"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Liimojen turvallisuus

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
St. Apollo

Liimojen turvallisuus

Viesti Kirjoittaja St. Apollo »

Ennen kuin aloitatte figuurienne tai pienoismallienne kokoamista yhteen muistakaa liimojen turvallisuus.

PVA esim. Erikeeper = Vesiliukoinen, hajuton ja turvallinen käyttää.

Sekunttiliima esim. Loctite Super Attac = vaarallinen, liimaa ihon helposti yhteen ja muodostaa kaasua joka on hermomyrkky. KÄYTETTÄVÄ TUULETETUISSA TILOISSA!!

Polystyreenisementti esim Revell Professionnal = Sulattaa osat yhteen, vältettävä ihokosketusta ja muodostaa kaasua joka on hermomyrkky (ei niin vahva kuin sekunttiliimoissa, mutta vaarallinen). KÄYTTÄVÄ TUULETETUISSA TILOISSA!!

Hermomyrkyistä vielä. Hermomyrkyt pehmentää aivoja. Pitkän käytön takia voi aiheuttaa hermoston heikkenemistä ja jopa halvauksen.

Mutta älkää lopettako harrastustanne tähän...pitäkää vain mielessä turvallisuus ennen kaikkea. Jos teillä ei ole tuuletettavaa tilaa, liimatkaa kesällä ulkona. Tämän artikkelin idea ei ole pelotella vaan neuvoa ja antaa infoa liimoista...päivitän tulevaisuudessa lisää.
Jos tunnet itsesi tyhmäksi, käytä käänteispsykologiaa!

Oma ukkogalleria: http://www.warseer.com/forums/showthread.php?t=224443
Ratovaari

Re: Liimojen turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Lähteet olisi hyvä tietenkin merkitä, ja tuon sekunttiliiman (tarkoitat ilmeisesti pikaliimaa eli syanoakrylaattia?) tapauksessa myös ilmoitus siitä mikä kaasu on hermomyrkky.
Ja lisäksi unohdit viellä maininnan siitä, että pakkausselosteet kuuluu lukea. Niitä tarkkailemalla olisi nämäkin asiat saanut helposti selville.
Hyvä että meillä on näitä liima-alan asiantuntijoita paikalla, jotka osaavat valaista näin hyvin näistä asioista.
Olisit voinut samalla myös laittaa epoksien haittavaikutuksista, koska tälläisiäkin liimoja ovat. Ja lisäksi kneadatite, tuttavallisemmin Green Stuff, on epoksia.
Lisäksi jos liimaa Syanoakrylaatilla balsaa, niin siitä muodostuvaa höyrypilveä en suosittele imppaamaan.

Tämän lisäksi olisi ehkä kannattanut ilmoittaa joitain tapoja joilla voidaan jälkihoitaa esimerkiksi sitä, kun on "sekunttiliimalla" liimannut sormensa yhteen.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Ajatella... syanoakrylaattipohjaisia liimoja käytetään myös haavojen liimaamiseen sairaaloissa/terveyskeskuksissa, eivätkä ne tilat edes aina ole tuuletettuja!!!!111!!!oneone!!!
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

St. Apollo kirjoitti:Sekunttiliima esim. Loctite Super Attac = vaarallinen, liimaa ihon helposti yhteen ja muodostaa kaasua joka on hermomyrkky. KÄYTETTÄVÄ TUULETETUISSA TILOISSA!!

Hermomyrkyistä vielä. Hermomyrkyt pehmentää aivoja. Pitkän käytön takia voi aiheuttaa hermoston heikkenemistä ja jopa halvauksen.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Syanoakrylaatti muodostaa kaasuja, jotka voivat aiheuttaa astmamaisia reaktioita pienessä osassa ihmisiä, mutta ovat muuten harmittomia (koska muuttuvat inerteiksi tullessaan kosketuksiin kosteuden kanssa, jota ihmiskehon sisäänmenoaukot tyypillisesti sisältävät). Ainoa "todellinen" vaara (silmien tms liimaamisen lisäksi siis) syanoakrylaatin käytössä on sen tuottama voimakkaan eksoterminen reaktio sen joutuessa kosketuksiin puuvillan kanssa, jolloin rankimmillaan kangas voi jopa syttyä palamaan. Toisaalta tällöin pitää kyllä kämmentää aika rankalla kädellä (tyyliin katkaista pikaliimapurkki ja kaataa sen sisältö kokonaisuudessaan syliinsä). Sinällään vaatteita on kyllä suht helppo pilata pikaliimalla, mutta erityisen vaarallista (paitsi ehkä kukkarolle) tämä ei ole.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Arkki

Viesti Kirjoittaja Arkki »

Jaahas.. onneksi ilmoititte näistä liimoista niin tiedän ettei mun kannattaisi tota liimaa hankkia.. ties jos saan taas sen kirotun ihottuman persaukseeni. Lasketaanko tuuletettuja tiloja jos virallinen maalauspöytäni sijaitsee aivan sen tuuletusaukon edessä niissä ikkunoiden vieressä (Tajuatte kai se avattava homma josta tulee sitten sitä pihailmaa sisälle.)?
Tuomas Kyrö kirjoitti: Breivik syyttää joukkomurhastaan demokratiaa. Se on sitten sana sanaa vastaan. Demokratia kun syyttää joukkomurhasta Breivikiä
abcdefg

Viesti Kirjoittaja abcdefg »

