Miten verrata miniatyyripelien välistä parhaimmuutta?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Xenon
Peliporukkavalvoja

Re: Miten verrata miniatyyripelien välistä parhaimmuutta?

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Niin toki toki.. Toivotaan että saadaan lisää potentiaalisia kilpailijoita tässä lähivuosien aikana, saattaisi tehdä figumarkkinoille ihan hyvää.

aatami

Viesti Kirjoittaja aatami »

Xenon kirjoitti:Niin toki toki.. Toivotaan että saadaan lisää potentiaalisia kilpailijoita tässä lähivuosien aikana, saattaisi tehdä figumarkkinoille ihan hyvää.
Niin, jos tulisi GW:lle kunnollinen kilpailija voisivat hinnatkin laskea kilpailussa ostajista.

Sillä jos on monta yhtä hyvää vaihtoehtoa, suurin osa ostaa halvimman. Eikö?
Oberon kirjoitti:Mä syytän aatamia
'10-'11-'12 WDL
(FB)WAAAGH! Zombie slaya' 10 3 11
(40 Kimble)Set-Harah Tomb world 5 2 6
(LOTR) Shadow Sun Tribe (Rhûn&Harad) 1 1 3

Hihhuli

Viesti Kirjoittaja Hihhuli »

aatami kirjoitti:
Xenon kirjoitti:Niin toki toki.. Toivotaan että saadaan lisää potentiaalisia kilpailijoita tässä lähivuosien aikana, saattaisi tehdä figumarkkinoille ihan hyvää.
Niin, jos tulisi GW:lle kunnollinen kilpailija voisivat hinnatkin laskea kilpailussa ostajista.

riippuu laadusta..

Mysterous
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

Tuossa BGG:n topic joka tuo esille muutakin kuin tämän flametusta yrittävän: "Warhammerit sux, rackhaminfinityprivateerpress ylös!!!!11!!1!!" Ts. niitä hehkutettuja vaihtoehto figupelejä.
Maalausblogi taas pystyssä.

Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

aatami kirjoitti:

Ihan näin yksinkertaisestihan se ei valitettavasti toimi. Eli jokatapauksessa on otettava huomioon myös se, onko sille halvemmalle vaihtoehdolle sillä hetkellä muita pelaajia. Eli hammereiden pelaajia on joka paikassa ainakin muutama, jotain Infinityn pelaajia saakin jo etsiskellä, ellei kerralla koko oma peliporukka pelistä sattumalta innostu. (Tämä nyt ei ollut hintariippuvainen esimerkki, Infinityn napit maksavat varmaan vielä enemmän kuin GW:n, mutta toisaalta niitä tarvitaan pirun paljon vähemmän.)

Tulipa mieleen mainita sekin, että Infinityn pelaaminen on itseasiassa halvimmillaan, kun ostaa kaverin kanssa kimpassa 40k:n imperial guard laatikon ja tekee siitä molemmille kymmenen ukon jengit... Mieleisestä figutyylistä ei tarvitse vaihtaa ja hintaa jää täysin pelattavalle pelille tuolloin melkoisen vähän, ainakin jos vielä quickstart säännöillä pelailee. Että melkein suosittelisin kokeilemaan edes tätä vaihtoehtoa, jos yhtään on mielessä käynyt, ettei 40k oikein tarjoa tarpeeksi pelattavaa.

Mitä taas siihen tulee, että porukka kehuu muita pelejä hammerin kustannuksella, niin kannattaisiko ainakin kokeilla? Likipitäen jokainen noista Rackham/Corvus Belli/Privateer/yms. hehkuttajista ON pelannut hammereita ihan reilusti (ja osa pelaa sivussa edelleen). Toki on vähän hölmöä vertailla pelejä suoraan toisiinsa, kun kaikilla kumminkin on puolensa. Mutta tosissaan, ei väki turhaan noita "vaihtoehtoja" kehu. Ainakin omakohtaisesti olen huomannut että siinä sadan pelin jälkeen millä tahansa pelisysteemillä, on oikein mukava ja virkistävä pelata jotain muuta välillä. Ainahan sitä voi sen rakkaimman pelinsä pariin palata takaisin, jos ruoho oikeasti ei ollut yhtään sen vihreämpää siellä aidan takana. (40k nappeja minäkin olen taas viimeaikoina pääasiassa puuhastellut: Thunderboltin ja titaanin sun muun semmoisen parissa väkertely kun on kumminkin jotain, mitä ei monessa muussa pelissä oikein voi tuossa mittakaavassa tehdä. Ei se silti tarkoita sitä, ettenkö pitäisi muutaman muun pelin mekaniikkaa melkoisen ylivertaisena 40k:n systeemiin verrattuna.)

