"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Historialliset figupelit PK seudulla

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Finklestein

Historialliset figupelit PK seudulla

Viesti Kirjoittaja Finklestein »

FoW taitaa olla suosituin historiallinen figupeli tällä hetkellä helsingissä?

Figut näyttäisivät olevan 15mm luokkaa ja aivan järjettömän kalliita. Miten moni noita FoW figuja käyttää vai käyttääkö ollenkaan ja mitä olette käyttäneet vaihtoehtofiguina? Skaala?

Moniko pelailee Blitzkrieg commanderia tai cold war commanderia ja mitä skaalaa käytätte?

Mitkä säännöt ovat tällä hetkillä eniten hot!?
"mul on pieni marine armeija jos on ; vast 10 marinee ja 1 tankki" -nöhö
Trekkeri

Re: Historialliset figupelit PK seudulla

Viesti Kirjoittaja Trekkeri »

Flames of war taitaa olla aika "hot" tällä hetkellä, mutta BKC:hen löytyy myös pelaajia.

Itse pelaan molempia ja käytän Flamesiin valmistajan omia 15mm figuja. BKC:tä pelaan tällä hetkellä vain 1:72 skaalan figuilla, mutta minulla on vaiheessa 6mm figuja.

Kyselin jokunen tovi sitten pelaajia 1:72 skaalaan ja kaikki vakuuttivat että kannattaa hankkia vain suosiolla 6mm. Kuitenkin löytyi pelaajia myös tuohon isompaan skaalaan ja sain myös pari pelaajaa innostumaan 1:72 skaalasta jotka eivät niillä ennen ole pelannut.

Kannattaa huomata myös että FOW ja BKC ovat hyvin erilaisia pelejä. FOW on komppaniatason peli, kun taas BKC taas enemmän pataljoonatasoa. Itse pidän enemmän BKC:stä, mutta se on makuasia.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Humie

Viesti Kirjoittaja Humie »

Kuten trekkeri huomautti, taitaa BKC ja FOW olla nyt "hot". FOW:ia kannattaa omasta mielestani pelata ihan naiden omilla 15mm figuilla, jottei tule skaalaristiriitoja (vaikka pelaisitkin vakiovastustajaa vastaan, niin jollain muulla skaalalla pelaaminen rajoittaa mahdollisia muita pelaajia vastaan pelaamista).

BKC:sta en pysty sanomaan muuta, kuin etta vaikuttaa silta, etta pelaajayhteiso viela vahan hakee tuota yleisesti hyvaksyttya "normia".

Omasta mielestani FOW ei ole mitenkaan hirvean kallis peli. Riippuu tietenkin mihin vertaa: 25mm valuihin, "piip"-laatuisiin muovisotilaisiin, johonkin muuhun harrastukseen (esim. konsoli/tietokone-pelit ovat kalliita naihin verrattuna), yms. 15 nappeja saa netista myos halvemmalla kun tilaa, mutta FOW:n omat ukot ovat ainakin hyvanlaatuisia. Lisaksi jos ostoksia vahan suunnittelee, saa armeijan aika halvalla (standardi 1500 pisteen "hauska ja toimiva" armeija halvimmillaan vahan yli 60e ja tyypillisesti n. 100 e).
http://napoleon-complex-gaming.blogspot.fi/ - blogi historiallisesta figupelaamisesta

Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
finglor

Viesti Kirjoittaja finglor »

Moro,

BKC:tä pelaan sekä 6 millisillä että 20 millisillä (siis 1/72) ukoilla. Cold Wariin löytyy myös 6 ja 20 millisiä.

BKC:n joukkoskaalasta tarkennettakoon, että se on tavallaan abstrakti. 1 unit jalkaväkeä voi olla ryhmä tai joukkue, jolloin peli on joko komppania tai pataljoonatasoinen. Itse olen basettanut 10 ukkoa yhdelle alustalle jolloin ryhmätasolla pelattaessa päästään 1:1 suhteeseen. Koska 1 unit on kuitenkin aina 1 unit riippumatta montako ukkoa siinä on, niin ei ole väliä vaikka vastustaja on ajatellut pelaavansa joukkuetasolla.

