Citadel Washit

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
janat

Citadel Washit

Viesti Kirjoittaja janat »

Onko uusista washeista mitään hyötyä maalatessa? Toisin sanoen, toimiiko niin kuin väitetään? Varjostukset helposti ilman ongelmia?
BarDi

Re: Citadel Washit

Viesti Kirjoittaja BarDi »

Kyllä vain. Citadel Washeilla saa hyvät varjostukset ja eivät kiillä samalla tavalla kuin inkit. Nillä saa myös hyvin washattua muut maalatut pinnat. Vaikka itselläni ei vielä ole niitä, mutta niiden pitäisi toimia ohjiden mukaisesti.
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

BarDi kirjoitti:Kyllä vain. Citadel Washeilla saa hyvät varjostukset ja eivät kiillä samalla tavalla kuin inkit. Nillä saa myös hyvin washattua muut maalatut pinnat. Vaikka itselläni ei vielä ole niitä, mutta niiden pitäisi toimia ohjiden mukaisesti.
Eli puhut vain sitä, mitä GW on sinulle väittänyt?
Kyllä niiden Foundation paintsienkin pitäisi yhdellä ohuella kierroksella peittää vaikka musta pohjamaali, mutta itse tarvitsen keltaiseen 2-3 ohutta kerrosta tasaisen värin saamiseen.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
janat

Viesti Kirjoittaja janat »

Ratovaari kirjoitti:
BarDi kirjoitti:Kyllä vain. Citadel Washeilla saa hyvät varjostukset ja eivät kiillä samalla tavalla kuin inkit. Nillä saa myös hyvin washattua muut maalatut pinnat. Vaikka itselläni ei vielä ole niitä, mutta niiden pitäisi toimia ohjiden mukaisesti.
Kyllä niiden Foundation paintsienkin pitäisi yhdellä ohuella kierroksella peittää vaikka musta pohjamaali, mutta itse tarvitsen keltaiseen 2-3 ohutta kerrosta tasaisen värin saamiseen.
Todellakin haluan tietää mitä ne oikeasti tekee, olen kyllä lukenut GW:n mainokset ja tiedän mitä näiden pitäisi tehdä. Mutta ah niin usein mainoksissa kerrotaan vain puolet totuudesta, ja sekin liioitellen :I
Yöhiisi

Viesti Kirjoittaja Yöhiisi »

Kyllä ne washit ovat ainakin minulla toimineet luvatulla tavalla. Liskoja olen maalannut icy bluella ja asurmenblue washi päälle ja hyvä tuli (eikä washia tarvinnut edes laimentaa vedellä). Ja ei muuten kiiltänyt yhtään. Tosin muita uusia washeja en ole käyttänytkään.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Ratovaari kirjoitti:
En ole itsekään kokeillut, mutta olen nähnyt (livenä) figuja, jotka on maalattu pelkästään käyttäen uusia washeja valkoiselle pohjalle. Sen perusteella uskaltaisin väittää, että eivät ne ainakaan ihan hirveän kamalan huonoja ole. Kyllä niitä vähintään testattua tulee, kunhan keksin jotain, mihin testata.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Washit toimii, kokeiltu on. Kahdeksan vuotta meni hukkaan kun yritin saada inkkejä toimimaan. Nämä ei tarvi mitään kikkailuja, otat purkista ja lyöt viguun.

En ole kokeillut kovasti hypetettyä suoraan valkoiselle pohjamaalille washailua, koska minulla on ollut ongelmia pohjamaalauksen kanssa. Mutta normaaliin varjostukseen olen käyttänyt ja todennut toimivaksi. Inkkeihin en koske enää koskaan.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Rakath
Maalajakisälli 2007

Viesti Kirjoittaja Rakath »

Njaa, mulla kokemus on kyllä päinvastainen. Inkit on mukavan tummia ja niissä on vahva pigmentti. Sellaisenaan ne menevät, jos tarvitsee erittäin vahvaa korostusta, ja pikkusen vedellä jatkettuna sitten muuhun. Tykkään myös sekoittaa inkkejä muihin maaleihin, tulee mielenkiintoisia efektejä esim. ihoa maalatessa.
Nämä uudet washit on semmoista lirulientä, että ei siitä oikein ole mihinkään.
Ehkä en ole niiden käyttötarkoitusta tajunnut, mutta inkin korvikkeeksi niistä ei missään nimessä ole.

Pitänee haalia kauhealla vimmalla jostain viimeiset inkit itselle, ennen kuin viimeisetkin putelit joutuvat unholaan.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Tuo on kyllä totta, washit on aika laimeita. Ohentamalla niitä ei tule kuin paha mieli. Totta puhuen itsekään en ollut alkuun vakuuttunut, koska vanhasta tottumuksesta ohensin niitä käyttämällä kohtuumärkää pensseliä.

