Kynäruiskusta
Kynäruiskusta
Noniin, ajattelin sitten ostaa kynäruiskun ja ruveta sillä taiteilemaan. Kuitenkin nyt ensin kysyisin vähän kokeneempien mielipidettä, tekeekö esim bilteman tuollaisella vidienkympin ruiskulla mitään? olisin laittanut linkkiä mutta eipäs onnistunutkaan, tässä kuitenkin Tuotenro
15191 jos joku asiasta enemmän tietävä haluaa katsastaa. Vai kannattaako ihan suoraan tilata joku pro setti?
Ja vielä, kun biltemassa kaikki on jotain bilteman omia juttuja, niin onkohan tuossa pienoiskompurassa ihan jotkut omat biltema liitännät?
15191 jos joku asiasta enemmän tietävä haluaa katsastaa. Vai kannattaako ihan suoraan tilata joku pro setti?
Ja vielä, kun biltemassa kaikki on jotain bilteman omia juttuja, niin onkohan tuossa pienoiskompurassa ihan jotkut omat biltema liitännät?
Re: Kynäruiskusta
kyllä sillä alkuun pääsee, en nyt muista liitännöistä mutta joskus muistaakseni räpläsin tota ja jotenkin muistelisin että oli vakio liittimet. tietenkin kannattaa hommata erilaisia suuttimia ja sitten vaan harjoittelemaan
Only if Bible were steampunk.
GW:n vempele ei ole kynäruisku, vaan pikemminkin spraypurkiin rinnastettava väkerrys.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
niimpä tuo taitaakin olla :)Day kirjoitti:GW:n vempele ei ole kynäruisku, vaan pikemminkin spraypurkiin rinnastettava väkerrys.
Only if Bible were steampunk.
Ykkösjuttuna suosittelen suosimaan merkkitavaraa, kuten Badger. Toisekseen suosittelen lämpimästi välttämään sitä virhettä, että ostat alasyöttöisen mallin. Yläsyöttöiset soveltuu tällaiseen harrastukseen parhaiten ja kiinteäkippoinen kestää paremmin. Lisäksi heti alusta alkaen käytä oikeita puhdistusaineita, eikä esimerkiksi asetonia, tinneriä jne puhdistusaineita. Ne soveltuvat isommille ruiskuille, mutta suurin osa malleista ei kestä niitä, koska tiivisteet sulavat. Itsellä oma kesti asetonin, mutta tinnerin kanssa tiivisteelle saattoi jättää hyvästit ja nyt tuo laite on uutta vailla ollut jo pari kuukautta. Tiivisteet maksaa neljästä eurosta pariin kymppiin, ettei se ihan ilmaista leikkiä pienillä muovirenkailla ole.
Ja tuohon biltema-ruiskuun en osaa sanoa muuta kuin että epäilen ja suuresti. Yleensä ne on tarkoitettu isojen pintojen peittämiseen ja tuskin niillä pohjamaalia parempaa saa aikaan yms. lakkaukset. Voin tosin olla väärässä jostain maanantaieristä, mutta näin se yleislinja kertoo. Satasella saat juuri sopivan ruiskun blendailuun pienempäänkin kaavaan ja ominaisuuksia ja takuuta tuplana lisää.
Ja tuohon biltema-ruiskuun en osaa sanoa muuta kuin että epäilen ja suuresti. Yleensä ne on tarkoitettu isojen pintojen peittämiseen ja tuskin niillä pohjamaalia parempaa saa aikaan yms. lakkaukset. Voin tosin olla väärässä jostain maanantaieristä, mutta näin se yleislinja kertoo. Satasella saat juuri sopivan ruiskun blendailuun pienempäänkin kaavaan ja ominaisuuksia ja takuuta tuplana lisää.
"ytimekäs ja hyvä *näyttää vaemman sormen peukaloa*" - Hovinarri
Cynae-aeaelioe
Cynae-aeaelioe
Sanokaapa joku, mitä sillä kynäruiskulla voittaa tavalliseen sprayhin verrattuna?
You can take me back to the place where I could watch the sky and see those signs!
You can show me their lies, show me the disbelief in their words. Oh, these burning times!
You can show me their lies, show me the disbelief in their words. Oh, these burning times!
- Agamemnon2
Voi itse sekoittaa ruiskutettavan sävyn, parempi maalipinta, helppo hallita, voi tehdä maastokuvioita ym. efektejä, ja niin edespäin. Itse en lähtisi hirveästi ruiskua ja spraypönikkää vertailemaan.
ja jos maalailee paljon niin tuleepa ruisku loppujen lopuksi paljon halvemmaksi, maalien puolesta.
Juu kiitoksia vastauksista. Lähinnä alkuun ajattelin tuota ruiskua käyttää ihan washien ruikkimiseen, laiska kun olen. Mutta jotain tarkempaa sitten myöhemmin.
Sen GWn oh niin sikamakean handflamerin voi unohtaa.