Jos viestin otsikkoa laajennetaan muihin kuin ketjussa toistaiseksi esiintyneisiin peleihin, niin Battleground WW2:sta pelaan 20 millisillä. Sehän on siis skirmish-tason peli.

WAB pelaajiin en ole vielä törmännyt, mutta ehkäpä heitäkin täältä löytyy. Siihen minulta löytyy 25/28 millisiä.
Finklestein

Itselläni on tällä hetkellä cwc 6mm bundeswehriä 1975+ maalattuna 2000pst. toiset 2000pst odottaa maalaamista.

Olen tässä mietiskellyt, mikä mahtaa Helsingissä olla historiallinen mainstream peli. Että pakko tässä varmaan on figukauppaan lähteä. FoW:lla on ainakin foorumipuheiden perusteella pelaajia.
nkalakos

Viesti Kirjoittaja nkalakos »

Jos muutkin aikakaudet kuin WW2+ kelpaa, niin ainakin DBM-pelaajia löytyy pääkaupunkiseudulta ihan hyvin. Turnauksiakin on järjestetty muutaman kerran vuodessa. Kyseessä siis antiikin/keskiajan isojen taisteluiden peli 15mm ukoilla.

Muitakin aikakausia olen satunnaisesti pelannut, hyllystä löytyy ainakin 25mm WAB armeija, pari laivastoa 1/3000 esi-dreadnoughteja ja jonkin verran (muutama sata miestä + n. 10 tankkia) 10/12mm brittejä syksylle 44. Canvas Eaglesiakin on kokeiltu ja hauskaksi todettu, mutta koneita en ole vielä ehtinyt hankkia.
Nicodemus von Traube

Viesti Kirjoittaja Nicodemus von Traube »

Älä sorru massaan! Hanki kuusmillisiä tai 20 millisiä jolloin pääset edullisesti ja saat laatu nappeja. Sitten pelaat niillä joko BKC:tä, FoWia tai ihan mitä tahansa. Lähes kaikki WW2 pelit skaalautuu helposti mittakaavasta toiseen. FoWkin toimii jopa paremmin kuusmillisillä, eikä ero 20 millisillä ole mitään.

Itse beissasin 20 milliset samoille beisseille kuin FoW, jolloin toimii täysin FoWin säännöillä ja kun BKC ei välitä beisseistä niin hyvin toimii! Ajatuksissa on myös hankkia ja testata sitä Mongoosen uutta WWII peliä.

Itsellänikin on yksi armeija 15millisiä, naurettavan hinnan ja huonon saatavuuden takia en enempää kovin äkkiä hanki. 20 millisissä saatavuus on mielettömän hyvä, senkun menee kauppaan ja ottaa hyllystä mitä tarvitsee!

Historiallisia kannattaa ajatella enemmän mittakaavan kuin pelimekaniikan kannalta, IMO.
15mm for teh win
Finklestein

Itselleni tärkeintä on valujen laatu. Ainut 6mm valmistaja jolta figuja kehtaa tilata on GHQ, jonka figuista oma west german armeija cold war commanderiinkin perustuu. Olisi kiva, jos uutta peliä ei tarvitsisi lähteä aloittelemaan. Cold war commander kun meinaan sen verran hyvä ja kiinnostava peli on. 20mm olen saanut warhammerin yhteydessä tarpeekseni ja maastoa on jo kertynyt kuusimillisille. ARGH!.. Aloittakaa kaikki cold war commander niin olen tyytyväinen :D
Nicodemus von Traube

Minä olenkin aikomuksissa jossain vaiheessa/piakkoin aloittamassa Cold Warinkin. Ajattelin lähinnä jenkkejä ja ryssiä. Kuusmillisenä nimenomaan, eikä maksa paljoa.
15mm for teh win
Hena
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hena »

Mulla on Cold War Commanderiin vietnamin sodan aikaisia vietnamilaisia. Joten noita rupean jossain välissä maalaamaan kasaan. Niillä aloittelen sitten epicin ulkopuolista elämää. Skaala on tietenkin 6mm.
Nicodemus von Traube

Niin joo, mikä olisi järkevin vuosikymmen/aikakausi johon hankkia joukkoja? Jalkaväki nyt sujahtaa aika kivasti joka aikaan, mutta tankit ja kumppanit. Jenkit aloitan ainakin Vietnamin ajoista, neuvostoliittolaisista ei mitään suunnitelmaa.