Inkkien vika oli mielestäni siinä, että vaikka ne levittyivät nätisti, kuivumisen kanssa oli ihan arpapeliä. Ainakin minulla inkkien jälki jäi lopulta kaikkialle muualle kuin syvennyksiin, vaikka miten yritin kikkailla vedellä ja mediumeilla. Ehkä en vain osaa, mutta onneksi ei enää tarvitsekaan.

Kai näihin pätee kuitenkin sama kuin eri valmistajien maaleihinkin. Kannattaa kokeilla kaikenlaista ja rakentaa oma kokoelma sellaisista maaleista, jotka sopii parhaiten omaan maalaustyyliin.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Th3_Dog

Viesti Kirjoittaja Th3_Dog »

En väitä uusia huonoiksi mutta pari testin jälkeen en löytänyt kunnon käyttöä banad blackilleni. Lähdenpä tästä kauppaan haalimaan vikat inkit itteleni :P
Vaihdetaan: 10 Uruk-Hai Warrioria, 24 Warriors of Rohania&Rohan Captain on Foot.The models become unassembled and unpainted
Etsiskelen rohania ja kääpiöitä. Erityisesti hakusessa mordor örkit.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Valmistaako kukaan muu sellaisia inkkejä, mitä nämä poistuvat ovat?
Luumumehu on soturien juomaa
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Huru-ukko kirjoitti:Valmistaako kukaan muu sellaisia inkkejä, mitä nämä poistuvat ovat?
Wanhoja GW:n maaleja ja ink washeja (niitä heksa-flip toppeja siis, ei iki-wanhoja pyöreitä flip toppeja) tekee Coat d'Arms. Hemmetin hyviä maaleja yleensäkin ja etenkään litkupuolella ei ole tullut vastaan näitä voittanutta. Eivät siis ollenkaan samaa tavaraa kuin nyt poistuvat, vaan verrattomasti parempaa. http://www.gladiator.clara.net/coatd.htm
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
P. Ruuhijärvi

Viesti Kirjoittaja P. Ruuhijärvi »

Onkos nämä Coat'd Armsit luirumpia kuin GeeWeen washit?
Ilfierno kirjoitti: Sun pelkästä viestistä tietää kuka sen kirjottaa, ei tarvi nimeä katsoa. Sen verran omaperäisellä tavalla kommentoit. :)
Hammerheart

DakkaDakka kirjoitti:Onkos nämä Coat'd Armsit luirumpia kuin GeeWeen washit?
No miten sen nyt ottaa. Nämä uudet washithan omaavat suht korkean viskositeetin, eli sillä saralla nuo Coat d'Armsit ovat luirumpia, mutta värin puolesta ne ovat paljon voimakkaampia. Kuvittele GW:n inkki, joka ei kiillä ja joka muutenkin toimii paljon paremmin, niin pääset jotakuinkin Coat d'Armsin ink washien asteikolle.

Jonkun verran noita GW:n inkkejä on tarttunut haaviin, mutta en minä niistä kyllä yhtäkää oikeasti käytä, vaan käytännössä pelkästään CdA-kamaa. Nämä uudet GW:n washit sen sijaan ovat aivan erilainen otus ja ne toimivat tiettyihin juttuihin todella hyvin, eli näihin olen tyytyväinen. Mutta missään tapauksessa eivät kyllä korvaa CdA-ink washeja - aivan eri tuote ja käyttötarkoitus kyseessä.

Edit: Vaikkei ehkä paras esimerkki, mutta puhtain mitä tulee mieleen - Daemonetteni jalusta on tehty yhdellä reilusti ohennetulla, mutta suht runsaalla vedolla CdA:n flesh washia valkoisen hiekan päälle. Ei kiillä ja väri on värjää todella paljon voimakkaammin kuin uudet washit.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Sticced

Viesti Kirjoittaja Sticced »

Huru-ukko kirjoitti:Valmistaako kukaan muu sellaisia inkkejä, mitä nämä poistuvat ovat?
Vallejon game ink -sarjan värit ovat tietenkin yksi vaihtoehto. Ovat ainakin omasta mielestäni hyvin lähellä gw:n omia.
Oma-aloitteisuutta.
SilverSeed.eu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SilverSeed.eu »

Washin varsinainen tarkoitus ei ole värjätä, vaan sävyttää. Toisin kuin Inkien. Jos Washilla haluaa värjätä jotain, se voi vaatia useiden kerrosten maalaamisen, tai washin turhauttavaa kuivaamista pensseliin. Inkit ovat kuitenkin GW:ltä loppu, joten vaihtoehtoina on tutustua muiden inkeihin, tai alistua maalamaan useita kerroksia, jotta pinta värjäytyy.
Hammerheart

