Vala kirjoitti:Onko Garothilla gw:n outriderina mahdollisuutta kysyä tätä jostain ylempää?
Ei. Tai no, kyllähän minä periaattessa saisin lähetettyä henk.koht sähköpostia about kelle tahansa GW:n työntekijälle, myös pelisuunnittelupuolelle, mutta tuskin arvostaisivat moista spämmäämistä.
Vala kirjoitti:GW:n sivuilla kun ei nykyisin tunnu olevan sähköpostiosoitteita minne voisi laittaa sääntöteknisiä ongelmia, ohjaavat vain kysymään paikalliselta kauppiaalta.
Niin no, sitä kautta saa varmaan ihan yhtä tehokkaasti oikeita vastauksia kuin sillä vanhallakin systeemillä. Ei niihin sääntökysymyksiin koskaan kukaan pelisuunnittelupuolelta vastannut, vaan ennemminkin joku Pertti Peruspakkaaja Mail Order - tiimistä. Riippui sitten ihan Pertin henk. koht. peliosaamisesta, mitä vastausta sieltä sai. Samaankin kysymykseen sai helposti eri vastauksen, riippuen ihan siitä, vastasiko sieltä Pertti vai Masa jne. Ja tokihan Pertti ja Masa ovat pelanneet vain FaBaa ja 40K:ta, joten...
Vala kirjoitti:Tätä juuri hain takaa. Tällä hetkellä säännöt on kirjoitettu varsin tulkinnan varaisesti ja siten, että bannerin menettää h2h taistelussa todella helposti.
Miten sen nyt ottaa. Itse olen onnistunut lukemaan tuon kappaleen ihan ROTK-sääntiksestä asti hieman huolimattomasti ja olen ollut siinä uskossa, että banneria ei voi poimia lähiksessä ollenkaan. Toki säännöissä puhutaankin ihan vaan siitä, että poimija ei saa olla sidottu. No, aina oppii jotain uutta.
Tästä huolimatta olen pitänyt kohtaisen helppona hommana sitä bannerijätkän erossa pitämistä. Totta, yleensä banneri on ollut vainaa silloin kun joku sen sitoo, mutta ei kai sen bannerin kuulu mikään kuolematon olla. Eikä sitä vastustajaa tarvi päästää sen bannerin kimppuu ylipääntänsäkään, se kun toimii siellä linjojen takanakin.
Sääntöteknisesti tässä on kuitenkin kyse siitä, miten tuon 1" perääntymisen saa tehdä. "Mihin suuntaan" ja "pakko mennä suoraan" on niitä tulkinnanvaraisuuksia, mutta yksi asia minusta ei ainakaan ole tulkinnan varainen:
Säännöissä ei ole mitään ensisijaisuussysteemiä, vaan kaikki vaihtoehdot ovat yhtä päteviä joka tilanteessa. Jatketaan noita kuvia:

Taistellaan taistelu pisteellä merkittyjen O(man) ja V(ihollisen) välillä. O perääntyy. Muut taistelut vielä ratkaisematta.
Esim. 3 eli "Onko pakko perääntyä suoraan poispäin vihollisesta". Väittäisin, että ei ole, kolmoskuvan tilanne on kai tullut jokaiselle joskus vastaan. Ja lienee kaikki ovat sitä mieltä, että noin saa perääntyä.
No, jos noin saa tehdä, niin silloin myös erimerkin 4. tilanne on oltava toteutettavissa, koska säännöt eivät tunne mitään "ensisijaisesti pitää tehdä näin, jos se ei ole mahdollista, niin sitten näin jne." -systeemiä (vaikka sellainen olisikin äärimmäisen looginen). Eli jos jossain tilanteesta on luvallista mennä johonkin muuhun suuntaan kuin suoraan poispäin vihollisesta, niin silloin vastaavan liikkeen saa aina tehdä, jos tilaa on.
Vielä yksi;

Edelleen, taistellaan taistelu pisteellä merkittyjen O(man) ja V(ihollisen) välillä. O perääntyy. Muut taistelut vielä ratkaisematta. Kuvassa seinä, jonka läpi ei pääse.
Nyt on jo aika hypoteettinen tilanne kyseessä. Suoraan vasemaalle ei pääse 1", kun siellä on vihollinen tiellä. Mutta jotenkin ihan kuvan perusteella vaikuttaa siltä, että perääntyjällä on kyllä tilaa perääntyä nuolen mukaista reittiä. Mutta nyt siinä on se mutka, josta oli aiemmin puhuttua.
Saanko sen tehdä? En tiedä. Mutta jos sen saa tehdä tuossa kohtaa, silloin sen saa tehdä myös, vaikka tuosta kuvasta poistaisi seinän kokonaan.
Jos itse kirjoittaisin säännöt, niissä olisi varmasti mukana se, mitä tulee yrittää ensisijaisesti jne.
Eli vaikka, että mennään suoraan poispäin vihollisesta 1", jos mahdollista. Jos ei onnistu, mennään suoraan 1" mihin tahansa muuhun suuntaan. Jos tämäkään ei onnistu, mennään 1" ihan miten vaan menemättä eestaas. Jos ei vieläkään onnistu, ollaan trapped.
Jotenkin tuolla logiikalla kai itse pelaan. Sääntökirjasta ei kyllä löydy juuri pohjaa tuolle. Toisaalta harvoin tätä joutuu näin tarkasti analysoimaan, joten tiedä sitten, miten ongelmalliset tilanteen ovat käytännössä hoituneet. Jotenkin yhteisymmärryksessä vastustajan kanssa kai, kun tätä ei ole aiemmin tullut puitua.
Ja vielä bannerinkantajasta. Riippumatta siitä, mikä on oikea sääntötulkinta perääntymisen suhteen, ei liene hankalaa liikuttaa yhtä jätkää odottamaa siihen sijaintiin, jonne bannerinkantaja sääntömukaan(?) perääntyy. Eli valmiiksi 1" päähän sopivaan kohtaan ottamaan koppia. Pitäisi olla helppoa, jos vain tilaa on. Tietty vaatii sen, että saa itse liikkua toisena. Mikä nyt on varmaan aika vakio, jos vastustaja on päässyt banneriin kiinni. Jos olet saanut liikuttaa ensin ja vastustaja pääsee silti kiinni banneriin, niin silloin ei kaikki mennyt ihan putkeen...