Maalaatteko enää_?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
marke

Maalaatteko enää_?

Viesti Kirjoittaja marke »

Terve,

Aloittelin tosiaan ensimmäistä kertaa 40k:n kun siirryin työskentelemään Malesiaan, Kuala Lumpuriin, ja sitä täällä pelataan aika antaumuksella. Fabaa ei ihan hirveästi näy, mutta toisinaan. Paikallinen focus on power gaming ja maalaus hoidetaan yleensä tilaustyönä tai pikasudinnalla. Yleisin chapteri on templarit (black spray + tarrat + hieman boltgun meteliä ja harmaata drybrushia = valmis), ja aivan varmasti maalauksellisista syistä, eikä niinkään pelillisistä.

No, se tarinoinnista. Olin järkyttynyt, että iso osa pelaajista ei maalaa itse. Minulle harrastuksessa on aina ollut äärimmäisen tärkeää väkertää aijemmin jokainen helkkarin skaveni/lurkki, ja nyttemin sitten 40k:n aloitettuani harmaaritari/firewarriori, viimeisen päälle. Pelaaminen on sitten tapa ulkoiluttaa ukkojaan ja päteä maalaus-skillzeillä, ja ehkä vähän pitää hauskaakin.

Nyt asenne on fiksautunut paikallisesta "painostuksesta" johtuen tuohon pelaamiseen, mutta en silti helkkari suostu millään antamaan omia figujani muiden koskettavaksi sutiensa kanssa. Power gaming, vaikka itse en sillä tasolla vielä ole, mutta ajatuksena, on kuitenkin mukava ja jotain uutta vrt. suomimeininkeihin.

Topicin idea oli nyt kuitenkin se, että mitens Suomessa nykyään? (tai missä olettekin) Maalaatteko itse, ja onko asenne samansuuntainen kuin minulla? Eli armeija maalataan itse, värejä EI TODELLAKAAN copypasteta codexista, vaan omasta päästä, tyyli on lähempänä showcase yritelmää kuin pelifigua ja raskas konvertointikaan ei ole vierasta.

Okei, täälläkin maalausta harrastetaan (jotkut ovat jopa kohtuu luoviakin), mutta yleensä ne vakavammat maalarit eivät taas sitten pelaa ollenkaan. Poikkeuksia löytyy, kuten aina, mutta yleinen meiniki on edellä mainittu - joka näkyy tietty pelaamisen tasossakin ihan positiivisesti. Selkään tulee junnuilta ja papoilta, ja porukka ei pelaa välttämättä power listoja, vaan kokeilee ja tekee outojakin valintoja. Olen niin uusi, että olisi parempi pitää leipäläpi tukossa, mutta; ymmärtääkseni esim Euroopassa kovahko Mechanized Tau ei kuulemma pärjännyt paikallisessa metagamessa lainkaan...vaikkakin tietty samat Ironwarrior oblit abuset täälläkin oli.

Noniin, eli: Maalaatteko figunne itse, koitatteko saada armeijasta mahd. persoonallisia, ja käytättekö oikeasti vaivaa joka ukkoon? Itse olen luullut, että WH harrastuksen ideaali on tuo, ja sitten valmis armeija viedään pelikentälle ja muutamaan turnaukseen, kunnes aloitetaan uusi.
Merimetsä

Re: Maalaatteko enään?

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

marke kirjoitti:Noniin, eli: Maalaatteko figunne itse, koitatteko saada armeijasta mahd. persoonallisia, ja käytättekö oikeasti vaivaa joka ukkoon?
Kyllä ja ei.

