"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Sotavasaran tilanne - kevät 2009

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.

Mitä mieltä olet Sotavasara.netistä?

Parhauden multihuipentuma!
34
12%
Olen tyytyväinen!
156
55%
Ihan jeppis, jossain voisi vielä parantaa
68
24%
Noh, menettelee. Ihan ok. Vaatii vielä työtä.
13
5%
Aika huono.
4
1%
Ihan huono paikka :(
9
3%

Ääniä yhteensä: 284

Ilkeapikkuperkele

Re: Sotavasaran tilanne - kevät 2009

Viesti Kirjoittaja Ilkeapikkuperkele »

Pyöveli kirjoitti:
Ilkeapikkuperkele kirjoitti:Kohta tulee 6 vuotta liittymisestä foorumille ja silti post countini on alle 600. Nooh tämä johtunee siitä, että välissä oli taukoa ja välillä luin vain.
Tuohon kommenttina on pakko todeta, ettei se Post countti tee mitenkään auvoiseksi tai kerro keskustelijan tasosta/laadusta suoranaisesti. Toki poikkeukset ovat sääntö ja nämä 2k+ postanneet ovat oma lukunsa, mutta monesti sitä huomaa jo muutamasta kymmenestä viestistä minkätasoinen keskustelija on kyseessä.
Agree. Tällä tarkoitinkin, että kun olen jotain kirjoittanut, niin tehnyt sen asiasta. Tai ainakin yrittänyt näin.
Pyöveli kirjoitti: Galleria osasto on sitten yksi joka ainakin itseäni häiritsee. En tarkoita tällä sitä, että osoissa ei ole mitään vikaa, mutta eikö meillä ole tuo "joku galleria" jonne voi jokainen saada oman figunsa kommentoitavaksi. Itsestäni on mukava seurata maalausblogeja ja katsella hyvin maalattuja figuja, mutta valitettavasti joskus näkee blogeja joissa ei ole ensimmäistäkään figua niin herää kysymys miksi moinen blogi on edes perustettu. Lisäksi kuten joskus aikaisemmin joku mainitsi:"kiva" ja "magee nappi" tasoisia postauksia voisi poistaa suoralla kädellä. Voisiko post countin poisto auttaa tosiaan osaan turhista viesteistä? Uusilla käyttäjillä on varmaankin paine saada äkkiä post counttia kasvatettua kolminumeroisiin lukemiin, että "newbie" status saataisiin hälvenemään. Toisaalta ainakin omalta osaltani olen oppinut tunnistamaan ihmiset (ja samalla mielipiteiden painon) ennemminkin nickin perusteella kuin post counttia tuijottamalla...
Ihmettelen hiukan tuota kommenttiasi. Ainakin minusta ( olen tainut 3 tai 4 kuvaa laittaa Gallerian) on ollut kiva saada noita "ihan kiva" "nätti figu" kommentteja. Eivät kaikki osaa/jaksa/ koe tarpeelliseksi arvioida työtäsi todella tarkkaan. Itse voisin väittää jopa itse kuuluvani näihin, jotka näitä heittelee silloin tällöin. Yleensä tosin kerron mistä pidin erikoisesti. Lisäksi positiivista palautetta on aina kivempi lukea, kun negatiivista.. Olkoon se vaikka sitten "Kiva nappi. Tykkään väriteemasta ja beissauksestasi todella paljon."