Kannattaa myös se muistaa, että näiden pienempien pelien ystävillä tuppaa olemaan oma lehmä sikäli ojassa, että kun pelikavereita on huomattavasti rajallisemmin kuin hammereiden parissa, niin jokainen pelistä innostunut on aina tarpeellista ja toivottua uutta verta mukaan. Ei sellaisesta toiveesta kenenkään pitäisi mennä pahastumaan, vaikka asia välillä vähän piikikkäästi esitettisiinkin.

Edit: ja loppupuolisko tästä viestistä oli siis yleistä kommenttia noihin edellisiin viesteihin, eikä nyt sinäällään liittynyt alun lainaukseen mitenkään.

Nilarakh
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Nilarakh »

Mysterous kirjoitti:Tuossa BGG:n topic joka tuo esille muutakin kuin tämän flametusta yrittävän: "Warhammerit sux, rackhaminfinityprivateerpress ylös!!!!11!!1!!" Ts. niitä hehkutettuja vaihtoehto figupelejä.
Löytyykö sinulta oikeasti minkään tason kokemusta omakohtaisesti näistä sinun itsesi bashaamista pelimoottoreista? Viime aikoina olen laittanut merkille useammankin kerran, kun sinä puollat valtaväestön miniatyyripelit taivaisiin ja meidän muiden kehumiset muiden valmistajien "vaihtoehtofigupelejä" kohtaan taas tullaan toimestasi nostamaan yritykseksi mollata Games Workshop -nimistä kapitalismia suosivaa paskajärjestöä.
"ytimekäs ja hyvä *näyttää vaemman sormen peukaloa*" - Hovinarri

Cynae-aeaelioe

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Mysterous kirjoitti:Tuossa BGG:n topic joka tuo esille muutakin kuin tämän flametusta yrittävän: "Warhammerit sux, rackhaminfinityprivateerpress ylös!!!!11!!1!!" Ts. niitä hehkutettuja vaihtoehto figupelejä.
Ja kas kummaa: Rankatuista figupeleistä Warmachine oli kaikkein korkeimmalla tasolla. Mikä sun pointti olikaan?
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!

Mysterous
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

Nilarakh kirjoitti:Löytyykö sinulta oikeasti minkään tason kokemusta omakohtaisesti näistä sinun itsesi bashaamista pelimoottoreista? Viime aikoina olen laittanut merkille useammankin kerran, kun sinä puollat valtaväestön miniatyyripelit taivaisiin ja meidän muiden kehumiset muiden valmistajien "vaihtoehtofigupelejä" kohtaan taas tullaan toimestasi nostamaan yritykseksi mollata Games Workshop -nimistä kapitalismia suosivaa paskajärjestöä.
Silveri kirjoitti:Ja kas kummaa: Rankatuista figupeleistä Warmachine oli kaikkein korkeimmalla tasolla. Mikä sun pointti olikaan?
Olen todennäköisesti tuonut pointtini väärin esille, pahoitteluni. Ei ole pointtini siinä että GW pelit ruulz ja muiden pelit sux. Pointtini on se että niitä muita pelejä on muitakin kuin ne warmachinet, helldoradot ja infinityt. Myönnän ja pahoittelen sitä että aikaisempi viestini oli asiaton ja lähinnäkin pahalla päällä kirjoitettu.
Maalausblogi taas pystyssä.

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Tottakai on muitakin pelejä. Jos katsoit tuota alkuperäistä viestiä, oli siihen listattu melkoinen lista eri pelejä ja iso osa niistä vielä GW:n tuotteita. Warmachine/Hordes, Infinity, Hell Dorado, Flames of War ja DBM taitavat olla vain ne suosituimmat muitten valmistajien pelisysteemit Suomessa tällä hetkellä. Wargodsitkin ovat olemassa, mutta en tiedä pelaako Suomessa niillä kukaan ja historiallisen puolen kuvioista en Suomessa oikein osaa sanoa, kun tuppaavat pysyttelemään omissa piireissään ja katsomaan fantasiapelaajia nenänvarttaan pitkin.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!

Kraztog

Viesti Kirjoittaja Kraztog »

