Örkkien jumalista
Örkkien jumalista
Palvovatko Örkit ja Goblinit muita jumalia kuin Gorkkia ja Morkkia.
Ja minkä jumalia Gork ja Mork ovat?
Ja minkä jumalia Gork ja Mork ovat?
'10-'11-'12 WDLOberon kirjoitti:Mä syytän aatamia
(FB)WAAAGH! Zombie slaya' 10 3 11
(40 Kimble)Set-Harah Tomb world 5 2 6
(LOTR) Shadow Sun Tribe (Rhûn&Harad) 1 1 3
Re: Örkkien jumalista
Eivät palvo muita Jumalia.
Kirjoittaja Drakojan » To 03.09.2009 17:48
Se on trolli, ei siitä kannata välittää.
Se on trolli, ei siitä kannata välittää.
Ei nyt pitäisi sekoittaa vanhalla fluffilla kenenkään pollaa, mutta 3rd edikan aikaan Örkitkin palvoivat myös kaaosta. Varsinkin Khorne oli hyvin suosittu palvonnan kohde niin 40K:ssa kuin fabassakin, örkeillä. En yllättyisi, vaikka nykyäänkin örkit löytäisivät tien Khornesta.
Jompikumpi taisi olla taikomisen jumala ja toinen sodan. Kuitenki pääasia on WAAAGH!. Örkkikirjassakin puhutaan niin että örkitkään ei tiedä välttämättä kumpi oli kukakin. Wikipediasta lainasin tämän tekstin:aatami kirjoitti:Ja minkä jumalia Gork ja Mork ovat?
Wikipedia kirjoitti:Another theory about the differences of Gork and Mork was explained in a version of "Orcs and Goblins" for Warhammer Fantasy. It explained that Gork was "Fighty but Cunning" and Mork was "Cunning but Fighty".
Mitä todennäköisemmin nopista pyörii mitä epätodennäköisempiä lukuja.
Vahva mutta ovela Gork on sodan, ja ovela mutta vahva mork taikomisen.
Mess with the best, and die like the rest.
Näin siis wikissä (uskoo ken tahtoo). Se toinen kyllä lienee myös taikomisen jumala.Ikuinen ystävämme ja tietopankkimme, arvaatko jo? Wikipedia kirjoitti:Örkit uskovat kahteen jumalaan, Gorkkiin ja Morkkiin, joista toinen on brutaalin oveluuden (lyö sinua kun et katso) ja toinen ovelan brutaaliuden (lyö sinua kun katsot, ja lujaa) jumala. Eri örkkiyhteisöjen ja jopa yksilöiden välillä tosin esiintyy kiistoja siitä kumpi jumalista tarkalleen ottaen on kumpi, mistä örkit saavatkin kätevästi yhden syyn lisää tappeluihin. Örkit omaavat erikoisen metabolismin: Mitä enemmän ne tappelevat (ja voittavat), sitä suuremmaksi ne kasvat, ja mitä suuremmaksi ne kasvavat, sitä enemmän niillä on valtaa ja voimaa. Toisin sanoen siis koko määrittää örkkiyhteiskunnassa nokkimisjärjestyksen.
Jos on päätä myöten kusessa, kannattaa pitää suu kiinni
Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa
Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa
Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa
Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa
Örkkien jumalia ne on. Tarviiko örkit/muutkaan parempaa selitystä..? ;)
No pain, no gain
Rautainen itsetunto. Siinä kaikki.
Rautainen itsetunto. Siinä kaikki.
- Executioner
Örkeillähän oli kolmaskin jumala (ainakin ennenvanhaan, onko tehnyt Malalit?), jonka nimeä en muista tähän hätään (Gungash? Gruush?), mutta joka toimi jonkinsortin kuolemanjumalana ja heitti menehtyneet vihernahat tuonpuoleiseen hernekeittoon, eli The Great Greeniin. Muistaakseni jossain oli juttua ovelista örkeistä jotka olivat pakoilleet tuota viitakemiestä.
