä isäni yritti saada aikaan valuu hukkaan! Lisäksi petomiehet parveilevat vuorilla. Veljieni tulee kuolla, sisareni tietää paikkansa ja serkkuni pysäyttää, mutta en kykene siihen ilman armeijaa, piru vie. Lisäksi vielä Vizeayan kaartin komentajat ja Vuorikaartin päällikkö ovat minua vastaan.

Lienet tarpeeksi vahva kun vaivauduit puheilleni, ja arvostan sitä. Voimaa ja kunniaa, ystävä. Kirjoita nimi alle. Keskustelemme ensiaskeleesta ensiviikolla.”

Rahoittaja: Lordi Lachlan van der Rosen Voimakas
    Esitaistelija/pelaaja: Johann Krieger/Slugger
    Aloituskaupunki: Vizeraya, 67

Kuva”Ssh… Älä pelkää. En tee sinulle pahaa. Ainakaan vielä.

Olet velho, eikö vain? Etkö? Kerkesin jo kuvitella… No, ehkä sinua saattaisi silti kiinnostaa. Ota minuun yhteyttä. Minulla on tarjous, josta et voi kieltäytyä…”

Rahoittaja: Annabelle Villon
    Esitaistelija/pelaaja: Elanor/Tas
    Aloituskaupunki: Muros, 220

Kuva”Toimin nyt Magrittan kauppakiltojen esipuhujana kun jätän tämän työtarjouksen pelottomille, ja merkityksellistä työtä arvostaville armeijoiden komentajille.

Abaskon ja Irranan vuoristoista tutkimusmatkailijoiden kilta on löytänyt harvinaisia, arvokkaita ja mahdollisesti myös mahtavia muinaisesineitä, joiden paikka on ehdottomasti Magrittan kauniissa ja loisteliaissa museoissa. Palkasta voimme puhua myöhemminkin, mutta voin luvata ettei kullasta tule olemaan puutetta; vaan mitä tärkeämpää, nämä aarteet saattavat avata uusia ovia kaukaisen historian hämäriin. Tiedättehän te minut, kulttuuri ja kansa ovat aina olleet sydäntäni lähellä…

Kasvavan petomiesten ja vihernahkojen, ja ties minkä muiden vaarallisten olentojen uhan vuoksi kaivannot ja tutkimusseurueet vaativat itselleen hyvän suojan, ja hyvää tarkoittavat soturit ovat parhaimmillaan tämänkaltaiseen tehtävään! Jos olette kiinnostunut, ottakaa Francois van der Roseniin yhteyttä – haluan keskustella työnkuvastanne kahden kesken tarkemmin. Minulla saattaa olla hieman… lisäansioita tarjottavana.”

Rahoittaja: Francois van der Rosen Ovela
    Esitaistelija/pelaaja: Aelan Elenthan/Gilaelin
    Aloituskaupunki: Magritta, 143

Kuva”Ah, viimein, odotin sopivia ehdokkaita saapuvaksi jo muutamaa päivää aiemmin. Rahvas on tunnetusti epäkunnioittavaa ja aina myöhässä. Katsotaan nyt kuitenkin onko teistä mihinkään.

Minulle on kovin vähän väliä kuka teistä ottaa tehtävän vastaan, kunhan hän tekee sen hyvin, eikä odota suuria palkkioita ilman hyvin tehtyä työtä. Mutta kun olen todennut tulevan esitaistelijani kyvykkääksi – no, sanotaan ettei hänen tarvitse katua työpanostaan. Annan melko vapaat kädet siihen, kuinka työ tehdään, kunhan se tehdään. Se, joka tarjoaa minulle valtaa, tulee myös ajan kanssa jakamaan sen kanssani.

Näetkö viirimme valloitetuissa kaupungeissa ja itsesi juhlimassa ystäviesi kanssa voittoa? Hyvä, niin minäkin. Katsotaan, jälleen, onko teistä mihinkään.”

Rahoittaja: Madame Melisande Villon
    Esitaistelija/pelaaja: Jürgen Hartmann / hing
    Aloituskaupunki: Los Cabos, 232
Giledit// Mie otin vapauden pistää pelaajien nimet ja hahmot jo paikoilleen.

Runedit\\ Juu, ei mitään. Olisin itsekin sen tehnyt ajallani, mutta sainpa hienon yllätyksen. :) Ensimmäiset yhteydenotot ovat YV:llä jo parille ihmisille lähteneet. Loputkin saavat omansa tässä jossain vaiheessa. Minulla alkaa olla hauskaa. Laitan kohta armeija- ja kampanjaketjun pystyyn erikseen.
#Ostium

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joensuu”