Se historiallisissa (ja etenkin kuusmillisissä) on että uuden pelin/armeijan voi aloittaa parilla kympillä, sen sijaan että parilla kympillä ei saa edes yhtä unittia/formaatiota.
15mm for teh win
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Nicodemus von Traube kirjoitti:Niin joo, mikä olisi järkevin vuosikymmen/aikakausi johon hankkia joukkoja? Jalkaväki nyt sujahtaa aika kivasti joka aikaan, mutta tankit ja kumppanit. Jenkit aloitan ainakin Vietnamin ajoista, neuvostoliittolaisista ei mitään suunnitelmaa.

Se historiallisissa (ja etenkin kuusmillisissä) on että uuden pelin/armeijan voi aloittaa parilla kympillä, sen sijaan että parilla kympillä ei saa edes yhtä unittia/formaatiota.
Sanoisin että riippuu eniten siitä keitä vastaan meinaat useimmiten pelata. Jos kavereillasi on vietnamin aikaisia(tai luoja armahda korean sodan :D) niin olisi syytä olla samaan aikakauteen. Yksiköjen statistiikat kun on suhteutettu oman aikansa kalustoon joten joku 50 luvun T-10 tankki ei todellakaan ole uskottavan heikkoa kauraa nykyaikaisia tankkeja vastaan.

Oma ehdotukseni olisi 80 luku ja eteenpäin. Jotakuinkin koko kalusto ihan vanhimpia vekottimia lukuunottamatta ulottuvilla ja mahdollistaa myös nykyaikana pelaamisen. Toinen suosittu ajanjakso on 60-luku jolloin varsovan liiton uhka perinteisessä sodankäynnissä oli pahimmillaan(ilman ydinkärkiä NATO olisi voinu olla helisemässä jos olisivat todella lähteneet liikkeelle silloin).
Dru Perim

Viesti Kirjoittaja Dru Perim »

Nicodemus von Traube kirjoitti:...Hanki ... 20 millisiä jolloin pääset edullisesti ja saat laatu nappeja.

20 millisissä saatavuus on mielettömän hyvä, senkun menee kauppaan ja ottaa hyllystä mitä tarvitsee!
Finklestein kirjoitti:...20mm olen saanut warhammerin yhteydessä tarpeekseni...
Niin, Nicodemus tarkoittanee 20-millisillä ...ööö... 20-millisiä, eikä GW:n Warhammerin "heroic 28-millisiä" joita voi jo hyvinkin kutsua nykyään kaiketi jo 32-millisiksi. Näitä 20-millisiä taas valmistavat Italeri ja muut mallarimaailman valmistajat ja laatukin on nykyään hyvää. Enää ei tarvitse stressata 20-millisten "ämpärimuovista" niin paljon, vaikka ohut Erikeeper-kerros onkin figuihin hyvä vetää ennen maalaamista, ettei maali sitten varmasti lohkeile pois.

T. Marko
"Now it's time to choose
Shooting here, or hanging there
And either way, I lose"

- The Buoys: "Give Up Your Guns" -
Nicodemus von Traube

Hih, itse taas luulen Finkkelin pelailleen Warhammer Ancients (tms, en muista mikä sen pelin nimi oli, hammerin systeemi, historialliset sodat) pelia 20 millisillä eli juuri niillä 1/72 Italierin ja kumppaneiden (en tosin tiedä tekeekö italieri antiikin sotilaita tms.)

:)
15mm for teh win
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”