Itse olen saanut sellaisen käsityksen että örkit eivät itsekään tiedä kumpi jumala hoitaakin mitäkin asiaa. Yleensähän näkee tällaisia "Gork or possibly Mork"-tyylisiä juttuja.
"Beibi, sulla on focusta, tekis mieli slammata sua. Haluisitsä marshalloida mun 'jackia?"
Eräässä kauan sitten tästä samasta aiheesta käydyssä topicissa...
Ja niin se minun orcs&goblins armybookkinikin ymmärtääkseni sanoo, että kumpikin jumala auttaa kummassakin asiassa. Hiisien suosiossa oleva Mork tosin on ehkä maagisempi (ainakin Morkilta nimensä saaneet loitsut ovat mahtavampia kuin Gorkilta) ja Gorkki taas on enemmän örkkien suosiossa oleva tappelija.Chaotic Dwarf kirjoitti:Örkkien jumalat ovat Mork ja Gork. Gork on "tappelija, mutta ovela" kun taas Mork "ovela, mutta tappelija." Örkkien jumalat antavat voimaa taisteluun ja auttavat taikomisessa. Mitään järjestellisempää uskontoa örkeillä ei ole.
- Scumboogie
no okei
Gork on se sotajumala ja Mork taikajumala.
Sitten pari kysymystä.
Eikös N. gobboilla ole lipuissa se vihainen Morrslieb-kuu. Mikäs se on?
Ja sitten, mikä se Great Green on? Onkos se joku örkkien voima, niiku jedeillä Voima?
Gork on se sotajumala ja Mork taikajumala.
Sitten pari kysymystä.
Eikös N. gobboilla ole lipuissa se vihainen Morrslieb-kuu. Mikäs se on?
Ja sitten, mikä se Great Green on? Onkos se joku örkkien voima, niiku jedeillä Voima?
Mielestäni kyllä gorkilla on mahtavamámmat taiat: gorks warpath ja foot of gork taitavat olla o&g tehokkaimmat taiat.
Rakastan mun ernuja, karkuun juoksevia kääpiöitä -.-
- The Warmaster
- Half-breed
No olisiko se vaikka yksi faban planeetan kuista? Se on niistä kahdesta se pienempi joka yhdistetään kaamokseen ja sen voimiin.Skarsnik96 kirjoitti:Eikös N. gobboilla ole lipuissa se vihainen Morrslieb-kuu. Mikäs se on?
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Tuohan on tietysti mielipidekysymys. Mutta ei se foot of Gork niin pro-taika ole. Ja gorks warpathissa se ykkösen heitto ei ole järin mukavaa. Ja sitäpaitsi turha tehdä vaikeampi taika kalliimmalla taikojalla kun se on hyvin pieni mahdollisuus että tulee edes yhteensä 2 foot of Gorkkia.era_mur kirjoitti:Mielestäni kyllä gorkilla on mahtavamámmat taiat: gorks warpath ja foot of gork taitavat olla o&g tehokkaimmat taiat.
Että kyllä ne ihan tasavertaisia on. Gorkin taiat sotaisempia. Ja Morkin strategisempia. Mr. Cartierin mukaan Morkin taiat päihittävät kuitenkin Gorkin taiat. Ja itsekkin olen samaa mieltä.
Sori jos menee oftopickiksi. Mutta oli pakko korjata era_muria...
Kyllä foot of gor on kätevä, koska sen voi tehdä minne vaan kuten myös warpathin on se kätevä mikäli saapiilossa olevia nihtejä/kalliita fastcavalryjä/skirmishereita/kreviä paukuttaa. Mielestäni morkilla on ovelampia ja osittain taktisimpia ja morkilla "nirri pois vain" tyyliin, joskin joskus taktisempia kuin morkin. Tiivistettynä molemmat ovat magiaan "painottuvia", mutta gorkilla on jyräys tyylisiä ja morkilla ovelia. Kokonaisuudessaan ovat samalla tasolla ja kumpi on parempi on tilanne kohtaista/mielipide pohjainen.
edit: No warpathista sen verran, että se ei pelaa ketä pelkää :D. toisaalta minun viestini ei ollut kokonaan offtopiccia, koska kuvailin ja kerroin jtk gorkista ja morkista, joten asiani liittyi osittain aiheeseen, mutta enempää en häiritse tätä topiccia offtopicilla.
edit: No warpathista sen verran, että se ei pelaa ketä pelkää :D. toisaalta minun viestini ei ollut kokonaan offtopiccia, koska kuvailin ja kerroin jtk gorkista ja morkista, joten asiani liittyi osittain aiheeseen, mutta enempää en häiritse tätä topiccia offtopicilla.
