Maalaatteko enää_?
Re: Maalaatteko enään?
Kun aloitin harrastuksen, pidin maalaamista ja rakentamista hauskempana. En kuitenkaan edes yrittanyt muokata figuja, vaikka maalasin aina erillailla. Esim Firewarriorit oli muuten aika perus, paitsi tein panssarin tummemmalla, ja O'Shovah teemastani tumman punaista aseisiin. Necroneita en koskaan jaksanut konffata, mutta high lightit tuli ja kaytin enemman aikaa alustoihin.
USAssa vaihteli pelaajien asenne ja tyyli jatkuvasti. Koska siella sai pelata GWssa ja turnauksissa maalaamattomilla figuilla, harvemmin kukaan valitti siita. Kuitenkin oli muutama yleispiirre joita naki turhan usein: Copy Paste armeija, figut koottu minuutissa ja ei maalattu. Toinen yleinen oli hieman liian vakavasti tehty dippi, joka johti figuihin joissa ei ole detaileja ja vain 2-3 varia. Outoa myos oli se, etta ihmiset rakentivat hienoja ja kalliita mega ajoneuvoja ja spiderfexeja, mutta eivat valittaneet yhtaan maalauksesta (musta prime ja siihen se jaa). Ne jotka maalasivat hyvin (yleensa 40-50v, vakavia ja aika ego pakkauksia), yleensa eivat pelanneet hirveasti tai sitten he pelasivat muiden pro maalajien kanssa. Tuommoista oli yleensa, en kuitenkaan voi yleistaa, ja tama nakemys perustuu 1x viikossa GWssa kayntiin vuoden aikana.
Nyt olen vakertamassa Aeronautica Squadronia, joihin olen kayttanyt aikaa monta tuntia 5 figun eteen. Hion viimeisen paalle, pesen, ja dry fit ja sitten liimaus tarkasti (Ei ollenkaan konffauksia koska figut on niin pienia). Maalaus taas tulee kaymaan ruiskeella perus varit, ja camo, ja lopuksi lasit, unit markingit ja muut detailit pensselilla. '
USAssa vaihteli pelaajien asenne ja tyyli jatkuvasti. Koska siella sai pelata GWssa ja turnauksissa maalaamattomilla figuilla, harvemmin kukaan valitti siita. Kuitenkin oli muutama yleispiirre joita naki turhan usein: Copy Paste armeija, figut koottu minuutissa ja ei maalattu. Toinen yleinen oli hieman liian vakavasti tehty dippi, joka johti figuihin joissa ei ole detaileja ja vain 2-3 varia. Outoa myos oli se, etta ihmiset rakentivat hienoja ja kalliita mega ajoneuvoja ja spiderfexeja, mutta eivat valittaneet yhtaan maalauksesta (musta prime ja siihen se jaa). Ne jotka maalasivat hyvin (yleensa 40-50v, vakavia ja aika ego pakkauksia), yleensa eivat pelanneet hirveasti tai sitten he pelasivat muiden pro maalajien kanssa. Tuommoista oli yleensa, en kuitenkaan voi yleistaa, ja tama nakemys perustuu 1x viikossa GWssa kayntiin vuoden aikana.
Nyt olen vakertamassa Aeronautica Squadronia, joihin olen kayttanyt aikaa monta tuntia 5 figun eteen. Hion viimeisen paalle, pesen, ja dry fit ja sitten liimaus tarkasti (Ei ollenkaan konffauksia koska figut on niin pienia). Maalaus taas tulee kaymaan ruiskeella perus varit, ja camo, ja lopuksi lasit, unit markingit ja muut detailit pensselilla. '
Aeronautica Imperialis on parasta lääkettä figueläkkeellä 
Re: Maalaatteko enää_?
Ensimmäiset figuni olivat huonosti maalattuja rumiluksia, mutta nytten on hieman jälki parantunut. Maalaaminen on minulle 97% harrastuksesta koska en ole pelannut kuin kolme peliä, kaksi omilla figuilla ja yksi Oulun Fantasiapelit -liikkeen figuilla. Pelaaminen on vain ne 3% tällä hetkellä. Ja mitä maalauksiin tulee, Nideille on vain lyöty red gorea iholle, chaos blackia panssariin, hawk turquoisea (tai sitä turkoosia) panssarin reunoille ja blazing orangea kieleen. Necron Destroyeriin vain löin samat maalit kuin paketin takapuolella, ja kumma kun siitä tulikin parhaiten maalaamani figu. Eli aika lailla kopioin niita maalausideoita, kun en itse osaa tehdä mitään hienoa tai edes vähänkään toteuttamiskelpoista.
