"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Ohjeita ja neuvoja onnistuneeseen kaupankäyntiin

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
O'snobba

Re: Ohjeita ja neuvoja onnistuneeseen kaupankäyntiin

Viesti Kirjoittaja O'snobba »

On myös hyvä ensin pyytää postiennakkoa ja jos se sopii toiselle osapuolelle niin ilmoittaakin, että tehdäänkin se tilisiirrolla. Itse olen kyseisellä tavalla varmistanut, että he lähettävät paketin.
Oletko ajatellut ajattelevasi, että voisit ajatella niin, että ajattelisit miten muut ajattelevat ajattelevan sinua?!
janat

Viesti Kirjoittaja janat »

Antti_94 kirjoitti:On myös hyvä ensin pyytää postiennakkoa ja jos se sopii toiselle osapuolelle niin ilmoittaakin, että tehdäänkin se tilisiirrolla. Itse olen kyseisellä tavalla varmistanut, että he lähettävät paketin.
Tuossa on vain yksi ongelma. Postiennakko tulee varsinkin pienissä kaupoissa huomattavan kalliiksi, joten myyjä ei välttämättä siihen sen takia suostu. Näin myös minun tapauksessani, harvoin alle 30€ kaupoissa postiennakkoon suostun. Ellei ostaja sitä itse maksa.

Ja nykyään ei ainakaan minulla näy viestimäärät. Olen yleensä ostanut täällä vain henkilöiltä, joilla on useampi asiallinen viesti. Toivottavasti viestimäärät saadaan jossain vaiheessa taas näytille.

E: näkyyhän ne viestit, tosin hankalasti vain profiilia tarkastellessa.

Tosiaan lista huonoista kauppiaista (joiden kanssa on ollut ongelmia) olisi erinomaisen hyvä. Kyllä sen varmasti saisi toimimaan. Myös onnistuneille kaupoille voi laittaa oman ilmoituspaikkansa. Tai topic jossa voi yleisesti kertoa kuinka kaupat sujuivat.
Shireh

Viesti Kirjoittaja Shireh »

janat kirjoitti: Tosiaan lista huonoista kauppiaista (joiden kanssa on ollut ongelmia) olisi erinomaisen hyvä. Kyllä sen varmasti saisi toimimaan. Myös onnistuneille kaupoille voi laittaa oman ilmoituspaikkansa. Tai topic jossa voi yleisesti kertoa kuinka kaupat sujuivat.
Idea on hyvä, mutta törmää useisiin ongelmiin. Jonkunhan täytyy listaa päivitellä/valvoa. Mikä on raja sille oliko kauppias huono vai hyvä? Entä väärinkäytösten mahdollisuus? Jokuhan saattaa silkkaa ilkeyttään väittää, että Eero Esimerkki oli todella huono kauppias koska ei todellisuudessa suostunut myymään pilkkahintaan tuotetta A. Ja päinvastoin. Kaveri saattaa taas mainostaa Eero Esimerkkiä hyväksi kauppiaaksi koska hän on kaveri, vaikka todellisuudessa Eero Esimerkki olisikin huijari.
Pyöveli
Kirjoitti miljoonannen viestin

Viesti Kirjoittaja Pyöveli »

Mielestäni kaikki tuollaiset listat (hyvä kauppias/luotettava kauppias/huono kauppias) on täysin turhia ja syövät aivan liikaa aikaa ylläpitää/valvoa.

Kun pitää järjen mukana kaupankäynnissä ja miettii ensin ennen kuin toimii välttyy pahimmilta sudenkuopilta. Jos jossain vaiheessa alkaa pikkaisenkin epäilyttää, on parasta puhaltaa peli poikki. Itse olen aina kauppaa käydessäni pyytänyt kumppanilta tilinnumeron lisäksi puhelinnumeron ja nimen. Monesti on tullut vielä tsekattua uuden kauppakumppanin ollessa kyseessä, että moinen puhelinnumero on olemassa ja kuka sen omistaa. Nuoremmille suosittelen yksinkertaisesti ennen kauppoja puhumista vanhempien kanssa ja kysymällä heidän mielipidettään.

Ja jos mahdollista - sovi kaupat kasvokkain, tällöin voit tarkistaa ostamasi tavaran ennen maksamista. Ja muistakaa pyytää kauppakumppanilta se valokuva myytävistä tuotteista ennakkoon. Tiedätte mitä tulee. Älkää hyväksykö selitystä "kamera ei ole saatavilla, se on kaverilla lainassa" tms. Jos myyjä ei halua lähettää kuvia tai niitä ei ole mahdollisuus ottaa - älkää ostako.

Jos ainoa vaihtoehto on ostaminen postitse, niin pyydä postiennakko ja korttiin maininta "vastaanottaja saa tarkistaa sisällön ennen maksamista". Tällöin voit tarkistaa lähetyksen postissa että se vastaa sitä mitä pitikin - nyt vältytään jo pahimmilta huijauksilta. Jos myyjä vaatii rahat etukäteen niin silloin nuo nimi/puhelinnumero ja muut yhteystiedot ovat vähimmäisvaatimus. Tarkastakaa lisäksi ne saamanne puhelinnumerot vaikka numerotiedustelusta tai soittamalla niihin. Pieni vainoharhaisuus on netin kaupankäynnissä terveellistä ja säästää monelta murheelta.