Maalaan eldar armeijaani rakkaudella. Konvertoin joka muovifigun ja jokainen on yksilö maalauksessa. Tätä porukkaa ei tuoda kentälle ennenkuin koko porukka on maaleissa. Ehkä joskus ensivuosikymmenellä. Fabassa asenne on toinen. Valkoinen pohjamaali, inkkejä paria kolmea ja sitten vain quickwash. Ei se mitään maalaamista ole. ;)
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Kyllä ainakin Oulussa näkee todella paljon maalattuja armeijoita. Minä maalaan aina kaiken ja maalaamattomalla armeijalla pelaaminen on minulle kauhistus. Nykyään kyllä sallin itseni pelata armeijoilla, joissa on muutama melkein valmis ukko mukana, tosin vain kaveripeleissä ja testimielessä. Ukkojen maalaus on tällä hetkellä minulle noin 50% harrastuksesta. Ennen se oli jotain 95%. Nyt on tuo pelikertojen määrä tihentynyt. Asia on niinkin, että kun muutamakin maalaa, niin se saa toisetkin innostumaan maalaamisesta. Toisaalta minä olen tullut harrastukseen mukaan maalaamisen ja roolipelin puolelta. Ne jotka aloittavat tämän homman figupelien pelaajina, ovat vähän erilaisessa tilanteessa.
Luumumehu on soturien juomaa
Crowmire
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Crowmire »

jaa, niin kauan kun olen pelannut figuilla on aina ollut niitä ihmisiä, joita maalaus/modellointi puoli ei juurikaan kiinosta, ja nämä pelasivatkin monesti maalaamattomilla armeijolla. Nykyään kuitenkin palkkamaalareita on enemmän ja niiden tavoittettavuus on helpompaa kiitos internetin ja esim. tämän foorumin, niin nämä ihmiset ketä maalaus ei kiinosta saavat armeijansa hyvin maalatuksi korvausta vastaan.

Ei kait siinä, edelleen kuitenkin valtaosaa tuntemistani harrastajista haluaa maalata itse, ja jopa nähdä enemmän vaivaa/rahallista panostusta siihen että saisi omasta armeijasta oman näköisen.

Kyllä itse tykkään maalata itse, omalla tyylillä, ja tuoda mukaan omaa sielumaisemaa, ostaa useampi figu, ja sahata nämä kappaleiksi ja kasata jotain uniikkia and all that. Budjetti ja aika on kuitenkin rajoittamassa sen verran, että ihan kaikkea suuniteltua en saa tehtyä, mutta yritys on kova. Ja ei, en antaisi kenenkään maalata omaa armeijaani, ikinä! palkkamaalarit saisi maksaa minulle että näin kävisi :P
Nazgúl

Viesti Kirjoittaja Nazgúl »

Vain fabaan toistaiseksi olen figuja hankkinut ja nämä maalaan niin hvin, kuin vain taidan. Yksi örkki taisi viedä 3 päivää... Jälki on omalla tasollani siis showcasea. Pelaaminen ei houkuta vielä, kun kavereillakaan ei ole armeijoita kasassa, mutta ehkä sitten myöhemmin. Pyrin koko ajan opettelemaan tai parantamaan erilaisien maalausteksniikoiden käyttämistä. Maalaaminen on siis tällä hetkellä 80% figuilustani, loput armeijalistojen suunnitellua sun muuta semmoista. Konvaus kiinnostaa, muttei ole mitään GS:sän tapaista.
Jos on päätä myöten kusessa, kannattaa pitää suu kiinni

Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa

Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa
Icecube

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Kuulun kanssa siihen kastiin, että kyllä ne figut pitää itse maalata ja tyyliini kuuluu, ettei maalaamattomilla napeilla pelata. Itseasiassa maalaaminen on mulle tärkeämpi osa tätä harrastusta kun varsinainen pelaaminen.
Aapo95

Viesti Kirjoittaja Aapo95 »

Itse kanssa maalaan kaikki ukkoni ja niin hyvin kuin pystyn. Aluksi maalailin niin sotkuisella massatuotannolla, että se oli aika kauheaa katseltavaa. Omasta harrastuksestani noin 50% on pelaamista, 40% maalaamista ja 10% maastontekoa.
Drakken

Viesti Kirjoittaja Drakken »

Itse maalaan omat figuni, välillä jopa kavereittenikin. Vieläpä mielelläni.

