Haddock kirjoitti:
En nyt tiedä onko se uusien juttujen keksiminen mitenkään tärkeää. Maailman erilaisuus taas on hyvinkin relevanttia, sormusten herra on valmis tarina, kun taas hammerin maailmat ovat hyvin avoimia, 40kn puolellakin mainitaan usein että kokonaisia aurinkokuntia välillä häviää sinne warppimyrskyjen taakse, eikä koko universumista ole kuvattu kun pieni osanen. Näin jokainen saa keksiä omia juttujaan sinne ilman että tulee semmoinen fiilis että taustatarinaa raiskataan tunnistamattomaksi.
Montako kertaa olet lukenut sen TSH-kirjan kannesta kanteen? Missä vaiheessa rupesi maistumaan puulta? Taisit varmaan jo toisen lukukerran jälkeen muistaa ulkoa kun näit pari lausetta ja pam, luettu. Mikäs siinä on niin jännittävää kun maailma ei kehity, muutu tai kasva. Se on se mikä on eikä siitä muutu. Eli ihan saakuli tylsä pidemmän päälle.
Tämän takia myös tämä koko lotr-figupeli tuntuu niin turhalta ja puhtaalta rahastukselta, että huhhuh. Toisin kuin esim. 40K:ssa. Taustatarinaa saa kehittää itse ja se raiskaus on ihan kirjoittajasta itsestään kiinni. Tietysti toivottavaa olisi, että taustatarinaa väkertävä henkilö ei rupea tekemään ääliömäisyyksiä, kuten kirjoittamaan horus heresyä uusiksi. Ja myös, että on tutustunut jo kaikkeen olemassa olevaan taustatarinaan, jota sitten riittääkin. Eli ei ole myöskään naismariineita olemassa.
En minä pelin taustamaailmaa syytä siitä, että joku menee kirjoittaa naismariineista. Mutta syytän pelin taustamaailmaa siitä, että en voi kirjoittaa mitään taustatarinaa.
Kyllä minä tykkään olla luova ja kehitellä omia tarinoita, en halua olla semmoinen juntti-tavis joka tarvii helpot säännöt ja valmiin taustatarinan jonka jokainen tietää.
Mitä taas tulee skirmishiin ja esitettyyn pointtiin, että kuilujen yli voi hypätä. Voijee, Mordheim anyone? En sano sitten taasen niin tarkkaa sääntöjen toimivuudesta, koska itse en kuulu pelaajakuntaan joka nussii joka reikää, vaikka designer's intent on selkeästi mielessä. Mutta kuitenkin, tässäkin skirmish-pelissä on taas kymmenen kertaa enemmän vapautta luovuudelle. Tämän takia erityisesti rakastan FB- ja 40K-maailmoja. Ne ovat mielenkiintoisia, ne kehittyvät, niihin voi itse kehittää epävirallista tavaraa. Muutkin saavat tehdä niin ja on taas mielenkiintoisia tarinoita joita lukea. Maailmat uudistuvat, pysyvät mielenkiintoisina. Eihän ajatus siitä, että syö loppuelämänsä ajan aina kaurapuuroa aamiaiseksi ole varmaan mieltä ylentävää, mutta kun kerran oppii tavalle, niin eihän sitä enää sitten ajattele ollenkaan.