"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Piipun reiän poraaminen suoraan/kohdalle

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Sipuli2

Piipun reiän poraaminen suoraan/kohdalle

Viesti Kirjoittaja Sipuli2 »

Päivää! Elikkä ostin tuon uuden GWn pikku poran, ja olen nyt jonkin aikaa harjoitellut sen käyttöä. Ainoa ongelma mikä on tullut vastaan on se, kun en saa mitenkään reikää tulemaan oikealle kohalle vaikka tekisinkin pisteen/alkureiän. Onko tähän mitään vinkkiä/tekniikkaa vai onko se vain tuntumasta?
Aeronautica Imperialis on parasta lääkettä figueläkkeellä ;)
armored walker
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Re: Piipun reiän poraaminen suoraan/kohdalle

Viesti Kirjoittaja armored walker »

Samaa ongelmaa olen kokenut viime aikoina. Ilmeisesti GW on muuttanut muovin koostumusta? Auttoi, kun tein aloitusreiän veitsen kärjellä pyörittämällä vähän isommaksi. Jos on tarpeeksi kapeakärkinen veitsi, ei poraa enää tähän tarvitsekkaan.
Javyrus

Viesti Kirjoittaja Javyrus »

Itse tuli käytettyä kolmea sormea apuna lipputangosta tehdyn piipun kanssa, näin siis:

Peukalo on puoliksi piipun ja puoliksi terän tukena, jolloin etusormi tukee terää toiselta puolelta ja keskisormi on kiinni itse piipussa. Tällöin terän ei pitäisi päästä luisumaan minnekään kunhan apuna on myös se kaivattu aloitusreikä. Etusormen ja peukalon asentoja kannattaa kuitenkin seurata, ettet poraisi reikää vinoon.

Toisena vaihtoehtona olisi hioa piipun päätä karheammaksi, jotta terä ei pääsisi luisumaan. Tästä kyllä voi jäädä ikävä jälki piipun reunoihin esim. liian raakaa voimaa käytettäessä.
Sipuli2

Kiitos, täytyypä kokeilla noita. Toi sormi juttu kuulostaa toimivalta minulle.
Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

pekkiporakone on tietysti paras vaihtoehto jos sellainen on käytettävissä. Jokatapauksessa kannattaa Figuuri kiinnittää penkkiin tai mitä onkaan käytettävissä, mutta vapisevissa käsissä poraaminen on tuskaa, eikä onnistune kovin hyvin.

Toinen vaihtoehto on löydä nastalla, huonekalunaulalla tai hiertää 0.5mm poranterällä alustava reikä muoviin. Tämä reikä saa olla aika isokin. Tämä estää poraa lipsumasta sivusuunnassa ja sinun täytyy vain asettaa kulma oikein. Käytäthän poraa oikein? Itse koen helpoimmaksi pistää terän pyörimään jo ennenkuin terä koskee muoviin.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
helke

Viesti Kirjoittaja helke »

Merimetsä kirjoitti:pekkiporakone on tietysti paras vaihtoehto jos sellainen on käytettävissä. Jokatapauksessa kannattaa Figuuri kiinnittää penkkiin tai mitä onkaan käytettävissä, mutta vapisevissa käsissä poraaminen on tuskaa, eikä onnistune kovin hyvin.

Toinen vaihtoehto on löydä nastalla, huonekalunaulalla tai hiertää 0.5mm poranterällä alustava reikä muoviin. Tämä reikä saa olla aika isokin. Tämä estää poraa lipsumasta sivusuunnassa ja sinun täytyy vain asettaa kulma oikein. Käytäthän poraa oikein? Itse koen helpoimmaksi pistää terän pyörimään jo ennenkuin terä koskee muoviin.
Nythän ei ole kyse ollenkaan mistään sähkökäyttöisestä porasta, vaan Citadelin "sormi"porasta.
Itse lähinnä fiiliksellä nuo poraan ja itselleni tulee melkoisen sopivat ja sopiville kohdille. Mitä nyt joskus reikää laajentaessa reiästä tuleekin soikeahko.
Death to the false Emperor!
Sipuli2

Joo tarvitsee siinä sormiporassa välillä kahta henkilöä. Toinen pitää figusta kun toinen pitää poran suorassa ja pyörittää. Itseäni ei haittaa ihan karmeasti sivuun meno mutta haluan oppia keskellekkin saannin, joten eikun vain harjoittelemaan ja kokeilemaan :D.
Pyöveli
Kirjoitti miljoonannen viestin

Viesti Kirjoittaja Pyöveli »

Sipuli2 kirjoitti:Joo tarvitsee siinä sormiporassa välillä kahta henkilöä. Toinen pitää figusta kun toinen pitää poran suorassa ja pyörittää. Itseäni ei haittaa ihan karmeasti sivuun meno mutta haluan oppia keskellekkin saannin, joten eikun vain harjoittelemaan ja kokeilemaan :D.
Miten ihmeessä voi tarvita sormiporalla miniatyyrin aseen piipun poraamiseen kaksi henkilöä?

