Dippaaminen

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Jipe

Dippaaminen

Viesti Kirjoittaja Jipe »

Eli ostin tässä tänään DIPPAUS LAKKAA, ja päätin sitä heti kokeilla. Mutta kun ensimmäinen örkki sai dippikasteen, niin siihen jäi hirmu paksu kerros, vaikka mä sitä ravistelin tosi pitkään. Sama kävi kahdelle muullekkin. Joten onko tämä "alkupaksuus" aivan normaalia ja oheneeko se sitten kun se kuivuu. Ja minä kyllä ravistin sitä purkkia, että se tuskin siitä johtuu. Onko tosiaan normaalia että se on paksua aluksi, ja se kuivaa ohueksi?
Day
Valvoja
Viesti:

Re: Dippaaminen

Viesti Kirjoittaja Day »

Mitä dippauslakkaa ostit? Army paintterin dippiä vai jotain muuta?

Omasta mielestäni paras tapa levittää dippilakkaa on levittää se pensselillä figuun suht' tasaisena kerroksena sen sijaan että upottaa ukot nesteeseen. Sitä kannattaa ainakin kokeilla.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Pate5

Viesti Kirjoittaja Pate5 »

Tuossa örkkiketjussaan matti niemelä ainakin sanoi, että lakkaa kannattaa ohentaa tärpätillä.
Jipe

Joo, army paintterin strong tonee se on, eli tärpätillä ohennetaan. Ok.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Jipe kirjoitti:Joo, army paintterin strong tonee se on, eli tärpätillä ohennetaan. Ok.
Mä olen käyttänyt army painterin dippiä suoraan purkista pensselillä levittämällä ja se toimii ihan hyvin niinkin. Kannattaa ehkä kokeilla myös sitä.

Lopputulos näyttää tältä:
http://bulsa.helsinki.fi/~ejpartan/figu ... rrior1.jpg
http://bulsa.helsinki.fi/~ejpartan/figu ... unner3.jpg
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Jipe

Mutta pensselihän pitää sitten pestä tärpätillä tai jollain, vai mitä?
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Varmista ensin, onko Armypainter tärpätti- vai vesiohenteista! Oli miten oli, käytä pensselin pesuun samaa ainetta kuin dipin ohentamiseen eli tärpättiohenteisen tapauksessa tärpättiä. Eikä tuohon sitten tarvi uhrata mitään premium-pensseliä. Itse poimin Anttilan alelaarista eurolla setin, jossa on parikymmentä erikokoista sutia. Osaa olen käyttänyt pitkälti toista vuotta figujen maalaukseenkin. Pääasiallinen dippauspensselini on näköjään kokoa 4, tiedä sitten millä asteikolla.

Dippausmetodissa komppaan Daytä. Olen kokeillut sekä purkkiin että pensselillä dippausta ja voin ehdottomasti suositella jälkimmäistä. Se ei vie loppuviimein yhtään sen enempää aikaa kuin kirjaimellinen dippaus, mutta on huomattavasti siistimpää ja helpommin kontrolloitavissa. Puhumattakaan siitä, että dippiä kuluu huomattavasti vähemmän.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
P. Ruuhijärvi

Viesti Kirjoittaja P. Ruuhijärvi »

Elikkäs, Onko tuo dippaaminen täysin hyödytöntä, jos pohjamaali on tuollaista tummanharmaata ?(ie.Valkoinen+Mattamusta)
Ilfierno kirjoitti: Sun pelkästä viestistä tietää kuka sen kirjottaa, ei tarvi nimeä katsoa. Sen verran omaperäisellä tavalla kommentoit. :)
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

jullevi kirjoitti:Dippausmetodissa komppaan Daytä. Olen kokeillut sekä purkkiin että pensselillä dippausta ja voin ehdottomasti suositella jälkimmäistä. Se ei vie loppuviimein yhtään sen enempää aikaa kuin kirjaimellinen dippaus, mutta on huomattavasti siistimpää ja helpommin kontrolloitavissa. Puhumattakaan siitä, että dippiä kuluu huomattavasti vähemmän.
Itse taas suosin välimallia. Eli dippaan basea myöten ja pitelen nokkapihdeillä purkin päällä valumassa ja samalla pensselillä sudin kamaa pois pahimmista syvänteistä (kainalot, jalkojen välit, sormien välit, jne). Pensselillä kyydittämällä suurin osa kamasta valuu takaisin purkkiin, eli dippiä ei kulu niin paljoa kuin pelkästään dippaamalla ja lopputulos on siistimpi. Alle minuutin roikotan ja sudin figua, ennen kuin käännän pystyyn ja laitan sivuun kuivumaan. Hetken pystyssä oltuaan saatan vielä tasoitella pensselillä dippiä baselle jos figun jalkojen viereen valuu lätäköt. Army Painterilla siis.

