Tau Infantry Target Lock 5. edikassa
Tau Infantry Target Lock 5. edikassa
Uutta armeijalistaa rakentaessa eteen hyppäsi tällainen ongelma: Taun Infantry Target Lockin säännöt ovat 4. edikan aikaiset eikä niitä ole erratoitu. Kyseinen varuste antaa oikeuden sillä varustetulle modelille ampua muuta kohdetta kuin muut yksikössään. 4. edikan säännöissä oli sellainen testi kuin Target Priority, jonka läpäistyään tulen sai jakaa. Varusteen säännöissä myös mainitaan, että mikäli testin mokasi, pitää kaikkien ampua lähintä kohdetta. Nykyisessä editiossa sellaista testiä ei enää ole, eikä muutakaan sääntöpohjaa lähimmän kohteen ampumiselle ole enää olemassa, joten miten Target Lock toimii?
Vaihtoehtoja:
1) Ei toimi enää ollenkaan, koska testiä ei voi tehdä.
2) Toimii aina, koska testiä ei voi tehdä.
3) Toimii Ld-testillä, jonka läpäistyään voi ampua miten haluaa. Epäonnistuessaan pitää kaikkien ampua lähintä kohdetta.
4) Toimii Ld-testillä, jonka läpäistyään voi ampua miten haluaa. Epäonnistuessaan pitää kaikkien ampua samaa kohdetta.
5) Oma ehdotelmasi, joka poikkeaa edellä mainituista.
Ulkomaisilla forumeilla on asiaan otettu ilmeisesti Tau-vihasta johtuen RAW-kanta, jolla perustellaan joko vaihtoehtoa 1 tai 2. Mielestäni tämä ei ole fiksua. Mitä on Sotavasaran väki mieltä?
Vaihtoehtoja:
1) Ei toimi enää ollenkaan, koska testiä ei voi tehdä.
2) Toimii aina, koska testiä ei voi tehdä.
3) Toimii Ld-testillä, jonka läpäistyään voi ampua miten haluaa. Epäonnistuessaan pitää kaikkien ampua lähintä kohdetta.
4) Toimii Ld-testillä, jonka läpäistyään voi ampua miten haluaa. Epäonnistuessaan pitää kaikkien ampua samaa kohdetta.
5) Oma ehdotelmasi, joka poikkeaa edellä mainituista.
Ulkomaisilla forumeilla on asiaan otettu ilmeisesti Tau-vihasta johtuen RAW-kanta, jolla perustellaan joko vaihtoehtoa 1 tai 2. Mielestäni tämä ei ole fiksua. Mitä on Sotavasaran väki mieltä?
"Where is this Emperor now, when you have need of him, human?"
-Shas'la T'au Kais, Fire Warrior
Re: Tau Infantry Target Lock 5. edikassa
Itse olen ainakin pelaillut niin, että vehje toimii aina. Mutta enpä ole tätä näin tarkasti ajatellutkaan. :/
- Half-breed
Äänestän vaihtoehtoa 3. Laitteen omissa säännöissä kun pakotetaan ottamaan se testi joten RAWin mukaanhan tässä se testi otetaan vaikka sitä ei enää nykysäännöissä ole. Sitten jos mokataan niin kaikkihan ampuu sitä lähintä vihollista ihan kuten RAW on.
Tietysti tilanne voi olla samanlainen kuin Thornbackillä yms. kamoilla joilla ei ole 5.ed. hyötyä ja joille GW on sanonut ettei niitä kannata käyttää ennen kuin uusi codex korjaa ne järkeväksi.
Tietysti tilanne voi olla samanlainen kuin Thornbackillä yms. kamoilla joilla ei ole 5.ed. hyötyä ja joille GW on sanonut ettei niitä kannata käyttää ennen kuin uusi codex korjaa ne järkeväksi.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Itse sanoisin että ehkäpä 4. (Hyvä että kaikilla on eri mielipide..)
Epäonnistuneella heitolla on pakko ampua samaa kuin muu ryhmä. Ei siis lähintä, koska se on wanha Target Priority -sääntö jota ei ole enää olemassa.
Vaihtoehto 3 on sikäli huono, että sen kanssa tulee lisää outoja ongelmia. Esimerkkinä, jos tarjolla on vaikka kolme kohdetta. A, B ja C. A on lähin, C kauimmaisin kohde.