Itse pidän harrastuksen jokaisesta aspectista:

Kokoaminen ja konvertointi ovat mieleeni ja vielä kun maalaa figuurit niin siinä saa tehdä armeijastaan ihan sen näköisen kuin haluaa. Ehkä itsensä toteuttamista parhaimmillaan.
Voisin sanoa, että pidän maalaamisesta ja kokoamisesta ehkä enemmän kuin pelaamisesta; elleivät pelit tapahdu jollain todella hienolla pelipöydällä (Esim GW:ssä). Harmittaa vaan kun ei ole itsellään tilaa/ resursseja kunnollisen pelipöydän tekoon. =/
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Kyllä maalaan omat figuni itse ja yleensä omilla väreilläkin. Eli en ole codexin teemojen orja. ;)

Siinä lomassa tulee sitten maalattua kyllä figuja myös muille. ;D

Että enemmän se niin päin on että muille tulee maalailtua. Omat armeijat ovat valmiita tai lähes valmiita joten joutaa siinä samalla maalailemaan muidenkin figuja.
P. Ruuhijärvi

Viesti Kirjoittaja P. Ruuhijärvi »

Nazgúl kirjoitti: Yksi örkki taisi viedä 3 päivää.
Vain? No...taidan sitten vaan olla todella hidas maalaamaan, sillä perusmosuri menee n. 2 päivässä. Baikkeri alle viikossa.
Täällä Jämsässä on pelaajia puolisen tusinaa 'kytkoossa, neljä FaBassa ja jotkut aloittavat vielä FoWia, joten näemme kaikkien maalaus-progressin joka toinen viikko peli-orgiassa kavereitten kanssa. Itse olen vannoutunut itse-maalaaja. En edes voi kuvitella antavani minini toisten käsiin maalattavaksi tai Inkki-washattaviksi. En niitä parhaita maalaajia ole; kolmasosa armeijasta koottuna ja värjättynä, muut odottaa vuoroaan.
Vaikka paljon maalaamisesta pidänkin, niin joskus se punainen lanka puuttuu ja inspiraatio lähtee puoleksi viikoksi. Maalaaminen vie 30%, konvaaminen 25%, noppajumalille uhraaminen 5% ja pelaaminen 40% harrastuksesta.
Ilfierno kirjoitti: Sun pelkästä viestistä tietää kuka sen kirjottaa, ei tarvi nimeä katsoa. Sen verran omaperäisellä tavalla kommentoit. :)
Blue_Hill

Viesti Kirjoittaja Blue_Hill »

Kyllä maalaus on osa harrastusta. Ylen vain armottoman tylsä maalari ja yleensä katson armeijakirjoista/netistä/jne lähteestä jonkin teeman ja maalaan sillä. Esimerkiksi Kaartilaiseni on maalattu perinteisellä Cadian teemalla. Helffit taas sini-valkoisiksi.... Eli helpomman kautta mennään. Katsoo nyt miten innostun uusia mariineja maalmaan. Sinisiä mietitty mutta ei tiedä vielä.

Koversiot taas kuuluvat ihan jollekkin muulle kuin minulle. Olen ehkä liian vaativa mutta yleensä jätän mieluummin tekemättä kuin teen, jos en ole varma en ole varma miltä figu tulee näyttämään. Kaartilaisista muutama helppo konversio löytyy, helffeistä ei yhtäkään. Kikkailen mieluummin maalaamisella kuin itse figulla. Esimerkiksi kaartilaisissani on muutama tumma ihoinen ja silver helmeistä täysin vihreä komentaja, muiden ollessa sinisiä. ^^

Maalausnopeudesta vain sne verran, että on kovin armeija kohtaista kuinka kauan yhden ukon kanssa menee. Kaartilaisia maalaa nopeasti pöytäkuntoon mutta helffien kanssa samaa liukkahihna työskentelyä en voi käyttää. Yhden helffin maalaamiseen voi mennä useita tunteja(~2-3h), mikä on mielestäni pelipöytä-tasoisesta paljon. Siitä voi sitten laskea kauan aikaa menee 20 ukon rykmentin maalaamiseen.

