Kynäruisku + GW:n maalit
- St. Apollo
Kynäruisku + GW:n maalit
Hei! Hankin juuri kynäruisku kompressori setin ja kysyisin, että toimivatko GW:n maalit kynäruiskussa? Jos ei toimi niin olisiko joku vesiliukoinenmaali joka sopisi? Vai toimivatko Vallejon maalit?
Jos tunnet itsesi tyhmäksi, käytä käänteispsykologiaa!
Oma ukkogalleria: http://www.warseer.com/forums/showthread.php?t=224443
-
SilverSeed.eu
- Viesti:
Re: Kynäruisku + GW:n maalit
Molemmat (GW ja vallejo) toimivat mianiosti kynäruiskuissa.
Riippuen käyttämästäsi painelaitteesta ja ruiskusta, voit joutua laimentamaan maaleja. Vallejon INK ja GW:n wash menevät lähes varmasti ilman laimennustakin lävitse.
Laimennukseen olisi suotavaa käyttää puhdistettua vettä, jolloin kalkki ja cloori kertymät jäisivät vähemmälle ruiskussasi. Puhdistetun veden käyttö myös pesuaineena on suositeltavaa.
Edullisimmin sitä saat apteekeista, mutta vallejo myy sitä myös pienissä maalipurkeissa.
Riippuen käyttämästäsi painelaitteesta ja ruiskusta, voit joutua laimentamaan maaleja. Vallejon INK ja GW:n wash menevät lähes varmasti ilman laimennustakin lävitse.
Laimennukseen olisi suotavaa käyttää puhdistettua vettä, jolloin kalkki ja cloori kertymät jäisivät vähemmälle ruiskussasi. Puhdistetun veden käyttö myös pesuaineena on suositeltavaa.
Edullisimmin sitä saat apteekeista, mutta vallejo myy sitä myös pienissä maalipurkeissa.
Salonen Risto
http://www.silverseed.eu
Puhtaasta vedestä: Eikös akkuvesi ole täysin puhdasta vettä? En hinnoista tiedä, mutta veikkaan että saattaa litrahinnaltaan olla halvempaa kuin apteekissa... Korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä, tuli vaan tämmönen mieleen...
You can take me back to the place where I could watch the sky and see those signs!
You can show me their lies, show me the disbelief in their words. Oh, these burning times!
You can show me their lies, show me the disbelief in their words. Oh, these burning times!
Minusta GW ei toimi kynäruiskussa ainakaan mainiosti. Käytän ohentimena window cleaneria (esim. tamiyan acrylic thinner on hieman parempaa, mutta ei poista perusongelmaa) GW:n maaleja ampuessa, ja ne sopivat lähinnä pohjamaalaukseen. Maali ei tule suuttimesta tasaisesti, vaan roiskii toisinaan, ja ei kuivu tarpeeksi nopeasti. Työläämpää saada tasaisia pintoja Kynäruiskulla kun GW:n maalia sisällä. Maalatessa maalin tulisi olla kuivaa lähes heti kun suihku koskettaa maalattavan kohteen pinta, ja tämä on se isoin ongelma GW:n maaleilla.
GW:n maaleja voi käyttää, ja ihan ok jälkeä tulee, mutta paljon parempaa jälkeä saa vaikkapa ostamalla tamiyan acrylic thinneriä ja tamiyan maaleja. Suhde 50/50 tai 60/40 (maalia enemmän) on ihan hyvä. Jos siis et väkisin halua GW:n sävyjä. Vallejo valmistaa myös Model Air sarjaa, joka on kynäruiskuiluun tarkoitettu, ja ehkä sitä kannattaisi testata? Itsellä ei ole kokemusta.
En tiedä onko Silverseed kokenutkin suihkuttelija, mutta en ainakaan akkuvedellä ohentamalla uskoisi GW:n maaleista tulevan lasta enkä.. vai? Itse olen erittäin noob kynäruiskuilija, mutta sain hyvää opetusta. Eli kuitenkin pinch of salt jne. noihin mun kommentteihin.
GW:n maaleja voi käyttää, ja ihan ok jälkeä tulee, mutta paljon parempaa jälkeä saa vaikkapa ostamalla tamiyan acrylic thinneriä ja tamiyan maaleja. Suhde 50/50 tai 60/40 (maalia enemmän) on ihan hyvä. Jos siis et väkisin halua GW:n sävyjä. Vallejo valmistaa myös Model Air sarjaa, joka on kynäruiskuiluun tarkoitettu, ja ehkä sitä kannattaisi testata? Itsellä ei ole kokemusta.
En tiedä onko Silverseed kokenutkin suihkuttelija, mutta en ainakaan akkuvedellä ohentamalla uskoisi GW:n maaleista tulevan lasta enkä.. vai? Itse olen erittäin noob kynäruiskuilija, mutta sain hyvää opetusta. Eli kuitenkin pinch of salt jne. noihin mun kommentteihin.
