"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Miten hoidella gyrocopter

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
Mad Larkin

Viesti Kirjoittaja Mad Larkin »

AARG!
Empiren maagi taikoo fiery blasting gyroon, heitän kaks ykköstä dispelissä, kaveri saa aikaan 2 haavaa ja gyro karkaa kentältä...
vuoro nro 1.
*Hakkaa päätä seinään*
Hirtettäväksi syntynyt ei hukkumalla kuole
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Mad Larkin kirjoitti:AARG!
Empiren maagi taikoo fiery blasting gyroon, heitän kaks ykköstä dispelissä, kaveri saa aikaan 2 haavaa ja gyro karkaa kentältä...
vuoro nro 1.
*Hakkaa päätä seinään*
Miksi se kentältä karkasi ?
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Pahvi

Viesti Kirjoittaja Pahvi »

Paniikki iskee jos yksiköstä tippuu tietty määrä ukkoja...woundeja ei lasketa.
Mad Larkin

*Näyttää vauhkolta*
Onko noin?
Minua kustiin ihan selvästi silmään :(
AssMuster

Viesti Kirjoittaja AssMuster »

Mad Larkin kirjoitti:*Näyttää vauhkolta*
Onko noin?
Minua kustiin ihan selvästi silmään :(

Kyllähän se noin on.
HybridChild

Ja uudestaan

Viesti Kirjoittaja HybridChild »

kahdella gyrolla saa helposti vastustajan marssit estettyä. Ja jos hän aktiivisesti gyroa metsästää niin siinähän gyro tekee jo tehtävänsä sekottamalla pakan. Tykki mielestäni ainoa jolla gyro helposti ja vaivatta haetaan veke.
Lisäksi on monia keinoja estää gyroja lentämästä ylipäätään.
Annappa tulla, kerro minulle miten.
Itse asiassa mielestäni tykillä on suhteellisen vaikeaa osua gyroon. Jos vastustaja osaa varautua gyrojen mahdolliseen olemassaoloon, on sen negatiiviset vaikutukset loppujen lopuksi aika helppo pelata ulos. Gyrosta kun ei ole mitään hyötyä jos se ei pääse 8" sisään niistä vihollisyksiköistä.
Esimerkkinä käytettäköön VC-listaa jollaista vastaan joudun suhteellisen usein pelaamaan. Luurangot ja zombiet ovat gyron ruokalistalla tietysti numero uno, mutta kun vastustajalla on:
* 4-5 fell battia
* 1-2 unittia ghouleja
* bat swarm
ei gyroille jää yksinkertaisesti tilaa. Vastustaja voi käytännössä poimia fell bateilla toisen gyron pois, mikä vaatii tietysti aktiivista osallistumista, mutta tienaa 140 pistettä vuorenvarmasti ja riskittömästi. Toinen gyro voi tällöin koukata kohti pääkohteitaan, mutta joutuu hyvin nopeasti toteamaan, ettei sillä ole mitään asiaa luurankojen tai zombien läheisyyteen, koska niitä screenaavat ghoulit chargeavat 8" joka suuntaan ja tiputtavat gyron alas. Lisäksi bat swarmien 10" chargekenttä, sekä ritareiden, kärryn ja susien chargearcit ottavat niinsanotusti tilan pois.

Tämä on tietysti ääriesimerkki, mutta kaikilta armeijoilta löytyy tapoja pitää huolta siitä, ettei gyro pääse lähituntumaan kuin kerran pelin aikana, minkä jälkeen se joko tiputetaan, tai vähintään pakotetaan pakosalle, jolloin se on poissa pelistä vähintään pari kierrosta. Skirmisherit, fast cavalry ja luonnollisesti muut lentäjät ovat parhaita tähän. Usein niiden ei tarvitse edes aktiivisesti juosta gyron perässä, riittää että ne roikkuvat pääjoukkojen tuntumassa ja että niitä on riittävän monta. Close combatissa kun tuo gyro ei tahdo pärjätä kuin yksinäisille maageille.
140 pisteen uhraaminen siihen että saa kierrokseksi marssit pois parilta vastustajan yksiköltä voi joskus olla perusteltuakin, harvemmin kai kuitenkaan. Tietysti jos vastustajan listassa on vain rank'n'file jalkaväkeä, eikä sotakoneita, on gyroilla onnen päivät. Tämä on kuitenkin mielestäni vastustajan huolimattomuudesta, ei omasta taktisesta osaamisesta johtuvaa. Ja sitten niitä lennonestokeinoja:
- Storm Banner (Skaven)
- Call Winds (von Carstein)
- The orb of thunder (Empire)
Nuo nyt äkkiseltään tulivat mieleen. Olenpa kerran kokenut, kun 280 pistettä gyroja lepäilee laakereillaan kierroksesta 2 alkaen pelin loppuun. Siinä jää muu armeija äkkiä alakynteen.
Ilmeisesti oletat tässä pelityylin, jossa 'kyykät' istuskelevat piippukessua poltellen koko pelin ajan omalla deployment-zonellaan silloin tällöin sotakoneilla ammuskellen.
En, enpä tuollaista arvosta enkä siis oletakkaan sellaista.
En minäkään sen koommin, eli tulet siis vastustajaasi vastaan, eli vastustajasi pääsee charegamaan sinua varmasti. En ymmärrä miten voisit estää häntä tekemästä niin muilla keinoilla kuin 'jarruttelemalla'.
Helpoin tapa, Dragon slayer. Toiseksi helpoin tapa, flee charge reaktio(vaatii tilanteen jossa sinulla on enemmän yksiköitä kuin vihulla, tai flankki hallussa). Näihin ei tarvitse edes yksikön nopeutta, ei tosin kaikilla armeijalistoilla toimi. Minun listallani toimii loistavasti, se ei olekkan ihan peruslista.
Slayer charru on myös meikäläisen mielestä helpoin, ei kuitenkaan helppo tapa outmanouveraamiseen knääpiöillä. Flee reactioniin liittyy aina omat riskinsä ja kuten sanot itsekin, ei siinä ole kyse kääpiöiden nopeudesta vaan määräylivoimasta (joka on sekin aika harvinaista herkkua). Olisi hauskaa nähdä se listasi. Jos olet jo postannut sen jonnekin tänne, niin laita seuraavaan vastaukseen linkki, niin voin katsoa ovatko kääpiösi nopeampia kuin minun.
MakeH