Ampuva yksikkö ottaa kohteeksi B:n, mutta Lockilla varustettu setä haluaa ampua kohdetta C. Heitetään Target Priority, joka epäonnistuu - kaikkien onkin ammuttava yhtäkkiä lähintä kohdetta A??
Mitä jos kohde A onkin ajoneuvo, johon ei yksikön aseet tehoa? Vanhan Target Priorityn mukaanhan sen saa ignoroida, mutta sääntöähän ei enää ole olemassa. Luetaanko se RAW:in mukaan niin, että lähintä on pakko ampua, piste?
Epäonnistuneella heitolla on pakko ampua samaa kuin muu ryhmä. Ei siis lähintä, koska se on wanha Target Priority -sääntö jota ei ole enää olemassa.
Vaihtoehto 3 on sikäli huono, että sen kanssa tulee lisää outoja ongelmia. Esimerkkinä, jos tarjolla on vaikka kolme kohdetta. A, B ja C. A on lähin, C kauimmaisin kohde.
Ampuva yksikkö ottaa kohteeksi B:n, mutta Lockilla varustettu setä haluaa ampua kohdetta C. Heitetään Target Priority, joka epäonnistuu - kaikkien onkin ammuttava yhtäkkiä lähintä kohdetta A??
Mitä jos kohde A onkin ajoneuvo, johon ei yksikön aseet tehoa? Vanhan Target Priorityn mukaanhan sen saa ignoroida, mutta sääntöähän ei enää ole olemassa. Luetaanko se RAW:in mukaan niin, että lähintä on pakko ampua, piste?
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
- Half-breed
Olet kyllä oikeassa ja ajattelin itsekin että vaihtoehto 3. olisi se paras vaihtoehto. Mutta koska luin ensimmäisen osan säännöistä RAWilla, niin pitäähän sitä toinenkin osa säännöistä lukea RAWina. Täten sanoin vaihtoehto 4.Rakath kirjoitti:Itse sanoisin että ehkäpä 4. (Hyvä että kaikilla on eri mielipide..)
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Tässä on juuri saatu sellaisia mielipiteitä ja näkemyksiä kuten toivoinkin. Uusimmassa edikassa ainakin omasta mielestäni yritetään kovasti korostaa pelin olevan hauskanpitoa ja herrasmiesmäistä ajanvietettä, jonka edestä sääntönillityksen tulisi väistyä. Selkeä kommentti RAW:tä vastaan, mutta valitettavan moni yrittää siitä huolimatta tappaa muilta pelaajilta peli-ilon kasvattamalla virtuaalivehkeitään nillittämällä kaikista sääntöepäselvyyksistä milloin missäkin.
Samoin nykyedikassa korostetaan vapaampaa kohdevalintaa ampumisessa, joten myös itse kannatan vaihtoehtoa 4, jo senkin vuoksi, että toimimaton wargear nyt ei vaan tuota iloa tai lisäarvoa kenellekään, eikä pakotettu kohdevalinta Target Priorityn poistuttua nyt vaan enää tunnu kuuluvan pelin juoneen.
Keskustelu aiheesta jatkukoon, minua ainakin kiinnostaa onko joku keksinyt vielä jonkun muunkin perustelulähtökohdan sääntötulkinnalle tai peräti uuden tulkintavaihtoehdon.
Samoin nykyedikassa korostetaan vapaampaa kohdevalintaa ampumisessa, joten myös itse kannatan vaihtoehtoa 4, jo senkin vuoksi, että toimimaton wargear nyt ei vaan tuota iloa tai lisäarvoa kenellekään, eikä pakotettu kohdevalinta Target Priorityn poistuttua nyt vaan enää tunnu kuuluvan pelin juoneen.
Keskustelu aiheesta jatkukoon, minua ainakin kiinnostaa onko joku keksinyt vielä jonkun muunkin perustelulähtökohdan sääntötulkinnalle tai peräti uuden tulkintavaihtoehdon.
"Where is this Emperor now, when you have need of him, human?"
- Air Defence
Nyt ei ihan tarkkaa muistikuvaa ole, mutta muistelisin muutamassa 3. edikalla pelatussa taistelussa tauta vastaan suittiryhmän jäsenten ampuneen kunkin eri kohdetta ilman mitään testejä. Target priorityä ei tosin silloin ollut olemassakaan, mutta en kauhean pahana pitäisi, että nyt kun se on poistunut niin ld:tä ei tarvitsisi tehdä, kun ei kolmosessakaan tarvinnut. Yksi nopanheitto vähemmän virtaviivasitaisi vain peliä ja sehän on tuntunut vitosessa olevan vähä niiku taka-ajatuksena.