Vähän elitimismi paistaa läpi tällä foorumilla. Tästä unohdinkin mainita aikaisemmin. "Vanhat" konkarit avautuvat uudelle käyttäjäkunnalle ja latelevat solvauksia. Joskus aiheesta, mutta harmittavan usein todella hepposin perustein. Kumminkin loppujen lopuksi tämän pitäisi olla harrastajafoorumi, missä ihmiset keskustelevat ja auttavat toisiaan yhteisen kiinnostuksen parissa. Ei mikään salaseura, jossa dissataan aloittelijoita kun he eivät taaskaan tiedä, mitä ostaa seuraavaksi... Eikös meidän "vanhojen" pitäisi rohkaista ja innostaa nuortaväkeä harrastukseen mukaan?
The Captain kirjoitti: Vittuilun määrä maailmassa on muuttumaton vakio.
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Ilkeapikkuperkele kirjoitti:Vähän elitimismi paistaa läpi tällä foorumilla. Tästä unohdinkin mainita aikaisemmin. "Vanhat" konkarit avautuvat uudelle käyttäjäkunnalle ja latelevat solvauksia. Joskus aiheesta, mutta harmittavan usein todella hepposin perustein. Kumminkin loppujen lopuksi tämän pitäisi olla harrastajafoorumi, missä ihmiset keskustelevat ja auttavat toisiaan yhteisen kiinnostuksen parissa. Ei mikään salaseura, jossa dissataan aloittelijoita kun he eivät taaskaan tiedä, mitä ostaa seuraavaksi... Eikös meidän "vanhojen" pitäisi rohkaista ja innostaa nuortaväkeä harrastukseen mukaan?
Useinhan on kyse siitä että on oltu ystävällisiä ja kohteliaita ja yritetty auttaa mutta se menee vähän yli jos aloittelija on pelannut warhammereita 2kk ja hän rupeaa pätemään jostakin ihan selvästä asiasta "paremmille" pelaajille tai muuten vaan näsäviisastelemaan tai käyttäytymään typerästi. Kyllä minusta täällä on aina oikein rauhallinen ja hyvä henkinen vastaanotto annettu kaikille aloittelijoille, mutta se on aika paljon siitä aloittelijasta kiinni että minkälaisen kuvan hän antaa itsestään ja kuinka itse käyttäytyy.. Kukaan ei jaksa olla kiltti loputtomiin, varsinkaan jos selvästi annettuja ohjeita ei ole noudatettu.

Mutta ymmärrän kyllä mitä ajat takaa.
Pyöveli
Kirjoitti miljoonannen viestin

Viesti Kirjoittaja Pyöveli »

Ilkeapikkuperkele kirjoitti: Ihmettelen hiukan tuota kommenttiasi. Ainakin minusta ( olen tainut 3 tai 4 kuvaa laittaa Gallerian) on ollut kiva saada noita "ihan kiva" "nätti figu" kommentteja. Eivät kaikki osaa/jaksa/ koe tarpeelliseksi arvioida työtäsi todella tarkkaan. Itse voisin väittää jopa itse kuuluvani näihin, jotka näitä heittelee silloin tällöin. Yleensä tosin kerron mistä pidin erikoisesti. Lisäksi positiivista palautetta on aina kivempi lukea, kun negatiivista.. Olkoon se vaikka sitten "Kiva nappi. Tykkään väriteemasta ja beissauksestasi todella paljon."
Puhutaanko nyt siis sotavasaran foorumista vai Galtsusta (saako tätä nimeä enää käyttää)? Koitin sanoa että Galtsu on enemmäkin paikka irc-galleria tyylisille kommenteille ja foorumi sitten enemmänkin rakentavalle palautteelle/kehitysideoille. Toki kommentti voi olla mainitsemasi "Kiva nappi. Tykkään väriteemasta ja beissauksestasi todella paljon." - tuossahan on jo perustelua mukana. Toki rajanveto post-count postin ja luhyen ja ytimeikkään kommentin välillä on vaikeaa.
Ilkeapikkuperkele kirjoitti:Vähän elitimismi paistaa läpi tällä foorumilla. Tästä unohdinkin mainita aikaisemmin. "Vanhat" konkarit avautuvat uudelle käyttäjäkunnalle ja latelevat solvauksia. Joskus aiheesta, mutta harmittavan usein todella hepposin perustein. Kumminkin loppujen lopuksi tämän pitäisi olla harrastajafoorumi, missä ihmiset keskustelevat ja auttavat toisiaan yhteisen kiinnostuksen parissa. Ei mikään salaseura, jossa dissataan aloittelijoita kun he eivät taaskaan tiedä, mitä ostaa seuraavaksi... Eikös meidän "vanhojen" pitäisi rohkaista ja innostaa nuortaväkeä harrastukseen mukaan?
Xenon tiivistikin asian aika hyvin. edellisessä postissaan kun minä naputtelin vastinetta... Sitä onko Sotavasara elitismin kehto vai asiallisesti toimiva foorumi - en osaa sanoa. Totta tietysti on, että tietyista kirjoituksista paistaa aina välillä pieni näpäytys, mutta mielestäni Sotavasara on vieläkin varsin aloittelijaystävällinen. Tästä tietysti pitäisi saada kommenttia meidän aloittelijoilta, mutta oma kuvani on se, että asiallisesti käyttäytyvät saavat asiallisen vastaanoton...
Careful what you wish - You just might get it...