Silveri kirjoitti:Tottakai on muitakin pelejä. Jos katsoit tuota alkuperäistä viestiä, oli siihen listattu melkoinen lista eri pelejä ja iso osa niistä vielä GW:n tuotteita. Warmachine/Hordes, Infinity, Hell Dorado, Flames of War ja DBM taitavat olla vain ne suosituimmat muitten valmistajien pelisysteemit Suomessa tällä hetkellä. Wargodsitkin ovat olemassa, mutta en tiedä pelaako Suomessa niillä kukaan ja historiallisen puolen kuvioista en Suomessa oikein osaa sanoa, kun tuppaavat pysyttelemään omissa piireissään ja katsomaan fantasiapelaajia nenänvarttaan pitkin.
Tietysti myös D&D Miniatures ja A&A Miniatures pelit listaan:) Eiköhän ole tärkeintä että nauttii siitä pelistä mistä pitää, ja avarakatseisesti tutustuu uusiin peleihin ja systeemeihin jos siihen on mahdollisuus. Kaikissa peleissä on jotain hyvää, FB sopii minusta hyvin turnauksiin(en sitä muuten enää ehdi pelata, valitettavasti) ja Mordheim/D&DM/A&AM peliporukan kesken hauskanpitoon&pelailuun. Warmachinea olisi joskus mukava kokeilla/pelata, sama FOW:in kanssa, harmi että ajanpuute ongelmana nykyään.
:) hymiöt ei ole tosikoille :)

Ar-Senator

Viesti Kirjoittaja Ar-Senator »

Varsinainen kysymys kuuluukin, miten nuo arvostelijat ovat vertailleet miniatyyripelien välistä parhaimmuutta?
Me ei olla kotipoikia
Kysykää vaikka meidän äideiltä

Tuska

Viesti Kirjoittaja Tuska »

Laitetaan myynti tietoja vuodelta 2006:
http://www.tabletopgamingnews.com/2007/03/28/6723

Hämmästytävää, eikö?
Ja kun vielä otaa huomioon että WM/H on käytänössä samapeli niin voi sanoa että (ainakin vuonna 2006) WM/H on pohjois amerikan suosituin figupeli.

Yllätävää eikö?

Miksi sitten suomessa "vaihtoehto" pelit eivät myy suuria määriä.

Siihen on IMO yksi suuri syy.
Fantasiapelit.

Se kuitenkin on ainoita figuja myyviä Kivijalka yrityksiä, joka yksin omaan tukee GW:n pelejä.
Totta, kyllähän fantsun kautta saa muitakin figuja, mutta jos toimitusaika ja hinta on kohtuutomasti isonpi kuin nettikaupoissa, niin ymmärän miksi ne tilataan netistä. Ja ainakun tilataan netistä niin saat sitä omaa peliporukaa hieman etsiä, tosin jos aikaa/tahtoa riitää demotaa kavereille niin kyllä sieltä yleisä ainakin 1-2 pelaajaa löytyy jotak pelistä innostuu.
Tämä on sinäsä sääli, ettei fantsulla ole mitään halua otaa muita pelejä hyllytavaraksi.
Mutta tämä on edeleen iso syy että suurin osa figuttajista pysyy GW:n pelien parissa, se että napin/kirjan saa heti käteen on todella iso asia kuitenkin monelle.

Tampereen hervannassa toimivia Pelimaa kauppa taas myy suoraan WM/Horedesia hyllystä, ja mikä on ollut sen seurauksena, en osaa suoria prosentteja sanoa, mutta epäilisinpä että 80% hervannasta asuvista täysi-ikäsistä yrittäjistä pelaa WM/H, ja aika räjähdysmäinen kasvu Tampereen pelaajakunnssa tapahtui kuin pelimaa aukasi ovensa.

Ps. en nyt tiedä miten tämä liityy topickiin, mutta poustasin kuitenkin.
PPs. ja tarkoitus ei nyt ole haukkua fantasia peliä, yritys se kuitenkin on jonka tarkoitus on tehdä rahaa, niinkuin GW&PPkin.
Pseudok kirjoitti:Dogmaattiset raamatullisenkuuloiset kärjistetyt mielipiteet ovat aika lol.

finmirage

Viesti Kirjoittaja finmirage »

Teräratas kirjoitti:Kannattaa myös se muistaa, että näiden pienempien pelien ystävillä tuppaa olemaan oma lehmä sikäli ojassa, että kun pelikavereita on huomattavasti rajallisemmin kuin hammereiden parissa, niin jokainen pelistä innostunut on aina tarpeellista ja toivottua uutta verta mukaan. Ei sellaisesta toiveesta kenenkään pitäisi mennä pahastumaan, vaikka asia välillä vähän piikikkäästi esitettisiinkin.
Totta turiset. Itselläni on haave pelaajakannasta joka mahdollistaisi 50 hengen (tai miksi ei isompienkin) Warmachine/Hordes turnausten järjestämisen Suomessa. Toisaalta uskon myös, että ne jotka kokeilevat WM/H eivät pety. Itse olen pelannut GWn pelejä 20vuotta, mutta nykyään ei ole tullut pelattua niin paljon. Silloin tällöin kuitenkin (varsinkin 3rd editionia vanhojen kavereiden kanssa).
Tuska kirjoitti: Fantasiapelit.