- The Captain
- Valvoja
Toisaalta Codexissa olleen pölhön sanamuodon takia esim. Black templarit joutuvat edelleen heittämään target prioritya, ja tuoreen FAQ:n mukaan IG ja Templarit eivät saa panna dedicated transporttejaan yleiseen jakoon, koska 4. edikan säännön sanamuoto on toistettu niiden codexissa, joten meillä on ennakkotapauksia myös tilanteista, joissa käytettäisiin nelosedikan aikaista sääntöä vain siksi, että siitä on jäänyt kikkare jonkun Codexiin.
Hassua, kuinka joskus ne käyttävät pikkuisen järkeä FAQ:issaankin, joskus taas eivät rahtuakaan.
Hassua, kuinka joskus ne käyttävät pikkuisen järkeä FAQ:issaankin, joskus taas eivät rahtuakaan.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Mielekkäimmältä ja alkuperäräistä toimintaa noudattavalta ratkaisulta tässä laitoksessa vaikuttaisi, että valitaan kohteet, heitetään LD testi ja joko ammutaan suunnitelman mukaan tai tulitetaan sitä kohdetta, joka on valittu muulle yksikölle.
Toisaalta target lock kertoo selkeästi, että jos priority testi ei onnistu, on ammuttava lähintä kohdetta. Piste.
Itse mietin myös onko tuossa säännössä mitään mieltä pelaajalle, joka ei ole kuullut koskaan mitään 4. laitoksen säännöistä. Se ei kerro miten target priority testi otetaan - ainoastaan siinä epäonnistumisen seuraukset. Uuden FAQ hengessä ilmeisesti koko järjestelmä on vanhentunut.
Ratkaisuna on asiasta etukäteen keskustelu, 4+ heittoja ja suojakuulokkeet (vastapelaajalle) äänekkään urputuksen varalle.
Toisaalta target lock kertoo selkeästi, että jos priority testi ei onnistu, on ammuttava lähintä kohdetta. Piste.
Itse mietin myös onko tuossa säännössä mitään mieltä pelaajalle, joka ei ole kuullut koskaan mitään 4. laitoksen säännöistä. Se ei kerro miten target priority testi otetaan - ainoastaan siinä epäonnistumisen seuraukset. Uuden FAQ hengessä ilmeisesti koko järjestelmä on vanhentunut.
Ratkaisuna on asiasta etukäteen keskustelu, 4+ heittoja ja suojakuulokkeet (vastapelaajalle) äänekkään urputuksen varalle.
Itse taas tulkitsen tuota mieluiten kohdan 2 avulla. Elikkä ennen tarvitsivat Target Priority testiä, joka on nyt siis poistunut, joten itse katsoisin, että tuo Codexinkin vaatimus TP -testille on poistettu. Mielestäni jollain muullakin kamalla tai aseella oli samansuuntaista sääntölinjausta?? mutulla tosin lähtee.
Muussa tapauksessa pelaisin 4, piste. koska Target Prioritya vaadittiin aina lähimmän ryhmän jälkeiseen ryhmään (korostaen sanoja ryhmä). Nykyään ajattelisin Rakathin esimerkkiä käyttäen ryhmää B, johon siis ammutaan ikään kuin "lähimpänä", elikkä automatisoituna kohteena (joka siis ennen oli se lähin). Jos siis haluttaisiin ampua joko ryhmää A tai C, olisi Ld paikallaan, mikäli käytetään, ja jos feilaa niin ampuminen kohdistuu tähän "automatisoituun" kohteeseen, joka on valittu ammunnan alkuperäiskohteeksi.
RAW on huono tapa lukea vanhentuneita sääntöjä, sillä siinä unohtuu helposti järjenkäyttö. Kannattaisin itse eniten kakkosta, vaikka en vielä Taulla pelaakkaan (tulevaisuuden projekti). Jos se testi on poissa niin se on poissa, eikä kamat tarvitse sen sääntöä enään. GW:n erratan puuttumista on vähän turhaa käyttää perusteena, sillä ei siitä laitoksesta muutenkaan paljon iloa irtoa.
Tylran on puhunut.