Ja paras homma onkin sanavarasto. Näen GW:n sivuilla hitsin hyvin maalatun figun. "Pitää kokeilla", ajattelen, joten luen lisää. "Drybrush" osuu heti silmään. Kokeneet maalauskonkarit tietävät mitä se tarkoittaa, mutta on kyse minusta, joten minulla ei ole hajuakaan mistä puhutaan. Vaihdan aihetta. Uusi hieno idea sattuu silmään, ja lähempi katsaus aiheeseen paljastaa upeita kuvia. Sitten tulee "ink wash". "Mitä hel...?" tulee heti mieleen. eli minulla ei ole taaskaan tietoa mistä oikein nyt taas puhutaan.
Eli kyllähän minä maalaan itse, mutta onnistun vain kopioimaan, joskin juuri ja juuri kelvollisesti.
Ja paras homma onkin sanavarasto. Näen GW:n sivuilla hitsin hyvin maalatun figun. "Pitää kokeilla", ajattelen, joten luen lisää. "Drybrush" osuu heti silmään. Kokeneet maalauskonkarit tietävät mitä se tarkoittaa, mutta on kyse minusta, joten minulla ei ole hajuakaan mistä puhutaan. Vaihdan aihetta. Uusi hieno idea sattuu silmään, ja lähempi katsaus aiheeseen paljastaa upeita kuvia. Sitten tulee "ink wash". "Mitä hel...?" tulee heti mieleen. eli minulla ei ole taaskaan tietoa mistä oikein nyt taas puhutaan.
Eli kyllähän minä maalaan itse, mutta onnistun vain kopioimaan, joskin juuri ja juuri kelvollisesti.
Kohtelu käytöksen mukaan.
Kannattaa lukea tämä viesti läpi, niin tulee tuo maalaustermistö selvemmäksi. Toinen hyvä sivusto, jota kannattaa lueskella on Coolminiornot.Magzone kirjoitti:Blaa...
Oma-aloitteisuutta.
- mursunaatio
harrastuksessa on kaikki minun mielestäni hyvää. vaikka maalaus on se mitä pidän yli voimaisesti tärkeimpänä ja mukavimpana kohtana harrastuksesta. en kylläkään tajua miten yhden figun maalaamiseen voi kestää pari päivää vaikka itse saan omasta mielestäni ERITTÄIN HIENOJA päivässä tai puolessa. jos pidätte taukoja niinkuin aamulla kello yhdeksän vapaa ajalla maalaatte tunnin sitten muutaman tunnin tauko ja sitten uudestaan maalaatte 2 tuntia ja tauko ja tunnin ja jne. tuota noin pari päivää niin ette olekaan tehnyt kuin 12 tuntia eikä mitään 48 tuntia!
Uusi tarinani (FB) on ilmestynyt nyt ensi-illassa 'tarinat ja novellit' alueelle.
Että simmosta...
Että simmosta...
Mielenkiintoista lukea ihmisten kokemuksia eri maista. En ole Ruotsia kauempana käynyt itse pelittelemässä...
Olen mäkin välillä törmännyt kaikenlaisiin asenteisiin ihan Suomessakin. Ehkä hätkäyttävin oli sellainen häiskä, jonka mielestä huolella koottu ja muovinharmaa on korkeammalla arvoasteella kuin väreihin saatu mutta teknisesti taitamattomasti maalattu nappula (sotkuiset maalit tms). Figut on hienoja, kunnes ne sotketaan jne.
Joopa joo. Toinen nyt edes yrittää sutia nappinsa. Ihan kuin yksityiskohtaisinkaan figu näyttäisi yhtään miltään yksivärisen metallinkiiltoisena.
Siis kyllähän nyt jumaparru figut on tarkoitus värittää! Eikö lie sama pelata pahvinpaloilla, jos visuaalisuus ei kiinnosta, ja kukkarollekin paljon paremmin perusteltavissa. Figupelit eivät ole gamistisesti ihan niin rautaisia, että pelkästään pelipuolta jaksaisi yksinään pitkään. Aikanani sain tämän harrastuksen markkinoitua sponsoreille juuri mallausaspektilla; koska olin joitakin pienoismalleja jo duunaillut, joulupukki ei jäänyt köhimään ja hämmästelemään, ja säkistä tuli sitä mitä pitikin.