Tällä hetkellä haen blood bowl joukkueilleni teemoja tuolta Amerikan suunnalta, lähinnä wikipedian NFL-artikkelia hyödyntäen. Eli suoraa kopiointia taas ^^
Half-Breed kirjoitti:Täällä annetaan neuvoja 40k:hon, ei lassipalloon.
Never Play Poker with GM
Nimimerkki vaihtui 5.1.-12; elfman -> Blue_Hill
Weedeeo

Viesti Kirjoittaja Weedeeo »

Maalaus on minulle tärkein ja paras osa figuilua. Maalaan melkein kaikki ukot itse "kunhan on maalattu" -periaatteella johtajia ja erityisen hienoja figuja lukuunottamatta. Siltikään yksikään yli tuhatpisteinen armeija ei ole vielä täysin väreissä :D
Mitä on rakkaus?
santso kirjoitti:sitä kun on päästetty menemään ja satsit ladattu koneeseen ja kone käy kuumana, nesteet virtaa ja tahti on kova :D
Da Big Boss

Viesti Kirjoittaja Da Big Boss »

Kyllä nuo örkkini joskus tulevat maalatuiksi, mutta dippaan ne. Koffaaminen on mukavinta hommaa joten panostan siihen jonkin verran enemmän. En halua maalata niitä sillä tavalla että en ole tyytyväinen niihin. Esim. kun yritin saada smoothiä ihoa örkille, ei se vain onnistu.
The voice actor of Gordon Freeman sadly passed away during the games development.
Wow I can't believe I actually went to wikipedia to look up gordon freeman's voice actor...
marke

Viesti Kirjoittaja marke »

Ilahduttavaa lukea, että ihmiset näyttäisivät vielä maalaavan. Kai tämä maalaamattomuus/pikamaalaus oli minulle Malesian suurin kulttuurishokki, heh.
Huru-ukko kirjoitti:Asia on niinkin, että kun muutamakin maalaa, niin se saa toisetkin innostumaan maalaamisesta. Toisaalta minä olen tullut harrastukseen mukaan maalaamisen ja roolipelin puolelta. Ne jotka aloittavat tämän homman figupelien pelaajina, ovat vähän erilaisessa tilanteessa.
Juu tuo on totta - toimii jokapäin, kuten itsekkin totesin alussa. Eli focus on nyt mullakin peer pressuren takia pelaamisessa, vaikka silti sitkeästi koitan maalata vanhaan tyyliin figu kerrallaan niin hyvin kuin pystyn. Paikallisesta paineesta johtuen välillä käy mielessä ajatus "mitä jos vaan drybrushaiskin.." mutta onneksi katoaa nopeasti.
Bunkka-pop

Viesti Kirjoittaja Bunkka-pop »

Kyllä tästä figuharrastuksesta on melkein 98% maalaamista ja konversioiden väkertämistä. Koko n. 2 vuotisen faban harrastamisen aikana olen pelannut vain 5 peliä, jotenkin vain tuo maalaaminen innostaa enemmän. Suunnilleen 3 jalkagifua saan maaleihin viikossa jos innostusta riittää, ja oikeastaan en pysty/kykene maalaamaan muulla kuin sillä "parhaimmalla" tasolla mitä omaan. Tämän takia kohtuu hitaasti kertyy pisteitä jalkaväki painoitteiseen empireen = P
Steamtanks cause global warming.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Koettakaahan tehdä tästä joku keskusteleva ketju. Jos ei keksi vastata muuta kuin "joo, kyl mä maalaan. nyt teen armeijaa x, tosi hauskaa, j3a|-|", miettikää kaksi kertaa ennenkuin painatte lähetä-nappulaa. :)
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Mutta sekin on ihan hyvä tapa maalata että aluksi maalaa vain peruskerrokset maaleja ja sitten pääseekin jo pelailemaan. Sitten sitä mukaan kun inspiraatio iskee niin lisäilee korostuksia ja maalaa hienomman näköiseksi. Noin olen kuullut ihmisten tekevän. Varmasti ihan hyvä keino semmoiselle joka ei ole nopea maalaamaan, eikä halua pilata figujaan drybrushaamalla. Eikä tarvitse kavereidenkaan katella maalaamattomia figuja pelipöydällä.
Wolverine