Muussa tapauksessa pelaisin 4, piste. koska Target Prioritya vaadittiin aina lähimmän ryhmän jälkeiseen ryhmään (korostaen sanoja ryhmä). Nykyään ajattelisin Rakathin esimerkkiä käyttäen ryhmää B, johon siis ammutaan ikään kuin "lähimpänä", elikkä automatisoituna kohteena (joka siis ennen oli se lähin). Jos siis haluttaisiin ampua joko ryhmää A tai C, olisi Ld paikallaan, mikäli käytetään, ja jos feilaa niin ampuminen kohdistuu tähän "automatisoituun" kohteeseen, joka on valittu ammunnan alkuperäiskohteeksi.
RAW on huono tapa lukea vanhentuneita sääntöjä, sillä siinä unohtuu helposti järjenkäyttö. Kannattaisin itse eniten kakkosta, vaikka en vielä Taulla pelaakkaan (tulevaisuuden projekti). Jos se testi on poissa niin se on poissa, eikä kamat tarvitse sen sääntöä enään. GW:n erratan puuttumista on vähän turhaa käyttää perusteena, sillä ei siitä laitoksesta muutenkaan paljon iloa irtoa.
Tylran on puhunut.
Idleness is the pathway to damnation.
Itse olen 1:n tai 2:n kannalla, ja etenkin 1:n. Ei ole mielestäni mitenkään RAWia ottaa mukaan vanhan edition sääntöjä, kun uusi editio tehdään aina korvaamaan vanha. Jos tulkitaan raakaa, niin uusi editio pitäisi aina nähdä ns. "uuden" pelaajan silmin. Jos heittelee testejä, joita ei sääntökirjassa ole tai erratoissa mainittu, pelataan jo eri peliä.
Oleellisesti tämä riippuu miten se on tau codexiin kirjoitettu (en muista, enkä pysty kaivamaan nyt)
Vaihtoehto 1)
Jos se on kirjoitettu, että saat valita kohteen JOS läpäiset testin niin;
1. Saat valita eri kohteen, kunhan testi läpäistään
2. Mutta testiä ei ole
3. Koska testiä ei ole, et voi läpäistä sitä
4. Koska et voi läpäistä testiä, et voi valita kohdetta
Vaihtoehto 2)
Jos se taas on kirjoitettu malliin "..unless you fail Target priority test" niin;
1. Saat valita eri kohteen, kunhan et mokaa testiä
2. Mutta testiä ei ole
3. Koska testiä ei ole, et voi mokata sitä
4. Koska et voi mokata testiä, voit valita kohteen
Näin siis mä itse näkisin RAWin, mutta tietty friendly peleissä joutuu sallimaan kaikenlaista yleisen hauskuuden nimissä.
Oleellisesti tämä riippuu miten se on tau codexiin kirjoitettu (en muista, enkä pysty kaivamaan nyt)
Vaihtoehto 1)
Jos se on kirjoitettu, että saat valita kohteen JOS läpäiset testin niin;
1. Saat valita eri kohteen, kunhan testi läpäistään
2. Mutta testiä ei ole
3. Koska testiä ei ole, et voi läpäistä sitä
4. Koska et voi läpäistä testiä, et voi valita kohdetta
Vaihtoehto 2)
Jos se taas on kirjoitettu malliin "..unless you fail Target priority test" niin;
1. Saat valita eri kohteen, kunhan et mokaa testiä
2. Mutta testiä ei ole
3. Koska testiä ei ole, et voi mokata sitä
4. Koska et voi mokata testiä, voit valita kohteen
Näin siis mä itse näkisin RAWin, mutta tietty friendly peleissä joutuu sallimaan kaikenlaista yleisen hauskuuden nimissä.
katsoi ja siellä lukee että. " jos läpäiset saat ampua eri ryhmiin, jos taas epäonnistut kaikki ampuvat lähimpään, eh.. ei sii kumpikaan noista. mites tässä nyt ?
Pelata house-rulella ja odottaa GeeWeen virallista kantaa seuraavaan codexiin.Dain kirjoitti:katsoi ja siellä lukee että. " jos läpäiset saat ampua eri ryhmiin, jos taas epäonnistut kaikki ampuvat lähimpään, eh.. ei sii kumpikaan noista. mites tässä nyt ?
koskas tällästä seuraavaa codexia osaa sitten odotttaa ?
Lue edellinen viestini ja totea miten target lockia ei voi tällä hetkellä käyttää 5th editionissa.Dain kirjoitti:mites tässä nyt ?