Maalaamattomat näyttävät ihan spygeltä. Vaikka itsekin niihin välillä sorrun (silti baset teen ja pohjat suihkutan!), kun pitää pari matsia ottamalla tekohengittää joitain aataminaikuisia armeijaprojekteja, jotta niitä jaksaisi taas jatkaa...
Voi tietysti olla, etten ota asiaa tarpeeksi lungisti...
Olen mäkin välillä törmännyt kaikenlaisiin asenteisiin ihan Suomessakin. Ehkä hätkäyttävin oli sellainen häiskä, jonka mielestä huolella koottu ja muovinharmaa on korkeammalla arvoasteella kuin väreihin saatu mutta teknisesti taitamattomasti maalattu nappula (sotkuiset maalit tms). Figut on hienoja, kunnes ne sotketaan jne.
Joopa joo. Toinen nyt edes yrittää sutia nappinsa. Ihan kuin yksityiskohtaisinkaan figu näyttäisi yhtään miltään yksivärisen metallinkiiltoisena.
Siis kyllähän nyt jumaparru figut on tarkoitus värittää! Eikö lie sama pelata pahvinpaloilla, jos visuaalisuus ei kiinnosta, ja kukkarollekin paljon paremmin perusteltavissa. Figupelit eivät ole gamistisesti ihan niin rautaisia, että pelkästään pelipuolta jaksaisi yksinään pitkään. Aikanani sain tämän harrastuksen markkinoitua sponsoreille juuri mallausaspektilla; koska olin joitakin pienoismalleja jo duunaillut, joulupukki ei jäänyt köhimään ja hämmästelemään, ja säkistä tuli sitä mitä pitikin.
Maalaamattomat näyttävät ihan spygeltä. Vaikka itsekin niihin välillä sorrun (silti baset teen ja pohjat suihkutan!), kun pitää pari matsia ottamalla tekohengittää joitain aataminaikuisia armeijaprojekteja, jotta niitä jaksaisi taas jatkaa...
Voi tietysti olla, etten ota asiaa tarpeeksi lungisti...
Siinäpä vasta *usipäinen kaveri.huolella koottu ja muovinharmaa on korkeammalla arvoasteella kuin väreihin saatu mutta teknisesti taitamattomasti maalattu nappula (sotkuiset maalit tms). Figut on hienoja, kunnes ne sotketaan jne.
Sweet Jesus, Khorne and Slaanesh together in the same box!?
Nope, just Khorne and Slaanesh, Jesus will be released in a blister.
"huolella koottu ja muovinharmaa on korkeammalla arvoasteella kuin väreihin saatu mutta teknisesti taitamattomasti maalattu nappula"
Riippuu tietenkin mihin rajaan asti. Jos figu on oikeasti maalattu musta/punainen/vihreä/valkoinen yhdistelmällä, niin että maalit eivät ole siellä päinkään missä niiden olettaisi olevan ja osa figusta näkyy vielä maalaamattomana, näin voi kyllä olla. Olen tuollaisia virityksiä nähnyt, ikävä kylläkin. Korkeammalla arvoasteella, en sanoisi. Esteettisesti parempi, mahdollista. Huonoonkin maalaamiseen toisaalta sisältyy yritystä, ja yritys on aina hyvästä ja siitä pitää palkita, eikä kukaan harjoittelematta kehity. Ja jo keskinkertainen (Keskinkertainen tarkoitan että maalit ovat suurinpiirtein omilla paikoillaan, pienillä lipsahduksilla ei oikein väliä, eikä väriskaalankaan tarvitse välttämättä olla yhteensointuva.) maalaus ylittää tuon copypasteläjän jo esteettiselläkin tasolla.