SilverSeed.eu kirjoitti:Washin varsinainen tarkoitus ei ole värjätä, vaan sävyttää. Toisin kuin Inkien. Jos Washilla haluaa värjätä jotain, se voi vaatia useiden kerrosten maalaamisen, tai washin turhauttavaa kuivaamista pensseliin. Inkit ovat kuitenkin GW:ltä loppu, joten vaihtoehtoina on tutustua muiden inkeihin, tai alistua maalamaan useita kerroksia, jotta pinta värjäytyy.
Voisiko joku viisas sielu kertoa minulle washin ja inkin yleisen eron (siis ei että mikä ero näillä uusilla GW washeilla on niihin edellisiin inkkeihin)? Vai tarkoititko sanoa "GW:n washin... ...toisin kuin GW:n inkien"?

Silloin kun itse aloitin maalaamaan lähes kaksi vuosikymmentä sitten, oli olemassa inkkejä, joilla figuille tehtiin asia nimeltä washaaminen. Nykyäänkin esmes juurikin tuo Coat d'Arms myy "ink-washeja". Ja nyt yhtäkkiä kun GW julkaisee taas litkuja washien nimellä inkkien sijaan (ne inkkejä edeltäneethän olivat washeja ja niitä aiemmat taas inkkejä - sama käyttötarkoitus kuitenkin molemmilla) on levinnyt tällainen maailmanlaajuinen käsitys, että noilla olisi jokin periaatteellinen ero. Eli kertokaa nyt toki minullekin.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Minun silmillä katottuna homma näyttää siltä, että ne nyt poistuneet inkit olivat sellaisia läpikuultavia aineita. Nämä uudet washit näyttävät enempi oikein ohuilta maaleilta, jotka eivät kuulla läpi, jos niitä oikein paljon laittaa. Se läpikuulto oli mielestäni juuri inkeissä se hyvä juttu. Mikä ero onkaan itsetehdyllä maaliwashilla ja virallisella washilla, on minulle hahmottumatta. Toisin sanoen, nämä uudet näyttävät minusta vedellä jatketulta maalilta, kun ne poistuvat ovat kai jotain oikeaa mustetta. Tällainen tuntuma minulla on.

Itse kun olen puhunut washaamisesta ennen, olen tarkoittanut nimenomaan ohennettua maalia ja inkkaamisella tarkoitin musteen, eli inkin käyttöä (suomeksi väripesu ja mustepesu). Tässä on varmaan ollut paljon eri käytäntöjä. Miten nyt sitten erotellaan washilla washaus ja ohuella maalilla washaus? Ehkä nämä washit ovatkin vain ohutta maalia, eikä erottelua tarvita :s
Luumumehu on soturien juomaa
Jarva

Viesti Kirjoittaja Jarva »

Huru-ukko kirjoitti:Mikä ero onkaan itsetehdyllä maaliwashilla ja virallisella washilla, on minulle hahmottumatta.
Se mitä itse olen havainnut, että kotikutoiset washit ovat vaikeammin hallittavissa, jolloin washaus-jäljestä saattaa tulla sellainen teetahrakauhistus, jossa washi ei ole pysynyt siellä missä olisi pitänyt. Sen sijaan uudet washit jättävät huomattavasti "smoothimman" ulosannin, vaikka kuinka sotkisi ja tuhertaisi.
Hammerheart

Huru-ukko kirjoitti:Minun silmillä katottuna homma näyttää siltä, että ne nyt poistuneet inkit olivat sellaisia läpikuultavia aineita. Nämä uudet washit näyttävät enempi oikein ohuilta maaleilta, jotka eivät kuulla läpi, jos niitä oikein paljon laittaa. Se läpikuulto oli mielestäni juuri inkeissä se hyvä juttu.
Teoriassa litkun ja maalin ero on se, että maalissa pigmentti on hiutaleina ja litkussa taas nesteenä.
Mikä ero onkaan itsetehdyllä maaliwashilla ja virallisella washilla, on minulle hahmottumatta.
Jos ohennat maalia ja laitat sitä johonkin suht paljon, niin hiutaleet liikkuvat maalipisaran reunoille ja kuivuttua tulee juuri tuo "teetahrakauhistus". Tätä eivät kunnon litkut tee.
Toisin sanoen, nämä uudet näyttävät minusta vedellä jatketulta maalilta, kun ne poistuvat ovat kai jotain oikeaa mustetta. Tällainen tuntuma minulla on.
No nyt on kyllä aivan väärässä oleva tuntuma. Jo pulloa ravistamalla huomaa selkeän eron - nämä uudet GW:n washit ovat viskositeetiltaan ihan erilaisia kuin mitkään aiemmin vastaani tulleet litkut/maalit. Ja luonnollisesti ominaisuudet ovat ihan eri planeetalta kuin ohennetulla maalilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”