- St. Apollo
Kiitos vastauksista! Taidan alkaa käyttää Vallejo maaleja, kun en noita Tamiyan maaleja en nyt saa oikein lähimailta. Akkuvesihän on tislattua eli puhdistettua vettä ja sitä saa esim meidän lähimmältä huoltoasemalta. Ei sitä kannata apteekista hakemaan, ottavat kyllä aika paljon extraa siitä. Huoltoasemalla 1l purkki maksaa 3€. No se on vain täällä, en tiiä kuinka paljon muualla. Uskoisin että suurella syyllä löydät esim Robinhoodista tai muista halpahalleista.
Jees, ja kokeile nyt toki tuota GW + puhd.vesi optiotakin johonkin jämätavaraan, jos vaikka toimisi. Vallejot himottaa itseäkin, koska ainakin model color sarja tuntuu ko. valmistajalta laadukkaalta.
- St. Apollo
Mutta mitä suosittelette puhdistusaineeksi? Ja sopiiko akryylimaalien maalaamiseen venttiilinen hengityssuojain?
Ruiskun puhdistukseen löytyy Vallejolta puhdistusaine, muistelisin, että alkoholipohjainen. Liuottaa maalit+jäämät ja voiteleekin ruiskun liikkuvat osat... Myös ihan puhdas asetoni antaa hyvin kyytiä akryylimaaleille. Lisäksi Tikkurilalta löytyy tinneriä/ruiskuohennetta, jolla on ihan hyvä putsata ruisku. Maalien ohentamiseen käy akkuvesi tai sitten maalivalmistajan siihen käyttöön tarkoittama ohenne.
"No shit, Sir"
Jos nassea haluat käyttää, niin mikäs siinä. Ihan tavallinen filtterisuodatinkin lienee tosin riittävä, ellet isompia liuottimia käyttele (emalimaalit voivat sitten olla juttu erikseen - tai sitten eivät)St. Apollo kirjoitti:Mutta mitä suosittelette puhdistusaineeksi? Ja sopiiko akryylimaalien maalaamiseen venttiilinen hengityssuojain?
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Puhdasta vettä kannattanee myös tiedustella automaalikaupoista. Ainakin Standoxin vesiohenteisiin automaaleihin käytettiin ionisoitua vettä(vai mitä se nyt oli) jonka rinnalla tislattu vesikin on törkystä.
Wh40k 2nd edition rulebook kirjoitti:Remember that you're playing to enjoy a challenging battle with friends, where the spirit of the game is more important than winning at any cost.
-
SilverSeed.eu
- Viesti:
Tuskimpa kukaan kokenut maalari minusta puhuessa käyttäisi termiä "kokenut", mutta tietääkseni en ole puhunut sanaakaan akkuvedestä. Akkuvesi on tuotemerkki, jolla viitataan ionisoimattomaan veteen, joka ei sisällä klooria, kalkkia, mangesiumia, rautaa, kuparia, jodia, humusta tai muuta vesijohtoveden sisältämää einestä. Akkuvesi pyrkii olemaan mahdollisimman vähän sähköä johtava välineste akuissa, josta nimitys. Sitä käytetään ilmankostuttimissa, erilaisissa pesureissa yms, joissa kalkkeutuminen on ongelma. Sen juominen voi olla vaarallista, koska se imee itseensä kehossa olevia mineraaleja ja suoloja, jolloin kehosi kuivaa jossain määrin, kun sen nesteensitomiskyky heikkenee.marke kirjoitti: En tiedä onko Silverseed kokenutkin suihkuttelija, mutta en ainakaan akkuvedellä ohentamalla uskoisi GW:n maaleista tulevan lasta enkä.. vai? Itse olen erittäin noob kynäruiskuilija, mutta sain hyvää opetusta. Eli kuitenkin pinch of salt jne. noihin mun kommentteihin.
Mainitsemani puhdistettu vesi on lähes sama kuin tislattu vesi, eikä siis ole täysin sama kuin akkuvesi. Se ei ole ihmiselle vaarallista juotaessa.
Akkuveden hinta on normaalisti noin 1€/litra, riippuen vähän ostettavasta määrästä.
Puhdistettu vesi maksaa suunnilleen saman, riippuen vähän ostettavasta määrästä.
Näiden lisäksi on olemassa ns. laboratoriovesi, joka on puhdistettu niin pitkälle, että se sisältää vain hiiltä, mikrobeja, vetyä ja happea, ja vesi on täysin H2O muodossa. Tälläinen vesi on ihmiselle nieltäessä erittäin vaarallista.
Yksi veden puhdistusmenetelmä perustuu kationeiden ja anioneiden muunteluun erityisellä sähkötekniikalla, ja tällöin puhutaan ionivaihtamisesta, jolloin syntyy siis ionivaihdettua vettä. Tämäkin vesi on ihmiselle myrkyllistä. Ionivaihdettua vettä käytetään monesti laboratorioveden valmistamisen perustana. Kumpaakaan en ole koskaan käsitellyt, joten niiden käytöstä lantrinkina en tiedä, kuten myöskään Akkuveden ja puhdistetun veden eroavaisuuksista laimennusvetenä en osaa sanoa (lähinnä, koska itse laimennan hanavedellä), mutta jos kerran samaa (ionisoimatonta vettä) myydään myös maalaustarvikkeena, niin olettaisin sen olevan parempaa.