Mutta juup, kyllä minä ainakin omat figuni maalaan.. Maalauksen tasosta voi olla montaa mieltä, olin käytännössä puolentoista vuoden tauolla hommasta ja takaisin tultua ja figut pölytettyä tuli vähän sellainen olo että "mitenkäs tuollaisia on tullut töherreltyä..". Parempaan suuntaan ollaan kyllä menossa. :p
Riippuu tietenkin mihin rajaan asti. Jos figu on oikeasti maalattu musta/punainen/vihreä/valkoinen yhdistelmällä, niin että maalit eivät ole siellä päinkään missä niiden olettaisi olevan ja osa figusta näkyy vielä maalaamattomana, näin voi kyllä olla. Olen tuollaisia virityksiä nähnyt, ikävä kylläkin. Korkeammalla arvoasteella, en sanoisi. Esteettisesti parempi, mahdollista. Huonoonkin maalaamiseen toisaalta sisältyy yritystä, ja yritys on aina hyvästä ja siitä pitää palkita, eikä kukaan harjoittelematta kehity. Ja jo keskinkertainen (Keskinkertainen tarkoitan että maalit ovat suurinpiirtein omilla paikoillaan, pienillä lipsahduksilla ei oikein väliä, eikä väriskaalankaan tarvitse välttämättä olla yhteensointuva.) maalaus ylittää tuon copypasteläjän jo esteettiselläkin tasolla.
Mutta juup, kyllä minä ainakin omat figuni maalaan.. Maalauksen tasosta voi olla montaa mieltä, olin käytännössä puolentoista vuoden tauolla hommasta ja takaisin tultua ja figut pölytettyä tuli vähän sellainen olo että "mitenkäs tuollaisia on tullut töherreltyä..". Parempaan suuntaan ollaan kyllä menossa. :p
-
Usermaatra
Hmm.... MInulla on kaikki kaverit lopettaneet harrastuksen, miksi pidän siitä kiinni?
Siksi että siinä on minulle niin paljon erilaisia hauskoja juttuja joita voi ideoida.
20% Tätä harrastusta on armeijalistan luominen, yleensä jonkun hauskankuuloisen, tyhmiä komboja loordeille sunmuuta. Eliittijalakväkeä tms.
10% On ehkä sitten pelaaminen.
30% On kyllä taustatarinoiden ideointi, joka kietoutuu hienoisesti armeijalistan luonnin kanssa yhteen.
20% on sitten koffailu ja count-as figujen keksiminen ja muu vastaava.
20% sitten on maalailua.
Minulla on tällähetkellä kaksi armeijaa, Dark Elffit (joita päivittelen juuri) ja Vampire Counts. Kummillakin on melko persoonallinen väriteema, taustatarina, ja hullu lista. Nyt olen aloittelemassa 40k:n puolella nurglearmeijaa jonka idea on "Hukkuneet" jossa on vanhantyylisissä sukelluspuvuissa seilaavia demoniprinssejä ja ruosteisia plaguemariineita. Idean lähtökohtana on ollut lähinnä Raahen vanha kaupunki ja merimuseo ja hiukan Bioshock.
Näin minulla.
Siksi että siinä on minulle niin paljon erilaisia hauskoja juttuja joita voi ideoida.
20% Tätä harrastusta on armeijalistan luominen, yleensä jonkun hauskankuuloisen, tyhmiä komboja loordeille sunmuuta. Eliittijalakväkeä tms.
10% On ehkä sitten pelaaminen.
30% On kyllä taustatarinoiden ideointi, joka kietoutuu hienoisesti armeijalistan luonnin kanssa yhteen.
20% on sitten koffailu ja count-as figujen keksiminen ja muu vastaava.
20% sitten on maalailua.
Minulla on tällähetkellä kaksi armeijaa, Dark Elffit (joita päivittelen juuri) ja Vampire Counts. Kummillakin on melko persoonallinen väriteema, taustatarina, ja hullu lista. Nyt olen aloittelemassa 40k:n puolella nurglearmeijaa jonka idea on "Hukkuneet" jossa on vanhantyylisissä sukelluspuvuissa seilaavia demoniprinssejä ja ruosteisia plaguemariineita. Idean lähtökohtana on ollut lähinnä Raahen vanha kaupunki ja merimuseo ja hiukan Bioshock.
Näin minulla.
Omat armeijani suunnittelen, konffaan ja ehkä pohjamaalaan itse. Siihen loppuu askartelun mielenkiinto itsellä, sitten maalautan tai jätän sellaisiksi. Peliä pelaan pelaamisen takia, kaikki oheistoiminta on ihan mukavaa tietysti puhumattakaan armeijoiden taustojen tutkimisesta. :P Saa nähdä, koska vihaiset harrastajat alkaa kerääntyä soihtujen ja talikoiden kanssa kämpän edustalle. :I Ala-asteella aloitin, yläasteella ja lukiossa oli vähän taukoa. Tuolloin siis koitin maalata aina vähän. Ei ollut oma juttu missään määrin.marke kirjoitti:Noniin, eli: Maalaatteko figunne itse, koitatteko saada armeijasta mahd. persoonallisia, ja käytättekö oikeasti vaivaa joka ukkoon? Itse olen luullut, että WH harrastuksen ideaali on tuo, ja sitten valmis armeija viedään pelikentälle ja muutamaan turnaukseen, kunnes aloitetaan uusi.