Olisikohan tästä mihinkään? Onko merkki kellekkään tuttu, kun on kuitenkin sen verta hintava, että ei kehtaisi ihan randomilla lähteä tuota ostamaan. Tuossa nyt kuitenkin tulisi nuo puhdistus aineetki mukana niin ei heti alkuun tarvitse ostella uusia tiivisteitä.
Olisikohan tästä mihinkään? Onko merkki kellekkään tuttu, kun on kuitenkin sen verta hintava, että ei kehtaisi ihan randomilla lähteä tuota ostamaan. Tuossa nyt kuitenkin tulisi nuo puhdistus aineetki mukana niin ei heti alkuun tarvitse ostella uusia tiivisteitä.
-
SilverSeed.eu
- Viesti:
Tuo on korkeatasoisten automaalausten tekemiseen. En usko, että tarvitset sellaista, jos meinaat pelkästään miniatyyrejä maalata. Pärjäät esim aztekin ruiskuilla mainiosti. Niiden laatu on yksi maailman parhaista, ja Aztekin halvin muovinen maksaa noin 80€ (OVH), ja kalleimmat on sitten jo 200€ paikkeilla. Muitakin ensisijaisesti miniatyyrimaalaukseen suunnattuja harrastelija ja ammattilaisruiskuja on olemassa.Juige kirjoitti:Juu kiitoksia vastauksista. Lähinnä alkuun ajattelin tuota ruiskua käyttää ihan washien ruikkimiseen, laiska kun olen. Mutta jotain tarkempaa sitten myöhemmin.
En ainakaan ensimmäiseksi ruiskuksi suosittelisi mitään yli 150€ ruiskua.
Bauhaus myi jossain vaiheessa 100€ pakettia, jossa tuli kohtuullinen kaksitoiminen maaliruisku minikompuran kera. Sellaisen joskus ostin, ja kyllä sillä harjoittelemaan pystyi, ja kompura on yhä käytössä.
Salonen Risto
http://www.silverseed.eu
- Agamemnon2
Autotallista löytyy sama vehje, ja minulla se on toiminut ihan kohtuullisesti. Omat sormeni tuo kynäruiskuote saa kyllä kramppaamaan noin 10 sekunnissa.SilverSeed.eu kirjoitti:Bauhaus myi jossain vaiheessa 100€ pakettia, jossa tuli kohtuullinen kaksitoiminen maaliruisku minikompuran kera. Sellaisen joskus ostin, ja kyllä sillä harjoittelemaan pystyi, ja kompura on yhä käytössä.
Itse olen miettinyt kompuroitakin - kannattaako hankkia esim. Clas Ohlsonilta se muutaman kympin kalliimpi öljytön kompura, pienoiskompuran sijaan, mikäli jatkossa käytän sitä muuhunkin painekäyttöön, vai pitäisikö hankkia pienoiskompura (riittääkö siinä ensinnäkään tehot ihan kaikkeen ruiskumaalikäyttöön?) ja kunnon isompi vehje muuhun toimintaan?
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
-
SilverSeed.eu
- Viesti:
Sinällään ei niin väliä, että mikä on kompuran toimintaperiaate tai koko tai energialähde, kunhan huolehdit, että siinä on säiliö (omassa minikompurassani on 2 litran säiliö, on vähän pieni, mutta kompuran teho korvaa sitä kivasti. Tosin ääntähän siitä tulee). Autoruiskulle on 150 litran kompura, jolla pystyykin sitten kynäruiskuamaan noin 4 tuntia ilman että se pärähtelee,mutta vie se vähän enemmän tilaa kuin minikompura.Silveri kirjoitti:Itse olen miettinyt kompuroitakin - kannattaako hankkia esim. Clas Ohlsonilta se muutaman kympin kalliimpi öljytön kompura, pienoiskompuran sijaan, mikäli jatkossa käytän sitä muuhunkin painekäyttöön, vai pitäisikö hankkia pienoiskompura (riittääkö siinä ensinnäkään tehot ihan kaikkeen ruiskumaalikäyttöön?) ja kunnon isompi vehje muuhun toimintaan?
Hyvä on olla myös vedenerotin. Tärkein kaikista on kuitenkin painemittari, ja säädettävä paineentaso. Säätö on hyvä olla nopeahko ja kätevästi tehtävissä, Tämä on tärkeää, koska eri viskositeetin maalit (esim wash ja tavallinen maali) vaativat joko esikäsittelyitä tai paineen vaihtumista. Itse teen muutoksen paineen vaihdolla.
Salonen Risto
Eli puoltaa tuota parikymppiä kalliimman laitteen hankkimista. Ne minikompurathan mitä myydään noissa halpisliikkeissä pienoismalliruiskumaalaukseen sisältävät noin ad puolen litran säiliön ja pärisevät (joskin hyvin hiljaisesti) tasaista tahtia. Paineensyöttö ei taida vain olla kovin tasaista ja tuo säätömahdollisuus jää melko vähäiseksi, ellei rajoitinta pistä väliin.