Blogia miniatyyrimaastojen ja figujen tuskaisesta valmistumisesta...
DaBandito

Viesti Kirjoittaja DaBandito »

Ilkeapikkuperkele kirjoitti: Ihmettelen hiukan tuota kommenttiasi. Ainakin minusta ( olen tainut 3 tai 4 kuvaa laittaa Gallerian) on ollut kiva saada noita "ihan kiva" "nätti figu" kommentteja. Eivät kaikki osaa/jaksa/ koe tarpeelliseksi arvioida työtäsi todella tarkkaan. Itse voisin väittää jopa itse kuuluvani näihin, jotka näitä heittelee silloin tällöin. Yleensä tosin kerron mistä pidin erikoisesti. Lisäksi positiivista palautetta on aina kivempi lukea, kun negatiivista.. Olkoon se vaikka sitten "Kiva nappi. Tykkään väriteemasta ja beissauksestasi todella paljon."
Onko näistä kuitenkaan mitään hyötyä? Jos ei osaa antaa rakentavaa kritiikkiä niin sen voi jättää antamatta.
Vai onko gallerian funktio olla peliporukoitten selkääntaputtelupaikka, jossa kaikilla on hyvä mieli ja jokainen nappi on "ihan kiva".

Lisäksi onelinerit vievät tilaa, enkä esim. minä halua kelata kolmea sivua "ihan kiva" kommentteja lukeakseni yhden kommentin josta voisi olla jopa jotain hyötyä. Mieluummin luen pari hyvien maalarien kommenttia joista jokainen voi ottaa oppia perseennuolennan ja postcount +1 viestien sijaan.
Ilkeapikkuperkele

Viesti Kirjoittaja Ilkeapikkuperkele »

DaBandito kirjoitti:
Onko näistä kuitenkaan mitään hyötyä? Jos ei osaa antaa rakentavaa kritiikkiä niin sen voi jättää antamatta.
Vai onko gallerian funktio olla peliporukoitten selkääntaputtelupaikka, jossa kaikilla on hyvä mieli ja jokainen nappi on "ihan kiva".

Lisäksi onelinerit vievät tilaa, enkä esim. minä halua kelata kolmea sivua "ihan kiva" kommentteja lukeakseni yhden kommentin josta voisi olla jopa jotain hyötyä. Mieluummin luen pari hyvien maalarien kommenttia joista jokainen voi ottaa oppia perseennuolennan ja postcount +1 viestien sijaan.
Mielestäni on saatu "hyötyä" jo siinä vaiheessa jos figun maalannut kaveri saa moisesta hyvän mielen. Useille tämä tapahtuu kun tulee kehuja. Jos hän haluaa neuvoja,hän varmasti myös kysyy niitä kuvan laittaessaan.

Jos haluat, että kuviinsi ei tule "ihan kiva" tai "hyvin maalattu" niin mainitse siitä, kun pistät kuvan. Luultavasti silloin väki ei sitä tee. En minä esimerkiksi Choron tai Gorkiporkin (ihan esimerkki. Monia muita hyviä maalajia on myös) maalauksia osaa mitenkään rakentavasti kommentoida. Silloin jos tunnen tarpeelliseksi niin kerron mistä pidän ja mikä teki kyseistä työstä niin uskomattoman hyvän.

@Pyöveli. Itse puhun tuota Galleria-osiosta.