-
Alien of Change
Sanon sen että maalaan itse jokaisen figun. En pelaa koskaan maalattomilla figuilla . En ole hyvä maalaamaan (kuvataide 7) ja en osaa oikein mitään tekniikoita. En käytä spray maalia. Kuitenkin figuistani on tullut ihan hienoja. Ainakin minun mielestäni.
Se on tärkeintä, että itse tykkää. Se on boonusta, jos muutkin tykkää. Liian harvoin muistan kehua muiden figuja, vaikka ne olisivat hienojakin. Se itse peli vie sen huomion. On kuitenkin aina kiva nähdä, kun muutkin näkevät vaivaa ja käyttävät mielikuvitusta armeijoissaan. Viimeksi tänään näin todella kiinnostavan ja innovatiivisen väriteeman. Sitä muistin onneksi kehua :)
Luumumehu on soturien juomaa
Jaaha se olet siis sinä joka pelaa maalamattomilla armeijoilla>>>Menee sytyttämään soihtua.... eiku itselläkin on iso kasa maalaamattomia figuja douh...Saa nähdä, koska vihaiset harrastajat alkaa kerääntyä soihtujen ja talikoiden kanssa kämpän edustalle.
Sweet Jesus, Khorne and Slaanesh together in the same box!?
Maalaan. je yritän kehittyä yhä paremmaksi maalaajaksi. konvertoin jotain jokaiseen nappiin, että olisivat vähän yksilöllisempiä. En kestäisi jos joku toinen maalaisi liskojani. Minusta se maalaaminen on juuri se, miksi tätä harrastan. Joskus tulee tuskasteltua oikeasti joidenkin figujen kanssa, mutta kaikki on sen arvoista.
-
NuuNuuWarrior
Maalaan koko armeijan, ja aikaa kuluu... Kauhistuttaa mennä skenaarioihin kun ei ole maalauspakkoa. :/
Liian laiska maalaamaan koko armeijaa.
Vain innostuksen tarttuessa tartun pensseliin, muuten ihan surutta ulkoilutan metallin ja mustan pohjamaalin värisiä figuja.
Vain innostuksen tarttuessa tartun pensseliin, muuten ihan surutta ulkoilutan metallin ja mustan pohjamaalin värisiä figuja.
"Watch my back" , sanoi kyttyräselkä.
Maalaan. Ja siihenpä se sitten melkein jääkin. :D
Itse olen todella laiska pelaamaan, tai muutenkaan ulkoiluttamaan figujani. Maalaan ukkelini valmiiksi, ja sitten ne jäävät usein johonkin hyllyn päälle pölyttymään. Tähän voi kyllä vaikuttaa myös se, ettei miulla ole hirveästi pelikavereitakaan, lähinnä veljen kanssa tulee palaistua (tai tuli joskus), muuta tuokin on lähinnä sellainen himo rakentelija kuin minäkin. Toinen pelikaveri sitten taas on sellainen älytön power geimaaja, jota vastaan pelatessa vaan rupeaa masentamaan, kun häviö on aina varma ja vähintään se massacre.
Toinen vaikuttava tekijä on se, että olen itse hirevän laiska lukemaan ja opettelemaan noita hienouksia, ja kaikkia pieniä powerointi taktiikoita itse, joten minut voi laskea melko uonoksikin pelaajaksi. Toisaalta sitten maalaamisen hallitsen jo paljon paremmin ja sieltä puolelta on tullut paljon kehujakin, mikä tietysti piristää aina mieltä.
Mutta joo, mielelläni maalaan kyllä koko armeijan enne kuin sen mahdollisesti pöydälle lasken, mutta lähinnä rahanputteen vuoksi on niitä harmaahapsiakin ja muita mustia miekkosia siellä ruohomatoilla pitänyt näyttääkin.