-
SilverSeed.eu
- Viesti:
Pieni säiliö on kuitenkin parempi, kuin ei säiliötä lainkaan. Säiliö toimii paineen tasoittavana osana jo pienenä. Tällöin pitää kuitenkin musitaa, että pitää säätää sen verran ylipainetta, että maalauksen kautta purkautuva paine ei laske säiliön painetta liian alas.Silveri kirjoitti:Eli puoltaa tuota parikymppiä kalliimman laitteen hankkimista. Ne minikompurathan mitä myydään noissa halpisliikkeissä pienoismalliruiskumaalaukseen sisältävät noin ad puolen litran säiliön ja pärisevät (joskin hyvin hiljaisesti) tasaista tahtia. Paineensyöttö ei taida vain olla kovin tasaista ja tuo säätömahdollisuus jää melko vähäiseksi, ellei rajoitinta pistä väliin.
Suuremmalla säiliöllä pääsee tästä ongelmasta.
Henkilökohtaisesti suosin isompia kompuroita, mutta 2,2kg kapinetta on paljon kivempi kantaa mukana.
Salonen Risto
- Agamemnon2
Tuo Bauhausin vekotin puksuttaa paineen tappiin saakka, sitten hiljenee kunnes paine tipahtaa tietyn pisteen alle jonka jälkeen taas nostetaan. Yleensä maalatessa paineet pysyy aika vakiona, mitä nyt aloittaessa kompuralta kestää tuo edellämainittu hetki "hypätä kyytiin". Kaksitoiminen ruisku on tässä yhteydessä jo siitäkin kätevä että maalia ei tarvitse ruiskia ulos ennen kuin paine on sopivan korkealla.
-
SilverSeed.eu
- Viesti:
Memnon kirjoitti:Tuo Bauhausin vekotin puksuttaa paineen tappiin saakka, sitten hiljenee kunnes paine tipahtaa tietyn pisteen alle jonka jälkeen taas nostetaan. Yleensä maalatessa paineet pysyy aika vakiona, mitä nyt aloittaessa kompuralta kestää tuo edellämainittu hetki "hypätä kyytiin". Kaksitoiminen ruisku on tässä yhteydessä jo siitäkin kätevä että maalia ei tarvitse ruiskia ulos ennen kuin paine on sopivan korkealla.
jos yhä pakkaukseen kuuluu "Herkules" merkkinen kompura, on siinä paineenrajoitinkin, jolla pystyy määräämään paineen ylärajan. Kyseinen malli aloittaa puksutuksen hetimiten kun paine laskee alle rajoittimella säädetyn yläpaineen. Yleensä 0,3bar on paineen lasku maalatessa, joka pitää siis säätää halutusta käytön aikaisesta paineesta ylitse.
Jos siis maalaa 3,0bar, pitää säätää 3,3bar, jolloin melko heti maalauksen aloituksesta on paine 3,0bar. Säädön voi tehdä päästämällä kynäruiskusta pelkkää ilmaa lävitse, ja seuraamalla painemittarista samalla kun säätää yläpainetta. Tällöin siis saat paineen asettumaan vakioksi käytössä, eikä painetta tarvitse seurata maalauksen aikana.
Salonen Risto
Löysin Motonetin liikkeestä yläsyöttöisen kaksitoimisen kynäruiskun hintaan 37.50. Näytti ihan asialliselta vehkeeltä. Kun saan parin kk:n päästä revittyä tarpeeksi tuohta kasaan sen ja kompressorin hankintaan (kompura tässä se kynnyskysymys - saman tien hankin isomman vehkeen muutakin käyttöä varten), niin voin alkaa kertoilla kokemuksiani.
Juu kiitoksia vastauksista. Lähinnä alkuun ajattelin tuota ruiskua käyttää ihan washien ruikkimiseen, laiska kun olen. Mutta jotain tarkempaa sitten myöhemmin.
Asiasta on ollut paljon puhetta ja olen päässyt tuota kokeilee.
Se on hyvä koska tuo on pienois malleille omiaan, toisin kun joku väitti että se on autoille.
Kuinka monta ihmistä malaa kynäruiskulla autoaan joka toimii paine pullolla?
Mutta asiaan tuo on ihan törkeän kallis joten en suosittele. tosiaan siellä oli halvempiakin pelejä. En itse välitä pensseli on paras. Ota 6 tuuman jos milli töherrys tympii ;)
Asiasta on ollut paljon puhetta ja olen päässyt tuota kokeilee.
Se on hyvä koska tuo on pienois malleille omiaan, toisin kun joku väitti että se on autoille.
Kuinka monta ihmistä malaa kynäruiskulla autoaan joka toimii paine pullolla?
Mutta asiaan tuo on ihan törkeän kallis joten en suosittele. tosiaan siellä oli halvempiakin pelejä. En itse välitä pensseli on paras. Ota 6 tuuman jos milli töherrys tympii ;)
When i see basilisk i say; For the Emperor.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.