Viesti Kirjoittaja Wolverine »

Itse olen laiska maalari. Maalaan figuja 2- 6 kuukauden välein enkä silloinkaan kovin paljoa kerrallaan. Viimeksi maalasin oikein kunnolla Lahti fanaticcia varten. Tosin hitaalla tahdilla figuja ostelenkin enkä pääse pelaamaankaan kuin melko harvoi, joten voisi melkein sanoa, että 50% harrastuksesta on lehtien ja foorumien selailua ja loput 25% maalaamiseen ja 25% pelaamiseen. Mutta en ikinä menisi turnaukseen maalaamattomalla armeijalla, enkä ole käynytkään. Ne harvat turnaukset olen "kunnialla" pelannut maalatuilla joukoilla. Enkä oikeastaan voisi sitä maalaustasoani hyväksikään haukkua, mutta se kelpaa.
Pitäisi varmaan Gallerian puolelle pistä blogi pystyyn jotta olisi pieni velvoite maalaamiseen, kun on kaksi aremijaa kesken...
Galeios

Viesti Kirjoittaja Galeios »

Itse pelaan todella vähän, enemmän sitä aikaa tulee kulutettua maalaillessa. Sitäkin nykyään melko vähän kouluhommien ja muiden projektien vuoksi, mutta kyllä nämä armeijat joskus vielä valmistuvat. Joskus.
Yritän maalata melko tarkasti ja hyvin, jotta napit näyttäisivät edustavilta myös kauempaa katsottua. Pelkkä pohjamaali + kaksi väriä -taktiikka ei ole minun mieleeni, on suorastaan kauhistus katsoa juosten kus... maalaten tehtyjä armeijoita.
Silloin tällöin pelatuissa peleissä proxytamme ja testailemme erilaisia armeijalistoja, eihän tässä koskaan pääsisi pelaamaan jos jokainen nappi pitäisi olla maaleissa asti. Lisäksi peleihin tulee mukavasti vaihtelua kun voi testata hirmuista fast cavalry-linjaa tai parinsadan night gobon hordea ilman että tarvitsee kuluttaa se puolisen vuotta itse miniatyyrien valmisteluun. Jalo tavoitehan se olisi että niitä nappeja käytetään mitä löytyy, mutta liian aikaa ja rahaa vievää se ainakin minulle olisi.
http://egologinenblogero.wordpress.com/ - Ei juurikaan figuiluun liittyvää päivittelyä, mutta muuta parikymppisen opiskelijan elelyä kylläkin.
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

Kyllä maalaan, vaikka maalausaika on vuosien saatossa vähentynyt huomattavasti. Mutta on se edelleen tärkeä osa harrastusta. Ellei jopa kaikkein tärkein.

Maalaamiseen suhtautumista on auttanut paljon se, että meidän peliporukassa on ollut alusta asti kirjoittamaton sääntö, että pelilaudalle ei nosteta mitään maalaamatonta tai basettamatonta. Eli muovia/tinaa ei saa näkyä, eikä pelkkä pohjamaalaus riitä. Kaikki ovat kumma kyllä olleet ihan tyytyväisiä asiaan ja pelit olleet visuaalisesti miellyttäviä. Se on toiminut myös tasapainottavana elementtinä, kun kuka tahansa ei voi käydä kaupasta kasaamassa seuraavaan sovittuun peliin/kampanjaan sopivia uber-tehoyksiköitä ja lyödä pöytään suorilla, vaan ne pitää myös saada sitä ennen siedettävästi maaleihin.

Palkkamaalaukseen kantaa sen verran, että harrastan sitä jossain määrin. Siis asiakkaana. On lähinnä käytännön sanelema pakko, kun haluan hissukseen kerätä eri armeijoita GW:n pääpeleihin ja useimpiin sivupeleihin, ja aika ei vaan riitä itse maalaamaan jos meinaa töissä käydä ja pitää yllä muuta elämää.

-mv40k2
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”