Viimeksi muokannut era_mur, Ke 09.07.2008 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rakastan mun ernuja, karkuun juoksevia kääpiöitä -.-
Olen samaa mieltä. Paitsi warpathista. Mutta voimme tehdä oman aiheen tälle keskustelulle. Ja lopettaa Off-topicin että meille ei suututa...era_mur kirjoitti:Kyllä foot of gor on kätevä, koska sen voi tehdä minne vaan kuten myös warpathin on se kätevä mikäli saapiilossa olevia nihtejä/kalliita fastcavalryjä/skirmishereita/kreviä paukuttaa. Mielestäni morkilla on ovelampia ja osittain taktisimpia ja morkilla "nirri pois vain" tyyliin, joskin joskus taktisempia kuin morkin. Tiivistettynä molemmat ovat magiaan "painottuvia", mutta gorkilla on jyräys tyylisiä ja morkilla ovelia. Kokonaisuudessaan ovat samalla tasolla ja kumpi on parempi on tilanne kohtaista/mielipide pohjainen.
Nykyinen örkkikirja kertoo että vihernahat ovat taistelleet kaaoksen joukoissa. Ja että huhuja on liikkunut mutatoituneista Chaos Goblineista. Niitä olisi hauska nähdä... Mutta örkithän hakeutuvat luonnollisesti seuraan joka tarjoaa kunnon mätkettä. Joko samalla tai eri puolella.Mysterous kirjoitti:Ei nyt pitäisi sekoittaa vanhalla fluffilla kenenkään pollaa, mutta 3rd edikan aikaan Örkitkin palvoivat myös kaaosta. Varsinkin Khorne oli hyvin suosittu palvonnan kohde niin 40K:ssa kuin fabassakin, örkeillä. En yllättyisi, vaikka nykyäänkin örkit löytäisivät tien Khornesta.
http://egologinenblogero.wordpress.com/ - Ei juurikaan figuiluun liittyvää päivittelyä, mutta muuta parikymppisen opiskelijan elelyä kylläkin.
Haluu nähä Nurgle Goblinin <3 2 Päätä ja 4 kättä.Galeios kirjoitti:Nykyinen örkkikirja kertoo että vihernahat ovat taistelleet kaaoksen joukoissa. Ja että huhuja on liikkunut mutatoituneista Chaos Goblineista. Niitä olisi hauska nähdä... Mutta örkithän hakeutuvat luonnollisesti seuraan joka tarjoaa kunnon mätkettä. Joko samalla tai eri puolella.Mysterous kirjoitti:Ei nyt pitäisi sekoittaa vanhalla fluffilla kenenkään pollaa, mutta 3rd edikan aikaan Örkitkin palvoivat myös kaaosta. Varsinkin Khorne oli hyvin suosittu palvonnan kohde niin 40K:ssa kuin fabassakin, örkeillä. En yllättyisi, vaikka nykyäänkin örkit löytäisivät tien Khornesta.
"I Speak Spanish to God, Italian to Women, French to Men, and German to My Horse"
- Charles V
http://fi4.gloryoffellowland.com/?ref_a=asdius
- Charles V
http://fi4.gloryoffellowland.com/?ref_a=asdius
Toisaalta toivon ja toisaalta taas en että joku konvertoisi Slaaneshin puoleen kääntyneen goblinin. :D
http://egologinenblogero.wordpress.com/ - Ei juurikaan figuiluun liittyvää päivittelyä, mutta muuta parikymppisen opiskelijan elelyä kylläkin.