Pienemmissä kaupoissa (10-20 euroa) kannattaa jo miettiä onko käytetyn ostamisessä järkeä, sillä postikulujen jälkeen säästö on minimaalinen - ja riskit ovat kuitenkin olemassa. Isommissa ostoksissa sitten taas se järki mukaan - mieti kahdesti luotatko pelkkään mailinvaihtoon niin paljon että siirrät tuntemattoman ihmisen tilille isompia summia rahaa.

Ja toistan edelleen saman asian mitä itse kirjoittelin tuossa jokunen maili aiemmin, vaikka en ole Sotun henkilökuntaa. Sotavasaran foorumi on kuin lehden ostetaan/myydään/vaihdetaan/varastetaan osasto - ylläpidolla ei ole aikaa/kiinnostusta saatikka velvollisuutta ratkoa käyttäjien ongelmia - se on vain palstatila joka tarjoaa ilmoitustilan.
Careful what you wish - You just might get it...

Blogia miniatyyrimaastojen ja figujen tuskaisesta valmistumisesta...
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

janat kirjoitti:Tuossa on vain yksi ongelma. Postiennakko tulee varsinkin pienissä kaupoissa huomattavan kalliiksi, joten myyjä ei välttämättä siihen sen takia suostu. Näin myös minun tapauksessani, harvoin alle 30€ kaupoissa postiennakkoon suostun. Ellei ostaja sitä itse maksa.
Postimyynnissähän ostaja maksaa aina postikulut. Joko erikseen hinnoiteltuna tai sitten myyjä on jyvittänyt sen jo tuotteen hintaan. Postiennakko maksaa kuitenkin sen muutaman euron ekstraa, eikä myyjän ole järkeä kustantaa sitä omasta pussistaan ja tehdä vapaaehtoisesti pienempää katetta (ellei ajattele tätä tällöin alennuksena ja on periaatteessa vastaavanlaisen suuruiseen alennukseen suostuvainen).
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
janat

Silveri kirjoitti:
janat kirjoitti:Tuossa on vain yksi ongelma. Postiennakko tulee varsinkin pienissä kaupoissa huomattavan kalliiksi, joten myyjä ei välttämättä siihen sen takia suostu. Näin myös minun tapauksessani, harvoin alle 30€ kaupoissa postiennakkoon suostun. Ellei ostaja sitä itse maksa.
Postimyynnissähän ostaja maksaa aina postikulut. Joko erikseen hinnoiteltuna tai sitten myyjä on jyvittänyt sen jo tuotteen hintaan. Postiennakko maksaa kuitenkin sen muutaman euron ekstraa, eikä myyjän ole järkeä kustantaa sitä omasta pussistaan ja tehdä vapaaehtoisesti pienempää katetta (ellei ajattele tätä tällöin alennuksena ja on periaatteessa vastaavanlaisen suuruiseen alennukseen suostuvainen).
Tätä yritin sanoakin, ja jopa se pari ylimääräistä euroa voi karkottaa ostajan, tai myyjän. Siis pienissä kaupoissa.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Ja oma pointtini on, ettei postiennakon tule myyjää karkoittaa. Jos asiakas vaatii postiennakkoa eikä sitä oletusarvoisesti tarjota, on asiakkaalla myös jonkinlainen velvoite maksaakin nämä ylimääräiset lisäkulut mitä postiennakosta tulee. On myyjän asia tarjoaako tämä alennuksia vaiko ei, mutta mielestäni asiakkaalla ei ole oikeutta vaatia postiennakkoa ilman lisämaksua, mikäli myyjä ei alunperin ole postiennakkoa tarjoamassa (ja täten jo huomioinut sitä lähetyskustannuksissa).

Väännämmekö kättä asiasta, josta olemme yhtä mieltä?
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
janat

Silveri kirjoitti:Ja oma pointtini on, ettei postiennakon tule myyjää karkoittaa. Jos asiakas vaatii postiennakkoa eikä sitä oletusarvoisesti tarjota, on asiakkaalla myös jonkinlainen velvoite maksaakin nämä ylimääräiset lisäkulut mitä postiennakosta tulee. On myyjän asia tarjoaako tämä alennuksia vaiko ei, mutta mielestäni asiakkaalla ei ole oikeutta vaatia postiennakkoa ilman lisämaksua, mikäli myyjä ei alunperin ole postiennakkoa tarjoamassa (ja täten jo huomioinut sitä lähetyskustannuksissa).

Väännämmekö kättä asiasta, josta olemme yhtä mieltä?
Khyl. Harmillisen usein asiakkaani ovat vain olettaneet saavansa postiennakon ilmaiseksi.

Mutta tämä riittää minun osaltani tästä aiheesta, eipä tähän uutta sanottavaa enää ole.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”