Viesti Kirjoittaja MakeH »

En minäkään sen koommin, eli tulet siis vastustajaasi vastaan, eli vastustajasi pääsee charegamaan sinua varmasti. En ymmärrä miten voisit estää häntä tekemästä niin muilla keinoilla kuin 'jarruttelemalla'.
kyllä vastustaja pääsee varmasti chargaamaan. Armeijani tavoitteena onkin, että hänen chargensa on riskialtis ja tilanteen pakoittama, hänellä ei ole yksiköitä tukemassa tms. Slayer charrukin pysäyttää koht. helposti minkä tahansa yksikön jossa ei ole kovaa melee charrua ottamassa challengea vastaan, vihulla flankit vaarassa. Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että kääpiöt ovat hitain armeija, onhan niillä m3. Väitän kuitenkin, että käyttämällä sleyereitä, gyrojä, pieniä kovaa iskeviä yksiköitä ja kaivos miehiä, huomaa vastustaja pian olevansa sumpussa kiukkuisten käpiöiden keskellä ja kaikki mitä hän voi tehdä, on yrittää vastata kyykkien liikkeeseen. Olen huomannut, että kääpiöni ovat, jos ei nyt nopeampi armeija, niin ainakin liikkuvampi kuin vstustaja ja tätä pidän käytännössä samana etuna, siis nopeus/liikkuvuus. Ainoa ongelma on tilanne jossa vihu ei tule tuumaakaan kohti, esim. full shootta empire, silloin ei ole liikkuvuudesta hyötyä, gyroista ja kaivostyöläisistä tosin silloinkin.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
HybridChild

MakeH kirjoitti:Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että kääpiöt ovat hitain armeija, onhan niillä m3. Väitän kuitenkin, että käyttämällä sleyereitä, gyrojä, pieniä kovaa iskeviä yksiköitä ja kaivos miehiä, huomaa vastustaja pian olevansa sumpussa kiukkuisten käpiöiden keskellä ja kaikki mitä hän voi tehdä, on yrittää vastata kyykkien liikkeeseen. Olen huomannut, että kääpiöni ovat, jos ei nyt nopeampi armeija, niin ainakin liikkuvampi kuin vstustaja ja tätä pidän käytännössä samana etuna, siis nopeus/liikkuvuus.
Siis mielestäni tämä off-topic keskustelu on nimenomaan keskittynyt kysymykseen siitä, ovatko kääpiöt pelin hitain armeija vastustajan (ei tarkoituksella mahdollisimman huonoksi tehdystä) armeijasta riippumatta. Pysyn kannassani. Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että kääpiöillä voi ja kannattaa yrittää käyttää sitä vähäistäkin liikettä edullisten asemien hakemiseen. Lähinnä se tarkoittaa kuitenkin omien flankkien suojelemista ja alivoimalla tapeluun joutumisen välttämistä. Jos näissä pärjää, pärjää useimmiten myös combatissa. Taitava vastustaja osaa aina käyttää omaa ylivoimaista liikettään sinun liikkeesi counteraamiseen ja saattaa jopa kääntää yltiöpäiset ryntäilyt omaksi edukseen.

