Maalien ohentaminen
Maalien ohentaminen
Eli selailin tässä paikallista galleriaa kateellisena ja sitten kun katsoin hyllyllä muutamaa maalattaviksi odottovaa nappia niin päätin että @#¤$€\# nyt maalaan figuja joita kelpaa muillekkin näyttää ilman että tarvitsee tuntea oloaan huonoksi. No minua on kehotettu ohentamaan maaleja jotta maalipinnasta ei tulisi niin paksu ja opettelemaan valostamista.
No mitä noihin korostuksiin ynnä muihin tulee niin päätän valita oikotien ja käyttää dippaamista. Sen suhteen ei pitäisi olla ongelmia kun täällä sotussa on niin selkeät ohjeet siihen mutta en löytänyt mitää missä kerrottaisiin miten ohentaminen toteutetaan (luultavasti olen vain sokea taikka en osaa suomen kieltä mutta kumminkin).
Elikkä mitä näin käytännössä tehdään maalien ohentaessa? Jossain luulisin kuulleeni että pitäisi jotain ainetta sekoittaa maalipurkkiin mutta kun en ole ihan varma niin kysäsen täältä. Luultavasti tälle löytyy jo topikki mutta niinkuin sanoin niin olen sokea.
Kiitos jo etukäteen.
No mitä noihin korostuksiin ynnä muihin tulee niin päätän valita oikotien ja käyttää dippaamista. Sen suhteen ei pitäisi olla ongelmia kun täällä sotussa on niin selkeät ohjeet siihen mutta en löytänyt mitää missä kerrottaisiin miten ohentaminen toteutetaan (luultavasti olen vain sokea taikka en osaa suomen kieltä mutta kumminkin).
Elikkä mitä näin käytännössä tehdään maalien ohentaessa? Jossain luulisin kuulleeni että pitäisi jotain ainetta sekoittaa maalipurkkiin mutta kun en ole ihan varma niin kysäsen täältä. Luultavasti tälle löytyy jo topikki mutta niinkuin sanoin niin olen sokea.
Kiitos jo etukäteen.
Hän on puhunut.
Re: Maalien ohentaminen
Jos käytät ihan "perus" figumaaleja(gw,vallejo) niin ihan vedellä ohenee.
Wh40k 2nd edition rulebook kirjoitti:Remember that you're playing to enjoy a challenging battle with friends, where the spirit of the game is more important than winning at any cost.
- Hands_of_blue
Maalien ohennus onnistuu ihan tavallisella vedellä, tai sitten puhdistetulla vedellä jos haluaa hifistellä. Yleisin keino lienee ottaa maalia paletille ja lisätä siinä vettä. Märkäpaletti on tähän hommaan loistava koska siinä maali ei kuivu. Myös syvennyksillä varustettu metallinen tai muovinen paletti on hyvä olla olemassa esimerkiksi washien sekoittamista varten. Märkäpalettiin löydät varmasti ohjeet haulla, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan se on märkää vessapaperia leivinpaperilla peitettynä.
Vettä lisätään ihan maalin ja käyttötarkoituksen mukaan. Yleensä käytän pohjamaaleihin suhdetta 1 osa maalia ja 1 osaa vettä, korostuksiin 1:3 ja washeihin 1:10-20. Mutta nuo määrät ovat aivan suhteellisia.
Dippausta en suosittele jos tarkoitus on oikeasti opetella maalaamaan.
Vettä lisätään ihan maalin ja käyttötarkoituksen mukaan. Yleensä käytän pohjamaaleihin suhdetta 1 osa maalia ja 1 osaa vettä, korostuksiin 1:3 ja washeihin 1:10-20. Mutta nuo määrät ovat aivan suhteellisia.
Dippausta en suosittele jos tarkoitus on oikeasti opetella maalaamaan.
-
Cactuscheff
Itse käytän maalien ohentamiseen laiskan miehen ratkaisua, eli veden sekoittamista hammas/coktailtikulla suoraan GW:n flip-top purkin kansiosaan. Tähän mennessä on toiminut ihan hyvin, metallien kanssa tosin pitää olla hiukan varovainen, koska moisten koostumus rikkoontuu liaan veden kanssa lutratessa. Mutta ainahan sitä maalia voi onkia lisää itse purkista jos seos meni hiukan liian löysäksi. Märkäpaletti tulee esiin vasta kun maaleja pitää alkaa oikeasti sekoittaa.
Mikään ei motivoi niin kuin vittuilu.
Kiitoksia
Äh, minulla on liian pieni kärsivällisyys ja liian korkeat tavoitteet joten dippaus vaikuttaa hyvältä oikotieltä.Hands_of_blue kirjoitti:Dippausta en suosittele jos tarkoitus on oikeasti opetella maalaamaan.
Hän on puhunut.
Varokaa nyt tulee tyhmä kysymys. Mitä on dippaus? Kuullostaa siltä että kastat sen tyypin maaliin mutta eihän siinä ole mitään järkeä?
- Pyöveli
- Kirjoitti miljoonannen viestin
Linkki Pampun artikkeliin; Dipping for Dummies. Kaikki dippauksesta CLICKS!Dain kirjoitti:Varokaa nyt tulee tyhmä kysymys. Mitä on dippaus? Kuullostaa siltä että kastat sen tyypin maaliin mutta eihän siinä ole mitään järkeä?
Careful what you wish - You just might get it...
Blogia miniatyyrimaastojen ja figujen tuskaisesta valmistumisesta...
Blogia miniatyyrimaastojen ja figujen tuskaisesta valmistumisesta...