Se kuitenkin on ainoita figuja myyviä Kivijalka yrityksiä, joka yksin omaan tukee GW:n pelejä.
Totta, kyllähän fantsun kautta saa muitakin figuja, mutta jos toimitusaika ja hinta on kohtuutomasti isonpi kuin nettikaupoissa, niin ymmärän miksi ne tilataan netistä. Ja ainakun tilataan netistä niin saat sitä omaa peliporukaa hieman etsiä, tosin jos aikaa/tahtoa riitää demotaa kavereille niin kyllä sieltä yleisä ainakin 1-2 pelaajaa löytyy jotak pelistä innostuu.
Tämä on sinäsä sääli, ettei fantsulla ole mitään halua otaa muita pelejä hyllytavaraksi.
Mutta tämä on edeleen iso syy että suurin osa figuttajista pysyy GW:n pelien parissa, se että napin/kirjan saa heti käteen on todella iso asia kuitenkin monelle.

Tampereen hervannassa toimivia Pelimaa kauppa taas myy suoraan WM/Horedesia hyllystä, ja mikä on ollut sen seurauksena, en osaa suoria prosentteja sanoa, mutta epäilisinpä että 80% hervannasta asuvista täysi-ikäsistä yrittäjistä pelaa WM/H, ja aika räjähdysmäinen kasvu Tampereen pelaajakunnssa tapahtui kuin pelimaa aukasi ovensa.

Ps. en nyt tiedä miten tämä liityy topickiin, mutta poustasin kuitenkin.
PPs. ja tarkoitus ei nyt ole haukkua fantasia peliä, yritys se kuitenkin on jonka tarkoitus on tehdä rahaa, niinkuin GW&PPkin.
Fantasiapelit myivät Masinaa pari vuotta sitten, mutta se on poistunut hyllystä. Ei varmaan mennyt kaupaksi. Uskoakseni peli ei mennyt kaupaksi koska sitä ei markkinoitu ja siihen on osaltaan syynä PrivateerPressin strategia, jossa ei ole budjetoitu supporttia tälle alueelle. Fantasiapelit ei myy ainoastaan GWn pelejä periaatteesta vaan siksi, että niiden myynti kannattaa. Jos WM/H:lle, tai jollekin muulle "vaihtoehtopelille", olisi tarpeeksi kysyntää, Fantsu ottaisi sen varmasti ilomielin valikoimaansa. Kysyntää taas ei synny itsestään, vaan se vaatii markkinointia.

En nyt tiedä puhunko tässä läpiä päähäni, mutta minusta tuntuu, että WM/H sääntöjen vahvuus on myös sen suurimpia ongelmia myynnillisesti. Pelin perusmekaniikka on kyllä yksinkertainen, mutta se on täynnä synergioita ja komboja joiden hallinta vaatii todellista perehtymistä ja ankaraa harjoittelua. Sanotaan nyt vaikka niin, että se on liian monipuolinen/monimutkainen jotta se vetoaisi massoihin (niinkuin kalle 10V).

GWn touhua pari vuosikymmentä sivusta seuranneena voin kertoa, että yksi heidän menestyksensä salaisuus ja nerokkaine businessliikku on ollut pelien yksinkertaistaminen. GW:n päämäärä on ollut koko ajan mataloittaa uusien pelaajien kynnystä aloittaa heidän peliensä parissa. Vrt. 3rd, 4th, 5th, 6th, 7th edition warhammer tai vaikka rogue traderia WH40k:n uusimpaan editioniin. Se mikä on vaatii perehtymistä ollakseen siistiä, ei vetoa suureen yleisöön. Minun mielestäni tämä sama periaate käy myös esimerkiksi Hollywoodin tuottamiin elokuviinkin. Oletteko huomanneet, että aika monet menestyselokuvat eivät juuri haasta katsojaansa. Kaikki mulle heti nyt myy!

P.S. En kuvittele itse keksineeni tätä, enkä edes olevani ensimmäinen joka tästä asiasta täällä kirjoittaa. Minusta se on vain hyvä todeta aina välillä ääneen, jotta ei pääse markkinatalouden realiteetit unohtumaan kuluttajilta.

Haddock

Viesti Kirjoittaja Haddock »

Pörräähän fantsulan hyllyssä muitakin pelejä aina silloin tällöin. Starship troopperssia on ollut, Flames of Waria ja muita. Varmaan allekirjoittaneelta on mennyt joitain ohikin, kun ei ole ollut varsinaisesti mitään joka erityisemmin itseä kiinnostaisi. Onhan kaupan väeltä tullut välillä valitusta siitäkin, että jotain peliä voisi ottaa hyllyyn, mutta siinä on tullut vastaan erinäisiä ongelmia valmistajan puolelta. Huonomuistisesta pääkopasta ei tietenkään mitään konkreettisempaa saa enää irti, ehkä kannattaisi kysyä tuolla fantasiapelien omalla alueella sitä jos kiinnostaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”