Kaikenlaisten manööverien kannalta on oleellista ensin tiedostaa, että vastustaja on aina nopeampi, teit mitä tahansa. (Ja usein vastustajalla on myös enemmän pieniä ystäviä laudalla, jolloin m6 tai edes underground advance eivät riitä sumputtamiseen.)Vasta sitten voit alkaa miettiä erilaisia koiruuksia joilla pyrit kompensoimaan tätä väistämätöntä kaikkia kääpiöitä yhdistävää heikkoutta.
MakeH

Viesti Kirjoittaja MakeH »

Siis mielestäni tämä off-topic keskustelu on nimenomaan keskittynyt kysymykseen siitä, ovatko kääpiöt pelin hitain armeija vastustajan (ei tarkoituksella mahdollisimman huonoksi tehdystä) armeijasta riippumatta.
hyväksyn, että pidät kantasi... kukas minä olen vastaan väittämään. Minäkin tosin pidän kantani, eli eiköhän tämä sitten ollut tässä. Pitkälle ei päästy mutta se ei vamaan ollut tarkoituskaan, keskustelua syntyi. Mutta mielestäni keskustelu alkoi siitä, että väitit kääpiöiden olevan hitaita tilanteesta riippumatta, "aina ja ikuisesti" vai miten se menikää, tämä taas ei yksinkertaisesti voi olla totta.
Ja usein vastustajalla on myös enemmän pieniä ystäviä laudalla, jolloin m6 tai edes underground advance eivät riitä sumputtamiseen
??? en ole kyseistä asiaa huomamnnut. Voi tosin johtua armeijastani, mutta harvoin vihollisella enemmän yksiköitä on. kääpiöthän ovat suhteellisen halpoja, sotakoneet ikäväkyllä taas sitten kalliita. Kääpiöt pärjäävät ilman kalliita elitisti yksiköitä joten vastustajalla ei kaiken järjen mukaan pitäisi mitään hirveää ylivoimaa olla.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Mad Larkin

Hehe... uusi sadistinen tapa käyttää gyroa... Kyykäthän ei tunnetusti saa pursuella kiinni ketään joten jos tiedät et oot voittamassa tappelun reilusti, niin gyrolla charge ja sitten 3d6 pursue :)
Thorgrim

Viesti Kirjoittaja Thorgrim »

Mad Larkin kirjoitti:Hehe... uusi sadistinen tapa käyttää gyroa... Kyykäthän ei tunnetusti saa pursuella kiinni ketään joten jos tiedät et oot voittamassa tappelun reilusti, niin gyrolla charge ja sitten 3d6 pursue :)
Tai sitten jätät gyron siihen odottamaan että vihollinen juoksee. Seuraavalla vuorolla 20" charge pakenevan vihollisen selkään ja gyro ei edes ole vaarassa. Tietysti tämä edellyttää että seuraava on kääpiöiden vuoro. :wink:
Thorgrim, Admiral of the Dwarf navy
HybridChild

No niin

MakeH kirjoitti:
HybridChild kirjoitti:Siis mielestäni tämä off-topic keskustelu on nimenomaan keskittynyt kysymykseen siitä, ovatko kääpiöt pelin hitain armeija vastustajan armeijasta riippumatta.
Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että kääpiöt ovat hitain armeija, onhan niillä m3...Mutta mielestäni keskustelu alkoi siitä, että väitit kääpiöiden olevan hitaita tilanteesta riippumatta, "aina ja ikuisesti" vai miten se menikää, tämä taas ei yksinkertaisesti voi olla totta.
I'm confused...
'Vastustajan armeijasta riippumatta' tarkoittaa käytännössä samaa kuin 'aina ja ikuisesti'. Verrataan siis armeijoita kokonaisuutena, ei yksittäisiä yksiköitä joissain erityisissä tilanteissa. Tällöin kääpiöt vain ovat hitaampia, se voi olla totta ja se myös on totta. En jaksa toistaa itseäni perustelemalla uudestaan tätä tosiasiaa. Jos saat käävistäsi enemmän irti kuin vastustajasi omasta armeijastaan, olen iloinen puolestasi.

Olen kuitenkin todennut, että osaavaa vastustajaa vastaan järkevällä kompositiolla tämä on yksinkertaisesti mahdotonta. Vaikka keksisit miten ovelia tempauksia sumputtaa ja pussittaa vihut, niin nämä ovat vain yksittäisiä tilanteita kentällä, jotka eivät vielä sinällään kerro mitään koko armeijan nopeudesta. Lisäksi keksit itsekin varmaan useimpiin tempauksiin jonkinlaisia vastatoimenpiteitä, joilla osaava vastustaja osaa kiertää tuollaiset ansat ylivoimaista nopeuttaan ja koordinoitua pelaamista hyväksi käyttäen ja saattaa jopa kääntää tilanteen edukseen.
High Elffi

Viesti Kirjoittaja High Elffi »

pamp-pu kirjoitti:Bolttis on se ainoa oikea väline Gyron pudottamiseen.
Lohi käärme kelpaa ihan yhtähyvin! :D
Ylä puolella oleva teksti ei ole välttämättä paikkansa pitävää. Tulkitkaa sitä miten haluatte, mutta lainaaminen omalla vastuulla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Taktiikat”