"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Kuinka kohdella pensseleitä?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Wurzzag
Viesti:

Kuinka kohdella pensseleitä?

Viesti Kirjoittaja Wurzzag »

Miten saisi pensselit pysymään hyväkuntoisina, vai onko puoli vuotta pensseleiden keskimääräinen elinikä?

Citadelin drybrushi ja starter brush (maalipakkauksesta tullut) hapsottavat todella paljon, toisin kuin Hobby Pointista ostettu pikkupensseli.

Siispä onko pensseleissä laatueroja vai olenko epähuomiossani käyttänyt pensseleitä väärin? Vai ovatko Citadelin pensselit tarkoituksella itsestään tuhoutuvia, jotta niitä ostettaisiin lisää?
Omnia mors aequat - Death equals all things
Riio-Kola

Viesti Kirjoittaja Riio-Kola »

Pensseli on kulutus tavaraa jolle ei mitään voi mutta itse huuhdon puhtaassa vedessä pensseliä TODELLA usein maalatessa ja maalauksen jälkeen pesen saippualla ja vedellä. Minulla on erikseen drybrush, pieni, keskikokoinen ja isopensseli joten kaikki kuluu aika tasaseen. Onhan niissä tosiaan laatueroja kuten karvat.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Toki pensseleissä on laatueroja. Itse olen ainakin huomannut, että Citadelin pensselit tuhoutuvat nopeasti. Toisaalta olen käyttänyt niitä viimeksi todella kauan sitten - en tiedä miten niiden kävisi jos maalaisin niillä nyt.

Mutta pensselin elinikä riippuu todella paljon siitä, kuinka paljon maalaat. Ohessa yleisimmät vinkit siitä, miten pensseleitä kannattaa kohdella. Suurin osa on sinulle varmasti itsestään selviä. Mutta ehkäpä joku muu saa tästä jotain irti.

- Pensseli kannattaa pestä usein maalauksen aikana. Itse putsaan pensselin keskimäärin noin minuutin välein, sekä tietysti aina väriä vaihdettaessa.

- Mikäli maalia joutuu harjasten tyviosaan, kannattaa pensseli pestä heti hyvin. Maalin kasautuminen tyveen tuhoaa pensselin pian. Maalin on tarkoitus olla vain ja ainoastaan pensselin kärjessä.

- Pensseleitä ei kannata säilyttää muutoin kuin kärki ylöspäin.

- Kannattaa aina valita sopivan kokoinen pensseli. Jos maalaa viittaa tai tankkia, ei kannata ottaa sitä pienintä pensseliä. Isommalla sudilla homman saa hoidettua nopeammin eikä suti kulu niin pahasti.

- Samoin on syytä hoitaa erilaiset hommat eri pensseleillä. Kuivaharjaukseen vanha, kuollut pensseli on paras. Samaten maalia sekoittaessa ja laimentaessa kannattaa käyttää jotain vanhaa ja turhaa pensseliä ja säästää ne hyvät vain ja ainoastaan figun maalaamiseen.

- Vesi kannattaa vaihtaa usein. Sen lisäksi, että värjäytynyt vesi muuttaa maalien sävyjä kun niitä vaalentaa, jää pitkään käytetystä vedestä maalia myös pensseliin -> pensseli alkaa voida huonommin.

- Pensselisaippua on hyvä keksintö. Ninnu ja Kapteeni K (ainakin) tietävät asiasta enemmän.

- Pensseliä kuivatessa (ja muutenkin) on tärkeää, ettei taita harjaksia. Pensseli kannattaakin kuivata vetämällä sitä lähes paperin suuntaisesti. Mitä useammin kärki taittuu, sen vähemmän pensseli kestää.

- Samaten pensseliä puhdistaessa kannattaa harjakset painaa kiinni vesikipon reunoihin ja pyörittää pensselin vartta vetäen pensseliä samalla ylöspäin (siten, etteivät harjakset taitu kuin hyvin vähän). Näin maali irtoaa hyvin, mutta pensseli ei kuitenkaan kärsi.

Tuossa olivat suurin osa niistä nyrkkisäännöistä, joita itse alitajuisesti käytän. Muilla on varmasti lisättävää ja kommentoitavaa?
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Tuota pensselisaippuaa täytyy hankkia kun seuraavan kerran olen hesassa (Turussa ne kaupittelee asetonia kolinsky pensseleihin koska ovat ilkeitä, taidetarvikekaupan myyjät siis).
And they wonder how he dealt with stress so well..
Wurzzag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wurzzag »

Olen kyllä tehnyt suurimmaksi osaksi juuri niinkuin Dayn ohjeissa luki, mutta silti Citadelin pensselit hapsottavat... Pensseleiden laaduttomuus täytyy olla syynä...
Omnia mors aequat - Death equals all things
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Citadel pensselit ovat todellakin syvältä. Samaan hintaan saa reilusti parempia suteja taidetarvikeliikkeistä.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Golem

Viesti Kirjoittaja Golem »

Yksi todella hyvä aine mikä pitää pensseleitä kunnossa on sylki, jotkut saattavat tosin jostain syystä vierastaa pensselien imemistä mutta niinhän kaikki kissatkin ja muut semmoiset pitävät turkkiansa kiiltavinä. Pensselit kannattaa tietenkin puhdistaa ennen kuin laittaa suuhun mutta ne sylki entsyymit hoitavat sitten sen lopullisen puhdistuksen eivätkä ne karvat tämän ansiosta tule kuiviksi tai elottomiksi.
"Taivas yksin tietää, miksi
linnut eivät elä maan alla, vaikka siellä on enemmän matoja."

-Alivaltiosihteeri
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Golem kirjoitti:Yksi todella hyvä aine mikä pitää pensseleitä kunnossa on sylki, jotkut saattavat tosin jostain syystä vierastaa pensselien imemistä mutta niinhän kaikki kissatkin ja muut semmoiset pitävät turkkiansa kiiltavinä. Pensselit kannattaa tietenkin puhdistaa ennen kuin laittaa suuhun mutta ne sylki entsyymit hoitavat sitten sen lopullisen puhdistuksen eivätkä ne karvat tämän ansiosta tule kuiviksi tai elottomiksi.
Sylki on ehdotonta pensselien eliniän pidentäjää. Itse vien pensseliä suuhun väliä (kesken maalauksenkin). Citadelin/GW:n maaleja en enää käytä, kun maistuvat pahalta.

Syljen takia itselläni on esim. 15 vuotta kestänyt Ral Parthan pensseli. Maalattuja figuja on satoja, ehkä noin 500 kaiken kaikkiaan, joten kyllä pensseleitä on käytettykin. Lisäksi sitten tulee tietenkin maaston maalaus.

Itselläni on myös kohtuullisen hyväkuntoisena pysyneitä Citadelin pensseleitä jonkun vuoden takaa sekä nylon -pensseleitä. Kaikkeen tehoaa sylki hienosti. Säilytän omat pensselini kärki suojattuna, mikä lisänneen käyttöikää.
Argonath

Viesti Kirjoittaja Argonath »

Sylki voi pitää pensselitkarvat ainakin suorassa... mutta en suosittele parin tuuman maaston maalauspensseliä alkamaan imeskelemään (paitsi jos ei makian himo yllätä :D ) :wink:
Mikä tahansa väri on hyvä väri kunhan se on musta*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”