Metallistenkaan miniatyyrien piippujen poraamiseen ei tarvita kuin naskali ja Clasun neljän euron pin vice... Sitä aloitusreikää ei tarvitse tehdä syväksi, vain pieni kuoppa riittää ja kiire poratessa pois. Tee vaikka ohuemmalla poralle ensimmäinen reikä ja suurenna sitten isommalla "oikean kaliberin terällä" tuo piippu.
Careful what you wish - You just might get it...

Blogia miniatyyrimaastojen ja figujen tuskaisesta valmistumisesta...
Sipuli2

Siihen että toinen pitää kiinni.... Ja toisen homma on jokseenkin selvä. No siis näin sain ainoan kerran sen kohdalle.
Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

helke kirjoitti:Nythän ei ole kyse ollenkaan mistään sähkökäyttöisestä porasta, vaan Citadelin "sormi"porasta.
Ah. Dumppaa tämmöinen roska. Käy hakemassa lähimmästä rautakaupasta akkukone tai lainaa isin työkalupakista. Tällä saat huomattavasti parempaa jälkeä aikaan. Hintaakaan ei synny kuin joku 50€ tai vähemmän.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
attor

Viesti Kirjoittaja attor »

Merimetsä kirjoitti:
helke kirjoitti:Nythän ei ole kyse ollenkaan mistään sähkökäyttöisestä porasta, vaan Citadelin "sormi"porasta.
Ah. Dumppaa tämmöinen roska. Käy hakemassa lähimmästä rautakaupasta akkukone tai lainaa isin työkalupakista. Tällä saat huomattavasti parempaa jälkeä aikaan. Hintaakaan ei synny kuin joku 50€ tai vähemmän.
Durr, gwn pin vice on parhaimpia juttuja mitä geeweeltä on tullut.

Ja siihen mitään kahta ihmistä tarvitse, pora vaan sillai käpälään että perä on kämmentä vasten ja etupää peukalon ja etusormen välissä. Toisessa kädessä sitten se viku mitä porailet. Helppoa kuin mikä.

Murr
Kun mä kuolen kaikki baneni sä saat
Exalted One

Viesti Kirjoittaja Exalted One »

Itse käytän alkureikien (välillä koko reiän, kuten aseiden piipuissa) tekemiseen tällaisia työkaluja:

http://img175.imageshack.us/img175/2627/kuva047hz1.jpg

Ne ovat kolmikulmasyventimiä, noita myydään kellosepäntyökaluina, tai ne ne voi tehdä viilaamalla itse, niin kuin nuo minun omat on tehty. Nuo on tehty messinkiin ja teräkseen porattujen reikien reunojen riisteiden poistamiseen, joten purevat muoviin ja whitemetalliin todella hyvin. Ohuempi on kolme milliä paksu, paksumpi kuusi. Tuota paksua tarttee todella harvoin. Nuo minun on karkaistu ja päästetty, mutta muovin työstöön sitä tuskin kannattaa tehdä. :-)
"Screw the stupid objective marker! I'll dance around it later, waving your severed heads by the hair!! BFTBG!!!!" -B
SilverSeed.eu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SilverSeed.eu »

onkos tuossa GW:N mallissa se kämmentävasten tuleva tukipallo kiinteä, vapaastipyörivä vai laakeroitu?

Kiinteillä ja vapaastipyörivillä on suoran ja tarkan reijän saaminen todella vaikeaa.

Mainittakoon, jotta kultasepillä on myynnissä (jotka työkaluja myyvät) laakeroituja poria, joissa suoruustarkkuudessa pääsee kömpelömpikin alle 0,5 asteen heiton, ja tarkemman poraajan epäsuoruuksia on turha alkaa mittaileen. Ja perus janarille ne pääasiallisesti maksaa laadusta riippuen 5-8€, mikä on huomattavasti halvempaa, kuin useimpien miniatyyrivalmistajille tarkoitettujen porien hinnat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”