Henkilökohtaisesti suosittelen kaikesta huolimatta puhdistettua vettä, koska tiedän sen toimivan.
Koska kokemuksemme marken kanssa ovat aika rajusti poikkeavia, on syytä olettaa, että maalauskohteemme ovat hieman erilaisia. Seuraavassa hieman tekstiä omasta maalaamisestani, jonka perusteella on aikaisempi mainintani kirjoitettu.
Maalien soveltuvuus ruiskumaalaukseen on paljon enemmän kiinni maalaajasta, kuin maalista. Usein toki vaaditaan hieman erilaista painetta/laimennusta, kuin muiden valmistajien tuotteilla, mutta loppuviimein on se jälki enemmän kiinni maalaajasta, kuin laitteista tai maalista.
Toki on myönnettävä, että en ole kaikkia maailman maaleja, edes kaikkia akrylaattimaaleja, testannut, enkä myöskään kaikkia markkinoilla olevia laitteita.
Vallejon tavallisten maalien, ja ruiskumaalien ainoa konkreettinen ero on, että ruiskumaalit on valmiiksi ohennettu tietyn kokoisen ruiskun käyttettäväksi vakiopaineella 3bar. Lisäksi Pikmenttiaineksissa on käytetty sellaisia pikmenttejä, jotka pyrkivät tavallistakin vähemmän muodostamaan klimppejä (mitkä ovatkin pieniä ruiskuja käytettäessä se suurin ongelma maalattaessa, eli "kuivuminen" jo maaliruiskun sisällä/purkissa), ja sen ohenneainesta (kemiallista vettä) on saatavilla sille seuraksi ohentamista varten.
Mikäli käytettävä maali on liian märkää haluttuun lopputulokseen nähden, tulee ohenninta vähentää, tai käyttää nopeasti haihtuvaa ohenninta, kuten alkoholi. Tosin nopeat ohenteet tuovat erilaisen lopputuloksen, joten näin saavutettu nopeampi kuivumisaika ei välttämättä tuota toivottua pintaa.
GW:n maalien oikeana ongelmana ruiskumaalauksessa on sen liian nopea kuivuminen, ja isopartikkeliset pikmenttieineet. Maaleja pitää sekoittaa sitä rajummin, mitä pienemmällä ruiskulla aikoo maalata (koska jo pienet pikmenttikasaumat isommilla pikmenteillä luo suuremmat muruset, jotka sitten toimivat erilailla, kuin iralliset pikmenttipartikkelit). Ne ovat kuitenkin tarkoitettu ensisijaisesti käytettäväksi pensselillä, joten tuskin kukaan edes olettaa, että ne läpäisevät kaikkein pienimmän ruiskun? Itse en kylläkään lähtisi GW:n maaleilla yrittämään mitään silmän osasia ruiskumaalaamaan, enkä välttämättä huulikiiltoakaan ihan pienimmille malleille lisäisi, mutta pohjamaalaus käy luontevasti, samoin kuin yli neliösentin alueiden pinnoittaminen. Tosin mieluiten ihan pienet alueet nyt muutoinkin maalaan itse siveltimellä, ja jätän ruiskuttelut vähän suuremmille tai yksivärisille alueille.
Ruiskulla käy kaikkein kätevimmin tarkahkossa maalauksessa valoisuuden/varjoisuuden lisääminen siten, että valo vaikuttaisi tulevan tietystä suunnasta. Tämän saman tekeminen siveltimillä vie paljon enemmän aikaa, ja vaatii vähän enemmän viitseliäisyyttä. Muussa tarkkuusmaalauksessa en henkilökohtaisesti koe ruiskua tarpeelliseksi.
Salonen Risto
Ite käyttelen sekaisin mitä sattuu. Laadukas ruisku laittaa läpi melkein mitä vaan hajoamatta. Muistaa sitten puhdistella jälkeen ihan vedellä tai puhdistusaineella, jota mm. Vallejo tarjoaa. En ole mitään erikoisia liuttomia kokeillut, ihan käsituntumalla saa maalaisjärjen kanssa hyvän touchin. Ei se loppujen lopuksi ole mistään paperista tehty kapistus ja tiivisteetkin kestävät astetta laadukkaammissa malleissa varmaan kaikki normaalit puhdistusaineet, mutta tärpättipitoisia kannattaa silti välttää. GW:n maaleissa tuppaa olemaan vikana maalin ikä normaalisti, joka tuo tuota jo mainittua paakkuilua - helpoin tapa on jättää käyttämättä ettei tartte edellä kirjoittaneen kaltaista sivuproosaa noudattaa suurennuslasi korvassa. Oma kokemuspohja perustuu kitaran maalaukseen pariin otteeseen, normi figujen perusblendailuun ja massatuotantoon. Parhaiten ovat Vallejon maalit normaalilla vedellä ja akryylitinnerillä ohenneltuina toimineet, huonoiten sekoitukset eri merkeistä.
"ytimekäs ja hyvä *näyttää vaemman sormen peukaloa*" - Hovinarri
Cynae-aeaelioe
Cynae-aeaelioe