Tuossa on yksi oma dippikokeilu.

-mv40k2
Viimeksi muokannut mv40k2, Ti 12.02.2008 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jipe

Mä kokeilin tota pensselillä "dippaamista" ja se onnistui hyvin. Kuvia voitte katsella Deff boyz- blogista jos kiinnostaa ( En ole vielä laittanut kuvia).
Cacodemoni

Viesti Kirjoittaja Cacodemoni »

Minua hieman epäilyttää tuo Fanatic Army Painter hintansa puolesta. Itse olen käyttänyt Liberon Bistrottia, ja olen ollut tyytyväinen tulokseen. Minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta FAP:sta?
hyytsi

Viesti Kirjoittaja hyytsi »

Cacodemoni kirjoitti:Minua hieman epäilyttää tuo Fanatic Army Painter hintansa puolesta. Itse olen käyttänyt Liberon Bistrottia, ja olen ollut tyytyväinen tulokseen. Minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta FAP:sta?
Levittyy hyvin, juoksevaa ja riittoisaa. Noissa käytin FAPpia ja lopputulos miellytti. Monia muitakin olen tuolla dipannut ja aina hyvää jälkeä tullut. Ei noilla varmaan loppujen lopuksi ihmeemmin eroa ole.
en tunne kipua
mv40k2
Viesti:

Cacodemoni kirjoitti:Minua hieman epäilyttää tuo Fanatic Army Painter hintansa puolesta. Itse olen käyttänyt Liberon Bistrottia, ja olen ollut tyytyväinen tulokseen. Minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta FAP:sta?
FAP on mun mielestä sisäsiistimpää tavaraa kuin Bistrot. Ei haise niin paljoa, ei vaadi suojausta niin paljoa (kun ei tarvitse ravistella/pyörittää) ja mikä tärkeintä, tuottaa melkein matan pinnan (ei siis vaadi aina mattalakkaa päälle). Onhan se jotain kaksi kertaa kalliimpaa kun Bistrot, mutta mielestäni noiden pointtien pohjalta ihan hintansa väärtiä. Sävyjä ei tosin ole yhtä paljoa kun Bistrotilla.

-mv40k2
Jipe

Nyt on Deff boyz- blogissa kuvia. Sinne pääsee nopeimmin tosta mun alle kirjotuksesta. Mikäli ette ole käyneet, niin käykää nyt ja laittakaa kommenttia :)
Alkio

Viesti Kirjoittaja Alkio »

Mistä tuota Fanatic Army Painteria voi tilata? Yritin metsästää linkkiä, mutta en onnistunut ja googlauskaan ei tuonut ainakaan suomalaisia kauppoja... :/
Dörb
Akseli

Viesti Kirjoittaja Akseli »

Fantsusta saa.
pstj

Viesti Kirjoittaja pstj »

Millaisella suhteella olette ohentaneet noita Liberonin lakkoja?
Tarkoitus olisi kokeilla tuota pensselitekniikkaa kunnollisen "ravistelupaikan" puuttuessa yksiöstämme.
Ei se siitä.
P. Ruuhijärvi

Viesti Kirjoittaja P. Ruuhijärvi »

pstj kirjoitti:Millaisella suhteella olette ohentaneet noita Liberonin lakkoja?
Tarkoitus olisi kokeilla tuota pensselitekniikkaa kunnollisen "ravistelupaikan" puuttuessa yksiöstämme.
Kuulemma 1:1 seoksella saa hyvän lakkapinnan.
Ilfierno kirjoitti: Sun pelkästä viestistä tietää kuka sen kirjottaa, ei tarvi nimeä katsoa. Sen verran omaperäisellä tavalla kommentoit. :)
mv40k2
Viesti:

Toisessa threadissa todettiin että 2:1 olisi hyvä Liberon tummalle tammelle (ainakin esimerkkikuvat 40k örkeistä olivat asiallisia). Siis kolmasosa ohennetta. Noin.

-mv40k2
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Tummasta tammesta en osaa sanoa, mutta tuota Vaaleaa saksanpähkinää olen ohentanut aika vähän. Silloin tällöin olen lisännyt noin korkillisen tärpättiä puteliin, jos litku on vaikuttanut liian paksulta. Todellinen laimennussuhde on arviolta 10:1 jos sitäkään, eli yksi osa tärpättiä ja kymmenen lakkaa. Tumma tammi vaatii kuitenkin paljon reippaamman ohennuksen.

Kokeilkaa, mikä sopii teille parhaiten. Itse vetelen perstuntumalta.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”