@Xenon&Pyöveli. Se kai tässä onkin. Yleensä aloittelijat otetaan hyvin vastaan ja "tervetuloa" postejen kera (onko tämä sitten postcountin nostoa?) JOS he ovat osanneet ilmaista itseään tarpeeksi hyvin ensimäisessä viestissään. Näitä vaan näkee harmittavan harvoin. Täytyy vaan muistaa et suurin osa aloittajista on näitä "ville 5v" joiden ulkoinen anti ei ole sieltä selkeimmästä päästä.
The Captain kirjoitti: Vittuilun määrä maailmassa on muuttumaton vakio.
Nikodent

Viesti Kirjoittaja Nikodent »

En tiedä onko seuraavan idean toteuttaminen mahdollista. Enkä tiedä onko ideaa kokeiltu täällä sotussa jos se on mahdollista toteuttaa.

Jos ja kun käyttäjiä häiritsee vastaukset jotka ovat joko ot:a tai sisällöltään vajaavaisia voitaisiin luoda työkalu modeille tai jopa myös käyttäjille jolla viestejä voi piilottaa. Samaantapaan kuin noista vastauksista löytyy nappulat "lainaa" ja "ilmoita viesti" siellä voisi olla namiska "spämmiä" jota voisi painaa kun viesti ei täytä moden/käyttäjän laatu vaatimuksia.

Jos namiska olisi vain modejen yksinoikeus voisi tapahtua seuraavasti: Namiskaa painettuuan viesti korvataan ilmoituksella/palkilla "kyseinen vastaus luokitellaan *miksi se nyt halutaan ikinä luokitella vaikkapa spämmiksi*" Tietenkin käyttäjät voisivat viellä lukea näitä spämmi viesteja halutessaan jolloin hän painaa namiskaa "näytä piilotettu viesti". Tällöin viesti tulisi näkyviin.

Jos namiska on kaikkien käytettävissä: Kun viesti kerää n-määrän namiskan painalluksia se luokitellaan spämmiksi ja viesti saa saman kohtelun kuin ym. tilanteessa. (tietenkin käyttäjä voisi merkata viestin vain kerran)
Pahoittelen huono kieliasua ja painovirhe paholaisia.
Hammarist

Viesti Kirjoittaja Hammarist »

Tosiaankin, muutama muiden esittämä parannusehdotus on kyllä minunkin mieleeni.

Ensinnäkin, foorumin galleriasta voisi poistaa tuon post- countin kertymisen. Paikkahan on postcount+1 viestien taivas. Toki sieltä löytyy ihan asiallistakin palautetta, mutta niitä tuskin sinne kirjoitellaankaan sen postcountin takia.

Myös viesten rankkaussysteemi jota Nikodent ehdotti voisi olla varsin käytännöllinen. Tälläinenhän löytyy jo youtubesta ja mm. Mikrobitin foorumeilta, ja toimii omien kokemusteni mukaan varsin hyvin. Piilotetut viestit voisi myös vähentää post countista :P Suuresta plusmäärästä sitten mainetta ja kunniaa.

Toki plusmiinus- rankkingilla olisi aika ikävä vaikutus, jos kaikki vähän pienemmällä keskittymisellä kirjoitetut postit, esim juuri aloittelijoiden kysymykset saisivat automaagisesti -40 statuksen. Eli vähän tarkempaa harkintaa tarvittaisiin.
Hartman kirjoitti: Yhdestoista käsky:
"Sinun ei ole nöyhtää & pelimecanicaa toisiinsa sotceman. "
Stroszek

Viesti Kirjoittaja Stroszek »

Minusta saisi postcountit heittää menemään. Mitä niillä tekee? Juttujen tasosta voi varmaan päätellä senioriteetin, jos sitäkään statusta mihinkään tarvitsee.
Ar-Senator

Viesti Kirjoittaja Ar-Senator »

Stroszek kirjoitti:Juttujen tasosta voi varmaan päätellä senioriteetin
No, en tiedä kuinka vahva korrelaatio juttujen tasolla ja Sotuun kirjoittelulla on... Postcounttien näyttäminen nyt on ainakin mulle aika yksi ja sama, onko se oikeasti kenellekään kannustin viestien kirjoittamiseen?
Me ei olla kotipoikia
Kysykää vaikka meidän äideiltä
Stroszek

