Beissaan figuni tätänykyä metallisille alustoille, ja koska olen halunnut pitää alustat mahdollisimman yhdenmukaisina, varmin tapa varmistua tuosta oli valaa ne itse. Yritysten ja erehdysten kautta olen päätynyt nykyiseen tekniikkaan, joka pitäisi soveltua kaikenlaisten yksipuolisten osien valamiseen, mitä aion tämän artikkelin yhteydessä myös kokeilla.
Nyt työn alla on 15 mm halkaisijaltaan olevan figubasen valaminen. Kokeilen samalla myös monimutkaisemman mallin valamista samalla tekniikalla.
1. Orginaalin skulptaus.

Basejeni lähtökohdaksi olen ottanut HirstArtsin Cobblestone Floor-muotin. Muotista tehdystä kipsivaloksesta olen työstänyt 15mm halkaisijaltaan olevan pyöreän kiekon, jonka korkeus on n. 3 mm. Sinäänsä originaaliksi käy mikä tahansa esine, kunhan joku sen pinnoista on tasainen. ts. toimii pohjana. Huokoinen materiaali, kuten juuri kipsi, kannattaa myös lakata kiiltolakalla ennen muotin tekoa, näin muotti irtoaa helpommin aihiosta. Toisena objektina aion käyttää Green Stuffista tekemääni kärrinpyörää.
2. Muottikaukalon tekeminen.

Seuraavaksi rakennetaan laatikko, jonne muottiaine kaadetaan. Tässä olen käyttänyt n. 2 mm paksua kiiltäväpintaista pahvia, mutta taaskin moni materiaali varmaan käy. Jos aine on huokoista, kannattanee senkin pinta lakata ennen muottiaineen kaatoa. Mallin olen liimannut erikeepperillä laatikon keskelle, niin että joka puolelle on jäänyt reilu 10mm tai enemmän tilaa, ja laatikon korkeus - eli tulevan muotin paksuus - on itselläni ollut n. 2x mallin korkeus, tässä tapauksessa 7 mm kun basen korkeus oli se 3 mm.
3. Silikonin sekoitus.

Hermojaraastava vaihe, ainakin tällä EMCOn RTV/HB -silikonilla, jonka varsinaisen mömmön ja kovetteen sekoitussuhde on melkoisen esoteerinen. Purkissa on 490 g ainetta ja pullossa 10 g kovetinta, jota tarvitaan 1-3%, ja 20 tippaa vastaa 1 grammaa... Mutta kun tarkkaa puntaria ei ole käytössä, pitääkin käyttää tilavuusmittoja, huoh!. Onneksi purkissa oli myös maininta aineen tiheydestä, ja sain lopulta ynnättyä että puoleen desiin mömmöä menee noinabout 45 tippaa kovetinta. Kai. Ehken. Miksi oi miksi tätä ei ole 1:1 sekoituksena, kele!
4. Mallin peitto.

Ilmakuplien syntymisen ehkäisemiseksi on parasta peittää malli ensin ohuella kerroksella muottisilikonia, esim. pensselillä. Pensselin saa jälkeenpäin suht. puhtaaksi tärpätillä, jos sen muistaa tehdä ennen kuin mömmö on ihan kuivaa. Tässä vaiheessa huomasin että kovetetta oli sittenkin tullut muutama tippa liikaa, toista esinettä sivellessä alkoi mömmö juoksettua aika kiivaaseen tahtiin, ja seuraavaan vaiheeseen tuli melko kiirus.
5. Muottikehikon täyttö.

Kiireestä huolimatta sain kuin sainkin molemmat kehikot täyteen mömmöä, ennen kuin se juoksettui liian pahasti. Ehkä kannattaa tehdä vain yksi muotti kerrallaan, eikä vielä säheltaa samalla kameran kanssa. Tässä vaiheessa voi vielä naputella ilmakuplia pois silikonista - aseta muotit pöytälevylle ja tärisytä sitä nyrkillä - bassokajari ajaa varmaan saman asian. Lopulta ei ole kuitenkaan muuta tehtävissä kuin odotella kärsivällisesti 3-4 tuntia, jolloin muottiaineen pitäisi olla kauttaaltaan kovettunut.
6. Muottilaatikon purkaminen.

Hermojaraastava hetki on se, kun säädetyn ajan jälkeen alkaa purkamaan muottilaatikkoa ja katsomaan minkälainen muotista tuli. Tällä kertaa molemmat näyttivat onnistuneen, tosin tuo basemalli meinasi tarrata syvimmistä urista kiinni muottin, kun en ollut malttanut lakata sitä. Kärrynpyöräkin irtosi mukavasti, ja tällä kertaa (kolmas yritys) muotti säilyi ehjänä.
7. Valu- ja ilmakanavien teko.

Muottiin pitää vielä veistää valukanava, ohut askarteluveitsi käy mainiosti, sekä tiehyet jota pitkin ilma pääsee poistumaan metallin valuessa muottiin sisään. Laitoin tuohon kärrynpyörään alustavasti kaksi kanavaa, mutta sen monimutkaisuudesta johtuen epäilen, että joudun tekemään siihen niitä lisää. Mutta sen tietää vasta 3-4 päivän päästä, kun muotti on sen verran kuivunut, että valamista uskaltaa ajatellakaan.

Tuollasia niistä sitten pitäisi tulla. Pistän muotin kahden filmivanerilevyn väliin, ja kaadan tinan aukoista sisään, tosin yleensä menee kyllä muotin ylikin jotain, kannattaa siis pitää se paloturvallisella alustalla. Tämä silikoni kestää 450 asteen kuumuutta, ja noilla nykyisillä muoteilla on valettu ainakin 50 kertaa, eikä vielä ainakaan ole minkäänlaisia haurastumisen merkkejä nähtävillä. Tosin en yleensä kaada samaan muottiin kahta kertaa peräkkäin, vaan annan muotin jäähtyä välillä. Muottiin levitettävä liukaste varmaan myös lisäisi käyttöikää, mutta en ole sellaisen käyttöä kokenut tarpeelliseksi.
Tulikohan tuosta nyt mitään ymmärrettävää. Jos jokin jäi epäselväksi, kysyä toki saa. Vastaan sen mitä osaan.
Kirotusvihreitä korjattu