Kai tuo oli vitsi? Ei liimojen käytössä liiemmin ohjeita tjsp tarvita. Senkun vain aina välttää sitä turhaa liimanhaistelua (vaikka tuoksuisi hyvälle ;) ) ja ihon kanssa kosketusta.
2
Lefaa

Viesti Kirjoittaja Lefaa »

Lind The ChessMaster kirjoitti:Kai tuo oli vitsi? Ei liimojen käytössä liiemmin ohjeita tjsp tarvita. Senkun vain aina välttää sitä turhaa liimanhaistelua (vaikka tuoksuisi hyvälle ;) ) ja ihon kanssa kosketusta.
Ja sitä tahatonta liimanhaistelua, jonka tuo tuuletus estää.
Sellasta se on.
Arkki

Liima on kuin pieru.. se on hyödyllinen (liekinheittimenä, näin olen kuullut) kuin haitallinen (Haisee kamalalle). Kun pieru pääsee ulos suolesta haju leviää, sama käy liimalla ja siksi laitetaan tuuletusta huoneeseen ettei se haisisi.. ja sama on liimalla.. se haju tavallaan hajoaa (näin sen sain helposti kuvattua) ja leviää ympäriinsä niin ettei koirakaan sitä haistaiskaan vaikka se olisi ihan ihan ihan pienesti siinä sen nenän eessä. Mutta voin mä tulla teille kokeilemaan, pistetään liima sun nenän eteen vähäks aikaa ja sitten tuuletus ja katotaan kummalla haistat paremmin (jos liimaa ei ole voin lainata myrkkykaasujani suolesta : ¤ ).
Tuomas Kyrö kirjoitti: Breivik syyttää joukkomurhastaan demokratiaa. Se on sitten sana sanaa vastaan. Demokratia kun syyttää joukkomurhasta Breivikiä
ampusiili

Viesti Kirjoittaja ampusiili »

Crimson_Commander kirjoitti:Liima on kuin pieru.. se on hyödyllinen (liekinheittimenä, näin olen kuullut) kuin haitallinen (Haisee kamalalle). Kun pieru pääsee ulos suolesta haju leviää, sama käy liimalla ja siksi laitetaan tuuletusta huoneeseen ettei se haisisi.. ja sama on liimalla.. se haju tavallaan hajoaa (näin sen sain helposti kuvattua) ja leviää ympäriinsä niin ettei koirakaan sitä haistaiskaan vaikka se olisi ihan ihan ihan pienesti siinä sen nenän eessä. Mutta voin mä tulla teille kokeilemaan, pistetään liima sun nenän eteen vähäks aikaa ja sitten tuuletus ja katotaan kummalla haistat paremmin (jos liimaa ei ole voin lainata myrkkykaasujani suolesta : ¤ ).
Mitä ihmettä sää oikein selität? :D Itselläni ei ole liimojen kanssa mitään ongelmaa, koska varsinkin kesällä voi pitää ikkunaa auki lähes koko ajan. Jos on vaikka talvi, eikä näin voi tehdä niin yrittää vaan pitää liimapurkkia mahdollisimman vähän aikaa auki.

Edit: Mitä tuo '' pistetään liima sun nenän eteen vähäks aikaa ja sitten tuuletus ja katotaan kummalla haistat paremmin'' tarkottaa? Itse en saa mitään selvää lauseestasi.
Viimeksi muokannut ampusiili, Ti 22.07.2008 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
92% ihmisistä vetää tilastoja hatusta
Lefaa

Viesti Kirjoittaja Lefaa »

Crimson_Commander kirjoitti:Liima on kuin pieru.. se on hyödyllinen (liekinheittimenä, näin olen kuullut) kuin haitallinen (Haisee kamalalle). Kun pieru pääsee ulos suolesta haju leviää, sama käy liimalla ja siksi laitetaan tuuletusta huoneeseen ettei se haisisi.. ja sama on liimalla.. se haju tavallaan hajoaa (näin sen sain helposti kuvattua) ja leviää ympäriinsä niin ettei koirakaan sitä haistaiskaan vaikka se olisi ihan ihan ihan pienesti siinä sen nenän eessä. Mutta voin mä tulla teille kokeilemaan, pistetään liima sun nenän eteen vähäks aikaa ja sitten tuuletus ja katotaan kummalla haistat paremmin (jos liimaa ei ole voin lainata myrkkykaasujani suolesta : ¤ ).
WTF.. Eli siis, mikä sinun viestisi..öh... idea oli? Kertoa varsin lapselisella ja typerällä tavalla, miksi kannattaa olla tuuletetussa tilassa kun käyttää liimoja?
Sellasta se on.
Arkki

" Kai tuo oli vitsi? Ei liimojen käytössä liiemmin ohjeita tjsp tarvita. Senkun vain aina välttää sitä turhaa liimanhaistelua " lukekaas ketjua vähä tarkemmin.. meinasin siis että se liima kuule haisee vaikka välttäisikin turhaa haistelua.. nyt jäi itekki mietityttään mitä mun alunperin piti sanoa viestissä.. luulen että se haisee väkisinkin se liima ellei tuuleta.. kaiketi. Äkkiä suihkuun kärsiin viin.. siis tää tila pois.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Nimeltä mainitsemattoman kirjoittajan viesti on oivallinen esimerkki siitä, että liimahöyryjä ei kannata haistella. Kaikkea paskaa en minäkään jaksa siivota, joten pistän vain lukkoon. Tiedättepä ketä kiittää.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Lukittu

Palaa sivulle “Perusteet”