Viesti Kirjoittaja Stroszek »

Ehkä virtuaalikikkelin kasvattaminen on vääränlainen kannustin? Dunno. Jotenkin vaan tuntuu kierolta ajatella postcounttia yhtään minkäänlaisena kannustimena olla aktiivinen.
QQ3

Viesti Kirjoittaja QQ3 »

Käyttäjät kasvaa aikanaan ulos tuosta nyyppävaiheesta jolloin teksti on silkkaa paskaa ja kysymykset sinänsä typeriä. Mäkin olin aikoinani karsea palikka jonka teksti oli lukukelvotonta ja kysymyksiinkin olis ite löytyny vastaus vähän ajattelemalla - kuten myös suurin osa teistä. ;)

Sotu on ihan hyvä paikka. Ulkomaisten peelofoorumeiden jälkeen on kiva tulla lukemaan kunnolla moderoitua ja selkeää sivustoa.
Ostler

Viesti Kirjoittaja Ostler »

Itse rohkenen olla eri mieltä tuosta moderoinnista. Tai no, moderointi sinällään on ihan ok tasolla, nopeaa toimintaa jne. Mutta viestiketjujen taso. On melko turhauttavaa etsiä vastausta kysymykseensä, joka on jossain ketjussa, joka on täynnä viestejä tyyliin "no niin lol höhö" ja "käytä hakua.", varsinkin kun hakua käyttämällä vastausta ei off topic viidakon keskeltä löydä. Eli miltei poikkeuksetta kahden vastauksen jälkeen jokaiseen viestiketjuun alkaa tulemaan turhanpäiväisiä offtopic viestejä.
Tämän kun täältä saisi kitkettyä pois, niin olisi paljon helpompaa elämä foorumeilla.
Post countit voi kytkeä pois, kun niillä ei näemmä mitään virkaa. Osa käyttäjistä vaan latelee parin sanan off topic ääliönismejä, että saisi lukua kasvatettua nimensä alla.

JOS kaikki tajuaisivat, että foorumi EI OLE CHAT TAI IRC TAI MESSENGER, niin näistäkään ei tarvitsisi jauhaa. Kahden sanan vastaukset tyyliin "ai, ok" voi jättää sinne keskusteluohjelmiin.
Nopeat elävät, kuolleet eivät.
Barnabas

Viesti Kirjoittaja Barnabas »

Ostler kirjoitti:
JOS kaikki tajuaisivat, että foorumi EI OLE CHAT TAI IRC TAI MESSENGER, niin näistäkään ei tarvitsisi jauhaa. Kahden sanan vastaukset tyyliin "ai, ok" voi jättää sinne keskusteluohjelmiin.
Komppaan. Mielestäni myös viestit tyyliin:"kiitos!" ovat turhia. Totta kai on kohteliasta kiittää, mutta tämän voisi pistää ensimmäiseen viestiin esim. "Kiitos jo etukäteen", ellei kysyä enempää kysymyksiä tai käydä aiheeseen liittyvää keskustelua.
Ar-Senator

Viesti Kirjoittaja Ar-Senator »

Barnabas kirjoitti:
Ostler kirjoitti:
Komppaan. Mielestäni myös viestit tyyliin:"kiitos!" ovat turhia. Totta kai on kohteliasta kiittää, mutta tämän voisi pistää ensimmäiseen viestiin esim. "Kiitos jo etukäteen", ellei kysyä enempää kysymyksiä tai käydä aiheeseen liittyvää keskustelua.
No eipä niistä kyllä sen kummempaa haittaakaan ole.
Me ei olla kotipoikia
Kysykää vaikka meidän äideiltä
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Jes, jes. Foorumi tuntuu toimivan ja kaikki on noin yleisesti hookoota. Ei mitään ihmeellistä tai mullistavaa, mutta miksi pitäisi ollakaan? Foorumin käytännöt ovat vakiintuneet melko mukaviksi ja homma rullaa omalla painollaan. Minusta se on ihan tavoittelemisen arvoista.