Itse olen todella laiska pelaamaan, tai muutenkaan ulkoiluttamaan figujani. Maalaan ukkelini valmiiksi, ja sitten ne jäävät usein johonkin hyllyn päälle pölyttymään. Tähän voi kyllä vaikuttaa myös se, ettei miulla ole hirveästi pelikavereitakaan, lähinnä veljen kanssa tulee palaistua (tai tuli joskus), muuta tuokin on lähinnä sellainen himo rakentelija kuin minäkin. Toinen pelikaveri sitten taas on sellainen älytön power geimaaja, jota vastaan pelatessa vaan rupeaa masentamaan, kun häviö on aina varma ja vähintään se massacre.
Toinen vaikuttava tekijä on se, että olen itse hirevän laiska lukemaan ja opettelemaan noita hienouksia, ja kaikkia pieniä powerointi taktiikoita itse, joten minut voi laskea melko uonoksikin pelaajaksi. Toisaalta sitten maalaamisen hallitsen jo paljon paremmin ja sieltä puolelta on tullut paljon kehujakin, mikä tietysti piristää aina mieltä.
Mutta joo, mielelläni maalaan kyllä koko armeijan enne kuin sen mahdollisesti pöydälle lasken, mutta lähinnä rahanputteen vuoksi on niitä harmaahapsiakin ja muita mustia miekkosia siellä ruohomatoilla pitänyt näyttääkin.
Järjenkäyttö sallittu!
Tietysti maalaan. Maalaan itse jokaisen figuni. En massana vaan yritän saada jokaiseen figuun persoonallisuutta. Maalaus on ihan okei, mutta eniten tykkään konfata figuja.
Hands_of_blue kirjoitti: Varoituksen mukaan kyseinen työkalu nimittäin saattaa aiheuttaa syöpää ja lapsettomuutta Californian osavaltiossa.
Wargamers do it on the table.
- RaivokasMagma
Kyllä mie tykkään maalata, mutta olen laiska. Drybrushaan melkein kaiken, koska pidän en niin siististä jäljestä. Meni nyt vähäksi aikaa innostus maalata, ku maalasin kaverille synttärilahjan, joka oli mielestäni hieno. Olikos se seuraavana päivänä tämä sannoo "Mie vähän korjailin sitä. Lähinnä ne kohat joissa sie olit drybrushannu". Elikkä käytännössä hän maalasi koko figuurin uudestaan. Oli kyllä v***n kivasti tehty.
"Every modern band is just copying Judas Priest"
Wood Elf armeijasta maalattu:
20/20 Glade Guard, 12/12 Dryad, 5/5 Wild Rider ja 0/2 Hero (vieläki)
Wood Elf armeijasta maalattu:
20/20 Glade Guard, 12/12 Dryad, 5/5 Wild Rider ja 0/2 Hero (vieläki)
Maalaan, mutta en kovin nopeaa tahtia, vaan aina kun tekee mieli maalata. Jos ei kiinnosta maalata, niin silloin vain tulee hutiloitua kun yrittää mahdollisimmaan nopeasti saada valmista, mutta sit kun jaksaa, niin silloin maalaan :)
Maalaan tietenkin. Ja kehitynkin (ainakin itseni mielestä). Konvertointitaitoni ovat vielä ihan nollassa, mutta niitäkin pitäisi harjoitella.
Mutta annan neuvon jokaiselle aloittajalle. Kannattaa kokeilla kaikkia tekniikoita, koska pelkästään joku musta pohjaväri ei näytä kentällä niin hienolta kuin täysin maalattu figuuriarmeija. Itsekkin olen ihan huono maalaamaan/piirätämään, mutta silti minulta luonnistuu tämä layerointi ihan kivasti (ainakin omasta mielestä). Eikä huonosta maalaajasta tule hyvää pelkällä vinkumisella, se vaatii harjoitusta (tai dippiä).
Mutta annan neuvon jokaiselle aloittajalle. Kannattaa kokeilla kaikkia tekniikoita, koska pelkästään joku musta pohjaväri ei näytä kentällä niin hienolta kuin täysin maalattu figuuriarmeija. Itsekkin olen ihan huono maalaamaan/piirätämään, mutta silti minulta luonnistuu tämä layerointi ihan kivasti (ainakin omasta mielestä). Eikä huonosta maalaajasta tule hyvää pelkällä vinkumisella, se vaatii harjoitusta (tai dippiä).
Banzereita, spinnereitä, gyroja mä oon pökkiny kaikkia. (cyberpunk)