Moderaation tasosta ja tarpeesta on aina eriäviä mielipiteitä. Ylipäätänsä Sotavasaraa voi kutsua siivoksi paikaksi ja erityisesti huomioiden minkä verran täällä oikeasti pyörii nuorta porukkaa. Vertailupohjaa voi hakea vaikka Suomi24:stä. Ylipäätänsä parasta on, että Sotavasarassa on kohtuullisen reilu meininki. Moderaattorina ei tarvitse liittyä natsipuolueeseen, kun ihmiset osaavat käyttäytyä ja yleensä pienellä vaivihkaisella huomautuksella saadaan viesti perille ilman, että muut käyttäjät koskaan mitään näkevät. Nuorten ihmisten läsnäolo on vain hyväksyttävä ja he käyvät oman prosessin oppiessaan talon tavoille. Toivottavaa on, että kohtelias nettikäyttäytyminen iskostuisi sitten yleiseksi vientituotteeksi muualle.
Mikki N

Viesti Kirjoittaja Mikki N »

Barnabas kirjoitti:
Ostler kirjoitti:
I disagree. Ei paljon allekirjoittanutta paina, jos sen "Librarianin psychic powerit"- topicin päätteeksi tulee "Kiitos, asia selvisi" -viesti. Ja väitetään vielä samaan virkkeeseen, että hyvin kirjoitettu örkinspermavitsi sopivaan ketjuun on vain hauska. Ehkä...
Uusista käyttäijstä ja post-countista itkemisen keksivät jo roomalaiset senaattorit, kun gallialaiset saivat paikan eduskuntaan. IMO nykyisin hallitsee kauhun tasapaino, jossa moderaatio ei ole liian ankaraa eikä liian löysää. Post countin tosin voisi poistaa kokonaan. Jos joku haluaa, voi hän toki itse pitää kirjaa kirjoittamistaan viesteistä ja liittää määrän vaikka allekirjoitukseensa?

Minnekkäs täältä on hävinnyt se uusien käyttäjien esittäytymis-topic?
Murhe kirjoitti: Jes, jes. Foorumi tuntuu toimivan ja kaikki on noin yleisesti hookoota. Ei mitään ihmeellistä tai mullistavaa, mutta miksi pitäisi ollakaan? Foorumin käytännöt ovat vakiintuneet melko mukaviksi ja homma rullaa omalla painollaan. Minusta se on ihan tavoittelemisen arvoista.
Tätä sitten komppaankin. Foorumi on selkeä, tuttu ja turvallinen. En tähän hätään keksi mitään pahempaa sanottavaa.
Hyvän analogian löytäminen on yhtä hankalaa kuin...yhtä hankalaa kuin...
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Semmonen tuli vielä mieleen että nykyään on alkanut tuolla perusteet ja säännöt osiossa olemaan vähän liikaa tälläsiä mutuilijoita. Eli jos siellä joku aloittelija kysyy jotain sääntöihin tai johonkin pelimekaniikkaan liittyvää niin sitten tulee joku joka olevinaan "tietää" nää asiat ja loruilee sinne jotai omia. Ei millään pahalla nyt, on hyvä että autatte mutta jos ei vielä itsekään osaa sääntöjä kunnolla eikä ole ihan varma että mitenkä se menee niin kannattaa miettiä pari kertaa että jättäisikö ennemmin sanottavansa sanomatta ja antaa asiantuntevamman vastata. Se on varmasti hieman hämmentävää kun kolme eri tyyppiä sanoo kolmea eri asiaa ja väittää kutakin oikeaksi. Ja nyt tarkoitan tällä kaikkia selviä sääntöjä, en mitään tulkinta keskusteluja.

Tämmöstä siis tuli vaan mieleen.. Tätä nyt on vähän vaikea millään kontrolloida, mutta jokainen voisi hieman omalla kohdalla miettiä että jos oikeasti tuntuu siltä että ei hallitse sääntöjä hyvin niin kannattaa jättää se neuvominen jollekin paremmalle joka varmasti osaa sanoa asian oikein.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”